Meer dan ooit heeft de wereld nood aan onafhankelijke journalistiek.

Meer dan ooit is het nodig om een tegengeluid te laten horen.

Steun daarom DeWereldMorgen.be

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

Greenpeace kritisch over plan van grote vervuilers tegen plasticafval

Een wereldwijde alliantie van grote bedrijven zoals Procter & Gamble, Shell en ExxonMobil trekt 1 miljard dollar uit om plasticafval te bestrijden. Greenpeace zegt dat het vooral gaat om het voorkomen van afval, niet om het verminderen van het eenmalig gebruik van plastic.
vrijdag 18 januari 2019

Een wereldwijde alliantie van grote bedrijven zoals Procter & Gamble, Shell en ExxonMobil trekt 1 miljard dollar uit om plasticafval te bestrijden. Greenpeace zegt dat het vooral gaat om het voorkomen van afval, niet om het verminderen van het eenmalig gebruik van plastic.

De Alliance to End Plastic Waste (AEPW) reserveert nu 1 miljard dollar en is van plan in de komende vijf jaar nog eens 1,5 miljard dollar te investeren.

De AEPW telt 26 bedrijven, waarvan een flink aantal grote plasticvervuilers. De alliantie stelt in een persbericht oplossingen te willen ontwikkelen om afval te verminderen en hergebruik in een circulaire economie te stimuleren.

Greenwashing

Milieuorganisaties zijn kritisch over de plannen. Zij wijzen erop dat de meest eenvoudige manier om plasticafval te verminderen, het verminderen van de productie van plastic is.

Greenpeace noemt de alliantie in een reactie “een wanhopige poging van grote vervuilers om de status quo met betrekking tot plastic te handhaven.”

“In 2018 hebben mensen in de hele wereld zich uitgesproken tegen plastic dat slechts eenmalig gebruikt wordt, zoals bedrijven als Procter & Gamble dagelijks produceren. Zij willen dat de industrie investeert in navulverpakkingen, hergebruik en innovatie. In plaats daarvan zet P&G een stap achteruit, samen fossiele brandstoffen-bedrijven zoals Exxon, Shell, Dow en Total, om de destructieve klimaatverandering te verergeren. Plastic is van levensbelang voor de fossiele brandstoffenindustrie. Deze aankondiging laat zien hoe ver bedrijven willen gaan om dat plastic in stand te houden.”

Nieuwe infrastructuur

David Taylor, bestuursvoorzitter van Procter & Gamble, noemt de alliantie “de meest omvangrijke poging tot nu toe” om een einde te maken aan plasticafval in het milieu. “Ik roep alle bedrijven, klein en groot, uit de hele wereld, op om zich aan te sluiten bij ons.”

De bedrijven willen onder meer investeren in afvalinfrastructuur in steden waar die nu niet aanwezig is, vooral in steden die aan rivieren liggen. Ook willen ze de ontwikkeling stimuleren van technologie en businessmodellen die voorkomen dat plastic in de oceanen belandt.

Bijna 80 procent van het plastic in de oceanen was in eerste instantie plasticafval op land. Via rivieren belandt het in zee.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.