Reeds acht jaar is DeWereldMorgen.be de alternatieve en kritische stem in de Vlaamse media.

Wij zijn volledig gratis en reclamevrij.

Maar dat kan enkel via uw steun.

Steun ons nu!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu
Interview

Waarom staken de spoorwegen?

“Ik heb alle begrip voor boze reizigers die vanwege de staking maandag niet op hun werk geraken”, zegt Jos Digneffe, voorzitter van de Vlaamse ACOD Spoor. “Maar de dienstverlening bij de NMBS lijdt sterk onder het probleem bij de goederenafdeling, en daar zijn ook zij het slachtoffer van.”
vrijdag 15 oktober 2010

Het goederendossier is eigenlijk de moeder van het conflict binnen de NMBS. “We waren er al niet blij mee dat de goederenbranche geliberaliseerd werd, maar ons land volgde hierin gewoon de Europese regelgeving, en daar kunnen we weinig aan veranderen”, legt Jos Digneffe uit.

Maar er is nog meer aan de hand, en daar vallen de spoorbonden wel over: “De Europese Commissie verplicht weliswaar de oprichting van een apart goederenfiliaal, maar laat daarbij een opening om blijvend statutaire werkgelegenheid te organiseren, op voorwaarde dat de mensen die er werken niet-discriminerende rangeer- en andere activiteiten uitvoeren."

"Dat betekent dat zij enkel statutair blijven wanneer die diensten verleend worden aan alle operatoren die op het Belgische spoornetwerk rijden. De NMBS weigert echter om haar diensten voor andere operatoren beschikbaar te stellen, om zo de concurrentie buiten de markt te houden.”

Enkel als het uitkomt?

Wat de spoormedewerkers vooral hoog zit, is dat de NMBS aanvankelijk met de EU-wet schermde om de afschaffing van de statutaire werkgelegenheid te rechtvaardigen, maar nu de mogelijkheid om die toch te behouden gewoon naast zich neerlegt. “Het kan toch niet dat je een regelgeving enkel toepast als het je goed uitkomt?”

Voor de 550 statutaire jobs ziet de toekomst er dus onzeker uit. “Mensen die vertrekken, omdat ze met pensioen gaan, worden buitengepest of om andere redenen weggaan, worden dan vervangen door contractuelen, die onder veel minder gunstige arbeidsvoorwaarden aan de slag moeten”, vreest Jos Digneffe.

Wordt alles verkocht?

Digneffe en vreest dat het hele filiaal B-Cargo of NMBS Logistics in de toekomst verkocht zal worden, zoals nog niet zo lang geleden met ABX gebeurde. “In de protocolteksten voor het sociaal akkoord wilden we de zin ‘De rangeeractiviteiten moeten altijd binnen de NMBS-groep blijven' toevoegen."

"De NMBS wil echter niet verder gaan dan ‘onder de controle van de NMBS-groep'. Dat toont volgens ons aan dat hun plannen toch niet zo zuiver zijn. Iedereen kan immers de rangeeractiviteiten uitvoeren ‘onder controle van' de NMBS-groep.”

Alle geld naar cargo

“Daarnaast is het opvallend hoe alle middelen in het cargoverhaal worden gestoken, terwijl de hele openbare dienstverlening aan de reizigers daaronder lijdt. De cargoafdeling vraagt onze werkplaatsen om hun locomotieven en wagons te onderhouden tegen 'marktconforme prijzen', die onder de reële kostprijs liggen.”

“Het verschil wordt bijgepast uit de budgetten voor de openbare dienstverlening. Daardoor is er minder geld en worden er treinen afgeschaft, stations gesloten en loketten afgebouwd. Een besparingsplan voorziet dat er tegen eind 2015 wel 300 arbeidsplaatsen verdwijnen.”

Dit alles vormt een kettingreactie, die er uiteindelijk toe leidt dat de service naar de klant achteruit gaat. De NMBS sluit loketten en opent automaten. Die geven wel wat je vraagt, maar je krijgt geen spontane tips of advies meer over bijvoorbeeld goedkopere tickets of formules op maat.

“We zijn geen koekjesfabriek. Als wij stoppen met werken, heeft dat een grotere impact op het brede publiek”

Al deze en nog andere mistoestanden deden het spoorpersoneel kiezen voor een nieuwe spoorstaking. “Of dat de beste manier is om onze grieven te uiten, denk ik niet”, verzucht Jos Digneffe.

“Reizigers morren uiteraard, omdat ze weer niet op hun werk geraken, maar zij lijden toch ook onder de huidige situatie. Ik hoor mensen zeggen dat er tegenwoordig elke dag een 'minimale dienstverlening' is, en daar hebben ze gelijk in. We zijn geen koekjesfabriek. Als wij stoppen met werken, heeft dat een grotere impact op het brede publiek. Maar we hebben eigenlijk geen alternatief.”

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.

reacties

19 reacties

  • door Tom D. op vrijdag 15 oktober 2010

    Gedurende enkele dagen de treintickets 'GRATIS' verkopen aan het loket of iets gelijkaardigs. Of waarom eens niet in het weekend staken?

    Ikzelf en enkele van mijn colléga's zetten jaarlijks 1 à 2 dagen verlof om in overuren om alle vertragingen gedurende een volledig jaar op te vangen en dan nu nóg een extra dag kwijt. Ik vind het geen schande dat men staakt maar ik vind het wél een schande dat vakbonden geen greintje creativiteit voor de dag kunnen leggen en steeds weer opnieuw teruggrijpen naar het 'reizigergijzelen'. Misschien kunnen ze - alle pendelaars die noodgedwongen moeten thuisblijven maandag - hen óók een stakingsdag uitbetalen...

  • door manuel op vrijdag 15 oktober 2010

    de staking moet de steun kregen van heel de bevolking en niet ik ik ik moet gaan werken . in belang van zekerheid van arbeid moet elke staking gesteund worden misschien is het morgen u beurt . en verwacht je ook dat de bevolking achter u staat . verdeel de krachten niet en denk niet in belang van u zelf .

    we zien elke dag mensen in nood het begon als ze werkloos werden leeg gat in hun leven .

    • door Noël V op vrijdag 15 oktober 2010

      De hele maatschappij gaat gebukt onder een negatieve spiraal van sociale afbraak . Ook bij bvb de Post dezelfde tendens . Afschaffen van vaste postbodes en vervangen door mensen zonder uitzicht op een vast statuut aan een ronduit gezegd schandalig laag loon . Afschaffen van postkantoren en vervangen door Postpunten waar men geen of weinig privacy heeft .Sociale afbraak heeft veel facetten en schept snel toenemende armoede .

  • door Bart Palfijn op zaterdag 16 oktober 2010

    De NMBS? Is dat niet die organisatie waar de vakbond mee in de Raad van Bestuur zetelt, en daarvoor ook grof betaald wordt? Soit! Ik prijs mij al gelukkig dat de medische sector er in dit land gelukkig niet dezelfde "sociale afbraaknormen" op nahoudt. Stel je voor dat die maandag ook alles platleggen, en dat je net dan een hartaanval krijgt...

    • door Noël V. op zaterdag 16 oktober 2010

      geen appels met citroenen vergelijken . de afbraak van het statuut van postbodes en spoorarbeiders is een zeer negatieve tendens . Kan je ook niet vergelijken met de medische sector . Het stakingswapen is gewoon een doorn in uw oog ,en dan maak je maar die vergelijking die nergens op slaat .

      • door Bart Palfijn op zaterdag 16 oktober 2010

        "een vergelijking die nergens op slaat"?? Graag enige verduidelijking, misschien? Waarom slaat die nergens op? Beide sectoren (openbaar vervoer & medische) worden met belastingsgeld gefinancierd, dus waarom zou de financier in kwestie (zijnde de belastingbetaler) in de ene sector GEEN recht hebben op een minimale vorm van dienstverlening, en in de andere wél?

        • door Noël V. op zaterdag 16 oktober 2010

          In de medische sector gaat het om mensenlevens ,normaal dat er daar minimale dienstverlening is bij eventuele acties . Bij de spoorwegen gaat het over vechten voor het behoud van tewerkstelling met een behoorlijk statuut , dat onlosmakelijk verbonden is met goede dienstverlening . En er wordt nooit te pas of te onpas , of voor het plezier gestaakt, weet niet wat u doet maar ik heb er een 40 jarige loopbaan opzitten als metaalbewerker. In die 40 jaar heb ik mischien samen een 10 tal stakingen meegemaakt . Nationaal,regionaal of op bedrijfsvlak. En altijd was daar een goede reden voor .

    • door de winter joris op zondag 17 oktober 2010

      De afdankingen bij Janssens Pharmaceutica al vergeten? Wij veroorzaken méér hartinfarcten door deze "geldhonger"gebaseerde maatschappij dan we er ooit zullen "genezen",OOK werkzaam in de medische sector! collega

      • door Winfried Heinrich Huba op zondag 17 oktober 2010

        Natuurlijk moet er nu actie worden gevoerd. Maar waarom zijn wij tegen liberaliseren van openbare sectoren: juist omdat de diensten van gezondheidszorg, onderwijs, openbaar vervoer, nutsbedrijven en spaarkassen BASISRECHTEN zijn. En daar dan een volledige staking? De kraan even volledig dicht? Dat treft vooral de zwaksten, en komt erg onsympatiek over. En draagt dus niet zoveel bij tot meer steun in de bevolking voor ons nobel doel. Kijk maandagavond maar naar het VRT-nieuws: 2 minuten vakbond, 2 minuten NMBS, 6 minuten klagende reizigers. Een zondagsdienst met beperkte bediening, zoals in de medische sector wel gebeurd, lijkt mij meer verantwoord, sympatieker naar de klanten en daarmee ook doeltreffender. Voeg erbij één of andere mediagenieke stunt en je boekt winst in de strijd.

  • door Pavel Dubachin op zaterdag 16 oktober 2010

    Alternatieve acties zijn niet zo voor de hand liggend. Met de huidige technische middelen is het niet mogelijk GRATIS tickets af te printen zonder dat dit geregistreerd wordt. Het is niet zomaar een bonnetje dat de loketbediende uitschrijft. De verrichtingen van de treinbegeleiders via hun draagbaar loket worden ook automatisch doorgestuurd naar centrale servers. Wat verder nog gebeurt, is het creëren van allerlei filialen waar 'en masse' contractuelen worden aangeworven om het werk van statutair personeel over te nemen, misschien niet onder onmiddellijk slechtere arbeidsvoorwaarden, maar wel zeker met mindere lonen en slechtere pensioenregeling e.d.. Tenslotte wordt er zeer veel basiswerk uitbesteed aan externe bedrijven (vooral in ICT-sector, bvb SAP, Java-ontwikkleingen en Teamware), wat ook niet gratis is, en die bedrijven door hun knowhow soms bijna tot permanente partners van de NMBS-groep maakt omdat men de door hun uitgebouwde systemen zelf niet kan onderhouden. Zou je immers zelf je volledige kennis als free-lancer of consultant doorgeven aan de klant ? Hoewel soms wat overtrokken is hetvolgende rapport zeker de moeite om te lezen:

  • door dominator op zaterdag 16 oktober 2010

    wat mij opvalt is de tegenovergestelde kritiek zogenaamd "ok zij staken niet voor niets ,dus met reden ....MAAR ik, kleine werknemer, ben de dupe ....mijn centen!!! .......tja solidariteit??? is ver weg heden ten dage..... onze neo- liberaristen zijn slimme mensen hoor ,-) 'ik geef jou iets jij mij ....... mooi gedachte in de kern ...maar anno 2000.... faliekant misbruikt..... de jojo van het menselijk bestaan......... jojo-t langzaam verder, zoals in de loteling "rechts...links" of hooi... stro

  • door Jean op zondag 17 oktober 2010

    De staking van afgelopen maandag is een aanfluiting van de meest elementaire procedures in het sociaal overleg, bovendien dienen ze maar één doel: het bestendigen van de vakbondsmacht.

    Wat de vakbonden vergeten te zeggen is dat de NMBS-directie, op één man na, volledig door de socialisten gerund wordt: - NMBS-holding, Jannie Haeck (SP.a, gewezen kabinetschef van J. Vandelanotte) - NMBS Marc Descheemaeker: uit de privé, uitzondering !!!! (alle aandacht hierop), maar opgelet onmiddelijk geflankeerd door door 2 PS-ers: Michel JAdot (NMBS Europe) en Richard Gayetot (NMBS Technics), en nog Vincent Bourlard (PS) op het partrimonium (denk maar aan het astronomische, en nog steeds niet finale bedrag voor het nieuwe Luikse station) - Luc Lallemand (PS) bij infrabel . Dit is enkel de top, daaronder is het ook vergeven van politieke benoemingen en afgerond en ondersteund door zeer militante en machtige vakbonden .

    Resultaat: een recurrent verlies van 788 miljoen euro en een jaarlijkse subsidie van 3miljard Euro. De NMBS is het meest onrendabele bedrijf van Europa.

    Buitenlandse voorbeelden van hoe het anders beter kan, zoals Deutsche Bahn, worden rustig genegeerd. Blijven staken .... op naar het volgende Sabena-verhaal: socialistisch overheidsbedrijf kapot benoemd en gestaakt.

    • door Gaspar op maandag 18 oktober 2010

      De NMBS is inderdaad een kapot benoemd en in de vernieling gestaakt bedrijf. Het management (lees Schoeppe) heeft jaren lang samen met de vakbonden postjes gecreëerd voor eenieder die een job zocht. Decennia lang werd er gigantisch geïnvesteerd in personeel die men niet nodig had maar waarvoor wel een functie uitgevonden werd. Hetzelfde geldt voor De Post. Intussen brokkelde het bedrijf op infrastructureel en technologisch vlak steeds verder af. Op cruciale momenten zoals de introductie van de TGV staat de NMBS hopeloos achter op de maatschappijen in de buurlanden als we het over infrastructuur hebben. Laten we het maar niet hebben over het vrijmaken van de markten waarbij dergelijke maatschappijen stilaan concurentieel moeten worden. De NMBS heeft de trein van de modernisering gemist, nu is het te laat. Hopeloos achter, hopeloos verouderd, maatschappijen gaan voor minder failliet ... Sabena 2 ?

  • door barth op zondag 17 oktober 2010

    Als hij werkelijk denkt dat de reiziger dit doorzichtig staaltje boerenbedrog gelooft, heeft Digneffe een erg lage dunk van de klanten van het reizigersvervoer van de NMBS. Hij is daarmee niet alleen. De hele bedrijfscultuur van de NMBS is doordesemd van onverholen minachting, om niet te zeggen haat, voor het noodzakelijk kwaad dat de reiziger is. De verwaarlozing van het reizigersvervoer, die begin dit jaar een dramatisch hoogtepunt kende, maar eigenlijk al veel langer bezig is, is slechts het logisch gevolg van deze mentaliteit. Dààr wringt het schoentje. Daar, en bij het personeelsbeleid van de spoorwegmaatschappijen, dat onder druk van de vakbonden is verworden tot een systeem waar contraproductiviteit wordt beloond en verantwoordelijkheid en professionalisme worden ontmoedigd. Systematisch de reiziger als punch ball gebruiken om van je bazen je zin te krijgen, past perfect in dat systeem, maar het is de naam sociaal overleg niet waardig.

    • door barth op zondag 17 oktober 2010

      Beste Noël V, bedankt om de prioriteiten van de spoorvakbonden duidelijk te maken. De nabestaanden van de treinbotsing in Buizingen zullen niet verrast zijn om te horen dat het bij het spoor niet om mensenlevens gaat. Evenmin zal het nieuws voor hen zijn dat 'het statuut' voor de vakbonden van de NMBS belangrijker is dan het leven van de reizigers.

      • door André op maandag 18 oktober 2010

        Waarom zouden spoorarbeiders in godsnaam statutair moeten zijn? Het statuut is historisch gezien bedoeld om ambtenaren te beschermen tegen politieke druk van de bevoegde minister om zaken te doen die ingaan tegen het algemeen belang. De NMBS is daarentegen al bijna twee decennia een autonoom bedrijf waar de minister maar vanaf afstand zaken kan sturen. En moest dat niet zo zijn, dan nog zie ik niet in hoe een minister druk zou kunnen uitoefenen op een individuele spoorwegarbeider. Het hele verhaal is er gewoon een van verworven rechten, en veel macht van de vakbonden bij de NMBS.

      • door Noël V op maandag 18 oktober 2010

        Met uw opmerking gaat u wel heel ver uit bocht ,u moet lezen wat er staat en niet wat er staat uit zijn verband trekken . Met onderbemand personeel kan men geen goed beleid voeren,ook niet en zeker niet naar veiligheid toe. Ik dacht dat het net altijd de bekommernis geweest is van vakbonden en personeel om een goede dienstverlening te geven. De opeenvolgende besparingen op personeel van de directie heeft daarmee ook de veiligheid op de helling geplaatst. En als je een beetje sociale geschiedenis kent zou je moeten weten dat de lonen bij o.a de NMBS zeer laag waren,en maar met mondjesmaat stegen . De reden waarom veel mensen probeerden aan het spoor of ook de post te komen was vooral het statuut met zijn werkzekerheid .

  • door barth op maandag 18 oktober 2010

    Dreigen met onveiligheid om een staking af te dwingen is op z'n zachtst gezegd onkies. De lage lonen die NMBS in een ver verleden zou hebben betaald, zijn geen argument om nu te staken. Ze tonen enkel dat de vakbond niet altijd een gunstige CAO voor de werknemer uit de brand kan slepen. Werkzekerheid is geen exclusiviteit van de statutair. In het onderwijs en andere sectoren geldt al jaren een benoemingsstop, toch blijven de onderwijzers aan het werk. Dat kan, omdat de meeste werkgevers hun bekwame, betrouwbare, gemotiveerde werknemers willen houden. Dat zulke mensen bij NMBS zeer dun gezaaid zijn, daar hoeft de reiziger niet voor te boeten. Misbruik maken van de afhankelijke positie van treinreizigers om je in de hangmat van de statutaire benoeming te kunnen nestelen - en dat nàdat er een akkoord is bereikt - is niet alleen de naam sociaal overleg niet waardig, het heeft ook niks met veiligheid of kwaliteit van dienstverlening te maken. Het is de acting out van een verwend kind dat zijn zin niet dreigt te krijgen. Het statuut doet de kwaliteit en de veiligheid van de dienstverlening meer kwaad dan goed, want het maakt het vrijwel onmogelijk om de rotte appels uit het personeel te halen. Een statutaire werknemer die niet voldoet, kan (dank zij de vakbonden) zo moeilijk ontslagen worden dat 'het statuut' een 'win for life' lot is geworden voor ongeschikte werknemers. Zij nemen niet alleen een arbeidsplaats in die door een beter geschikte persoon zou kunnen worden ingevuld, maar ze halen door hun ondermaatse prestaties ook de prestaties van de hele NMBS naar beneden. Wie niet goed genoeg presteert, moet geresponsabiliseerd of ontslagen kunnen worden, en hoe minder statutairen onder de werknemers, hoe beter dat kan. Dat is écht in het belang van de NMBS en de reizigers.

    • door Noël V op maandag 18 oktober 2010

      Ga eens een maand werken aan het spoor als spoorlegger , machinist ,postbode of in een fabriek aan de band en je zal geen onzin meer uitkramen over hangmatten en dergelijke meer .En lage lonen zijn niet iets van een ver verleden maar brandend actueel . Het aantal " working poor " stijgt in een snel tempo zoals je hier op deze site al kon lezen,maar dat zal u waarschijnlijk worst wezen . En waar hebt u gelezen dat er met onveiligheid gedreigd wordt om een staking af te dwingen . Een staking komt nooit uit de lucht vallen beste vriend . Dat is altijd ten gevolge van de druppel die de ketel doet overlopen .Onderwijzers die aan het werk blijven ??? hebben zij een keuze, welnee toch , en indien nodig wordt ook daar actie gevoerd net als bij de spoorarbeiders . Kern van de zaak is dat u een afkeer hebt van alle syndicale acties,waarvan ook de staking deel uitmaakt .

    Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties