Een nieuwssite die

reclamevrij
onafhankelijk
kritisch
en gratis is?

Dat kan!

Maar enkel dankzij jouw steun

Steun ons nu!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu
Interview

"Chinezen willen ecologisch verantwoorde auto's bouwen in Opel Antwerpen"

Volgens General Motors is er geen enkele ernstige kandidaat-overnemer voor de Opel-fabriek in Antwerpen. “Klinkklare nonsens”, zegt europarlementslid Bart Staes (Groen!). Hij werd begin oktober benaderd door de Chinese kandidaat-investeerder en bracht hen in contact met de vakbonden bij Opel.
dinsdag 19 oktober 2010

“Begin oktober heeft de Chinese kandidaat-investeerder gevraagd of ik go-between kon zijn tussen hen en een aantal kernspelers in de zaak. Ik heb hen heel discreet in contact gebracht met de vakbonden bij Opel. Die hadden toen wel weet van gesprekken tussen GM en een Chinese kandidaat-overnemer, maar wisten niet of die ernstig waren. Na een eerste gesprek hadden ze meteen door dat het wel degelijk om een ernstige kandidaat gaat.”

Volgens General Motors zijn de plannen niet ernstig. Vakbondsman Rudi Kennes zegt dan weer dat er wel een concreet plan op tafel ligt.

“Ik kan het verhaal van Rudi Kennes alleen maar bevestigen. De Chinese investeerder wil in de Opel-fabriek zelf wagens blijven assembleren. Toen zij zagen dat Opel-topman Reilly hen niet ernstig nam, hebben zij gezegd: “Wij garanderen dat we de eerste drie jaar 235.000 wagens zullen afnemen.” Zij zijn zelfs bereid een bankgarantie van de Chinese overheid te geven. Dat is toch zeer ernstig.”

Waarom hebben ze die drie jaar nodig?

Ze willen in de fabriek van Opel, één van de modernste van Europa, op termijn ook andere wagens assembleren. Niet alleen voor de Aziatische markt, maar ook voor de Europese markt. En ook andere wagens dan de Opel Astra. Die assemblagelijn kunnen ze niet opzetten tussen nu en december. Ze willen de know-how van die mensen en de uitstekende staat van de fabriek niet verliezen. Vandaar dat zij die periode van drie jaar willen overbruggen en die garantie willen geven. Een garantie die minstens 2000 werkplaatsen behoudt tijdens die drie jaar en ook een aantal jobs in de toeleveringsbedrijven. In sommige media wordt gezegd dat de Chinezen de fabriek willen kopen om dan op termijn terug te verdwijnen en alles in China na te bouwen. Dat verhaal klopt absoluut niet.”

Waarom is de Opel-top dan niet geïnteresseerd in het voorstel?

“Ik weet dat niet. Ik was nooit aanwezig op die onderhandelingen. Ik weet alleen dat mijn Chinese contacten vrijdag nog gezegd hebben dat de Opel-top zich gedraagt als een tefalpan. Je kan daar vanalles tegen zeggen maar niets blijft plakken. Er wordt niet geluisterd. Men reageert stug. De GM-top zit daar omdat de vakbonden hen onder druk zetten. Omdat de vakbonden dreigen met acties. In november wil Opel terug naar de beurs. Sociale onrust zou die beursgang kunnen verstoren. Via de Europese ondernemingsraad kunnen de werknemers beroep doen op de solidariteit van de werknemers in andere Europese landen om zo een groter blok te vormen.”

Denkt u dat GM deze Chinese investeerder ziet als een belangrijke concurrent en hem daarom liever afwijst?

“Dat zal natuurlijk wel meespelen. De Chinezen willen het bedrijf niet overnemen om er koffiekoeken te bakken. Het gaat om één van de meest moderne assemblagebedrijven van Europa. Opel ziet liever een overnemer uit een andere sector. Maar dat is natuurlijk niet ernstig. Dat is een verspilling van het talent van duizenden mensen. En het is een verspilling van moderne technologie in de assemblagesector.”

“Natuurlijk is hun businessplan nog niet volledig. Maar dat kon ook niet. Eerst en vooral is de Chinese investeerder pas in de running sinds half augustus. En ten tweede: om een degelijk business plan op te stellen, heb je ook een aantal gegevens nodig van de fabriek die je wil overkopen. Je moet dus even kunnen samenzitten met het management van Opel Antwerpen.”

Rudi Kennes sluit niet uit dat GM al een geheim akkoord heeft met een investeerder uit een andere sector, maar dat ontkent Opel.

“Ik kan dat niet bevestigen. Dat zou kunnen. Maar dan moeten ze dat openlijk en ernstig doen. Dan moeten ze maar meteen zeggen wat hun plannen zijn. Want ze zijn eigenlijk van plan om de job van 2000 mensen met één pennentrek door te halen.”

Waarom doorbreekt u nu de discretie?

“Dit is een overnemer met bankgaranties van de Chinese overheid. Geen kleine jongens dus. Als ik dan zie dat GM toch weer de deur dichtdoet, zeg ik: dit is niet ernstig. Er is toch ook zoiets als maatschappelijk verantwoord ondernemen. Door die bestelling kunnen drie jaar lang 2000 jobs gered worden. Ik wil daarom samen met de Chinese overnemer een onderhoud met de Amerikaanse ambassadeur.”

U bent europarlementslid voor Groen! Is het wel ecologisch verantwoord om auto's te gaan exporteren vanuit Europa naar de Aziatische markt?


“Deze Chinese investeerder wil na drie jaar een auto assembleren die van ecologisch topniveau is en die ook voor de Europese markt bestemd is. Daarom interesseert deze zaak mij zo. Als Opel Antwerpen open blijft, rollen daar binnen drie jaar wagens van de band die ecologisch de moeite zijn. Daar moeten we toch ook rekening mee houden.”

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.

reacties

5 reacties

  • door dwars bekeken op woensdag 20 oktober 2010

    misschien moeten we maar meteen het hele terrein en de installaties in beslag nemen, ter compensatie van de vele geschenken die GM in de loop van de jaren gekregen heeft, te beginnen met een heel dorp (Oorderen) dat heeft moeten wijken.

  • door Rafa Grinfeld op woensdag 20 oktober 2010

    Wagens die deels bestemd zijn voor de Aziatische markt... Ook China doet aan greenwashing en helpt bovendien volop het kapitalisme in Europa verder bestaan.

  • door froels op woensdag 20 oktober 2010

    De maatschappelijke taak van een bedrijf, zei Milton Friedman (Economische school van Chicago, Nobelprijswinnaar), is van winst te maken. Als de Chinezen met succes wagens bouwen in Antwerpen, is dat een bedreiging van de winst in GM fabrieken. Zou het zo eenvoudig kunnen zijn? Bedrijven trachten vaak concurrenten op te kopen voor veel geld (zie de financiële pers; enkele voorbeelden: http://www.dewereldmorgen.be/blog/froels/2010/09/28/er-soms-geld-nodig-bekijk-hier-de-nettowinsten-van-het-halfjaar-2010 ). De Chinese overnemer zou het omgekeerde doen.

  • door velorutionair op woensdag 20 oktober 2010

    "Groene auto's". Dat zeggen de Europese bedrijven ook. Is dat een wagen die niet meer op fossiele brandstoffen rijdt? En zelfs als die zou kunnen gemaakt worden (wat zeker al niet voor meteen zal zijn), zal die dan op elektriciteit (lees: kernenergie of steenkolen) rijden? We kunnen voor de huidige elektriciteitsbehoefte al niet voldoende "groene" energie produceren. Moeten daar dan nog eens 5 miljoen auto's bijkomen? Zou Groen! niet beter voor echte oplossingen pleiten die de auto afmoedigen en de fiets en het openbaar vervoer stimuleren? Zoals het afbouwen van de fiscale voordelen voor bedrijfswagens, het gratis maken van trein-tram-bus, publieke witte fietsensystemen (niet de betalende reclamefietsen van JC Decaux!!!), ...

  • Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties