Bron: Max Pixel
Opinie, Economie, Samenleving, België -

Van bank veranderen? 9 goede argumenten

Ooit probeerde Jan Theys huisvrouwen - van huismannen was toen nog geen sprake - te overtuigen om hun gebruikelijke wasmiddel te laten staan en over te stappen naar de nieuwe Dash. Of dat gelukt is, weet ik niet, maar ik weet wel dat mijn eerste drumstel bestond uit Dash-trommels.

donderdag 1 februari 2018 11:59
Spread the love

Wat overstappen betreft, is de Belg immers nogal conservatief. Het beestje dat gewoonte heet, weet u. De voorbije jaren werden we wel constant aangemaand om over te stappen: van telefoonoperator, van energieleverancier … Vooral minister Alexander De Croo maakt er een sport van om ons tot ontrouw aan te sporen, toch als consument. Op het vlak van energie lijkt hij in zijn opzet te slagen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet weet welke leverancier momenteel de lamp doet branden in ons huis. We zijn immers, onder impuls van mijn vrouw, de laatste tijd al een paar keer veranderd.

Maar van bank veranderen, hola, dat lijkt allerminst een evidentie voor de meeste Belgen. Niet omdat de Belg zijn bank zo sympathiek vindt of onder de indruk is van de rente op zijn spaarboekje, maar omdat van bank veranderen nu eenmaal complexer lijkt dan de kwestie Brussel-Halle-Vilvoorde oplossen. Daar is meer dan vijf minuten voor nodig. Doch daar komt vanaf vandaag verandering in, als we de banken mogen geloven tenminste. Vanaf nu is het de bedoeling dat uw nieuwe bank de administratie, zeg maar het vuile werk, opknapt. Het komt er op neer dat u alleen uw nieuwe bank moet verwittigen. Oude en nieuwe bank regelen het verder onder elkaar, als volwassen mensen. U hoeft niet langer zelf uw nieuwe rekeningnummer door te geven aan de energieleverancier waar u vorige maand naar bent overgestapt. Ook worden uw bestendige opdrachten overgezet en wordt uw werkgever verwittigd.

 Zal dit voldoende zijn om nu wel van bank veranderen? Misschien wel, want volgens een recente peiling overweegt 1 op 5 Belgen om van bank te veranderen. Dat ze überhaupt nog weten bij welke bank ze zitten, is al een wonder. Door een reeks overnames, fusies en naamsveranderingen, is dat geen evidentie meer. Nog regelmatig hoor ik iemand verklaren dat hij of zij ‘bij Fortis zit’, terwijl deze merknaam nog slechts aan aanhangsel is van de huidige naam.

De vraag is natuurlijk waarom die conservatieve Belg nu plots wel wil overwegen om van bank te veranderen. Heeft het iets te maken met de nabijheid van een bankkantoor? Ik denk het niet. Met al die online verrichtingen, ook daartoe worden we ferm aangemaand, wordt het aantal kantoren in snel tempo teruggeschroefd. Het aantal dorpskernen waar geen coiffeur, geen bakker en geen café te vinden is, groeit met de dag. Niet de middenstand maar de leegstand regeert het platteland. Binnenkort mag je dus ‘geen bankkantoor’ aan dit treurige lijstje toevoegen.

Stappen ze dan over omwille van de betere service? Spreek er mij niet over. Ik heb de laatste tijd zelf ondervonden dat hoe groter het bankkantoor is, hoe geringer de service. Maar ja, dat kleine bankkantoor vlakbij is verdwenen. Of is het omdat bijvoorbeeld de ene autoverzekering beter is dan het andere, goedkoper dus. Het zou kunnen dat u – er was een paar uur stroompanne bij uw nieuwe internetleverancier – eens beslist de kleine lettertjes te lezen en tot de vaststelling komt dat aan dat goedkoper zijn een prijs vast zit. Hebben de Belgen dan geen goede reden om over te stappen? 

Ik maak mij sterk dat die reden er wel is. Dat er steeds meer mensen van bank veranderen omwille van het beleid van de bank. Bijvoorbeeld op het vlak van bonussen. Of op het vlak van investeringen in fossiele brandstoffen zoals steenkool.

In bevragingen over de reden om van bank te veranderen, wordt hier echter niet naar gevraagd. Een lacune, als u het mij vraagt. En het bewijs dat ook bij enquête-opstellers enige conservatisme heerst. Als zij het niet vragen, vraag ik het dan maar. Recht op de vrouw en de man af, zoals Jan. Bent u bereid van bank te veranderen omwille van het beleid van uw bank?

En waar Jan maar één argument had, ‘wast witter dan wit’, kan ik gerust wat meer woorden vuil maken aan mijn argumentatie. Op bankwijzer.be vindt u immers 9 argumenten die u kunnen helpen bij de evaluatie van het beleid van de banken. Om maar te zeggen dat het wel degelijk de moeite loont om te vergelijken, uw bank aan te spreken en eventueel van bank te veranderen. Banken hebben nu eenmaal een grotere impact op uw leven dan waspoeders.

Peter Slabbynck is campaigner bij FairFin

take down
the paywall
steun ons nu!