Zonder voldoende bescherming kan zandstralen stoflong veroorzaken, een ongeneeslijke ziekte waarmee in Limburg mijnwerkers vroeger ook wel eens te maken kregen. De productie van jeans gebeurt via uitbesteding en onderaanneming in landen als Turkije, Bangladesh, Argentinië: ondernemingen waar de gezondheid van werknemers nauwelijks beschermd wordt. In Turkije stierven al 46 werknemers aan deze ziekte en honderden werden ongeneeslijk ziek.
De actievoerders vragen dat alle jeansmerken onmiddellijk stoppen met het zandstralen van jeans. Zij vragen aan de winkelketens die daar inderdaad al mee gestopt zijn om hun klanten te laten weten dat er geen gebruik meer wordt gemaakt van zandstralen. Werknemers die betrokken waren bij het zandstralen van jeans moeten de nodige medische zorgen krijgen op kosten van het bedrijf.
De zandloper loopt
De actievoerders bezochten 39 winkels. De gerant kreeg telkens een informatiebrochure en een zandloper in de hand gestopt, met de vraag de oproep door te spelen aan zijn werkgever. Er werd vastgesteld dat 11 bedrijven reeds een officieel standpunt bekendmaakten dat zandstralen verboden is in hun productieketen. Manager Jonathan Claes van Levi’s: “Wij passen dit reeds geruime tijd toe in ons bedrijf. In de winkel communiceren we dit ook aan onze klanten. Wij willen dat onze producten in goede arbeidsomstandigheden geproduceerd worden. Ik geef toe dat we dit nog meer bekend moeten maken via onze website of andere kanalen. Ook een label zou hieraan kunnen tegemoetkomen.”
Donkere jeans even goed
Wij vroegen aan twee voorbijgangers wat zij ervan vonden. Chantal Reymen: “Ik was hier totaal niet van op de hoogte. Dit zou moeten verboden worden. Voor mij kunnen mensen even goed een donkere jeans kopen dan een gebleekte.” Haar man Eddy Van Hamel treedt haar bij: “Het grote publiek zou dit moeten weten. Daarom steun ik jullie actie.”
Broek aanvegen
Ronny Vandekerkhof van ACV: “Met onze actie willen we precies dat mensen beseffen wat de mogelijke consequenties zijn wanneer ze zo’n gebleekte jeans kopen. De kleine zandloper die we in de winkels achterlaten duidt erop dat het hoog tijd is er iets aan te doen.”
Bart Henckaerts van ABVV: “Door dergelijke acties over heel Europa zijn we er al in geslaagd een verbod af te dwingen. Ondanks dit verbod veegt de meerderheid van de merken er jammer genoeg nog altijd zijn (jeans)broek aan. Actie blijft nodig.”