about
Toon menu

Woestijnvis belazerde de media niet alleen via 'Data Driven'

Woestijnvis stuurde niet alleen via het valse onderzoeksbureau Data Driven onzin de wereld in (VLD-kiezers hebben het vaakst seks!). DeWereldMorgen.be ontdekte dat het productiehuis ook achter het bericht zit over de scriptieprijs van de Universiteit Leiden voor de Vlaming Joren De Neve. Die had zogezegd aangetoond dat niet de Belgen maar de Vlamingen de dappersten aller Galliërs waren.
woensdag 16 juni 2010

Het Belang van Limburg ontdekte dat het productiehuis Woestijnvis achter het onderzoeksbureau Data Driven zit. Dat onderzoeksbureau stuurde een jaar lang resultaten van bizarre onderzoeken de wereld in. Die werden vaak overgenomen door de media.

Data Driven haalde vorig jaar zelfs de voorpagina van Het Laatste Nieuws met een onderzoek naar de tijd die Vlamingen doorbrengen in het stemhokje. Een hoogbejaarde dame uit Serskamp zou toen 14 minuten 33 seconden lang achter de gordijnen hebben doorgebracht. Het Laatste Nieuws legde toen de resultaten van het onderzoek voor aan politicoloog Marc Hooghe die uitgebreid commentaar gaf.

Dit jaar deed Data Driven een gelijkaardig onderzoek. Deze keer zouden de kiezers opmerkelijk sneller hebben gestemd dan vorig jaar. Maar het Woestijnvis-onderzoeksbureau scoorde vooral met een onderzoek over het verband tussen politieke voorkeur en seksualiteit. Open Vld-kiezers hebben het meeste en de beste seks. Sp.a- en Groen!-kiezers doen het het minst, maar de groene kiezers masturberen dan weer het vaakst. Zo was op alle nieuwssites te lezen.

Scriptieprijs van de universiteit van Leiden

Vorige week kwam Belga met het bericht dat niet de Belgen maar de Vlamingen de dappersten aller Galliërs zijn volgens Julius Caesar. Dat zou althans moeten blijken uit een onderzoek van de Vlaamse student Joren De Neve. Hij kreeg er de scriptieprijs van de universiteit van Leiden voor.

De Standaard ontdekte vorige week al dat het bericht vals was. De universiteit van Leiden wist van niets en van de promotor van de scriptie Theo Hoeksma hadden ze nog nooit gehoord. Wellicht had de titel van de scriptie “Sofistische herinterpretatie” bij Belga een belletje moeten doen rinkelen.

DeWereldMorgen.be ontdekte dat ook dat valse bericht afkomstig was van Woestijnvis. Het is te vinden op http://univ-leiden.nhubuk.com/brochures/20100607.pdf. De website van Data Driven was ook al op die domeinnaam te vinden: http://datadriven.nhubuk.com/.

De website nhubuk.com verwijst misschien naar de titel van een programma van Woestijnvis. Nhubuk is te vinden op de Air Marshal Coninghamlaan 125B in Brussel.

Woestijnvis ontkent niet achter dat bericht te zitten. “Over al dan niet vermoedelijke persberichten wordt niet meer gecommuniceerd”, klinkt het aan de telefoon.

Vraag is nu wel welke valse berichten Woestijnvis het voorbije jaar nog allemaal de wereld heeft in gestuurd. Zullen we dat pas weten als het programma uitgezonden wordt?

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

6 reacties

  • door Joep op woensdag 16 juni 2010

    1. over de beurscrisis 2. de olieramp in Amerika 3. de opwarming van onze planeet 4. de buitenechtelijke relatie van Long John R. 5. de verkiezingsoverwinning van NVA 6. de nederlaag van Napoleon in Waterloo 7. de zesde price van Tom Dice (lijst voorlopig afgesloten op vandaag)

  • door Swarood op donderdag 17 juni 2010

    Sportief blijven en lachen. Een beetje introspectie is hier zeker op zijn plaats, heren en dames aandeelhouders van de media. Jullie zij het slachtoffer van jullie eigen, vaak perverse drang naar sensatie en ander leesvoer, om gazettekes te verkopen. Jullie werden door Woenstijnvis de brousse in gestuurd met nepberichten, maar jullie gaan net zo vaak plat op de buik als het gaat om andere onzin te publiceren. Het zal zeker niet het eerste bericht zijn dat jullie, ook vanuit eigen bronnen, ongecontroleerd en vaak opgeklopt nepnieuws de wereld insturen om de verkoopcijfers de hoogte in te hijsen. Beschouw het als een grap, maar dan een echt goeie.

  • door Johan Bardijn op vrijdag 18 juni 2010

    Het zecht veel over de media. hoe betrouwbaar is die nog? er is deze maatschappij een veel te grote drang naar sensatie dat men de berichten niet meer controleerd. heel sceptisch blijven is de boodschap en echt grappig is dit niet vind ik

    • door Olievis op vrijdag 18 juni 2010

      Ach, we verdienen niet beter. Zolang we alles gratis willen, moet daar op een andere manier een prijs voor betaald worden. Bij journalistiek wil da zeggen dat de inhoud niet meer zo diep gecontroleerd wordt. Bij internet diensten dat je je privacy opgeeft.

      We krijgen wat we betalen.

  • door Guy op zaterdag 19 juni 2010

    Da's toch klaar als een klontje, niet? "Neveneffecten Hebben U Bij Uw Kloten". Omdat hun eigen humorprogramma's te weinig kijkers trokken naar Woestijnvisnormen, gaan ze nu mensen bij de neus nemen in een grote Eén-show op zondagavond... .

  • door matthias1997 op vrijdag 30 maart 2012

    Als men zo'n situaties wil voorkomen, moet men beter uit hun doppen leren kijken! Als ze 5 minuten langer hadden gelezen en hadden onderzocht, merkte je onmiddellijk dat er wat aan de hand was! Dit zal waarschijnlijk niet de eerste keer zijn dat de verschillende media zich laten beet nemen! Dus goede raad! CHECKEN!!! (PS: dit geld ook voor bloggers als ik!) Uiteindelijk, als je kijkt heeft Woestijnvis er niet direct iets mee te maken! Het zijn de presentatoren van het programma die de berichten verzonnen hebben.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties