Bij DeWereldMorgen.be schrijven we niet voor de clicks.

We maken media voor een betere wereld.

Samen met vele vrijwilligers en burgerjournalisten.

Om dit te blijven doen hebben we uw steun meer dan nodig!

Steun onafhankelijke media!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu
Opinie

Bloot of boerka?

Eric Hulsens: "Als naturist heb ik veel waardering voor vrouwen die een boerka of een niqab dragen. We zetten immers een zelfde stap, zij het in tegenovergestelde richting: we wijken ver af van de gemiddelde norm voor lichaamsbedekking. Het vergt een sterke overtuiging, enige assertiviteit, en de weigering om je te laten meedrijven door de mainstream."
donderdag 22 april 2010

Ik bewonder de vrouwen met een niqab, maar ik ben ook wel een beetje jaloers op hen, en zelfs op hun geloofsgenoten die het met iets minder textiel kunnen stellen. Het gescheiden zwemmen voor vrouwen in het zwembad in de Veldstraat in Antwerpen-Noord kwam er veel sneller  dan een naaktstrand aan de Vlaamse kust. (En nee, naaktzwemmen staat niet op het rooster van dat zwembad.)

Ik weet natuurlijk niet of de waardering wederzijds is. Waarschijnlijk niet, als ik mag afgaan op wat ik zo zie gebeuren. Als je hier om de hoek als vrouw een brief gaat posten in de brievenbus aan de schoolpoort en je draagt een korte rok – een doodgewone korte rok, niet eens een heel korte – dan kan het gebeuren dat je door de Marokkaanse meisjes die les volgen op de katholieke school wordt aangeblaft: “Hoe loopt gij daar rond! Is uw moeder een hoer misschien?” 

Er wordt in die allochtone kringen veel tolerantie geëist, maar naar de autochtonen toe is de tolerantie vaak zoek, en de wellevendheid al helemaal. (Dat laatste kan een blijk van integratie zijn: ik vind de autochtone omgangsvormen in mijn vaderstad Antwerpen vaak stuitend grof en vreselijk bemoeiziek, dus die meisjes hebben zich goed aangepast, zelfs hun Antwerps is correct.) Misschien is het ook niet juist dat ik de boerkima’s vergelijk met de Marokkaanse meisjes van de katholieke school, misschien zijn dat wel totaal aparte werelden.

Maar goed, tolerantie lijkt me geen product voor ruilhandel: ik ben bereid uw gedrag dat mij stoort te tolereren als u bereid bent mijn gedrag dat u stoort te verdragen. Ik heb geen last van boerka’s of niqabs.  Wat mij wel stoort, dat zijn de fluimen op de stoep waarmee allochtonen in mijn straat hun aanwezigheid verraden. Die rochels hebben ervoor gezorgd dat ik bij het woord allochtoon altijd automatisch denk: “viezerik”.  Maar ik moet toegeven dat ik mij evenzeer erger aan wat autochtonen op de stoep achterlaten: hondedrollen, soms zelfs voor mijn huis. Terwijl ik de drek verwijder, snak ik ernaar te leven in een islamitische stad, waar honden onrein zijn en niet thuishoren in het straatbeeld. Maar ja, ik blijf dan wel zitten met die fluimen…

Allochtone viezeriken en autochtone vuilakken, die vind ik een probleem, maar niet die paar niqabs op straat.

MR-senator Christine Defraigne ziet dat anders, zij kwam onlangs met een wetsvoorstel om de boerka te verbieden. Er is al een wet die bepaalt dat je niet gemaskerd op straat mag lopen, maar dat vindt de senator niet genoeg, het moet straffer. Het gaat nochtans om een kwantitatief bijna onbestaand probleem, het aantal bekeuringen voor niqabdracht is erg klein. Daarover geïnterpelleerd, antwoordde de liberale politica: “Zelfs als er in België maar één enkele vrouw zou zijn die een boerka draagt, dan zou dat er één te veel zijn.” Deze fanate levert hiermee ongewild extra argumenten voor de afschaffing van de Senaat, waar duurbetaalde mensen andere duurbetaalde mensen kunnen bezighouden met beuzelarijen.

Nu het Belgische parlement zich in ernst wil bezighouden met de “boerka”, en in Frankrijk Sarkozy de schade die hij tijdens de verkiezingen heeft opgelopen wil oplappen door extreem-rechts te lokken met een anti-boerka-wet, is het misschien nuttig daar toch een paar kanttekeningen bij te maken:

  • België heeft al een wet die het bedekken van het gezicht in het openbaar verbiedt. Maar die wet maakt een uitzondering voor carnaval, voor de katholieke zottigheid. Als van de regel kan worden afgeweken voor katholieke zottigheid, waarom dan niet voor islamitische ernst?
  • Het heet dat boerka en niqab niet kunnen omwille van de communicatie. Dat is een drogreden: dan zouden radio en gsm-verkeer geen communicatie zijn?
  • Nog mooier is het argument van de waardigheid van de vrouw. Tik in Google het trefwoord porno in, en klik een paar van de aangeboden sites aan. Daar zie je bijvoorbeeld tot in den treure hoe vrouwen anaal geneukt worden, en kronkelen van pijn bij deze “geneugte”, en vervolgens met moeizaam gehuicheld enthousiasme het instrument van hun marteling aflebberen. Ik ben er niet voor dat soort leerrijke beelden te verbieden, maar ze ontkrachten door hun massale aanwezigheid op het internet het lachwekkende en hypocriete gebazel over de waardigheid van de vrouw die geschonden zou worden door de niqab. Dat de parlementariërs eens wat meer porno kijken!

Eric Hulsens

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.

reacties

2 reacties

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties