Een nieuwssite die

reclamevrij
onafhankelijk
kritisch
en gratis is?

Dat kan!

Maar enkel dankzij jouw steun

Steun ons nu!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

CD’s deze week: Afrocubism, Antony and the Johnsons…

Een positieve selectie uit het groot aanbod van nieuwe cd’s deze week.
maandag 11 oktober 2010

Wereldmuziek
Diverse artiesten: ‘Afrocubism’

Hoe een paar visa de geschiedenis van de muziek veranderen. In 1996 wilden producers Nick Gold en Ry Cooder een stel Malinese muzikanten combineren met Cubaanse veteranen en daarvan opnamen maken in Havana. Maar de Afrikanen – waaronder Ali Farka Touré - mochten niet afreizen en dus beslisten Cooder en Gold de Buena Vista-plaat op te nemen. Met groot succes.

Maar nu – 14 jaar later – heeft Nick Gold een aantal van de originele muzikanten toch weer samengebracht. Om eindelijk die Afrikaans-Cubaanse cd te maken. De verwantschap is zelfs niet zo ver te zoeken, want Cubaanse muziek is al decennialang razend populair in Afrika. De blikvanger op de plaat is (Buena Vista-ster) Eliades Ochoa, die indertijd de hit ‘Chan Chan’ bij Buena Vista Social Club zong. De twee oorspronkelijke Malinese gasten zijn snarenvirtuozen Bassekou Kouyaté en Djelimady Tounkara.

Verder zijn onder meer Grupo Patria, de wereldberoemde koraspeler Toumani Diabaté, griotzanger Kasse Mady Diabaté en balafonspeler Lassana Diabaté van de partij. De Afrikaanse en Cubaanse composities wisselen elkaar netjes af, maar wat opvalt is hoe éénvormig het geluid van de plaat is en hoe dynamisch de composities zijn . Dit is geen verzamelaar, maar een cruciaal werkstuk dat wel de warmte maar niet de nostalgie van Buena Vista Social Club in zich meedraagt. In die mate is het het 21ste-eeuws vervolg ervan en het beste bewijs dat een stap terug soms nodig is om heel ver te springen.
(World Circuit)

Beoordeling: ++++1/2
Concert: Dinsdag 16.11.2010 - Paleis voor Schone Kunsten

_____________________________

Chanson/Indie
Antony and The Johnsons: ‘Swanlights’

Eerlijk gezegd viel ‘The Crying Light’, de vorige plaat van Antony and The Johnsons, tegen. Misschien kwam het wel doordat we toen nog niet bekomen waren van de alles verwoestende schoonheid van Antony ‘s tweede plaat ‘I Am A Bird Now’ uit 2005. Die plaat confronteerde ons immers met een volkomen unieke stem en al even aparte songs.

Waar de opvolger er niet in slaagde om een emotionele connectie te maken, daar biedt het nieuwe ‘Swanlights’ een veel betere optie. Het begint met de verklaring ‘Everything Is New’ en – inderdaad – de plaat heeft iets van een hergeboorte. Antony laat zijn stem over een symfonische achtergrond ronddwalen en bereikt zo een immense schoonheid, die verder nog een aantal keer zal opduiken. Meneer Hegarty weet echter wel nog ‘gewone’ songs te schrijven en dat bewijst hij met ‘The Great White Ocean’ en de fijne single ‘Thank You For Your Love’. ‘Ghost’ – met The London Symphony Orchestra – herinnert dan weer aan de sublieme crossoverplaat ‘Songs For Liquid Days’ van Philip Glass. 

Een heel ander paar mouwen vormt het jolige ‘I’m In Love’ dat qua begeleiding op een opgepoetste track van Tom Waits lijkt. Spookachtig goed is het titelnummer: over een broeierige achtergrond schraapt Antony over de bodem van zijn ziel. Verder blinkt de tere pianoballad ‘The Spirit Was Gone’, terwijl het duet met Björk ‘Flétta’ een wervelstorm van twee exceptionele stemmen is. Amper één nummer valt tegen: ‘Salt Silver Oxygen’ waarbij Antony het verliest van het topzware arrangement. Voor de rest is dit een plaat die slechts één woord verdraagt: indrukwekkend.
(Rough Trade)

Beoordeling: ++++

_____________________________

Belgisch/Folk
Kiss the anus of a black cat: ‘Hewers of wood and drawers of water’

Stef Irritant kiest deze keer voor een hele folk noir-cd en maakt daarmee het meest consistente werkstuk uit de carrière van de groep met de nog steeds weinig commerciële naam. Met knappe songs als ‘Taking The Auspices’ staan de sterren zeker gunstig, terwijl de productie van Koen ‘White Velvet’ Gisen er bal op is. Liefhebbers van Woven Hand en Black Heart Procession zullen dit zeker kunnen smaken.
(Zeal Records)

Beoordeling: +++1/2

_____________________________

Belgisch/Blues
Steven De bruyn, Tony Gyselinck, Roland Van Campenhout: ‘Fortune Cooky’

Broeierig avant-bluesplaatje van harmonicamens Steven De bruyn (El Fish, the Rhythm Junks), jazzdrummer Tony Gyselinck (Toots Thielemans Quartet) en nationaal bluesmonument Roland. Samen amuseren ze zich kostelijk en doen waar ze het best in zijn: fantastisch musiceren. De uitkomst is verre van oubollig, maar swingend, lekker smerig en boven alles: intrigerend.
(Munich Records)

Beoordeling: +++1/2

_____________________________

Singer-Songwriter/Pop
Badly Drawn Boy: ‘It’s what I’m thinking pt1: photographing snowflakes’

Tien jaar geleden leek Damon Gough –Badly Drawn Boy voor het publiek- op weg naar de top dankzij zijn meesterwerk ‘The Hour Of Bewilderbreast’. De vier platen die erop volgden, waren echter maar sporadisch oké. Nu is de man terug, met het eerste deel van een trilogie. En het moet gezegd: dit ruikt sterk naar de oude vorm. Tien fijne liedjes, zoetzuur zoals we van de man gewend zijn, met twinkelende melodietjes en frisse arrangementen. ‘I’m ready to be in love again’ zingt hij op ‘Too Many Miracles’ en wij kunnen alleen maar instemmend meeknikken.
(One Last Fruit/V2)

Beoordeling: +++1/2


-: om te vergeten
+: enkel voor fans
++: ongelijk niveau
+++: goed
+++1/2: zeker checken
++++: uitstekend
++++1/2: gegarandeerd in de eindlijst
+++++: plaat van het jaar

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.