about
Toon menu

Wist je dat: geloofwaardigheid van Al Jazeera - NAVO als persagentschap - terreurnetwerken in Miami

Deze rubriek brengt markante feiten, cijfers of quotes van over heel de wereld die in de andere media weinig of geen aandacht kregen, maar zeker het vermelden waard zijn om de chaotische wereld van vandaag te begrijpen. Geloofwaardigheid van Al Jazeera - de NAVO als persagentschap - terreurnetwerken in Miami.
maandag 26 september 2011

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

Geloofwaardigheid van Al Jazeera krijgt flinke deuk

Op vraag van de VS liet Wadah Khanfar, de baas van Al Jazeera bepaalde ‘gevoelige’ passages of foto’s van de website verwijderen. Zo werden foto’s van zwaargewonde kinderen en vrouwen, als gevolg van een VS-bombardement, verwijderd. Ook een getuigenis van een dokter waaruit bleek dat het VS-leger gifgas had gebruikt werd naderhand geschrapt. Uitgerekend het bezit van, en gebruik van massavernietigingswapens door Irak, was de hoofdreden om het land binnen te vallen. De directeur beloofde verder dat hij toekomstige delicate berichten over de VS eerst zou screenen. Dat alles bracht Wikileaks onlangs aan het licht.[1]

De laatste tijd al lag de zender meer en meer onder vuur. De berichtgeving die in de beginjaren van de oorlog tegen Irak zeer kritisch was voor de VS, is nu omgeslagen: enkel de officiële standpunten van de VS en de Irakese regering worden nog weergegeven. De opstand in het naburige Bahrein werd met veel terughoudendheid gebracht en over gebeurtenissen in Qatar zelf wordt amper bericht.

De zender wordt ook meer en meer bekritiseerd omwille van zijn sympathie voor de Moslimsbroeders en welwillendheid t.a.v. islamisten. Een van de sterjournalisten, Qadari, heeft bij het begin van de opstand in Libië een fatwa uitgeroepen tegen Kadhafi en de internationale interventie ondersteund. Qadari is een Egyptenaar en staat heel dicht bij de Moslimbroeders.[2]

Al Jazeera is in bezit van de Emir van Qatar, het land dat een prominente rol speelde in de militaire interventie in Libië. Het is dan ook geen toeval dat de zender een sleutelrol heeft gespeeld in het winnen van de wereldopinie voor een militaire interventie in Libië. Het verspreide o.a. de mythes dat het Libische leger zijn eigen bevolking bombardeerde, van de op til zijnde ‘genocide’, van het inzetten van zwarte huurlingen door de Libische regering en het gebruik van viagra om massaverkrachtingen mogelijk te maken. De zender verzweeg de belangrijke rol die de speciale grondtroepen van Groot-Brittannië, Frankrijk, Jordanië en … Qatar hebben gespeeld in de verovering van Tripoli.[3]

De uitgelekte Wikileaks-mails werpen een licht op de bocht die Al Jazeera de laatste jaren heeft gemaakt. Het feit dat Qatar zich in de oorlog tegen Libië heel sterk heeft geprofileerd komt daar bovenop.

Na het uitlekken van zijn rol is Khanfar opgestapt als directeur. Hij wordt opgevolgd door Sheik Ahmad bin Jasem bin Muhammad Al-Thani, een lid van de Koninklijke familie van Qatar. Dat belooft voor de toekomst.

Libië: de NAVO als persagentschap

Bij ‘embedded journalism’ worden journalisten ingekapseld in het bevriende leger en aan de leiband gehouden. Ze kunnen wel nog hun ding doen, zij het in zeer beperkte mate. In de oorlog in Libië is men nu nog een stapje verder gegaan. Daar maakte de NAVO zijn eigen reportages, die de journalisten – thuis – dan naar believen konden gebruiken. Een journalist van Le Nouvel Observateur bracht dit aan het licht.

De NAVO maakte twee soorten reportages, of misschien moeten we eerder spreken van promotieclips. De ene waren volledig af en klaar om uit te zenden. Bij de anderen kon de journalist nog wat commentaar toevoegen en het logo van zijn of haar zender. Uiteraard waren op die clips geen militairen op woordvoerders van de NAVO te zien. De reportages werden gratis ter beschikking gesteld aan de journalisten. Praktisch niet?[4]

VS: rechter erkent bestaan van terreurnetwerken in Miami

Dat er in Miami terreurorganisaties actief zijn die o.a. aanslagen beramen tegen hotels in Cuba, is een publiek geheim. Zij opereren met medeweten en steun van de CIA. Nu heeft een rechter daarover een opmerkelijke uitspraak gedaan.

In de jaren negentig waren vijf Cubanen geïnfiltreerd in deze terreurnetwerken als under cover agent met de bedoeling informatie te verzamelen ten einde aanslagen tegen Cuba te voorkomen. In 1998 werden ze opgesloten en samen veroordeeld voor vier jaar levenslang en 77 jaar. Onder internationale druk (o.a. Amnesty International, de Werkgroep voor Willekeurige aanhoudingen van de VN, 10 Nobelprijswinnaars, parlementaire resoluties in diverse landen, …) werden enkele straffen verminderd.

Binnenkort komt de eerste vrij: René González. Hij moet echter nog drie jaar in Miami blijven, een soort proefperiode. Bij het vonnis zei de rechter dat hij tijdens die proefperiode geen plaatsen mag bezoeken waarvan geweten is dat ‘individuen of groepen, zoals terroristen of leden van gewelddadige organisaties of van de georganiseerde misdaad, er vaak bijeenkomen’. Dit is een expliciete en juridische erkenning van het bestaan van terreurorganisaties op Noord-Amerikaans grondgebied. Het vonnis werd uitgesproken ongeveer tien jaar na 11/9.[5]

Bronnen

[1] ‘Explosive Wikileaks US Cable: Al Jazeera Deletes Content that Disturb US Government’, 11 september, http://www.informationclearinghouse.info/article29104.htm; http://www.guardian.co.uk/media/2011/sep/20/al-jazeera-wadah-khanfar-replaced; http://today.msnbc.msn.com/id/44598628/ns/today-entertainment/#.TnniLtTyAb0.

[2] Khalaf R., & Allam A., ‘Al-Jazeera’s support is key for allies’, Financial Times 21 maart 2011, p. 3; Financial Times, 31 maart 2011, p. 2; Los Angeles Times, 22 februari 2011; http://latimesblogs.latimes.com/babylonbeyond/2011/02/libya-fatwa-cleric-kadafi-protest-islam-religion.html; The Economist, 26 maart 2011, p. 33.

[3] Forte M., ‘The Top Ten Myths in the War Against Libya’, http://www.counterpunch.org/2011/08/31/the-top-ten-myths-in-the-war-against-libya/.

[4] ‘Video. Le Tripoli merveilleux de l'Otan’, 14 september 2011, http://tempsreel.nouvelobs.com/actualite/monde/20110914.OBS0339/video-le-tripoli-merveilleux-de-l-otan.html.

[5] Pertierra, ‘Judge Lenard’s Cruel and Bizarre Decision against Rene’, 17 september 2011, http://en.cubadebate.cu/opinions/2011/09/17/judge-lenards-cruel-and-bizarre-decision-against-rene/; http://en.wikipedia.org/wiki/Cuban_Five; http://cubanismo.net/cms/nl/artikels/cubaanse-moeder-niet-van-n-kind-maar-van-vijf; http://cubanismo.net/cms/nl/artikels/op-bezoek-bij-gerardo-hern-ndez-optimisme-en-levenslust-achter-tralies

reacties

2 reacties

  • door Steven Schepers op dinsdag 27 september 2011

    Al Jazeera doet uitstekend werk.

  • door Marc Vandepitte op woensdag 28 september 2011

    Al Jazeera doet inderdaad uitstekend werk. Zo is de berichtgeving over China bijvoorbeeld evenwichtiger en diepgaander dan die van de mainstream westerse media. AJ blijft voor mij een belangrijke referentie. Maar dat belet niet dat de geloofwaardigheid een flinke deuk heeft gekregen, zeker als het gaat over de eigen regio en over (militaire) conflicten waar de eigenaar van de zender rechtstreeks bij betrokken is. Het ene sluit het andere niet uit. Ik vel geen eindoordeel over de zender, dat moet ieder voor zichzelf doen. Wel breng ik aspecten aan die in onze pers nauwelijks of niet gebracht worden, die nuttig kunnen zijn voor zo’n oordeel.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties