Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

Ja, ik wil steunen

Sluit dit venster

about
Toon menu

België heeft er een nieuwe (extreemrechtse) vakbond bij

Als het van het Vlaams Belang afhangt, kan u bij de volgende sociale verkiezingen kiezen voor een vakbond die banden heeft met de neonaziconcerten van Blood and Honour. Moeten de vakbonden zich zorgen maken of is dit een nieuwe amechtige poging van een zieltogende partij om nog wat aandacht te krijgen?
dinsdag 6 december 2011

Aan de vooravond van de 11 juli richtten enkele Vlaams Belangers een eigen vakbond op. Officieel wil de Vlaamse Solidaire Vakbond doorgaan voor een “Vlaams-nationaal antwoord op de drie bestaande zuilvakbonden”. De extreemrechtse vakbond wil in alle provincies kandidaten voordragen voor de sociale verkiezingen van mei 2012.

Deze zomer luidde het nog dat de VSV geen valse verwachtingen wilde creëren en dat er dus geen leden zouden geronseld worden. De vakbond was niet in staat om enige dienstverlening te bieden en het was ook onzeker dat de VSV aan de sociale verkiezingen zou kunnen meedoen.

Maar vorige week raakte bekend dat de extreemrechtse vakbond een achterpoortje in de Europese wetgeving had gevonden waardoor erkenning niet meer nodig is. De leden van het VSV die willen opkomen voor de sociale verkiezingen zullen dat doen als lid van de Vlaamse afdeling van de Britse vakbond Solidarity. De Europese wetgeving laat toe dat een vakbond van een ander EU-land in België kan meedoen aan de sociale verkiezingen. In mei 2012 zal er dus voor het eerst een buitenlandse vakbond deelnemen aan de sociale verkiezingen in België.

Het Vlaams Belang heeft jaren geprobeerd om via de bestaande vakbonden leden verkozen te krijgen. Het ABVV en het ACV beschouwen het lidmaatschap van het Vlaams Belang en de waarden van hun vakbond als tegenstrijdig en weren Vlaams Belang-militanten uit hun vakbond, laat staan dat ze een plaatsje krijgen op de lijst bij de sociale verkiezingen. Het Vlaams Belang voerde verschillende processen tegen de vakbonden, maar de partij verloor die keer op keer.

Hiermee lijkt het Vlaams belang nu openlijk terug te keren naar haar extreemrechtse roots

Door de samenwerking met de Britse vakbond Solidarity keert het Vlaams Belang terug naar haar fascistische roots. Het is immers niemand minder dan Rob “Klop” Verreycken die de vakbond zal leiden. Rob “Klop” Verreycken werd veroordeeld omdat hij politiek tegenstanders fysiek aanviel en nam ontslag uit het Vlaams parlement na een incident waarbij hij de vlag van N-VA vertrappelde.

Niet alleen het feit dat Rob “Klop” Verreycken de voorzitter is van het VSV is een teken aan de wand, de samenwerking met het Britse Solidarity zegt ook veel. Het Britse Solidarity is immer niets meer dan de vakbond van de BNP (British National Party).   Patrick Harrington, de huidige algemeen secretaris van Solidarity was in de jaren '80 organisator van concerten in The White Noise Club van onder meer de skinheadformatie Screwdriver. Het zegt u misschien niet meteen iets, maar dat is de voorloper van Blood & Honour. Inderdaad, dat soort extreemrechts dus. Harrington is ook een oud-gediende van National Front, de partij waarvan BNP een afsplitsing is.

De oprichter en latere coördinator van Solidarity, Clive Potter, is ook een oudgediende van de British National Party. Dat de extreemrechtse partij BNP een vakbond opricht is ironisch. In de jaren '80 vond BNP nog dat Thatcher meteen het leger moest afsturen op stakende mijnwerkers.

De BNP flirt nog meer dan het Vlaams Belang openlijk met het fascisme en het nazisme. De leider van de partij en europarlementslid, Nick Griffin, gaat er prat op dat hij op zijn 13de 'Mein Kampf' van Hitler las en er goede ideeën in terugvond. "Hitler ging wel een beetje te ver", gaf Griffin later wel toe in een interview. Griffin noemt de Holocaust een "mix van propaganda, leugens en hysterie".

Geen echte vakbond

Solidarity kan je volgens Britse syndicalisten bezwaarlijk een echte vakbond noemen. De vakbond van de BNP werd dan wel op de officiële lijst van vakbonden gezet, maar om echt actief te kunnen als vakbond in Groot-Brittannië heb je ook een “certificate of independence” en dat heeft Solidarity nooit gekregen. Het Vlaams Belang pakt zelf uit met de boodschap dat Solidarity enkel erkend kon worden dankzij de hervorming van het Britse vakbondslandschap onder de neoliberale premier Thatcher.

Die erkenning stelt niet veel voor, klinkt het bij de Britse vakbond TUC. "Elke vakbond kan zich laten registeren, maar dat betekent niet dat je dan een specifieke status krijgt of een rol in het sociaal overleg", aldus een Britse vakbondsman.

Solidarity heeft niet meer dan een paar honderd leden (ze beweren zelf 400 leden te hebben) en worden door geen enkel werkgever aanvaard als een partner voor sociaal overleg. Het is dus enkel op papier een vakbond.

Waar het VSV al dan niet gaat opkomen en wie er op hun lijsten zal staan, dat zal de komende maanden duidelijk moeten worden. De andere vakbonden zijn alvast niet erg onder de indruk en kijken nog even de kat uit de boom.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

32 reacties

  • door Karel op dinsdag 6 december 2011

    Het opent wel de fundamentele discussie: heeft de overheid het recht om maar drie-vier vakbonden te erkennen? Wat met de vrijheid van vakvereniging?

    • door dwars bekeken op dinsdag 6 december 2011

      vrijheid van vakbond: die is er, zonder meer. de erkenning door de overheid hangt af van de representativiteit: hoeveel mensen vertegenwoordig je? dus zal je eerst (betalende) leden moeten aantonen.

    • door sven naessens op dinsdag 6 december 2011

      Allerlei wetten, afspraken, etc... kunnen het VSV uitsluiten want in oa de IAO regelgeving staat geschreven dat vakbonden die bepaalde mensen uitsluiten geen vakbond kunnen zijn. Benieuwd hoe het vals belang gaat reageren als de eerste islamiet of waal zich lid wil maken. Dus ja, de overheid kan dit.

  • door Le grand guignol op dinsdag 6 december 2011

    Dat extreemrechts het altijd op de vakbeweging heeft gemunt is onderhand duidelijk; het maakt deel uit van het fascisme. De oprichting van de 'Vlaamse Stormtroopers Vakbond' kadert in datzelfde principe: een “Vlaams-nationaal antwoord op de drie bestaande zuilvakbonden”. Dit heeft als doel de eenheid onder de vakbonden te breken. De huidige lastercampagnes van de reguliere media tegen de vakbonden hebben dezelfde bedoeling. Eigenlijk maken we een herhaling mee van de jaren '30 in Nazi-Duitsland (cf. Mandel, 1969; Guérin, 1973), maar deze keer op Europees vlak: in alle Europese landen waar de vakbond nog redelijk sterk staat wordt er getracht om de vakbonden te discrediteren en onderuit te halen. Hetzelfde is gebeurd in de VS, waar bij de opkomst van het neoliberalisme, dat sterk verwant is met het fascisme, te allen prijze de eenheid van de vakbonden gebroken moest worden. Mensen beseffen niet wat de vakbeweging voor de arbeiders heeft betekend en nog steeds betekent; een gebrek aan historisch bewustzijn maakt dat vele mensen zich tegen die beweging keren die voor hun belangen opkomt.

    Na de oorlog werd het fascisme terecht verguisd en werd er een Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens opgesteld, opdat de perverse toestanden uit de jaren '30 en '40 zich niet meer zouden kunnen voordoen; tegenwoordig wordt het door een groot aantal idioten omarmd als de oplossing voor alle problemen (cf. Hartz-IV met nettolonen van €4-6 per uur en massale sociale dumping / Griekenland bevindt zich in een humanitaire crisis). Eigenlijk zou men die Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens eens een keertje moeten doornemen (cf. http://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/dut.pdf ), dan zal men ontdekken dat politici - vooral op Europees niveau - alsook de financiële en zakenwereld die UVRM boudweg aan hun laars lappen. Wel, "de toekomst van onze kinderen staat op het spel" (Riemen; cf. http://www.apache.be/2011/11/rob-riemen-toekomst-van-jongeren-staat-op-het-spel/#comment-10498 ). Achteraf zal men wederom zeggen dat men het niet had zien aankomen: "Wir haben es nicht gewusst".

    Het fascisme wordt steeds opnieuw aangewend om de lagere klassen tegen elkaar op te zetten (bv. lagere middenklasse vs. sociaal verzekerden; Walen vs. Vlamingen - de N-VA heeft dan ook fascistische 'roots') en op die manier kan de financiële en politieke elite, i.e., "Big business" (Guérin, 1973), zijn macht vrijwaren in tijden van crisis. Het echte klassenconflict is er een van de 99% vs. 1%; niet de 99% onder elkaar. Maar net zoals de vakbonden gediscrediteerd worden tracht men ook 'Occupy' te discrediteren. Waarom? "Because they're angry at the right people".

    "Fascisme komt voort uit de geest van de domheid, en die zit in onszelf. Onze eigen kleingeestigheid, ons eigen provincialisme" (Fellini).

    * Mandel, E. (1969). Over het fascisme (transcriptie door Adrien Verlee). Marxistisch Internet Archief, maart 2007, s.f. Retrieved from http://www.marxists.org/nederlands/mandel/1969/1969fascisme.htm * Guérin, D. (1973). Fascism and big business (2nd edition). London, UK: Pathfinder.

  • door Bert Deckers op dinsdag 6 december 2011

    En opnieuw zien we overal fascisten, racisten, neo-nazi's en zo meer. Het begint een beetje zielig te worden.

    • door barend claessens op dinsdag 6 december 2011

      tja, screwdriver, blood and honour, bloed en bodem...... zijn allemaal brave burgers die geen neo- fascistische ideologieën volgen zeker? anders gezegd mensen met hun rechterarm hoog met een swastika of 3 7 achter hun zijn toch geen nazi's zeker?

      lmao

    • door sven naessens op dinsdag 6 december 2011

      Nochtans de essentie zelf bij het vals belang, dat ontkennen is zodoende nog een stuk zieliger natuurlijk.

    • door PoCo-geobsedeerd klootzakske op woensdag 7 december 2011

      en het zijn geen UFO's maar caviarsossenrode waanbeelden, gebakken luchtkastelen, holograms, fata morgana's. Daarom we ook geen job in de privé kunnen krijgen maat wel in een der talrijke OVERgesubsidieerde vehikels van de Vreemdelingenindustrie of de Inquisitionele Censors en FreeSpeech-ofoben.

      • door svdl op woensdag 7 december 2011

        inhoudsloze repliek. Is dit een soort synopsis van de Dikke van Dale? of een poging tot een vreemde soort proza? Het lijkt "toogpraat", maar zelfs daar geraak je dit soort ontoegankelijke verwarde woordopsommingen niet eens kwijt (tenzij na 8 pinten ofzo,...) Nog veel geluk onder uw steen.

    • door Jan D op vrijdag 9 december 2011

      het is niet zielig het is de realiteit: dus ik beschouw u als een fascist neonazi ...

      • door Politiek-correct ontaard klootzakske op zaterdag 10 december 2011

        U hebt overduidelijk tijdens de geschiedenislesssen politiek-correcte desinformatie propaganda "duiding" zitten lezen. Daarom kent u dus niet het objectief-correct constateerbaar verschil tussen "nazisme" en "fascisme", dat met Mussolini verdween.

  • door P. op dinsdag 6 december 2011

    Het fascisme als ideologie, als stroming, komt voort uit het revolutionaire socialisme en syndicalisme. Een soort synthese tussen nationalisme en de arbeidersstrijd. Maar het fascisme waar hier gewag van wordt gemaakt heeft niets te maken met de historische stroming uit het interbellum.

    Het neoconservatisme, dat neoliberaal denken met zich meebrengt, kent zijn ideologische wortels overigens in het trotskisme (!), een sekte-achtige vorm van Marxisme.

    • door Le grand guignol op woensdag 7 december 2011

      Al aan zo'n manifest als dat van Breivik gedacht? U bent immers goed op weg.

      Ooit was de Vlaamse volksbeweging progressief (in de 19e eeuw), maar dat veranderde naar aanleiding van de situatie in het interbellum, waarbij Vlaamsgezinden - met een andere achtergrond dan die van de oorspronkelijke Vlaamse beweging - de kant kozen van de Nazi's in de hoop hun Vlaamse bourgeoisie-idealen kracht te kunnen bijzetten. U hoort het goed: die (zogezegd) emanciperende beweging koos een 'meester' en vond die in de Nazi-dictatuur. De Vlaamse beweging van het interbellum had niets, maar dan ook niets, meer met de ontvoogdingsstrijd van de arbeidersklasse te maken, zelfs integendeel. Het fascisme is niet revolutionair maar reactionair omdat het zich keert tegen die bewegingen en organisaties die voor de arbeiders opkomen: de 'kleinburgerlijke middenklasse' die zich keert tegen de arbeidersklasse uit haat voor de verdrukking door de kapitaalkrachtige elite. Fascisten richten zich dus tegen de verkeerden; het is een vorm van destructief recht waarbij de woede niet gekeerd wordt tegen de onderdrukker maar geprojecteerd wordt op de (zwakkere) minderheden in de samenleving.

      Het 'fascisme' een term die voor het eerst gebruikt werd door Mussolini, hield verband met de 'estado corporativo', oftewel de belangenverstrengeling van de bedrijfswereld met die van de politieke overheid. Mussolini zag een dergelijke staatsstructuur als een ideale staatsvorm. Vandaag merken we waar dat toe leidt: het neoliberalisme annex neoconservatisme, waarbij alle macht in handen komt van grote corporaties uit de financiële en zakenwereld (cf. ERT: http://www.ert.eu , TABD: http://www.tabd.com/ ) die zich naar believen verrijken op kap van de bevolking en niet het minste ethische verantwoordelijkheid opnemen voor hun destructieve handelen op sociaal, economisch en ecologisch vlak. Dat heeft niks met de ontvoogding van de arbeidersklasse te maken; dat is niet revolutionair dan wel reactionair en kadert in een "regressieve klassenstrijd" waarbij de financiële en zakenelite alle macht naar zich toetrekt en de democratische soevereiniteit van het volk vervangt door de dictatuur van het kapitaal en 'de markten' (Harvey, 2009).

      Het neoconservatisme heeft een religieuze achtergrond (bv. creationisme, katholicisme) en is complementair met het neoliberalisme. Schram, Fording, en Soss (2008) noemen dat het "paternalistisch neoliberalisme". Dat heeft niks met Marxisme of Trotskisme te maken, temeer omdat beiden streven naar ontvoogding van de arbeidersklasse, in wezen van iedereen 'tout court', en niet naar een reactionaire en paternalistische onderdrukking binnen een totalitaire machtsstructuur die eigen is aan het neoliberalisme, neoconservatisme alsook het fascisme. Trouwens: Marx noemde religie "opium van het volk" en dat valt maar moeilijk te rijmen met het neoconservatisme. Het Marxisme is dan ook geenszins conservatief maar progressief.

      U probeert de zaken om te draaien: conservatief wordt progressief en vice versa. Die taalkundige truc wordt veelvuldig door reactionairen (zoals bv. De Wever, Dalrymple - in navolging van Burke) toegepast om zaken te hercontextualiseren en begrippen een andere inhoud dan de oorspronkelijke en eigenlijke inhoud te geven. Dat heeft ook een naam: de perversiteitsthesis (Hirschman, 1991).

      * Harvey, D. (2009, March 15). Is this really the end of neoliberalism? The crisis and the consolidation of class power. Retrieved February 21, 2010, from http://www.counterpunch.org/harvey03132009.html * Hirschman, A.O. (1991). The rhetoric of reaction: Perversity, futility, jeopardy. Cambridge, US: The Belknap Press of Harvard University Press. * Schram, S.F., Fording, R.C., & Soss, J. (2008). Neo-liberal poverty governance: Race, place and the punitive turn in US welfare policy. Cambridge Journal of Regions, Economy and Society, 1(1), 17-36. doi: 10.1093/cjres/rsm001 * Schram, S.F., Fording, R.C., & Soss, J. (2009). Governing the poor: The rise of the neoliberal paternalist state. Paper prepared for presentation at the 2009 Annual Meeting of the American Political Science Association, Toronto, Canada. Retrieved from http://ssrn.com/abstract=1449997 [ http://law.buffalo.edu/nepoc09/pdf/schram09.pdf ]

      • door P. op zondag 11 december 2011

        Ik begrijp allereerst niet wat het manifest van Breivik te maken heeft met mijn korte reactie.

        Wat betreft het trotskisme en neoconservatisme: Heel wat Amerikaanse trotskisten staan aan de wieg van het neoconservatisme, omdat ze voorstander waren van een actiever buitenlands beleid tegen de stalinistische USSR. Simple comme bonjour.

        De arbeidersstrijd krijgt in het fascisme een heel andere invulling dan in het marxisme, inderdaad. In de praktijk is daar niet zoveel van terecht gekomen. Dat is het nadeel van een ideologie: een discrepantie tussen theorie en praktijk. De Sovjet-Unie moest ook noodgedwongen privé-initiatief toelaten om de economie te doen draaien en moest ook elders toegevingen doen. En Mussolini kon zijn corporatieve ideaal nooit installeren zoals hij het wou, omdat hij werd tegengehouden door meerdere factoren.

        Zeggen dat de huidige financiële architectuur een gevolg is van het fascistische denken, toont wel aan dat het begrip "fascisme" vandaag haar historische invulling verliest en een meta-historisch concept (in feite eerder een containerbegrip) dreigt te worden. Het fascisme is immers een graag gebruikt retorisch instrument, zoals het bovenstaande artikel opnieuw bewijst. Daarom maak ik een radicaal onderscheid tussen het fascisme als een historische stroming uit het interbellum en het fascisme als een retorisch instrument. Want hetgeen jij en je aangehaalde bronnen beschouwt als fascistisch is niet inherent fascistisch. De verstrengeling tussen een politieke overheid en de economie is iets dat al veel langer bestaat, en overigens niet in het minst bij een communistische regering. De VS heeft heel wat op haar kerfstok, maar de USSR moet daarvoor zeker niet onderdoen.

        Hier kan je de verdediging oproepen van: "Ja, maar dat was geen écht communisme", maar dan vraag ik me af of een discussie dan nog zinvol is. Op het puur theoretische veld kan je bijna alles verdedigen als je over retorische capaciteiten bezit. Een kapitalist kan zichzelf ook verdedigen als je hem wijst op de excessen van de vrije markt: "Ja, maar daar heeft de overheid iets mee gedaan, dus dat is geen écht kapitalisme".

        Het marxisme is in theorie misschien progressief, maar het revolutionaire potentieel ervan is in het Westen nihil. Misschien is het marxisme zelf een achterhaald en bijgevolg reactionair concept geworden. Waar kan je nog een consistente socialistische staat vinden? Cuba? De strijd van Ché was terecht en geeft het land tot vandaag de dag een revolutionair élan. Maar is dat iets wezenlijks of iets dat uit eenderwelk reismagazine komt? Is Cuba nog een lichtend voorbeeld of is het gewoon een ordinaire dictatuur?

        Als je een beetje kennis hebt van het interbellum, weet je dat het een ambigue periode was. Progressief en conservatief waren destijds behoorlijk overlappende begrippen, omdat het interbellum in essentie een interregnum was. En die zijn altijd chaotisch.

        The whole modern world has divided itself into Conservatives and Progressives. The business of Progressives is to go on making mistakes. The business of the Conservatives is to prevent the mistakes from being corrected. (G. K. Chesterton, Illustrated London News, April 19, 1924)

        • door Le grand guignol op zondag 11 december 2011

          U doet mijn benadering af als een retorische benadering, maar dat is ze niet. Mandel leefde ten tijde van het interbellum en op die manier heeft de benadering van het fascisme waar ik me op steun wel degelijk een historisch karakter. Achteraf zijn er inderdaad veel invullingen geweest van het begrip fascisme en werd het inderdaad veelvuldig aangewend als een containerbegrip. Maar dat kan men niet zeggen van Mandel en Guérin die via het gebruik van de dialectische methode tot de kern van het fascisme doordrongen, namelijk: het fascisme als een verschuiving van de klassenstrijd waarbij mensen ten gevolge van een vals klassenbewustzijn tegen elkaar werden opgezet en de eigenlijke klassenstrijd verschoof naar een etnisch-culturele tegenstelling alsook een tegenstelling tussen de minst gegoeden en diegenen die het iets beter hadden, i.e., de kleine burgerij. Op die manier kon het kapitalisme zijn verslindende rooftocht verderzetten en kon de financiële, politieke en zakenelite zijn machtspositie behouden.

          Als u een beetje kennis hebt van elke periode dan weet u dat elke periode ambigue en zelfs ambivalent is, daarom moet er niet noodzakelijk sprake zijn van een interregnum. Het citaat van Chesterton dat u aanhaalt, berust op een retorische truc. Een retorische truc die u mij wil aanwrijven, maar daar stap ik niet in mee.

          • door P. op zondag 11 december 2011

            Maar is die benadering van Mandel en Guérin niet slechts een van de vele benaderingen van het fascisme als een historische stroming, eerder dan de enige juiste en waarachtige? Het probleem om het fascisme op een academische manier te doorgronden is dat het geen ideologie is zoals het marxisme dat is. Er is geen centraal boek dat alle fascistische partijen destijds hebben gebruikt. Er is slechts bij benadering een ideologische lijn te vinden die partijen als de Falange met de PNF of de IJzeren Garde bevond. Er was wederzijdse beïnvloeding, maar geen "fascistische internationale". Het marxisme had een lange lijn voor nog maar het eerste marxistische experiment ontstond. Het fascisme was meteen een experiment vanaf het begin.

            Retorisch of niet, het citaat heeft wel degelijk waarde en waarheid. Begrippen als "progressief" en "conservatief" zijn behoorlijk relatief. Een revolutionair wordt behoudsgezind van zodra het doel bereikt is. In die zin dat politieke mobilisering geen permanent iets is. Tenzij je gelooft in iets zoals een "permanente revolutie", maar dat is volgens mij een gevaarlijk begrip. Totalitair, zelfs. Wat betreft de ambiguÏteit: het interbellum kan je op dat vlak niet vergelijken met de Koude Oorlog. Natuurlijk is ieder tijdperk een complex netwerk aan denkbeelden, waardoor het ambigu overkomt, maar het interbellum was een periode waarin heel wat zekerheden wegvielen. Ik bedoel maar, esoterische kringen waarin communisten, traditionalisten en liberalen samen zaten, is het interbellum ten voeten uit. Het begrip interregnum had vooral betrekking op de verschuivingen op internationaal, nationaal, cultureel, filosofisch, politiek, ... vlak. De oude ordening werd weggeblazen, koningshuizen vielen of werden uitgemoord.

  • door Michel De Buysscher op dinsdag 6 december 2011

    ik zou eens beginnen met uw bronnen te onderzoeken want als echte journalist zou je toch bv moeten weten dat sKrewdriver al met een K geschreven is en niet met een C... als je dat al mis hebt hoe kun je dan nog geloofwaardig overkomen????

    • door Le grand guignol op woensdag 7 december 2011

      Als u zich voor uw argumentatie ad hominem al moet toespitsen op schrijffouten, dan nog met betrekking tot de naam van een bende Kotsmisselijke - met een 'K' - fascisten met wijlen frontman Ian Stuart (oprichter van Blood & Honour) aan de micro, dan toont u wederom de kleingeestigheid waar Fellini het over heeft. Ik zal hem nog maar eens aan het woord laten want zijn uitspraak is treffend - zeker als men sommige reacties onder dit artikel leest:

      "Fascisme komt voort uit de geest van de domheid, en die zit in onszelf. Onze eigen kleingeestigheid, ons eigen provincialisme" (Fellini).

      "Open your mind, cause you're so shallow!"

      • door Vanglabeke Noël op woensdag 7 december 2011

        schitterende repliek van Le grand guignol

    • door svdl op woensdag 7 december 2011

      Zwak Michel, heel zwak... eerlijk gezegd.

  • door aronjaco op woensdag 7 december 2011

    Wel , wel , is het op die manier dat we de problemen oplossen ? Ik bedoel , met het op elkaars kap zitten? Als ge " Le grand guignol" niet kunt volgen wel geef dan verstandige repliek , en anders , ga een pint drinken en zever verder aan de toog. Bepaalden gaan hier echt voorbij aan de verwittiging die in al die teksten naar voor komt . nl.: wie het VB een stem meegeeft uit protest tegen de bestaande strukturen , of gewooon uit onverschilligheid, is verkeerd bezig. Lees nog eens goed, en ik cirteer :: "Fascisme komt voort uit de geest van de domheid, en die zit in onszelf. Onze eigen kleingeestigheid, ons eigen provincialisme" (Fellini)." Eens de onverschilligheid een zekere proportie heeft bereikt , zijn alle denkbare gemeenheden mogelijk !!!!!!

    • door svdl op woensdag 7 december 2011

      Ik ga absoluut akkoord met wat je zegt :-) Fellini heeft dit zeer goed vastgesteld. Maar ook treurig om te beseffen/vast te stellen dat 'Eens de onverschilligheid een zeker proportie heeft bereikt", dit zulks besef zelf, door Fellini keurig beschreven, geen plaats meer krijgt in het hoofd. Een overdonderende verantwoordelijkheid en schuld hiervoor ligt dan ook bij onze "verkochte media" --> "keep them stupid", "brood en spelen", "simplismen en dogma's", "uit context getrokken feiten", "halve leugens en waarheden", you name it...

  • door Jimmy op donderdag 8 december 2011

    oh man... dat wordt nog gezellig op grote vakbondsbetogingen. of zijn ze tegen staken?

  • door bernard marc op donderdag 8 december 2011

    Er is maar een remedie tegen dit V.B. gelul en dat is "schaf die 19e eeuwse kiesplicht af .Maar daar hebben de demc.partijen geen oren naar nee liever kiesvee dan burgers die komen stemmen met alle ellende vandien!

    • door Le grand guignol op donderdag 8 december 2011

      Op het eerste zicht zou dat inderdaad een oplossing kunnen betekenen. Maar, de praktijk heeft uitgewezen dat de haat tegen de politiek van sommige rechtse kiezers zo diep ingebakken zit dat ze toch gaan stemmen wanneer er geen stemplicht is. Algemeen genomen vergroot het aantal rechtse stemmen naarmate de opkomst bij verkiezing lager is - in landen zonder stemplicht, welteverstaan. Het afschaffen van de stemplicht verkleint in de praktijk de democratische inspraak - dat beetje dat er nog is - en vergroot de opkomst van (extreem)rechts; bij verkiezingen waar links erop vooruit gaat is de opkomst doorgaans hoger.

      Dat neemt natuurlijk niet weg dat de kiezer als kiesvee behandeld wordt, maar dat is eerder te wijten aan de attitude van politici en de ondernemers- en zakenbelangen die ze vertegenwoordigen, dan dat het met de kiezer iets te maken heeft. Al zouden die kiezers misschien hun onvrede eens wat meer naar buiten mogen tonen. Iets wat bijvoorbeeld door de vakbondsbetogingen gebeurt.

      • door Hermy eddy op vrijdag 9 december 2011

        Als facisme inderdaad zou voortkomen uit domheid die in ieder van ons zit dan zou je ook lunnen redeneren dat het dus een massalijn inhoud. En zonder mij al te veel moe te willen maken ( omdat een inhoudelijke discusie met links gewoonweg niet kan) herinner ik mij dat elke Marxistische /vooral Leninistische eigenlijk vertrekt van een massalijn. En dan komen we tot een vreemd fenomeen , als ik mij niet vergis heeft ook kameraad Trotski deze stelling ontwikkelt nadat hij zich omgeschoold had van arbeidersmoordenaar naar anti- Stalinist dat het volgen van een massalijn dus intrinsiek facistisch is. Want de massa volgen is dus ook de domheid die in ieder van ons aanwezig is volgen is volgens Le Grand hierboven puur facisme. En zei kameraad Trotski al niet dat er geen wezenlijk verschil was tussen Stalinistische burocratie en facisme? Dus als ik het goed begrijp dan zij alle verwezenlijkingen van de arbeiders in de USSR en in de Volksrepubliek China dus facistische van aard. Dat is ander koek dan muziek van een schroevendraaier.

        • door Hermy eddy op vrijdag 9 december 2011

          Volgens de mantra's van het antifacisme dienen de facisten als provocateurs die in opdracht van de burgerij door hun acties de burgerij aanzet tot een algemene inperking van vrijheden van de massa. Als ik echter sommige reacties leest waar voorgesteld wordt om de kiesplicht af te schaffen ( omdat die domme massa nu toch maar de vooruitgang in progressieve zin verklooot door op de verkeerde partijen te stemmen.Dan kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat dit eigenlijk is bedoelt als een middel om die massa monddood te maken,niet wettelijk maar feitelijk. Als ik weet dat links de vrijheid van spreken en ja zelf de vrijheid van vereniging in vraag stelt voor mensen die niet dezelfe universalistische ( lees internationalistische moraal) voorstaan. Als je dat allemaal weet. Moeten we dan niet concluderen dat juist extreem links de burgerij dient. Dat links door provocatie 'door het zogezegde nazi gevaar als een reeele dreiging voor te stellen' juist die burgerij aanzet tot antidemocratische wetten en maatregelen. En de vraag mag dus gerust gesteld. Wie dient hier de belangen van de kleinburgerij en van de machtselite? Of nog scherper ' wie zijn de nieuwe facisten' Als je als marxist aanneemt dat maatschappelijke processen veranderen en daardoor ook de tegenstellingen wijzigen dan is het normaal dat men ook moet weten dat de opstelling van groepen veranderen. En zou het kunnen dat hierdoor links een objectieve bondgenoot van de burgerlijke moraal ( multiculturalisme enz) is en dus bondgenoot van die burgerij? En als dit zo is, WIE ZIJN DAN DE ECHTE FACISTEN.

          • door han op vrijdag 9 december 2011

            Eddy Hermy is al lang bijzonder actief in allerlei extreemrechtse en Vlaams-nationalistische kringen. Zo was hij ooit actief bij de Vlaamse Militantenorde (VMO), tot die beweging werd verboden omdat het ging om een militie. In 1980 maakte Hermy deel uit van een commando dat een raid uitvoerde op de boekhandel "De Rode Mol" in Mechelen. Hij liep daarvoor overigens een correctionele veroordeling op. Daarna dook hij op in kringen van het toenmalige Vlaams Blok. Wat later probeerde hij enkele splintergroepen op te richten omdat hij het Blok niet radicaal genoeg vond. Hij was ook nauw betrokken bij Blood&Honour

            De rechtbank van Brugge heeft de extreemrechtse activist Eddy Hermy, hoofdcoördinator van de beweging Nieuw-Solidaristisch Alternatief (N-SA), veroordeeld tot 3 maanden cel met uitstel en een boete van 550 euro wegens het aanzetten tot rassenhaat. In 2002 werd hij al eens veroordeeld wegens gelijkaardige feiten.

            http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/111205_Hermy

        • door Jan D op vrijdag 9 december 2011

          [title]Den Eddy De grote roerganger[/title]Den Eddy De grote roerganger van het N-SA is dus Edouard "Eddy" Hermy uit Oostende. Hij treedt op als Algemeen Coördinator van de koepel. Als oudgediende van de VMO heeft Hermy al heel wat extreemrechtse watertjes doorzwommen. De gewezen paracommando liep en passant verschillende veroordelingen op voor gewelddaden en racisme.

          • door Jvm op zaterdag 10 december 2011

            [title]Hey Han, Leuk dat je hier een[/title]Hey Han,

            Leuk dat je hier een heel CV zet van dit stuk onbenul, maar kan je aub ook eens hetzelfde doen als pakweg Anja Hermans hier een reactie plaats? Twee maten en gewichten enzo hé.

            • door Hermy eddy op zaterdag 10 december 2011

              Aan de pseudo intelectuelen mierenneukers van links.

              Als u als antwoord op mijn bemerkingen alleen maar kan reageren door mijn cv ( en dan nog selectief te plaatsen , want ik was ooit de jongste vakbondsdelegee van het ABVV en een van de enige arbeiders die AMADA in de beginperiode rijk was) dan moet ik vaststellen dat het peil van links elke dag daalt.. Je hebt domme arbeiders zoals ik die door jullie lompenproleten worden genoemd ,maar ik zal beleeft blijven in wat ik van jullie vindt. Maar pseudo intelectuelen is een nog milde omschrijving denk ik dan.

            • door Hermy eddy op zaterdag 10 december 2011

              Aan de pseudo intelectuelen, mierenneukers van links.

              Als u als antwoord op mijn bemerkingen alleen maar kan reageren door mijn cv ( en dan nog selectief te plaatsen , want ik was ooit de jongste vakbondsdelegee van het ABVV en een van de enige arbeiders die AMADA in de beginperiode rijk was) dan moet ik vaststellen dat het peil van links elke dag daalt.. Je hebt domme arbeiders zoals ik die door jullie lompenproleten worden genoemd ,maar ik zal beleeft blijven in wat ik van jullie vindt. Maar pseudo intelectuelen is een nog milde omschrijving denk ik dan.

            Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties