Het vernieuwde Centraal Station van Antwerpen. TreinTramBus wil niet dat het vrijetijdsverkeer per trein wordt afgebouwd (foto: TreinTramBus)
Opinie, Nieuws, Economie, België, Mobiliteit, Reizigersverenigingen, TreinTramBus, Goederentransport, NMBS-groep, NMBS Logistics, Infrabel, Treinoperator, Infrastructuurbeheerder, Jan Vanseveren, Inge Vervotte, Vrijetijdsvervoer, Woon-werkverkeer - Jan Vanseveren

Treinreiziger mag niet slachtoffer worden van problemen NMBS-goederenvervoer

Met een prikactie op maandag 23 mei kaartten de vakbonden de problemen aan bij de NMBS-groep. In een reactie stelt reizigersvereniging TreinTramBus dat de reiziger niet het slachtoffer mag worden van de problemen bij het goederenvervoer. Bovendien mag de NMBS niet raken aan het groeiende vrijetijdsvervoer per spoor.

dinsdag 24 mei 2011 13:35
Spread the love

De problemen bij het goederenvervoer zijn bekend: B-Logistics is zwaar verlieslatend en mag van de Europese Commissie geen subsidies meer ontvangen. Nu dreigt echter de reiziger de dupe te worden van de problemen bij het goederenvervoer. Het goederenvervoer wordt nu al door de inkomsten van het reizigersvervoer gesubsidieerd.

Reizigersvervoer betaalt buitensporig veel

Conform de Europese regels betaalt de NMBS, de treinoperator, een prijs aan infrastructuurbeheerder Infrabel voor het gebruik van de sporen. Alleen is die prijs zo bepaald dat het goederenvervoer goedkoop over de sporen kan denderen, terwijl het reizigersvervoer, en vooral dan de stoptreinen, buitensporig veel moeten betalen.

Bovendien werden bij de opstart van B-Logistics te veel locomotieven aan het goederenvervoer toegewezen. Die worden nu verhuurd aan het reizigersvervoer. De kosten per treinkilometer moeten in het reizigersvervoer dringend naar omlaag.

Recreatieve treinreiziger heeft al moeten inleveren

Minister van Overheidsbedrijven, Inge Vervotte (CD&V), liet weten dat de treinen in de spits in de eerst plaats voor het woon-werkverkeer moeten dienen en dat de recreatieve reiziger best wel wat meer mag betalen.

TreinTramBus betwist die stelling. De recreatieve treinreiziger heeft al heel wat moeten inleveren. De tariefformule ‘Een Dag aan Zee’ en de halveprijskaart werden vorig jaar afgeschaft, en enkele jaren geleden sneuvelde met de Multipass ook het voordelige tarief voor gezinnen en kleine groepen.

Miljoenenverslindende consultancyopdrachten

Net in het recreatieve vervoer heeft de trein nog veel groeipotentieel: het aantal recreatieve treinreizigers groeit, en er zijn nog vrije zitplaatsen. Het is nu hoog tijd voor een degelijk masterplan voor het reizigersvervoer, vindt TreinTramBus.

Als alternatieve ‘besparingsmaatregel’ adviseert TreinTramBus de NMBS-groep om eindelijk die miljoenenverslindende consultancyopdrachten eens ernstig onder de loep te nemen. Dit is alvast een veel zinvollere maatregel dan de reiziger de rekening te laten betalen.

Jan Vanseveren

Jan Vanseveren is woordvoerder bij de reizigersvereniging TreinTramBus (ex-BTTB) vzw in Gent.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!