Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

Ja, ik wil steunen

Sluit dit venster

about
Toon menu
Opinie

Exit Bar Mondial: Antwerpen wordt een seutenstad

Op 1 mei aanstaande sluit Bar Mondial definitief de deuren. Na lang gehakketak omtrent geluidsoverlast en ander burengerucht. Hiermee verdwijnt in de Antwerpse binnenstad weer eens een alternatiefje in het uitgaansleven. Een aantal hoogst persoonlijke beschouwingen en meningen.
maandag 26 april 2010

Wie mij medio 2008 had gemeld dat hij een podium-café voor alternatieve rock 'n roll wou beginnen in het hartje van de stad, had ik terstond gek verklaard. Gedoe met politie, milieupolitie, milieu-ambtenaren, brandweer, de burgemeester en het voltallige college zou zijn deel zijn.

Het is een wonder dat het nog zo lang heeft geduurd. Bar Mondial ging van start op 1 mei 2008 en legt het loodje op 1 mei 2010. Officieel na een klacht van één buurtbewoner wegens geluidsoverlast.

Om even te situeren: Bar Mondial bevindt/bevond zich op de Suikerrui. Dat is die straat links van het stadhuis die naar de kaaien gaat, richting het Steen. Het is een drukbeklante straat met nogal groezelige horeca, enkele puike uitzonderingen niet te na gesproken. Je struikelt er 's zomers over de terrassen. Het richt zich in hoofdzaak op toeristen en andere dagjesmensen.

Ooit bruisend

Dat was ooit anders. De Suikerrui was in een verder verleden “den entrée” van het uitgaansleven in een bruisende buurt, vol met cafés, danstenten, bistros en ander vertier.

In de zijstraten had je cafés zoals de Il Mundo, de Faam, Het Spiegelbeeld om maar enkele te noemen. Je had (en hebt) ook de Cartoon's, een alternatieve kleine cinema. In de late jaren negentig heeft men daar nog een soort van dansgelegenheid gehad, maar ook dat is tot een roemloos einde gekomen. Op de Suikerrui zelf had je het Swing Café, een café waar je al eens een live-optreden kon meepikken. Laat nu dat net de locatie zijn waar Bar Mondial zijn trip begon en nu eindigt.

Bar Mondial bracht een zeer divers programma aan punk, ska, rockabilly, psychobilly enzovoort. Persoonlijk geloof ik niet in die verschillende niches en subcultuurtjes, maar de verdienste was tenminste dat ze (terug) een alternatieve scène op de kaart van de binnenstad gezet hebben. Maar dan als anomalie. 

Ik geloof dat verhaal van die éne klacht van die éne buurtbewoner niet helemaal. In de feiten zal dit wel juist zijn (meer dan 90 db is te veel), maar structureel is er meer aan de hand.

Cynische critici zouden kunnen opperen dat een aantal cafébazen/bierstekers en andere fijne lieden van het horeca-heir het succes van de Bar met lede ogen aanschouwden en de sociologische samenstelling van dat nieuwe publiek - gegeven de voormelde programmatie - niet konden pruimen. Deze samenzweringstheorie is wellicht te kort door de bocht. 

Een hekel aan alternatief

Een andere, meer plausibele denkpiste is dat het al jaren een publiek geheim is dat de burgemeester en zijn college van vroede vaderen en moederen een hartsgrondige hekel hebben aan alternatieve (jeugd-)culturen, zeker als die zich vestigen in het hartje van de historische binnenstad.

Dat is geen exclusief trekje van de huidige burgervader Patrick Janssens, Bob Cools was daar in de jaren tachtig van de vorige eeuw al druk mee bezig. Onder zijn bewind werden legendarische uitgaansplekken zoals Café Tom-Tom (het café van Radio Centraal) en de punktenten aan de Stadswaag continu gepest door politie, brandweer en andere ambtenarij. Uiteindelijk heeft het gros van die etablissementen toen de eer aan zichzelf gehouden en het bijltje er bij neergelegd.

Verder is de uitgaansbuurt rond de Grote Markt 'verpittaïzeerd'. Echte cafés zoals wijlen de Volle Maan, de Soete Naem Jezus (de Jean-Jacques) enzovoort zijn al jaren verdwenen. Allicht een toeval, maar toch.

Het regime heeft tijdens de jaren negentig en in de loop van dit decennium het “alternatieve' uitgaansleven uitgebannen naar de buitenkanten van de stad. We denken hierbij aan de Trix/Hof ter Lo, de Petrol en de Schelda'pen, La Campine. Het stadsbestuur wil al geruime tijd een soort kunstmatige feel good-factor installeren, genre “A zingt', 'A drinkt een bolleke', 'A loopt de 10 miles', 'A eet gezond', enzovoort. 'A moeder', ja wat mij betreft.

Dit soort citymarketing heeft als doel de tweeverdieners met kinderen terug te winnen (het probleem van de stadsvlucht) en de verzuurde ouwe zagers en klagers die achterbleven in de stad min of meer te paaien.

Antwerpen is Bokrijk niet

Met verseuting als resultaat. En in dat plaatje is er uiteraard geen plaats voor initiatieven zoals Bar Mondial. Dat is te veel rock 'n roll. Paradoxaal hierbij is dat de aanpalende Grote Markt allesbehalve die feel good-factor reflecteert. Op een doordeweekse avond biedt die plek een desolate aanblik. Buiten wat obligate tourist-traps en andere verpieterde horeca valt er niet veel te beleven. Uitgerekend op de verzinnebeelding van het prestige en de grootsheid van deze stad.

Er is leegstand en er zijn exorbitante huurprijzen en non-beleid: de Grote Markt is nu niet meteen de gezelligste plek in de stad.

Antwerpen is geen Brugge of Bokrijk. Het is geen stad enkel voor Japanse kiekjes. Het is een stad die leeft. Waar men werkt, werkloos is, woont, naar school gaat, winkelt, speelt, sport en... er een zware lap op geeft als het op uitgaan aankomt. En dat laten we ons niet afpakken, door geen enkel seutenregime.

Vanavond, maandag 26 april is er een gigantisch straatfeest op de Grote Markt, georganiseerd door Bar Mondial. Het begint omstreeks 18u en duurt tot 20u. Als entertainment voor de gemeenteraad. Allen daarheen dus. 

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

6 reacties

  • door Werner op dinsdag 27 april 2010

    Daar gaan we weer, dezelfde discussie als een paar weken geleden. Ik eindigde toen mijn reactie met de woorden:

    Sociaalvoelenden aller landen, verenigt U tegen dit soort van waanideeën over wat het leven in een stad zou moeten zijn!

    Feesten in een stad moet natuurlijk kunnen, maar geluidsoverlast kan niet in een stad waar gewoond wordt. En in een stad moet gewoond worden, anders verliest ze haar sociaal weefsel en vervalt ze tot een Shopping Centre van winkels en uitgaan. Is het dat wat jullie willen? De bewoners verdringen?

    Ik ben zelf liefhebber van wereldmuziek, seventies rock, etc., maar ik luister daar naar zonder anderen te storen, met koptelefoon of op een plaats zonder buren als ik het lekker hard wil zetten.

    Altijd weer zie je dan sommigen de overlast relativeren: het kan toch geen kwaad, je moet toch tolerant zijn, je blokkeert het bruisende Antwerpen, etc. Ik raad deze personen eens aan echt zelf naast of boven zo'n tent te gaan wonen, en elke dag en elke nacht dat gedreun te horen: je kan niet meer zelf naar muziek luisteren, je kan niet meer geconcentreerd praten met mekaar, je kan niet meer zelf een muziekinstrument bespelen, je kan niet meer nadenken, je kan niet meer lezen, je kan niet meer slapen. Je kan alleen nog onrustig worden, kwaad, gefrustreerd, en uiteindelijk hysterisch. Waarom zou ik zoiets moeten tolereren? Lawaai maken is asociaal gedrag, tout court. Als we daar in Zaventem en in Deurne actie tegen voeren, dan ook in hartje Antwerpen.

    Er zijn trouwens veel gelijkenissen met het rookverbod, waar ook vanuit een bepaalde, zogenaamd 'bruisende', hoek wordt tegen geprotesteerd. Er is niets mis met bruisen, maar ik hoef niet verplicht in uw bruis te zitten!

    • door Jeff VDA op dinsdag 27 april 2010

      Bar Mundial heeft echt een meerwaarde geboden aan Antwerpen, en delen van wat gerekend wordt tot de 'linkse' jongerencultuur nieuw leven ingeblazen, o.a. punk/ska en de vergeten connectie met reggae (o.a. de legendarische Pat Kelly was hier te gast!). En het lag midden in de stad. Het is niet erg fijn om je steeds te moeten verplaatsen naar de Trix/Hof Ter Lo (in die laatste wordt trouwens alleen nog deathmetal geprogrammeerd) of zelfs nog verder: de Petrol! Zonder wagen is dat vrijwel onbereikbaar, en zeer ongezellig! Ik kreeg echt een beknellend gevoel bij het lezen van je stuk, omdat de koptelefoon toch niet het enige mag zijn? Ik zit nu vier dagen binnen door nierstenen en wordt er al helemaal gek van.

      • door Werner op woensdag 28 april 2010

        Ik heb helemaal niet gezegd dat ik tegen de programmatie zou zijn van Bar Mondial, en ik ben overtuigd dat ze intrinsiek goede dingen hebben gedaan, daar gaat het niet om.

        Het gaat erom dat je in al je euforie en goede bedoelingen moet rekening houden met de bewoners van een stad. De mensen die naar een optreden komen hebben daarvoor gekozen en zijn voorbereid op decibels, maar de buurtbewoners hebben daar misschien helemaal geen zin in die avond, willen eens zelf thuis naar wat rustige muziek luisteren, of vroeg gaan slapen, of misschien slapen er wel kinderen, of zit iemand met nierstenen thuis en wil gewoon geen lawaai aan zijn hoofd. Het is voor hen ook niet eens één keer, maar elke zoveel dagen. Je beseft niet hoeveel het wonen naast zo'n etablissement op je priveleven ingrijpt. Je kan niet om de zoveel dagen je buurt gijzelen omdat jij als cafehouder graag luide muziek programmeert tot een kot in de nacht, al is de bedoeling nog zo cultureel hoogstaand. Dit past niet in een leefbare stad, zo ga je niet om met je buurt, dit maakt een buurt kapot op termijn. Zo'n situatie is pas echt wat je noemt beknellend.

        Het probleem van de bereikbaarheid van Petrol en dergelijke kan je makkelijk oplossen door meer openbaar vervoer in te leggen, laat ons daar voor ijveren in plaats van absoluut live optredens in woonbuurten te plannen op regelmatige basis. Een enkele keer moet natuurlijk kunnen (bvb de jazz en blues kroegentocht ieder jaar), maar niet continu. Stilte is zuurstof voor een stad en zijn bewoners.

        • door jimmy op woensdag 28 april 2010

          Werner, in dit geval lijkt het me net omgekeerd: hier zijn het (meestal "nieuwe") bewoners die een uitgaansbuurt gijzelen. Als er in een relatief rustige buurt plots een café als Mondial zou openen, zou ik je 100% gelijk kunnen geven maar in dit geval.... Met alle respect, ik denk dat de mensen die al aan de Suikerrui (of heel het centrum) woonden voor er daar uitgegaan werd, voor er versterkte muziek muziek werd gespeeld of voor dat er optredens bestonden er al lang niet meer zijn. Dit IS het centrum van een stad, dit IS een uitgaansbuurt, dit IS een levende stad en ik hoop dat dit zo kan blijven. Teveel regeltjes, teveel regeltjes, gecontroleer en eenheidsworst maken de stad steriel, leuk voor de toeristen, yuppen en de portemonee maar daar blijft het dan bij. Als je rustig wil wonen ga je buiten de stad wonen, als je rustiger wil wonen ga je wat verder van het centrum wonen en als je actie en een bruisende buurt wil dan ga je .... juist ja

          • door Werner op donderdag 29 april 2010

            Totaal mee oneens! Dit is nu juist waar ik tegen wil vechten!

            - Er zijn inderdaad al heel wat mensen weggetrokken uit de binnenstad, ja, juist door de schuld van een deel van de horeca die geen respect heeft voor anderen; dit is juist het probleem en geen feit dat we zomaar moeten aanvaarden.

            - Wie ben jij om op eigen houtje te beslissen dat de stad moet opgedeeld worden in 3 buurten waar je dan moet gaan wonen afhankelijk van de mate waarin je bestand bent tegen overlast?! De oude stad is helemaal geen jachtterrein waar alles mag, en als je het niet eens bent moet je maar opkrassen. Elk deel van de stad heeft recht op leefbaarheid, en het stadsbestuur heeft de plicht dit volgens democratische principes te garanderen.

            - Wat een onzin dat als je geen lawaai mag maken de stad een eenheidsworst of alleen voor toeristen of yuppies zou zijn. Er zijn duizenden manieren om activiteiten in een stad te organiseren die geen overlast veroorzaken (en toeristen en yuppies maken vaak zeer veel lawaai en zijn dikwijls deel van het probleem).

            - Weer dat argument van een bruisende buurt. Ja, bruisen is leuk, maar als je daar woont heb je geen keuze meer en moet je dus elke dag bruisen, en daar wordt je gek van. Daarom kunnen bepaalde vormen van bruis niet in woonbuurten. Of wil je echt de binnenstad volledig ontvolken, alleen nog horeca, een soort permanente reuze Zillion in openlucht ??? Gelukkig zijn er nog weldenkende mensen die het beter menen met deze stad.

            Jimmy, ik begrijp heel goed je drang naar feesten, die drang hebben we allemaal, maar je mag nooit vervallen in egotripperij en de sociale realiteit uit het oog verliezen: je bent niet alleen op deze planeet, je leeft met mensen rondom jou die je moet resepecteren, je hebt niet het recht jou visie op de stad op te dringen en daardoor anderen te dwingen te verhuizen. En jullie moeten vooral ophouden mensen die het niet eens zijn met jullie seuten of yuppies te noemen want dat zal het totaal onmogelijk maken om compromissen te vinden.

            • door jimmy op zaterdag 1 mei 2010

              Voor alle duidelijkheid: ik wil niemand dwingen te verhuizen (ook bar mondial niet), ik wil alleen duidelijk maken dat je niet moet verschieten van wat nachtlawaai als je pal in het centrum gaat wonen. En wat betreft het veryuppen van de binnenstad: ja daar heb ik iets tegen. Maar dat is nu wel net wat de "A" wil; een cleane, steriele zone, met rustiek karakter, alles proper afgeborsteld en binnen de perkjes waar een aantal keer per jaar "events" plaats kunnen vinden in samenwerking met hun comerciele partners.... een soort van toeristisch Torhout-Werchter..... even walgelijk dan een openlucht zillion...

            Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties