Reeds acht jaar is DeWereldMorgen.be de alternatieve en kritische stem in de Vlaamse media.

Wij zijn volledig gratis en reclamevrij.

Maar dat kan enkel via uw steun.

Steun ons nu!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

Het Verdriet van Godal

Galerie Ludwig Trossaert op het Antwerpse Zuid pakt tijdens de maand augustus uit met recent werk van Gerard Godal. In een nieuwe reeks schilderijen geeft beeldend kunstenaar Godal zijn visie weer op de impasse waarin politiek België zich bevindt.
zondag 17 juli 2011

De kunstwerken zijn gemaakt met behulp van levende lijkenmaden waar Godal al tien jaar mee experimenteert. Voor de kunstenaar staan lijkmaden symbool voor dood en vergankelijkheid, maar in de visie van Godal zijn ze tevens een metafoor om in het leven hier en nu op een meer verdraagzame manier samen te leven.

België ontbinden of verder vreedzaam met elkaar samenleven.
Gerard Godal liet al eerder van zich horen met zijn schilderijen gemaakt met levende maden. De witte lijkmade wordt door de kunstenaar verheven tot universele metafoor.

We zijn allemaal gelijk, ongeacht kleur, ras, religie, taal of opvatting. We eindigen allen op dezelfde manier. Zo is het thema Leven en Dood een centraal en dwangmatig item in het werk van Godal. Het exposeert in feite denkoefeningen over het leven, niet na de dood, maar het leven voor de dood.


België redden

Om België te redden presenteert Godal in een artistiek statement de Belgische politiek. Op de Belgische vlag, geschilderd op fijn linnen, worden de hoofdsteden van de provincies kriskras met elkaar verbonden door in witte verf ondergedompelde lijkmaden. In andere werken vertrekken de madensporen vanuit Brussel of worden de gewesten met elkaar verbonden.

De peristaltische sporen van de maden creëren een poëtische compositie. De kruipende maden zijn als een levend penseel en ondernemen een queeste op het doek, een zoektocht naar een verdraagzame wereld. Zo wil Godal schoonheid creëren met het engagement als toegevoegde waarde.


De vleeseters van het Vlaams belang

Kunstenaar Gerard Godal maakt al meer dan 10 jaar kunstwerken met levende lijkmaden. Zo creëerde hij het artistiek terrarium ‘Nous sommes très tolérantes’ waarin hij de vleesletters van het Vlaams Belang liet oppeuzelen door maden en mestkevers.

Naar analogie met de lijkwade van Turijn waarin een afbeelding van Jezus Christus te zien zou zijn, ontwierp hij in 2008 een lijkwade van zichzelf. Met een verfijnd fragment eruit, getiteld ‘The head of the shroud’, werd hij via het Muhka geselecteerd voor de Canvascollectie en het werk werd tentoongesteld in het kunstenpaleis Bozar in Brussel.

Omstreeks 2003 veroorzaakte hij wereldwijd opschudding omdat hij de ontbindingsprocessen van een lijk in beeld wilde brengen. Sindsdien regisseert Godal ook videoclips met levende maden. Deze filmcyclus ‘The ultimate Trip’ is een work in progress. Hij maakt ook foto’s en schilderijen met levende maden, zogenaamde ‘grubpaintings'.


Artistic Warrior

Gerard Godal kan best omschreven worden als ‘Artistic Warrior’ die ten strijde trekt tegen het onrecht in de wereld. In 2009 bracht Godal een nieuwe metafoor in zijn werk: de ‘dead end’. Hij overschilderde bestaande schilderijen met een doodlopende straat, ondermeer ook ‘De aanbidding der Wijzen’ van P.P. Rubens. Dit verkeersbord is voor Godal symbool voor zijn zoektocht in de wereld van de kunst. Waar de doodlopende straat de vorm aanneemt van een Latijns kruis accentueert de kunstenaar de horizontale dimensie van religie.


De Rechtvaardige Rechters

Onlangs startte Gerard Godal een zoektocht naar het nog steeds vermiste gestolen paneel ‘Rechtvaardige Rechters’ uit het Lam Gods. De zoektocht kan gevolgd worden via de website: www.gerardgodal.be.

De kunsteraarGodal woont en werkt in Gierle, in de Antwerpse Kempen. Na zijn studies wilde hij schrijver worden maar zijn veelheid van ideeën vond uiteindelijk een uitlaatklep in de beeldende kunst. Hij maakt installaties, collages, video’s, foto’s, schilderijen en monumentaal werk. Hij werd bekend in 2001 met ‘New York by Night’, een artistieke interpretatie van de terroristische aanslagen op 11 september 2001.



Praktisch:

Het Verdriet van Godal
Galerie Ludwig Trossaert
Museumstraat 29
2000 Antwerpen

Gratis toegankelijk vanaf donderdag 4 augustus tot en met zondag 28 augustus van 13.00 uur tot 18.00 uur.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.