Bij DeWereldMorgen.be schrijven we niet voor de clicks.

We maken media voor een betere wereld.

Samen met vele vrijwilligers en burgerjournalisten.

Om dit te blijven doen hebben we uw steun meer dan nodig!

Steun onafhankelijke media!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

"Staking bij Aviapartner stond in de sterren geschreven"

Voor wie een beetje verder kijkt dan vandaag is de staking bij Aviapartner geen verrassing.
vrijdag 26 oktober 2018

Een staking bij bagageafhandelaar Aviapartner stuurt het luchtverkeer op Zaventem in de war. Vrijdag werden 47 vluchten geannuleerd. Donderdagavond bleven ook al 25 vliegtuigen op de tarmac staan. Driehonderd mensen moesten de nacht doorbrengen op de luchthaven.

Voor de vakbondssecretarissen die het dossier volgen, is de staking geen verrassing. In het begin van dit jaar ging het al eens mis. Op 26 januari was er ook een staking. Het potje ging toen overkoken omdat werknemers tot 26 shiften na elkaar moesten werken zonder rustdag. Door de onderbezetting werden zelfs maaltijdpauzes geschrapt.

De directie en de vakbonden sloten toen een protocol af wat een einde maakte aan de staking. De directie beloofde een aantal werknemers die toen nog een contract van bepaalde duur hadden vast in dienst te nemen en werknemers met deeltijdse contracten zouden meer uren krijgen. Alle werknemers van Aviapartner zouden een financiële compensatie krijgen.

Maar veel kwam er van die beloftes niet in huis, klinkt het bij de vakbonden. “Het stond in de sterren geschreven dat er bij Aviapartner acties gingen uitbreken. Sinds de staking in januari 2018 werd op geen enkel niveau vooruitgang geboekt. Toen zaten we aan de onderhandelingstafel met 8 punten. In plaats van oplossingen te bieden, creëerde Aviapartner alleen maar extra problemen”, schrijft de socialistische transportvakbond BTB in een reactie.

Zes verzoeningsvergaderingen leverden niets op. “Er werd niets geregeld door de directie. Men bleef bewust werken met structurele onderbezetting op de werkvloer, lonen van de werknemers waren niet in orde, de re-integratieprocedure van zieke werknemers wordt niet gerespecteerd, de overuren verminderden niet maar zijn fors toegenomen, ploegbazen tekenen geen laadplan meer af omdat ze niet zeker zijn dat de veiligheid is gerespecteerd, …. Een vliegtuig met 180 mensen in de lucht sturen, zonder 100 procent safe te zijn, is een verantwoordelijkheid die velen niet meer wensen te nemen, terecht uiteraard!”, zegt Sandra Langenus, gewestelijk secretaris BTB Brussel/Vlaams- Brabant.

Oud materiaal

Bovenop het tekort aan personeel komt er ook nog eens het verouderde materiaal waarmee de werknemers aan de slag moeten. Sandra Langenus: “Het werkt vaak niet zoals het hoort. Er ontbreken spiegels, zetels, veiligheidsgordels, … er is hier absoluut geen beleid over. Maar er is wel geld om een manager te betalen die de arbeiders op tarmac achtervolgt om een sanctie uit te schrijven indien hij zijn veiligheidsgordel niet draagt in dat toevallige voertuig dat er wel nog één heeft. Dit is pure kafka.”

De beloofde premie werd ook te laat uitbetaald en bleek niet eens zo hoog als verwacht. “Tijdens de onderhandelingen werd overgekomen dat een premie van 250 euro zou worden uitbetaald voor eind september. Deze premie werd pas midden deze week gestort, maar de directie hanteerde een niet-afgesproken systeem van pro-rata berekening waardoor quasi niemand het volledige bedrag heeft ontvangen. Men heeft geprobeerd enkele duizenden euro’s te besparen om er nu honderdduizenden te verliezen aan een staking ... We begrijpen absoluut dat de passagiers boos zijn. We hopen alleen dat ze dit zijn op de juiste mensen, namelijk de directie die een compleet wanbeleid voert en deze staking absoluut had kunnen vermijden”, aldus Langenus.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.