Met deze petitie help je Facebook breken

“Mark Zuckerberg is in het bezit van beangstigend veel macht.” Met deze slagzin voert een coalitie activisten campagne om de macht van Facebook te breken. De groepen willen met de petitie Free From Facebook de Amerikaanse democratie redden van fake news en het monopolie van het bedrijf inperken.

donderdag 24 mei 2018 13:48
Spread the love

Als je niet op Facebook zit, dan maak je waarschijnlijk wel gebruik van Instagram, WhatsApp, of Messenger. Welk medium je ook gebruikt, je gebruikersdata komen bij één en dezelfde man terecht: Mark Zuckerberg. Daar maken Amerikaanse activistengroepen zich zorgen over en trachten, met behulp van een petitie, een einde te maken aan de machtspositie van Facebook.

De coalitie bestaat uit een breed scala aan bezorgde groepen. Onder andere Demand Progress, Move On, Citizens Against Monopoly en Open Markets Institute focussen zich op de concurrentiebeperkende praktijken van een monopolie. Ook minderheidsbelangen staan op de agenda met groepen zoals Jewish Voice for Peace en Change Muslim Grassroots Movement.

Breaking Facebook into Pieces

Zelf heeft Zuckerberg “niet het gevoel dat Facebook een monopolie is”, maar de ondertekenaars van de petitie denken daar anders over. Volgens hen is de machtspositie van Facebook een bedreiging voor elke democratie aangezien het mogelijke concurrentie opkoopt en zo elke vorm van eerlijke innovatie en consumentenkeuze onmogelijk maakt.

Waarom zou jij je als Facebook-gebruiker – en zelfs als niet-gebruiker – zorgen moeten maken over de grootte van een bedrijf? De campagne wil je bewust maken van de macht die Facebook in handen heeft. Hoe ruimer de marktgrootte, hoe verder het je kan volgen en hoe meer jouw persoonlijke gegevens waard zijn. Als gebruiker betaal je namelijk niet de prijs van het platform, maar wel die van een gebrek aan privacy.

Met een petitie en een advertentiecampagne – onder andere op Facebook en Instagram – leggen de groepen druk op de Federale Handelscommissie die volgens hen strengere privacy-regulering moet opleggen. Ze eisen de opsplitsing van Instagram, WhatsApp en Messenger in concurrerende netwerken, zodat communiceren tussen de platformen opnieuw met een veilig gevoel kan.

Olie in de nieuwe data

Is het überhaupt mogelijk om een monopolie te breken? Er zijn alvast historische precedenten. In 1911 besloot de Hoge Raad dat Standard Oil in strijd is met de antitrustwetgeving en eiste het Congres de opsplitsing van het imperium, toen in het bezit van 87% van alle Amerikaanse geraffineerde olie. Niet olie, maar wel data is vandaag het vitaal ingrediënt van een moderne digitale economie.

De concurrentie uitroeien is echter niet genoeg om in strijd te zijn met de antitrustwetgeving. Wat telt is de uitbuiting van je marktgrootte om consumentenbelangen te beschadigen. Alleen de Federale Handelscommissie kan beslissen of dit bij Facebook het geval is én of het imperium genoegen zal moeten nemen met een minder grote eerste plaats.

Marks faux pas

Zuckerberg ligt onder vuur en dat beseffen de activisten goed genoeg. Facebook speelde de persoonlijke gegevens van miljoenen gebruikers door aan Cambridge Analytica – het bedrijf achter de verkiezingscampagne van Trump – en maakte zo misbruik van hun vertrouwen. Een schandaal dat veel Facebook-gebruikers raakt, maar vooral de politiek doet reageren.

Onder andere over deze faux pas moest Zuckerberg eerder deze week verantwoording afleggen aan het Europees Parlement. De CEO dacht hier echter anders over. Na een spervuur aan vragen – die zowel van links als van rechts kwamen – legde Zuckerberg de handen op tafel en besloot dat het tijd was om af te ronden. Ook de vraag van Europees Parlementslid Guy Verhofstadt beantwoorde hij voor de zoveelste keer niet: wie is de grootste concurrent van Facebook?

Info: https://freedomfromfb.com/

take down
the paywall
steun ons nu!