about
Toon menu
Verslag

Duizenden deelnemers aan 10 Stoetenfestival onderstrepen nood aan leefbaar verkeer

Uit alle richtingen van de stad en regio Antwerpen zijn deze namiddag in 10 stoeten duizenden voetgangers, fietsers, skaters en 'andersmobielen' naar Spoor Oost getrokken. Met hun deelname aan het 10 Stoetenfestival steunen ze het pleidooi van de burgerbewegingen Ademloos, Ringland en stRaten-generaal voor de volledige overkapping van de Antwerpse Ring én de modal shift naar duurzamer verkeer. Veel interesse is er ook voor de resultaten van het burgeronderzoek Straatvinken.
maandag 10 september 2018

Een kilometerslange stoet werd gevormd door zo'n 1.500 fietsers. Een andere stoet vertrok vanuit Hemiksem en Linkeroever met de waterbus. Voorts kwamen mensen met skateboards, de tram, bus of trein. Ook voor mensen met rolstoelen was een stoet georganiseerd. Met hun deelname eisten ze hun plaats in het verkeer op.

Het festival vindt niet toevallig plaats in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. De Antwerpse burgerbewegingen presenteren samen een memorandum (hier in lopende tekst en hier in pdf) voor de nieuwe bestuursakkoorden in de stad Antwerpen en de 32 andere gemeenten van de Vervoerregio. De concrete aanbevelingen voor een gezonde, duurzame en verkeersveilige stad werden massaal ondertekend door de aanwezigen. Vanaf morgen kunnen burgers ook online hun instemming betuigen.

'Dit is geen stemadvies', zei Manu Claeys van stRaten-generaal. 'We merken dat veel politici ons pleidooi steunen. Gezondheid, mobiliteit en leefbaarheid gaan hand in hand. We gaan er dan ook van uit dat politici van alle partijen het memorandum mee onderschrijven en onze adviezen na de verkiezingen opnemen in de bestuursakkoorden.'  

Peter Vermeulen van Ringland onderstreepte dat een vlotte en gezonde mobiliteit van meet af aan een grote bekommernis geweest is van de burgerbewegingen. Een modal shift naar 50 procent duurzaam verkeer (te voet, met de fiets of het openbaar vervoer) is zelfs een noodzakelijke voorwaarde voor de overkapping van de Ring. De overheid heeft zich verbonden tot diemodal split 50/50 in het Toekomstverbond met de burgerbewegingen. 'Burgers en overheden maken zo het verschil. Samen kunnen we snel de noodzakelijke modal shift realiseren.'

Wim van Hees van Ademloos riep op tot een ontdieseling als onvoorwaardelijke maatregel voor gezonder verkeer. De voor Ademloos uitgevoerde studie van VITO toonde aan dat door een dieselban op personenautos’ in Antwerpen 46% van het dieselroet verdwijnt. Frankfurt, de Duitse ‘hoofdstad' van dieselauto’s, voert in 2019 al een dieselban in. Zo los je het probleem van de 'street cayons' op, in heel Vlaanderen. 

Stadsdichteres Maud Vanhauwaert ontwierp met haar ontroerende Ringland-gedicht, dat ze eerder voorlas op de infoavond van Ringland in De Roma, een originele parkeerschijf, waarvoor veel gegadigden waren.

Bijzonder veel belangstelling was er ook voor de resultaten vanStraatvinken. Dit onderzoek van de Ringland Academie, waarvoor in mei burgers een uur lang het verkeer telden, toont aan dat de modal shift naar 50 procent duurzaam verkeer nog lang niet gerealiseerd is. Hoe verder van de kernstad, hoe meer de auto gebruikt wordt. In de randgemeenten stijgt dat aandeel zelfs naar 82 procent, wat ook weegt op de binnenstad en de districten. Op interactieve schermen konden de aanwezigen zelf nagaan of de modal shift in hun straat en buurt al bereikt is. Met deze data in de hand kunnen ze het gesprek aangaan met hun stad- of gemeentebestuur. De experts achter Straatvinken zijn alvast uitgenodigd om de resultaten volgende week te gaan toelichten in de Regioraad van de Vervoerregio Antwerpen. 

 

Meer info vindt u op straatvinken.be.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.