Reeds acht jaar is DeWereldMorgen.be de alternatieve en kritische stem in de Vlaamse media.

Wij zijn volledig gratis en reclamevrij.

Maar dat kan enkel via uw steun.

Steun ons nu!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

Auto verbruikt gemiddeld 39 procent meer dan aangegeven

Een auto verbruikt gemiddeld 39 procent meer brandstof dan de officiële cijfers van de fabrikant aangeven, en stoot dus ook veel meer uit. Dat blijkt uit cijfers van de International Council on Clean Transportation (ICCT).
woensdag 16 januari 2019

“Het is voor het eerst sinds het begin van onze onderzoeken in 2012 dat we een kleine vermindering zien in de kloof tussen het officiële en werkelijke verbruik, tot 39 procent”, zegt Uwe Tietge, onderzoeker bij ICCT Europa en hoofdauteur van de studie. “Tot nog toe was die kloof jaar na jaar gegroeid.”

De laatste update van de ICCT is gebaseerd op statistieken van meer dan 1,3 miljoen voertuigen in acht Europese landen. Die statistieken zijn afkomstig uit vijftien verschillende bronnen, waaronder consumentenfora, fleetbeheerders als LeasePlan en tests door gespecialiseerde magazines en websites.

400 euro per jaar

Ondanks de recente bescheiden daling is de kloof nog steeds meer dan vier keer groter geworden sinds 2001, en goed voor 400 euro per jaar aan extra brandstofkosten voor een gemiddeld voertuig. De groei van die kloof betekent dat de daling in CO2-emissies die de autosector op papier heeft gerealiseerd, in werkelijkheid maar de helft zo groot is.

De ICCT-onderzoekers vermoeden dat de toegenomen argwaan tegenover de verbruiks- en emissietests een van de redenen is voor de vermindering van het verschil. “Maar het kan ook dat de fabrikanten hun CO2-doelstellingen voor het jaar 2015 gehaald hebben en er nu minder wetgevende druk is om de CO2-score van hun nieuwe voertuigen te verminderen tot de volgende set doelstellingen tegen 2020”, zegt Peter Mock, directeur van ICCT.

Realistische cijfers

Eind 2018 bereikten de Europese Commissie, het Europees Parlement en de lidstaten een politiek akkoord over bindende CO2-doelstellingen voor nieuwe voertuigen tegen 2025 en 2030. Een van de bepalingen daarin is dat de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s met 37,5 procent moet dalen tussen 2021 en 2030.

De EU heeft daarbij geleerd van vorige fouten, zegt Mock, en verplicht fabrikanten om metingen rond brandstofverbruik en CO2-emissies op het terrein vanaf 2021 publiek te maken. “Het is nu cruciaal dat die metingen op een transparante manier beschikbaar zijn voor zowel consumenten als onderzoekers”, zegt Mock. “De Europese commissie moet ook snel een methode ontwikkelen om fabrikanten te bestraffen als ze onrealistisch lage verbruikscijfers opgeven, om de kloof tussen theoretische en reële cijfers niet alleen te stabiliseren, maar in de toekomst ook te verkleinen.”

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.