Advertentie

vrijdag 05 maart 2010

Klimaatrapport IPCC blijft overeind

Twee fouten in het rapport van 2007 van het internationale klimaatpanel IPCC waren voldoende om moord en brand te schreeuwen over de geloofwaardigheid ervan. Toch hebben ze geen impact op de grond van de zaak en de feiten in het rapport, zegt professor Philippe Huybrechts.
DeWereldMorgen.be -
Klimatoloog Philippe Huybrechts werkte mee aan het klimaatrapport 2007.
DeWereldMorgen.be -

Philippe Huybrechts is hoogleraar Klimatologie, Glaciologie en Geodesie aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Hij schreef als wetenschapper mee aan het onderzoeksrapport uit 2007. Om de vijf à zes jaar maakt het IPCC een driedelig overzicht van de stand van zaken op vlak van klimaatsonderzoek.

"Het eerste deel, 'Climate change: the physical science basis', is wetenschappelijk gezien het belangrijkste deel", vindt professor Huybrechts. "Hierin wordt een overzicht gegeven van de stand van zaken; wat weten we van de klimaatverandering, wat weten we niet, enzovoort. Het is geen origineel wetenschappelijk onderzoek, maar een overzicht van gepubliceerd materiaal. De inhoud is dus nagelezen door collega's en gepubliceerd in internationale tijdschriften. Verschillende onderzoeken worden tegen elkaar afgewogen en geëvalueerd."

Harde wetenschap

Ongeveer duizend wetenschappers werken samen aan het eerste deel. Eens de tekst geschreven is, wordt die gedurende anderhalf jaar uitgestuurd naar iedereen die hem wil inkijken: nationale vertegenwoordigers, die vaak wetenschappers zijn, maar ook naar organisaties. Daarna wordt er schriftelijk commentaar gegeven. Het omgaan met die opmerkingen is één van de belangrijkste aspecten in het ontwikkelproces van het rapport.

"Eens de tekst klaar is, wordt die twee keer samengevat", gaat Huybrechts verder. "De technische samenvatting telt een 100-tal bladzijden, die voor beleidsmakers 18 bladzijden. Het is die laatste samenvatting waarmee de regeringen akkoord moeten gaan. De tekst wordt per consensus goedgekeurd door alle nationale vertegenwoordigers. Wat daar in staat, is waar iedereen het over eens is."

Het grote verschil met de andere delen van het rapport ligt in het beschikbare wetenschappelijke materiaal. Het eerste deel bevat harde wetenschap: fysica, natuurkunde, scheikunde, klimatologie, enzovoort. Het is gebaseerd op zaken die al gepubliceerd zijn, wat het risico op fouten haast miniem maakt. De bronnen voor de andere delen stoelen echter al op iets minder stevige bronnen.

Typfout

Het tweede boek gaat over impact, aanpassing en kwetsbaarheid, en is voor een stuk gebaseerd op rapporten van regeringen of organisaties, legt Huybrechts uit. Het gaat al meer om inschattingen, en er is niet altijd literatuur van wetenschappers beschikbaar. In dit boek heeft men twee kleine foutjes gevonden. De eerste was dat het grootste deel van de gletsjers in de Himalaya gesmolten zouden zijn tegen 2035, terwijl het 2350 moest zijn. De ander dat 55 procent van Nederland onder de zeespiegel ligt, maar eigenlijk is dit 28 procent.

Uiteraard zouden dergelijke fouten niet mogen gebeuren, maar toch zijn ze niet zo onvergeeflijk. Het jaartal is wellicht een typfout; voor het percentage werden de cijfers overgenomen uit een Nederlands regeringsrapport, waarbij het percentage van het stuk van Nederland onder de zeespiegel en het stuk van Nederland dat potentieel bedreigd werd door overstromingen werden samengeteld. Philippe Huybrechts erkent dat er een fout is gebeurd, maar wijst erop dat alle teksten zijn nagelezen door reviewers uit elk land, die zelf de fouten niet hebben opgemerkt. "In het rapport waarop men zich baseerde stond dezelfde fout, en niemand heeft er bij stilgestaan of dat wel klopte."

Het derde deel is overigens nog speculatiever, want het gaat over 'mitigatie van klimaatverandering', oftewel manieren om klimaatverandering tegen te gaan. Dit stuk is gebaseerd op economische modellen die bijvoorbeeld nagaan hoe we de komende honderd jaar moeten omgaan met de energieproductie. De uitkomst hiervan is afhankelijk van tal van evoluties, zodat dit nog moeilijker te bewijzen is.

Verketterd

"Het spijtige van de zaak is dat duizenden bladzijden onderzoek worden verketterd voor twee kleine foutjes", verzucht de professor. "Het wetenschappelijke gedeelte werd geschreven zonder beïnvloeding van buitenaf, door wetenschappers die samen tot een consensus willen komen."

"Er zijn dingen waar we heel zeker van zijn, en zaken waar we over twijfelen, en tegenstanders leggen graag de nadruk op wat we niet weten. Maar het foutief vermelde jaartal en het percentage zijn op zich niet zo belangrijk, want de bijsturing ervan heeft totaal geen invloed op de feiten in het rapport. Iedereen is het erover eens dat het klimaat opwarmt en dat de CO2 stijgt, en er is zo goed als zeker een verband tussen de twee."

En zelfs al zou de mens niet aan de oorzaak liggen van de opwarming van de aarde, we hebben in feite niets te verliezen. Wie kan er iets op tegen hebben dat er minder CO2 de lucht in wordt geblazen? Dat we minder energie verbruiken? Dat we bewuster gaan consumeren? Integendeel zelfs, steeds meer bedrijven krijgen aandacht voor duurzame oplossingen, niet het minst omdat een besparing op energie hen een grote opbrengst biedt.

Vond u deze bijdrage de moeite waard? Geef ons dan uw fair share.

Klik hier om DeWereldMorgen.be te steunen via overschrijving.

Reageer (Spelregels)

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Reacties

De laatste paragraaf, de

De laatste paragraaf, de 'baat het niet, dan schaadt het niet'-clausule, is ondertussen redelijk populair geworden bij mensen die de AGW theorie verdedigen. Het valt op, Al Gore heeft ook zoiets geschreven in zijn NYT artikel vorige week.

Want als blijkt dat de theorie niet standhoudt, dan heeft dit verstrekkende gevolgen. Dit zou betekenen dat politici, wetenschappers, NGO's, etc... bereidt zijn een de wereld industrieel naar de rand van de afgrond te leiden om hun eigen agenda's vooruit te helpen. In de plaats van te werken rond thema's die er echt toe doen.

Het geloof in op wetenschap gebaseerde, en dus rationele, policy zou onherstelbaar schade oplopen.
Het valt te hopen dat de theorie een grond van waarheid heeft, maar het ziet er naar uit dat het niet zo gaat zijn, en dit vind ik persoonlijk absoluut een misdaad tegen de democratie.

oorzaak -> oplossing?

Volledig mee eens, het is op dit moment minder belangrijk wie of wat de oorzaak is dan wie of wat de oplossing zal bieden.
Want zelfs als de opwarming niet antropogeen veroorzaakt zou blijken te zijn, dan nog blijft het een groot probleem dat we enkel het hoofd kunnen bieden door een antropogene globale oplossing uit te voeren.

no problem!!

Beste er is geen probleem met het klimaat noch met gletsjes noch met ijs, en zeker al niet met de zeespiegel het klimaat heeft altijd al schommelingen gekend en ons huidig klimaat valt ruim binnen deze envelope.
Het probleem is IPCC en All Gore en de VN die ons, dus de hele wereld willen binden door een globaal verdrag om alle CO2 te belasten en zo de industrie af te bouwen. uiteindelijk gaat dat leiden tot een algemene planetaire verarming .

industriele afgrond

Vreemd dat u de zaken systematisch omkeert.

Het (uw) geloof in eindeloze industriële groei op een eindige planeet is de oorzaak van oa klimaatverandering. "Overshoot day", de dag binnen 1 kalenderjaar waarop de mensheid alle grondstoffen consumeerden die het ecosysteem jaarlijks kan produceren, kruipt steeds verder weg van de verhouding 1 op 1. We leven dus op krediet en intussen weten we ook hoe dat uitdraait.

Antropogene oorzaak van Klimaatverandering of niet, het middenveld (met oa Werkgever EN Werknemers) zijn het er over eens dat een shift naar green & clean tech ons (+- 1.5%) MEER jobs zal opleveren dan een business as usual scenario, waarin fossiele monopolisten vooral de winsten binnen rijven. Uiteraard zullen sommige sectoren het moeilijk krijgen, "green en cleantech sectoren' zullen dit dus ruimschoots compenseren.

Democratie in gevaar door een policy van voorzorgsprincipe voor 100% van de bevolking? U bedoelt met policy dan toch de privileges van niet meer dan 1à2% van de wereldbevolking, dankzij woekerwinsten uit enkele industriële "blundersectoren", uiteraard enkel winstgevend dankzij externaliseren van de ecologische en sociale kosten (op die 98% van de wereldbevolking dus).

Laat ons dus even rationeel nadenken, zoals een goede democraat het betaamt. Laten we nodige middelen en minuten politieke moed op tafel leggen om in de komende 5-10 jaar de ommeslag te maken naar een economie die fossielen laat waar ze horen : in de grond.
De middelen (financieel en technologisch) zijn voorhanden, maar of ze in de huidige lobbycratische wijze ook afdoende worden ingezet is een andere zaak. In oorlogstijd bleek op 5 jaar een omslag naar een oorlogseconomie wel mogelijk...
Ook hieruit bleek dat Economie slechts een middel is en geen doel op zich, laten we dit vooral voor ogen houden...

Mvg

toch wel eigenaardig dat al

toch wel eigenaardig dat al die eminente glaciologen die op een kritische manier dit rapport gelezen hebben, nooit een kritische vraag gesteld hebben en de wetenschapplijke nonsens, (wegsmelten tegen 2035) in het rapport hebben laten staan.
Verder valt op dat het onderzoeksinstituut van dr Pachuauri, voorzitter, voor veel geld dit fenomeen, het afsmelten van de gletchers in de HYmalaya,, onderzocht heeft en nooit tot de bevinding is gekomen dat er gletchers zijn die afsmelten, dat er zijn die geblijven wat ze zijn , en dat er zijn die aangroeien.Dat ze zich dus gedragen zoals ze dat al eeuwen dioen. Tot er duitse glaciologen zijn die ter plaatse meteingen doen en ontdekken dat er zover niets aan de hand is.
Trouwens hoe kan men voorspellingen doen over een aspekt (temperatuur)van een chaotisch systeem (klimaat) waarvan men niet alle wetmatigheden kent,als men aan een kleine parameter CO2 gehalte(0,04%) in de atmosfeer, prutst.
Hoe kan men zeggen met stelligheid dat als we de CO2 uitstoot binnen bepaalde marges houden de temperatuur dan maar 2 gr C. zal stijgen.

heilige onschuld!

Huybrechts spreekt over de boeken, de eindrapporten, maar hij zwijgt zedig over de gelekte e-mails waaruit duidelijk blijkt dat er met data gesjoemeld werd en dat de programma's voor simulatie getweakt werden. Daarbij komt nog dat klimaat voorspellen aan de hand van simulatieprograms op niets trekt.
Laat onafhankelijk van elkaar door twee mensen een program maken dat draait op dezelfde data en ja zal een klein tot zeer groot verschil krijgen in de output. Dit komt doordat verre na niet geweten is hoe alle parameters van het klimaat interageren. Men kan geen goed simulatieprogram schrijven als men onderliggende mechanismen niet begrijpt!
Verder is gebleken hoe slordig de wetenschappers omspringen met hun databronnen, zie hymalaya-gletsjer schandaal, en de pertinente weigering van de east anglia onderzoekers om hun brondata bekend te maken.
Dat duizend wetenschappers in verband staan met deze rapporten wil niets zeggen want er werd systematisch vermeden om sceptici te betrekken bij het onderzoek. Galileo had ook gelijk zelfs al waren alle geleerden tegen zijn idee. De waarheid van een zaak heeft niets te maken met hoeveelheden voor- of tegenstanders!
Het is allemaal een groot bedrog. Er zijn voor sommigen te veel voordelen aan verbonden.
Als er problemen zijn met het klimaat is het zeker nodig meer objectief onderzoek te doen en ook de sceptici erbij te betrekken .

Er is een tijd geweest met minder CO2 dan nu, waar het warmer was dan nu en er is een tijd geweest met minder CO2 die koeler was dan nu en met stijgende CO2 is degemiddelde globale temp de laatste 8 jaar een ietsje gedaald!
Achter gans de CO2 hetze zit een agenda en ik wil het niet meemaken dat we erachter komen wat het is.
Het IPCC wil ons iets door de strot rammen en ze gaan doorgaan tot ze krijgen wat ze willen, en wat ze willen gaat NIET goed zijn voor de mensen .

God, Galileo en Gore

Volgens Galileo is de zon het middelpunt van ons zonnestelsel.
Volgens Christenen is de aarde het middelpunt van ons leven.
Volgens Gore heeft de mensheid invloed op het verhogen van het CO2-gehalte in de atmosfeer.

Vast staat dat door welke manier van nadenken ook de mens meer begrip en invloed krijgt, op het leven en op deze evoluerende "schepping".
Daarom vind ik het goed dat het IPCC deze relaties nuchter probeert in te schatten en een globale consensus over het thema nastreeft. Misschien vinden we dan een nieuw economisch systeem uit om mensen hun individueel geluk te laten zoeken terwijl ze daarmee de toekomstige draagkracht van de aarde niet verkleinen maar vergroten.

Het valt me op dat sceptici hier hun volledige naam niet bij hun uitspraken schrijven, bang voor een klimaatinquisitie?
Laat mij u geruststellen: dat bestaat niet.

Misbruik

Iemand probeert hier systematisch de commentaarfunctie te misbruiken door anoniem (beetje laf dus) op de geïnterviewde te schelden en door in één keer ook nog eens groteske samenzweringstheorieën over klimaatspecialisten te verkondigden.

Gelieve met open vizier te reageren. Indien u dat niet durft, gelieve dan uw ding te doen op een eigen blog elders op het net.

naamloos oscar schelden

Christophe,
ik neem aan dat u met "iemand" mij bedoelt?(oscar)
ik "gebruik" andere blogs en nog nooit werd ik erop aangesproken een alias te gebruiken.
ik gebruik mijn naam nooit op blogs of op het net.
Als ik persoonlijk dus fysiek met u in contact kom dan mag u mijn naam weten. Op straat ben ik ook anoniem.
Journalisten publiceren ook soms naamloos of onder een alias, ik wist niet dat dit laf was van deze mensen.

Samenzweringen zijn gebeurtenissen waar een groep zaken beslissen met een verborgen nadelig doel voor anderen.
De klimaathoax is een samenzwering omdat de onderzoekers van East Anglia niet toestonden hun ruwe data waarop gans hun theorie steunt bekend te maken aan sceptici. Dat is geen wetenschappelijke methode wegens niet weerlegbaar. Zo kan men gelijk wat beweren!

ik heb nogmaals herlezen wat ik geschreven heb en ik zie nergens waar ik zou kunnen gescholden hebben op Huybrechts, ik ben het inderdaaad grondig oneens met hem en ik laat dat blijken, Als dit hier nog mag natuurlijk?
U bent toch niet de officiële censor van de wereldmorgen . Indien wel laat het mij hier dan weten aub?
Dan kan u mij officiëel verbannen!
ik dacht dat vooral hier op een kritische Site vrijheid van gedacht heerste?

bang

joris heylen:
ik plaats mijn naam mooit op het internet en zeker niet in blogs ik heb dit vanaf de eerste dag op het net zo gedaan en het zal zo blijven.

verder: het is niet omdat je niet wantrouwig bent dat je niet bedrogen wordt en IPCC en VN en gans de klimaatbende met ALL Gore voorop zijn idd bezig met de kluit te belazeren.

hopelijk wordt je nooit geconfronteerd met de gevolgen van wat je nu zo hardnekkig verdedigd want voor dezen achter de schermen van IPCC en de VN gaat het alang niet meer om het klimaat. Voor hen is het klimaat een breekijzer om Globale macht te vestigen!

Globale macht

@ Oscar:

Als je niets te verbergen hebt hoef je niet bang te zijn je naam te gebruiken op het internet. En ik denk dat de opmerking van Christophe niet op jou bedoeld was, ene 'donquisjot' was hier wel aan het schelden.

Over die globale macht: er is al een (vrij ondemocratisch samengestelde) globale macht: de VN en alles kan beter, evolutie noemt dat.
Als die globale macht gebruikt wordt om mensenrechten en biodiversiteitsbescherming te handhaven heb ik daar geen problemen mee; ik heb meer angst voor de gevolgen van ons huidig humaan gedrag wanneer de globale macht niet verbeterd wordt. Aangezien ons huidig economisch systeem aan het instorten is t.g.v. slecht financieel beheer en het gebruik van uitputbare grondstoffen vind ik dat er gerust over gepraat mag worden.
Verder probeer ik al sinds mijn kindertijd empirisch te begrijpen waar het in de wereld om draait en vorm ik daar een eigen kritische mening over.
Laten we het eens zijn dat we het hierover misschien oneens zijn en bekijken of er een globale, democratische consensus ontstaat die onze toekomst mooier maakt dan het heden.
Ik zie alleszins meer bewijzen voor de theorie van Gore dan voor jouw samenzweerderstheorie.

@ oscar

Het ging inderdaad niet over u.

samenzweringen en science fiction

Waarom staat niemand stil bij het feit dat CO2uitstoot ook quasi altijd vergezeld is van tientallen andere vaak zeer toxische stoffen? vrij logisch wegens gevolg van een (onvolledig) verbrandingsproces.

Dus als u allen niet gelooft in het voorzorgsprincipe voor biodiversiteit en klimaat op deze planeet en het gros van uw medemens die hier rechtstreeks van afhangen, doe het dan voor uzelf ! Kijk de kaarten van smog en fijnstof concentratie er maar even op na, of adem eens diep in centrumsteden, files, etc...

Trouwens indien we nu niet inzetten op de volgende greentech industriele revolutie dan zitten we pas echt met een verouderd industrieel weefsel opgezadeld, een Europees Bokrijk zeg maar...

Global Weirding van het klimaat is meer correct dan Global warming (als gestaag wetmatige warmer worden van de planeet) Trouwens al gehoord van "global dimming " (door uitstoot van jawel, fijn stof etc) stof gaat wel sneller uit de lucht dan CO2, dus de echte impact volgt nog...

aan Kris Moonen

Kris Moonen

ik ben zeer overtuigd dat we conservatief gedrag moeten vertonen als het gaat over het bewaren van de aarde. Waar ik problemen mee heb is dat dit gebeurt door CO2 de zondebok te maken en door de werelbevolking bang te maken zonder dat kan bewezen worden dat CO2 de grote boeman is. De VN en het IPCC doen te veel moeite om ons te overtuigen. CO2 is het enige gas dat bij elk levensbeinvloedend proces vrijkomt, het is niet giftig,
Daarmee kan je alles en iedereen verantwoordelijk maken voor om het even wat. Dus catch 22.
Al een paar jaar vraag ik me af als er al een (globaal) probleem zou zijn , waarom men de auto's laat verder razen en waarom men vliegtuigbrandstof voor verkeersvliegtuigen niet (meer) belast. ik weet niet of je je 1973 herinnert ( ja toevallig ook de Club Van Rome Hetze) We zijn nu bijna 40 jaar later( intussen zou de wereld al naar het steentijdperk verwezen zijn volgens de club) en nu MOETEN we niet meer spaarzaam zijn! Zelfs onze regering geeft nu premies om nieuwe auto's aan te kopen net alsof het recycleren en bouwen van auto's niet millieubelastend is. Haha de wereld wordt niet kapot gemaakt door CO2 maar door een bende criminelen die maar één doel heeft en dat is macht en onderwerping . In tegenstelling tot wat velen denken zijn de industrieëlen heel content dat ze de ganse infrastructuur zullen mogen vernieuwen maar dat zal dan ook niet CO2-vrij gebeuren. Al eens geinformeerd hoeveel CO2 nodig is voor één ton cement of één ton staal of één catalisator of een kubieke meter piepschuim? Al eens geinformeerd hoeveel CO2 een F16 produceert om één uurke te vliegen en een vliegdekschip? Weet je wat? Geloof jij maar het corrupte IPCC ( corruptie bewezen wat ze ook zelf mogen beweren) ik moet er niets van hebben. Ze gaan het beter moeten doen om mij te laten geloven dat CO2 een probleem is, en dat door de mens geproduceerde CO2 verantwoordelijk is voor de onbewezen opwarming... pardon Klimaatverandering...
ik ben niet in staat om te beoordelen wat wetenschappelijk waar is maar het staat vast dat er al warmer klimaat geweest is en ook dat het al koeler geweest is en dat er in beide gevallen de helft minder CO2 was ! het klimaat wijzigt voortdurend!
De IPCC heeft ook systematisch geweigerd om de invloed van de zon en dezonneveranderingen in rekening te brengen in zijn simulaties... Raar toch dat men de invloed van de energiebron die zorgt voor alle energie hier op deze bol niet wenst te zien als een variabele in die simulatieprograms. en nog iets wat niet mag : kernenergie mag ook al niet. Terwijl de Chinezen en de Russen plannen om honderden centrales bij te plaatsen gaan wij onszelf hier in Europa redden met windmolenkes...

aan oscar

ja nieuwe duurzame infrastructuur zorgt voor meer uitstoot,
neen we moeten intussen niet ook de vervuilende optie verder uitbouwen maar net afbouwen
ja een F16 kost veel geld, stoot veel uit en zo zijn er wel meer verkeerde beleidskeuzes te vinden (al dan niet ingefluisterd door de lobbycratie) .
neen IPCC is geen boeman/maffieuze wetenschappersbende die de wereld(wan)orde wil omgooien en vooral de kleine man wil treffen door het voorzichtigheidspricipe pervers te misbruiken om deze enige en unieke planeet te vrijwaren van een niet wenselijke toekomst (voorlopig nog vermijdbaar)
ja ons huidig verbruik kan niet enkel door windmolens opgewekt worden, we moeten ook gewoon minder verspillen (Negawatts ! ) en daarna kiezen uit een rijk palet van wind water zon en alle afgeleiden.
neen, verspilling moet kunnen, gesteld dat we een 100% uit hernieuwbare bron kunnen draaien zonder de keuze tussen voedsel of brandstof te moeten maken.
ja kernenergie is even CO2 neutraal als een moderne gasgestookte installatie (tel ook maar eens uit hoeveel staal en cement daarvoor nodig is geweest bij bouw van + CO2 bij ontginning en verrijking van uranium.
Neen uranium is geen hernieuwbare bron, naargelang evolutie in groei / verbruik hebben we nog voor 60 - 20 jaar) ook al een doodlopend spoor, zeker als je "cost of faillure" incorporeert in het risico bij uitbating.
Ja de overheid dekt een klein maar reeël risico van Tjernobyl aan de noordzee omdat geen ENKELE verzekeringsmaatschappij zo gek is om dit te willen doen.
neen het klimaat wijzigt niet voordurend, natuurlijke fluctuaties en cycli gaan net heel geleidelijk, waardoor biodiversiteit zich kan aanpassen, ipv soorten die momenteel uitsterven aan XX keer het normale tempo.

Ja, misschien inderdaad maar stoppen met zeuren en wachten op 100% uitsluitsel van dit welles nietes spel. Verdeel en heers was eveneens het wapen van tabakslobby.
Neen, we zullen er niet ongelukkiger van worden indien we allemaal het met wat minder moeten stellen, welvaart is niet synoniem voor welzijn, materieel geluk is afhankelijk van relatieve positie tov de eigen omgeving. Vandaar dat we sinds jaren 80 niet meer gelukkiger worden ondanks double digit toename in BBP / inkomen per capita etc...
meer geld = meer groei = (tot nader order) meer vervuiling maakt dus echt niet gelukkiger...

Mvg

Beste Chris, je hebt bijna

Beste Chris, je hebt bijna over gans de lijn gelijk en ik kan je dus bijtreden.
Alleen kan ik niet akkoord gaan dat de problemen allemmaal als oorzaak de "man made CO2" hebben.
En... het klimaat heeft wel degelijk altijd veranderingen vertoond zelfs met minder CO2 in de atmosfeer . Dat staat vast.
En het IPCC en de deskundigen van East Anglia hebben inderdaad gelogen en hun ruwe data niet willen delen noch openbaaar maken. En ook dit nog programma's die voorspellingen doen zijn niet objectief want gemaakt door mensen met beperkt inzicht in klimaat. De resultaten van sommige simulaties liggen soms zeeeer ver uiteen.
Meer wil ik ook niet zeggen.
Voor mij is dat voldoende om gans het plan te verwerpen.
ik ben nu nog meer overtuigd van een verborgen agenda omdat IPCC pertinent blijft ontkennen dat de fouten die ze gemaakt hebben belangrijk zijn.
Het is net als met Lissabon verdrag ( de kabalistische Europese "grondwet" die door niemand begrepen wordt tenzij door de topspecialisten; erdoor geramd ondanks afkeuring in Nederland Frankrijk en Ierland . In belgie waren volgens Verafstoot de burgers te dom voor een referendum)
Dus nogmaals, ik ben niet tegen maatregelen om onze leefwereld te beschermen in alle mogelijke betekenissen, maar niet met het excuus "CO2 door de mensen geproduceerd" . Dit argument stinkt naar manipulatie en is dus bedrog. Ik wil niet weten wat de bedoeling was nadat "ze" de autoriteit hebben om hun plannen door te voeren. Voor mij persoonlijk heeft gans deze discussie niets met geluk te maken maar met controleerbaarheid en dus eerlijkheid tov de gemeenschap.

modelleren en simuleren

Modelleren en simuleren zijn methodes om de toekomst te voorspellen a.d.h.v. het inzicht dat we in het heden hebben, dat zal altijd wel iets afwijken van de realiteit. Toch zijn het nuttige tools, kijk maar naar het weerbericht of naar het Nederlandse waterbeleid: zonder hydrologische modellen konden er geen stormvloedkeringen gebouwd worden in Nederland en waren er daar al veel meer doden gevallen door overstromingen.

Als de discussie over zo een model niet transparant gebeurt is het niet eerlijk, daar ben ik het over eens, maar dat wil niet zeggen dat het IPCC een fout niet kan onderkennen en vermijden in de toekomst.

Momenteel zie ik geen beter plan om de klimaatproblematiek te begrijpen en aan te pakken wereldwijd dan via het debat rond het IPCC.

Misschien een nieuwe wiskunde schrijven met een paar axioma's minder, maar daar hebben we geen tijd genoeg voor.
:o)

Beste Joris simulaties over

Beste Joris

simulaties over het weer zijn simulaties met onmiddelijke invoer van data en de simulatie bestrijkt hooguit een periode van 5 dagen.

simulaties over waterbeleidgaan over voorspellingen met een korte looptijd en ze hebben een real time input

voorspellingen over CO2 werken met gegevens uit het(verre) verleden, soms twijfelachtig, en ze doen voorspellingen op lange tot zeer lange termijn. Door de veelvuldige réitteraties in die programma's kunnen er zeer grote afwijkingen optreden en het is in het compenseren voor die afwijkingen dat het subjectieve van de programmer op de voorgrond treed.

het is niet goed al te veel vertrouwen te hebben in computerprograms. Bucht in= bucht out !
Een computer is nooit knapper dan zijn programmeur
alleen sneller>>> goed voor réitteraties maar dan ook toenemend onvoorspelbaar door het meenemen van zeer kleine afwijkingen .

hydrologische modellering - globale klimaatmodellering

Als we spreken over stormevenementen die een zo grote intensiteit vertonen dat ze eens om de 1000 jaar voorkomen, dan is dat toch niet echt kort te noemen.

Laten we de doorlichting van het IPCC afwachten zodat het subjectieve aspect van de programmeurs empirisch weggeredeneerd kan worden teneinde het modelleringsproces proberen te perfectioneren.

Want er is zonder twijfel een waarneembare tendens dat:
1. het atmosferisch CO2-gehalte sterk stijgt
2. het globale temperatuursgemiddelde sterk stijgt
3. dat de terugkeerperiode van grote stormevenementen daalt (of de intensiteit van periodische stormevenementen stijgt)
èn er is wetenschappelijke consensus dat deze 3 tendensen gecorreleerd zijn.

Indien we een manier vinden om dit te modelleren & simuleren op een globale schaal, kunnen we ook de waarde definiëren van het huidige menselijk economisch gedrag teneinde een internationaal partnerschap voor ontwikkeling te sluiten, ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen.

als... en moest... Moest mijn

als... en moest...

Moest mijn tante wieltjes hebben dan was ze nen Tram.
Tot heden is niets bewezen en er is wel gelogen ook over de huidige stormen en de intensiteit en de frequentie, en ik vind dat weer en klimaat niet het zelfde zijn
Het is niet omdat deze winter harder is dan gewoonlijk dat dat voor gevolg heeft dat het klimaat gaat gewijzigd zijn
Ik beweer dus niet dat deze koude winter zal zorgen voor globaal een daling van de gemiddelde temp

Ik beweer echter met grote stelligheid dat het IPCC valse rapporten heeft verspreid.
Dat de klimatologen van East Anglia hun data en programma's getweakt hebben .
Dat ze hun ruwe data hebben verborgen gehouden, wat onwetenschappelijk is omdat hun beweringen op die manier niet weerlegd kunnen worden, en ik geloof niet in verenigingen die globaal bezig zijn en die ons voor het lapje houden.
En ik geloof vooral dat klimaat altijd wijzigt en dat het vroeger reeds warmer en ook kouder geweest is en dat met de helft CO2 minder
Dat ze valse info hebben verspreid over het smelten van de Hymalaya gletsjers en over het smeltende poolijs en dit van Groenland.

Blijkbaar

Blijkbaar zijn we het niet zo oneens.
Meten is weten, tot we erachter komen dat de meter faalt, dus liegen is een relatief begrip.

Liegen

liegen is eerst en vooral de waarheid kennen.. en deze dan verdraaaien met de bedoeling daar voordeel uit te halen. misschien is liegen inderdaad relatief an de waarheid.....

idd, bvb een grapje

Een grapje is ook vaak een leugen waar voordeel uit gehaald wordt.

In het geval van het IPCC geloof ik toch niet dat alle wetenschappers die eraan meewerkten hun wetenschappelijke integriteit hebben geschonden. Transparantie en een eerlijk debat zijn kernbegrippen om de geloofwaardigheid van het IPCC te herstellen. En dat zal blijkbaar ook gebeuren. Hopelijk in het belang van de volkeren i.p.v. ze te onderwerpen.

IPCC is geen grapje maar een

IPCC is geen grapje maar een deel van een van de machtigste verenigingen buiten democratische controle op deze aardbol. zoals je wellicht weet : macht corrumpeert en totale macht corrumpeert totaal.. en IPCC is een front van de VN en de VN streeft naar wereld-eenheid dat is één wereldregering en dat is dus totale macht en hoe was het ook weer ... totale macht corrumpeert op welke manier??
De CO2 verdragen zijn niets minder dan een zeer handig breekijzer naar totale wereldmacht. dus hold your laugh!!

transparant uitdagingen aangaan

Beste Oscar,

Hoe kunnen we onze globale uitdagingen dan wel aangaan als we niet mogen streven naar een wereldwijd beleidsorgaan?
Of moeten we het gewoon zijn gangetje laten gaan?
Laat ze dan maar oorlog voeren voor grondstoffen, volkeren wereldwijd uitbuiten en het leven in de oceaan uitsterven? Laat de woestijnen maar vergroten, de velden verdrogen en de volkeren uithongeren of vluchten naar Europa?

Of wat zeg je nu eigenlijk?

Joris, Met de huidige kennis

Joris,

Met de huidige kennis van de geschiedenis en de zeer kritische onderzoekers en via o.a. alternatieve informatiebronnen is het duidelijk geworden dat achter alle oorlogen en achter alle regeringen een macht staat die groter is dan vermoed . de vraag "Qui bono" brengt de oplossing en verduidelijking:
De Banken . In elke oorlog financierden de zelfde groep bankiers steeds beide partijen. ze zogen en zuigen nog steeds alle welvaart gegenereerd via arbeid uit de maatschappij. De zelfde bankiers willen nu een 'NIEUWE WERELDORDE" en een machtsconcentratie die niet demochratisch is (met demochratisch bedoel ik een wettelijk systeem waar niemand "De Macht " heeft) leidt tot dictaturen en machtsmisbruik en onderdrukking.

Het probleem van de vrede is een oud probleem en de oplossing is dat niemand autonoom kan beslissen een oorlog te beginnen . Daarom moeten alle mensen het als plicht beschouwen de politiek te volgen en te zorgen dat ze nooit macht laten concentreren in de handen van één of weinigen. De scheiding tussen kerk en staat en de scheiding der machten in een democratisch minstens driepartijensysteem waar alle klassen in vertegenwoordigd zijn is waarschijnlijk de beste keuze. Maar zoals je weet: de wereld is niet volmaakt en wij maken deel uit van die onvolmaaktheid het is de taak van ieder mens om te waken dat de onvolmaaktheid niet leidt tot misdaad.
Wees waakzaam en kritisch. en vertrouw machtsconcentraties niet. Macht leidt altijd tot corruptie!

@ Oscar

Machtsconcentraties zijn nooit te vertrouwen in de handen van enkelen. Het grootste gebrek van onze huidige democratie is dat ieder beleidsorgaan onderhevig is aan menselijke fouten.

Democratie in de zuiverste betekenis van het woord is beleid zonder leiders. Met de huidige GIS-technologie gecombineerd met LCA++ zou er een computerprogramma kunnen worden gecreëerd waar ieders backyard beschermd wordt tegen destructieve externe beslissingen. Ieder gevolg van menselijk economisch gedrag zou onmiddellijk berekend kunnen worden in functie van de duurzame ontwikkeling. Ook ieder plan om te bouwen kan erin getoetst worden zodat er onmiddellijk naar boven komt of het wel wettelijk mogelijk is en een automatische MER wordt gegenereerd, zonder menselijke fout. De technologie is er en het werk van het IPCC is de eerste stap hierin.

Dit klinkt misschien als een soort 'matrix', maar verschil is dat in zulk een systeem het beslissingsrecht in handen blijft van alle mensen, niet meer in de handen van enkelen die met gekleurde vlaggetjes staan te zwaaien.

Een voorbeeld: het referendum rond de lange wapper: iedereen ging naar de stembus ja of neen zeggen terwijl iedereen een waaier aan redenen had om die beslissing te maken: de ene wil geen fijn stof, de andere geen schaduw over haar/zijn terras, nog eentje geen lawaaihinder. Als iedereen zijn goesting op de pixels van het GIS waar het individu woont zou kunnen ingeven, was er een perfect democratisch systeem mogelijk om de ideale mobiliteitsoplossing te printen.

ps: de woordspeling dat ik hier een Oscar probeer te winnen voor het IPCC vind ik zeer leuk, maar ik vind toch dat je onder je echte naam mag schrijven ;o)

Dezen die het minst een

Dezen die het minst een democratie willen zijn dezen die nu al over enorm veel macht beschikken en die zeker alle mogelijke top technologie zullen benutten om die macht te houden en de controle over het plebs uit te breiden.
Het IPCC is één van hun instrumenten om totale wereldcontrole uit te oefenen.
spaar ons van een totalitaire oligarchische werelddictatuur..... AMEN
en Oscar is mijn echte naam!

ik wens je verder nog boeiend onderzoekswerk !

nog een samenzwering

naast de klimaathoax is er nog zoiets aan de gang
namelijk "Codex Alimentarius"
ook al met medewerking van de VN

zie voor een introductiefilmke
http://video.google.com/videoplay?docid=-5266884912495233634&ei=Wh-iS4XY...

Corporate power

Dat de klimaatproblematiek een hoax is, geloof ik nog steeds niet; woestijnvorming en verdroging is een feit, en met REDD kunnen we een pak biodiversiteit redden en beschermen met steun vanuit het geïndustrialiseerde deel v/d wereld. Naast de Amerikaanse satelliet die broeikasgassen in kaart brengt zal de Europese satelliet die vegetatie detecteert ervoor zorgen dat biodiversiteit beschermd zal worden (als REDD eindelijk eens uit de kast komt tenminste).

Merci voor het filmke, ik zal het verspreiden.

Tegen de invloed van marktzoekende multinationals op wereldwijde beleidsvisies qua landbouw en voedsel heb ik me al altijd sterk verzet als student bij IAAS (iaasworld.org). Al moet ik zeggen dat ik er niet populair door werd. Zo heb ik jaren gepleit om Monsanto reclame van de website te halen omdat ze toch niet betaalden, ik heb er zelfs slaag voor mogen ontvangen van een onbegrijpende Serviër. Uiteindelijk is het logo er afgehaald.

Nu, we moeten ons beschermen tegen oligarchische globale systemen, daar ben ik het zeker over eens. Daartoe moeten GATS, de Bologna-hervorming en andere lobbycratische mechanismen omgekeerd worden teneinde een integer beleid ten voordele van het volk te bereiken. Als we weten dat enkel in Brussel al 12 à 15.000 lobbyisten werkzaam zijn lijkt het een onmogelijke zaak. Maar toch zijn er ook goede globale initiatieven, zoals het IAASTD - rapport: www.agassessment.org/ of verschillende NGO's die we ondersteunen.

Dus niet alle globale samenwerkingsverbanden zijn slecht, belangrijk is te kijken welke belangengroepen ze financieren. En welk doel ze beogen.

verschillend

Beste Joris,
Blijkbaar zijn we toch niet zo verschillend van mening aan uw laatste reactie te lezen.

Idem zoals u ben ik iemand die overtuigd is dat er heel wat zaken fout lopen en de algemene visie ver naast de werkelijkheid is. Als je een bredere kijk opzet zie je zo het spel.

Daarom vind ik het zeer jammer dat mijn (misschien wel expliciete) mening niet mag gelezen worden.

Tenslotte heb ik hetzelfde doel als u en iedere burger: een betere, gezondere wereld en situatie voor ons en onze kinderen.
Iedereen moet leven, dat begrijp ik. Maar het wordt hoogtijd dat we er een langere termijnvisie op nahouden en alle kritische klanken aanhoren, zelfs al lijken ze op het eerst gezicht in te druissen tegen de getolereerde wereldvisie.

Daarom hoop ik hier op DeWereldMorgen toch een kritisch klankbord en weerklank te kunnen vinden in alle eerljikheid, onder bschaafde mensen.

Tenslotte is dit de alternatieve media, en als die al niet meer in de kern alternatief kan zijn, dan is het heel bedroevend.

Kijken jullie dit even na en

Kijken jullie dit even na en graag jullie mening...

Copenhagen and Global Warming: Ten Facts and Ten Myths on Climate Change
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=16467

Zoals steeds:

Robert M. Carter: "He is on the research committee of the Institute of Public Affairs, an Australian think tank whose views include climate skepticism and whose funding includes oil and tobacco companies."
http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_M._Carter

Het is dus steeds hetzelfde verhaal.

En het verhaal achter het

En het verhaal achter het verhaal?

Het is beter een verder geredeneerde logica achter de hele klimaatzwendel te zoeken.

Weet u niet dat de hele klimaathype ontstaan is juist in het belang VAN de olie industrie? (ik zoek wat info nog op)

Waarom denkt u dat ze biofeuls promoten?
Wie denkt u dat er het meeste belang heeft bij deze 2e tak van wereldwijde productie? Dit is geen afschaffen van olie, maar een extra gewin.

Zoals steeds idd: geld.
Of dacht u nu werkelijk dat Al Gore of Bill Gates dit doen om de wereld te redden?

Ook de Cap and Trade, die onlangs nog bewezen is (in België) waarom het frauduleus is.
En waarom beheerd de wereldbank het volledige plan?
Doet dit geen belletje rinkelen?

Het is enkel heel moeilijk om in deze denkwijze te stappen. U moet het grotere economische plan aanschouwen. U kan dit zo complex als het maar kan zijn bekijken. Of heel simpel. Wie wint uiteindelijk bij de hele zaak?
Of wordt het allemaal 'for the greater good' gedaan?

Wetenschap

Er zijn nog steeds mensen die zeggen dat
# Het hele verhaal over evolutie een complot is van de duivel
# de aarde plat is
# etc....

Het is niet omdat ook Al Gore, Bill Gates, het IMF, Wereldbank, .... zeggen dat de aarde rond is dat ze daarom plots niet rond zou zijn.

Natuurlijk hebben zij belang bij bepaalde verhalen. De VS is immers afhankelijk van petroleum die ze elder moet halen. Ze hebben er dus baat bij om snel andere brandstoffen waarover ze zelf beschikken in te schakelen.
Natuurlijk is dat ook de agenda van Gore.

De discussie is dus: wat zijn goede, duurzame oplossingen en niet het probleem ontkennen.
Biofuel is alvast geen duurzame oplossing.

Beste Han, Sorry, maar dat is

Beste Han,
Sorry, maar dat is dus geen manier van discussiëren. Van zodra iemand een stelling aanneemt die niet in uw winkel past, deze belachlijk maken.

Han, nog even kort over uw

Han, nog even kort over uw reactie:
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2010/03/05/klimaatrapport-ipcc-bli...

Blijkbaar zijn we terug op dezelfde lijn.
Ik ga volledig met u mee.
Nu, als u ook even wil een stapje verder denken, dan komen we er.

Heeft u er al bij stilgestaan waarom:
- maakt men geen degelijke producten? Ipv meer en meer, en de hedendaagse tendens NOG meer wegwerpproducten? Vroeger ging alles nog een 10 tal jaar mee. Vandaag is alles kapot na 1 a 2 jaar. Aanzie de impakt op het milieu. (antw: omdat de winstmarges groter zijn op wegwerp)
- waarom worden consumenten nog steeds hard aangespoord te kopen en te consumeren. Zoals onlangs ook weer bleek: de impakt van palmoliegewinning op het milieu. Om maar 1 klein dingetje te noemen.
- waarom krijgt China de schuld als al onze "rijkdom" in China gemaakt wordt? Tenslotte zijn het onze westerse bedrijven die daar produceren.
- waarom blijft men hier subsidies voor geven?
- waarom probeert men niet te consuminderen ipv mensen terug aan te zetten in deze harde crisistijden tot consumeren?
- waarom al die overheidssteunen voor groene energie ? Ze zijn tenslotte zelfbedruiping. Een onderdeel van geldcreatie of verschuiving.
- waarom, als het echt te laat is, stelt men geen drastische middelen in? Tenslotte moeten de elite van deze wereld hun kinderen hier ook leven in de toekomst.
- waarom worden goeie technologieën niet gesponsord voor onderzoek? Waarom blijft men verder boeren met de machtige olielobby? Ik heb nog niet veel zien veranderen in de jaren sinds de komst van Al Gore en zijn klimaatrovers.
- waarom sponsort men wel het criminele feit van biobrandstof? Dat is pas een misdaad tegen de mensheid.
- waarom blijft men verder wouden kappen, wouden die voor zuurstof zorgen en CO2 opnemen?
- waarom komen er niet meer subsidies voor planten en bomen? Als de overheid toch zo een goeie intenties heeft?
- waarom blijft men ook bij ons groen omkappen om te vervangen door beton? Als het ECHT te laat is, waarom wordt er geen bouw-of productie stop opgelegd?
- waarom blijft men het CO2 verhaaltje geloven en focussen ipv verder te onderzoeken naar de ware aard van klimaatverandering (bv. opwarming van de aardkost door jarenlange uitputting, chemische behandeling en monocultuur)
- waarom negeert men feiten over klimaatverandering in het verleden? (kleine ijstijd of warme middeleeuwse periode)
- waarom verbergt men de klimaatverandering door de zon?
- waarom verbergt men de klimaatverandering in het zonnestelsel?
- waarom is de publieke massamedia niet neutraal in hun houding hiertegenover? Men kiest steeds de kant van het IPCC.
- ga ik nog even door?...

de aarde is eerder een ellipsoïde dan rond

We hebben een aarde en daar leven we in een biosfeer.

Als heel de discussie door en rond het IPCC resultaten oplevert waardoor we met z'n allen zo goed en aangenaam mogelijk van die biosfeer kunnen genieten, kunnen we daar best tevreden mee zijn.
En de zon heeft daar ook een grote invloed op, daar moeten de klimaatmodellen ook rekening mee houden.

Climate hoax

1975 ‘Endangered Atmosphere’ Conference:
Where the Global Warming Hoax Was Born.
by Marjorie Mazel Hecht
“Global Warming” is, and always was, a policy for genocidal reduction of the world’s population. The preposterous claim that human-produced carbon dioxide will broil the Earth, melt the ice caps, and destroy human life, came out of a 1975 conference
in Research Triangle Park, North Carolina, organized
by the influential anthropologist Margaret Mead, president of the American Association for the Advancement of Science
(AAAS), in 1974.
Mead—whose 1928 book on the sex life of South Pacific Islanders was later found to be a fraud—recruited like-minded anti-population hoaxsters to the cause: Show enough fear of man-caused climate change to force global cutbacks in industrial.......

Verder lezen op PDF
http://www.larouchepub.com/eiw/public/2007/2007_20-29/2007-23/pdf/50-55_...

achterliggend

Oscar,
Dat is ook mijn achterliggende mening hierover, maar blijkbaar mag ik dat niet te luid roepen hier.
Complottheorieën, weet u wel ;-)

IPCC, Jones CRU en...... Institute of Physics commentaar

shhushyou - Wednesday, 31 March 2010 at 12:18 pm (UTC) Expand
Duds perform whitewash of the CRU
jucameron wrote: (uit The independent 31 maart) comments:

Wednesday, 31 March 2010 at 06:25 am (UTC)
......" Of much greater significance is the fact that the Institute of Physics observed that “unless the emails outed by the whistle blower at the CRU are proved to be forgeries or adaptations, worrying implications arise for the integrity of scientific research in this field and for the credibility of the scientific method as practised in this context. These e-mails contain prima facie evidence of determined and coordinated refusals to comply with honourable scientific traditions and freedom of information law.” The Institute said that it was clear that Professor Jones and other scientists had worked together to prevent alternative views on global warming from being published: “The e-mails show networks of like-minded researchers effectively excluding newcomers.” "

goodwill

Beste Joris,
Ik begrijp uw goodwill, en ik heb dezelfde intentie: een betere gezondere wereld. NU !

Maar u blijft blind voor wat de ware aard is van het beest:

een grote mondiale verplichte taks heffen en de grondstoffen van 3e wereld landen goedkoop plunderen (nu de 3e wereld opgroeit moet men deze tiener onder de knoet houden).

Een taks niet alleen op een fenomeen dat al miljoenen jaren bestaat (idd klimaatverandering), maar ook op het leven zelf (CO2).

Dat we niet goed bezig zijn zoveel is zeker. De aarde kreunt onder de vergiftiging. Maar deze taksen gaan het niet beter maken, integendeel.

Ik snap maar niet dat mensen daar blind voor blijven!
Er zijn zovele tekenen aan de wand.

JA, een gezondere planeet NU.
JA op een verstandige manier grondstoffen gebruiken.
NEE niet door extra biljoenen taksen voor de banksters.
(ze hebben al biljoenen gekregen door bailouts)
NEE niet voor geldgewin van de industrie die voortvloeit uit de bankiers.

IPCC samenzweringsfeiten en ook peak oil

Allemaal heel correct Donquisjot.... maar er zijn nog steeds een massa mensen die de leugens (bewezen) van het IPCC geloven, hopelijk worden ze nooit geconfronteerd met de achterliggende agenda van deze fascistoïde beweging!

Nog een samenzwering tegen de mensheid is peak oil
Informeer je hier :
http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=peak+oil&sa=Search&doma...

Klopt Oscar, er zijn vele

Klopt Oscar, er zijn vele dingen die corporatistisch en globalistisch mis aan het lopen zijn.
Ik wil hier de dingen niet boven brengen, vooraleer men terug met het complotvingertje zwaait en over aluhoedjes begint te joelen.

Ik had in een vorige post mijn mening geschreven wat de belangen zijn van de Climate Change Club. (gecensureerd) Nu niet dat ik insider ben, maar er zijn genoeg aanwijzingen om aan hun verhalen te twijfelen. Meer dan dat er zijn om in hun verhaal te geloven. Veel meer.

Peak-oil is er zeker 1 van, ook de komende voedsel crisis (dankzij Monsanto en consoorten) Dat deze bedrijven de (toekomstige) aarde kapot maken voor geldgewin negeren we even, samen met de feiten dat de zon en haar cyclus een beetje (veel) invloed heeft op het klimaat vd aarde, dat de planeten aan het opwarmen zijn.
Nasa linkje uit 2003: http://science.nasa.gov/headlines/y2003/07aug_southpole.htm
Ze kunnen misschien beter ook een Skepptische put prijs uitrijken aan de NASA ;-)
http://www.skepticalscience.com/global-warming-on-mars.htm

Het zijn dergelijke organisaties die een betere toekomst tegen houden door alles in het belachelijke te trekken wat niet past in de door de wetenschap geijkte denkpiste. Ik durf hier niet te stellen dat zulke organisaties gesponsord zijn, maar hun houding is alles behalve socratisch.

Het is alsmaar verder over 12 aan het worden en nog blijft men krampachtig vasthouden aan de illusie van "het komt allemaal goed als we maar in de juiste politiekers en wetenschappers geloven."

Ik vrees dat de 'academische' mens zo getrained is om altijd de wijsheid in pacht te hebben, en de peer-review houding aan te nemen, tot de peer-review het tegengestelde roept.

Waarom moet elk dissonante mening gefnuikt worden, vraag ik me steeds af. Wat big industrie er mee te winnen heeft, dat snap ik, maar wat iedereen aan de zijlijn er voor belang bij heeft om niet meer kritisch na te denken, dat kan er bij mij niet in. Tenzij alles in een ketting aan elkaar verbonden is. Vele subsidies werken op die manier.

Snapt men dan niet dat men in zijn eigen vlees snijd en dat van zijn eigen kinderen door gewoon te blijven ontkennen dat er meerdere belangen zijn?

Kijk, ik verwacht van journalisten dat deze kritisch onderzoeken en er een eigen (persoonlijke, onafhankelijke) mening op na houden.

sceptici ??

@ Donquisjot

Beste, als het al zo zou zijn dat klimaatsceptici gefinancierd worden door industrie dan vraag ik me af door wie het reusachtige IPCC met zijn duizenden wetenschappers en politici worden betaald? Het kunnen zeker de industie en corporaties niet zijn want dan zouden ze beide kanten moeten steunen....

Dus blijft de vraag vanwaar komt het geld voor de klimaatveranderings verdedigers?? enig idee??

Al gemerkt dat men meer en meer spreekt van "Climatechange" en niet meer van AGW ... dus de sceptici krijgen uiteindelijk gelijk... het klimaat verandert voortdurend en de mens zit daar voor niks tussen !!!

Daar ga ik in mee. Men

Daar ga ik in mee.
Men probeert het label van een lobby er op te kleven, dan hebben de mensen een reden om deze te negeren.
"Ah, het komt uit de hoek van de lobby en we kennen hun intenties. Zo eenvoudig is dat"

Kijk:
http://www.hln.be/hln/nl/5096/Kopenhagen-2009/article/detail/1084845/201...

Het gaat zelfs zo ver dat men de (absurde) vraag durft stellen: "Waarom is er zoveel tegenstand tegen het idee dat we iets tegen de klimaatverandering moeten doen?"

Je kan niets tegen klimaatsverandering doen. Dat is een biologisch feit.
Men zou beter iets beginnen doen aan de resources (nee, niet alleen olie) die op geraken en de milieuvervuiling, maar blijkbaar is dat nog steeds niet dringend genoeg.
Ook ontbossing van grote oerwouden ook niet.
Ondertussen dat we bezig zijn met CO², denken we even niet aan hoe slecht we wel bezig zijn.

Er zijn alternatieven, maar die worden gefnuikt. Blijkbaar gaat het economisch belang voor het ecologisch belang.
Ecologie is ook maar een modewoord waar men kan mee uitpakken. Effectief bomen planten e.d. dat is niet zo belangrijk.

It's no coins we need, it's change

Waarde landgenoten,

Ik denk niet dat de waarheid ertoe doet. Ik heb Socrates nooit geloofd toen hij tegen Plato zei dat er maar één waarheid was. Er zijn er bijna 7 miljard op deze planeet tegenwoordig. Ieder de zijne, de rest is een illusie of een constructie van vereende machten en consensus. En dat is prima.
Of de CO2-uitstoot nu al dan niet de wereld naar de verdoemenis helpt is eigenlijk van ondergeschikt belang. Voor diegenen die vrezen dat een klimaatcomplot de industrie wil kelderen en de jobs van de mensen wil afpakken, sorry maar dat lijkt me vergezocht. Er is eindelijk eens een pro-klimaatlobby die wil dat we inzetten op groene energie en een tegengewicht vormt voor de olie -en steenkool lobbies die reeds jaren deze aardkloot bevolken. Dat is enkel goed omdat er zo evenwicht komt.

Ik ben een gelover in de klimaatverandering, ik werk ook in dat veld en mijn argument tegen het what if scenario is eigenlijk vrij simpel. Klimaatverandering is zelfs niet nodig om dringende veranderingen door te voeren in deze wereld. Laat ons kijken naar de dingen die we zeker weten. Linfen in China, het hart van de steenkoolproductie van dat land en de meest vervuilde stad ter wereld. Lees de cijfers over longaandoeningen er maar eens op na, over hart -en vaatziekten ginder, over kindersterfte en u zal wel moeten geloven dat CO2 geen gezonde lucht creëert. Dat staat vast. Laat ons een stap verder gaan. Het klimaatprobleem is momenteel hip en brengt bedrijven wereldwijd veel geld op. 66% van de 1000 grootste ondernemingen in de wereld is voor een carbontax (aldus PWC) dus CO2 is zelfs hip bij de Exxon's en Shell's op deze wereld.
Dus laten we maar proberen minder en andere energie te consumeren, minder aan de aarde te ontnemen omdat we de gevolgen niet kennen. Het voorzorgsprincipe is toch niet iets dat te licht moet genomen worden. En ten laatste, eigenlijk is het energieprobleem nog het minste waar we ons zorgen over moeten maken. Bel eens naar EPEA, de wereldauthoriteit op chemische stof onderzoek. Bijna alles wat we consumeren, elk product, elk materiaal dat door onze handen gaat bevat chemicaliën waarvan we de, eventueel kwalijke, gevolgen niet kennen. Er worden wereldwijd courant 100.000 verschillende chemicaliën gebruikt waarvan er nog geen 1% getest is op kankerverwekkendheid, oorzaak van geboorteafwijkingen, schadelijk voor de biodiversiteit... Misschien is dat wel een zorg die we serieus moeten nemen. Energie stroomt op de aarde elke dag 10.000 keer meer dan we in een heel jaar nodig hebben (al is dat een hyperbool). Nucleaire fusie, draadloos en 't is hier op acht minuten. TOP lijkt me. Nieuw materiaal valt beduidend minder op de aarde. Dus om de aarde te redden moeten we de grondstoffen redden en daarvoor hebben we het CO2-verhaal misschien wel nodig. Eerst iets dat mensen makkelijk begrijpen, iets dat een bewustzijn installeert en ons verheft boven onze slaafse consumptiedrang naar meer en beter en vooral beter dan mijn buurman. Zelfs mocht CO2 niet de boosdoener zijn waarvoor we hem momenteel houden dan is zijn nut nog steeds dat geweest, de gewaarwording dat niet alles oneindig kan doorgaan op een eindige planeet, dat we afhankelijk zijn van de natuur. Save the resources, save the world

Inderdaad beste

Inderdaad beste landgenoten,

De discussie loopt hoog op, terwijl het zoals de voorganger het weliswaar met andere woorden schrijft: in feite is het geen discussie waard. Laat ons blij zijn dat een groene lobby ervoor zorgt dat er eindelijk een stuk werk gemaakt wordt van zuinigere auto's, van strengere isolatienormen, van bewustmaking... Alles is gebaseerd op modellen die fout kunnen zijn, maar die elk jaar opnieuw worden verfijnd en aangepast en daarbij wel steeds pessimistischer worden. Ik weet in alle geval één ding: ik tracht in de mate van het mogelijke ervoor te zorgen dat mijn kinderen mij niet al te veel zullen moeten verwijten waarom ik niet meer gedaan heb voor hun aarde van morgen. En uiteindelijk, laat ze zelf nog verkeerd zijn; ik denk dat er niemand gaat klagen dat er medio begin maart 2050 geen 20 dagen zullen zijn met verhoogde fijn stof concentraties in Vlaanderen. Beste Oscar, alles is in twijfel te trekken, maar ik vrees dat je twijfel onterecht is en dat ze er alleen maar voor zorgt dat er mensen alles blijven ontkennen, maar wel op reis gaan naar de Alpen voor de frisse en gezonde lucht; ja waarom niet in hun SUV...

aan simon lebex

Simon: Eerst beweren dat we ilusionisten zijn en dan via een handige draai switchen van een boven het plebs staande filosoof naar een verdediger van de CO2 hoax . Slim en diplomatisch. Handig maar niet genoeg.

klimaatwijziging

Neen, bedankt, ik wil geen vuiligheid inademen.
Neen, bedankt, ik wil geen vuil water drinken.
Neen, bedankt, ik wil geen pesticiden en gifstoffen eten.
Neen, bedankt, ik wil geen grijze, kale wereld.
Ja, ik wil graag schone lucht.
Ja, ik wil graag proper, zuiver water.
Ja, ik wil graag kwaliteitsvolle groenten, fruit,...
Ja, ik wil graag een groene, mooie, rustgevende wereld.
Ja, ik wil graag een uitstekende gezondheid.
Wat verliezen we als we stoppen met vervuilen, vergiftigen, doden, kapot maken?

Laten we het gezeur stoppen en beginnen aan een betere wereld, beginnen bij ons zelf!

Advertentie