about
Toon menu
Interview

Wel Jong Niet Hetero zet LGBT+ rolmodellen in de uitverkoop

LGBT+ rolmodellen prijken in de etalage bij de Peek & Cloppenburg op de Antwerpse Meir. Jongeren van Wel Jong Niet Hetero bieden zich vandaag aan aan shoppende voorbijkomers als de rolmodellen die tot nu toe te weinig voorkomen in de gender- en heterostereotiepe reclame en media. Met deze actie roepen ze reclame- en mediamakers op tot meer zichtbaarheid van LGBT+ rolmodellen. Sander Cornelis van de organisatie Wel Jong Niet Hetero en reclamemaker Stijn D’Hondt van reclamebureau Heren Loebas vertellen waarom dit zo belangrijk is.
woensdag 8 augustus 2018

Is het je al opgevallen dat reclame vaak blijft vasthangen aan traditionele rolpatronen? Je kent ze wel: het blanke gezin, bestaande uit een vader, moeder en 2 kinderen die een dagtrip maken. Mannendeodorant als lokmiddel voor vrouwelijk schoon. Datingsites waarmee je in een handomdraai een partner van de andere sekse aan de haak slaat. De vrouw als schoonmaak- en de man als elektro-expert. Barbiepoppen voor meisjes en Lego voor jongens … Onnoemelijk veel voorbeelden waar de gender- en heteronormativiteit primeert. ‘Dat is toch niet zo erg? Het is toch maar reclame?’ hoor ik sommige onder jullie denken. Toch schuilt er achter dit alles een gevaarlijke kanttekening.”, zegt Stijn D’Hondt, zaakvoerder en creatief directeur van reclamebureau Heren Loebas, wie het initiatief namen om samen met Wel Jong Niet Hetero deze campagne op te starten. 

“De zoektocht van LGBT+ jongeren naar hun identiteit wordt bemoeilijkt door het ontbreken van voorbeelden, iemand om naar op te kijken”, zegt Sander Cornelis, algemeen coördinator van Wel Jong Niet Hetero.  “De nood om erbij te horen, voelt elke jongere. Dat is moeilijk wanneer je zowel thuis, op school, als op televisie wordt geconfronteerd met je ‘anders zijn’. Elke jongere is in het dagelijkse leven op zoek naar mensen die zich voelen zoals hen, en waaraan ze zich kunnen optrekken.”

“En de cijfers liegen er niet om. Naar schatting 5 tot 10 procent van de Vlamingen zijn holebi- en transgenderpersonen. Hoewel de Belgische wetgeving voor deze groep in vele opzichten als een voorbeeld wordt beschouwd, is er op sociaal vlak nog steeds veel werk aan de winkel.” zegt D’Hondt.  “Uit een enquête die çavaria dit voorjaar publiceerde kwamen de hallucinante cijfers dat 41% van de LGBT+leerlingen zich onveilig voelt op school vanwege hun seksuele oriëntatie.” zegt Cornelis. “Een correcte en inclusieve beeldvorming binnen de leefwereld van de jongeren is nodig om ervoor te zorgen dat zij die zich niet kunnen vinden in de huidige hetero- en gendernormen, zich evenwaardig voelen in onze diverse samenleving.

Foto: Wel Jong Niet Hetero

D’Hondt: “Toen ik als Art Director aan de slag was bij creatieve reclamebureaus, ging ik vaak de uitdaging aan om sporadisch holebi’s en transgenders als gezicht naar voren te schuiven. Bijvoorbeeld door ze subtiel te verwerken in een of ander script. Wel, in 99 procent van de gevallen werd het voorstel afgeketst uit schrik voor de klant, omdat het bijvoorbeeld ‘niet relevant was voor het merk’. Als we op die manier voortdoen, blijven we rondjes draaien en monotone reclame maken. Maar we moeten het over een andere boeg gooien en al die diversiteit juist omarmen!”

Vandaar deze warme oproep aan merken én uiteraard hun reclamebureaus: denk wat dieper na over de personen die jullie casten voor campagnes. Laat eens subtiel (of minder subtiel …)  holebi’s en transgenders aan het woord. En niet te vergeten, publieke figuren, artiesten, sporters, kunstenaars, politici, ...: durf een LGBT-rolmodel te zijn, zodat iedereen simpelweg zichzelf kan zijn. D’Hondt: “Want eigenlijk zou anders zijn toch de normaalste zaak van de wereld moeten zijn.”

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.