Bron: Flickr
Opinie, Economie, Samenleving, Politiek, België - Alexander Kerbusch

U staat overal in de file, proficiat

Dit zijn niet mijn woorden wel die van de omroepster van het verkeersbericht op de radio. In een deel van het land regent het, in een ander deel sneeuwt het. Maar dat is slechts één van de mogelijke redenen om monsterfiles te veroorzaken. Iedere maand kan je immers uit andere redenen kiezen, van gekantelde vrachtwagens die siliconefiles veroorzaken, over ongevallen, tot een reeks weersomstandigheden zoals regen of mist, ...

woensdag 13 december 2017 13:44
Spread the love

Valt het mij alleen op dat zo wat iedere maand de filerecords gebroken worden? 2017 werd al uitgeroepen als het jaar met de meeste files ooit. Maar wacht eens even. Was 2016 ook al niet een recordjaar?

Niemand lijkt er wakker van te liggen. We blijven lustig verder inzetten op koning auto en keizer vrachtwagen op alle vlakken.

Vorige week ‘uitzonderlijk’ een pakket online besteld. Een mens denkt dan, we zullen veel ineens bestellen dat er slechts éénmalig een koerier moet passeren. Mis poes. Omdat niet alles in voorraad was bij de leverancier werd onze bestelling in 3 keer geleverd over een tijdspanne van vier dagen! Waarom is dat nodig? Ik kan me voorstellen dat deze ‘lever zo snel mogelijk’-mentaliteit een redelijke impact heeft op verkeerschaos.

Inzetten op alternatieven klinkt het soms in de verte. Maar ik zie het jammer genoeg op geen enkel vlak in die richting evolueren met ‘bol.com bestellingen’ en ‘hello fresh-maaltijden’ om een paar grote spelers te noemen. Dan hebben we het enkel nog maar over particulier pakjestransport.

Het transport naar en van industrieterreinen, woon-werkverkeer, kinderen die naar school gaan, … komt er gewoon nog bij.

Ik hoor menig automobilist zuchten. Was het maar weer schoolvakantie, dan kan ik nog eens rijden zonder file. Zie hier de oplossing. Schaf scholen af, dan is tenminste de file opgelost. We moeten immers prioriteiten stellen. De economie komt steeds op de eerste plaats, dus lijkt mij dit een goede oplossing. Niet?

Op een andere manier naar school komen zoals bijvoorbeeld met de fiets is immers geen optie. Te gevaarlijk omdat er gewoon te veel auto ‘s zijn en ouders vaak onverantwoord gedrag vertonen aan de schoolpoort. Als het kon reden ze de speelplaats op om de kinderen aan de hoofdingang af te zetten …

Wat doen we er aan? Wegen verbreden, kilometerheffing of ons gewoon anders verplaatsen? Dat laatste lijkt toch de makkelijkste oplossing. We kunnen er alleszins van meespreken.

Zelf hebben we al zeven jaar geen auto meer. We verplaatsen ons zoveel mogelijk met de fiets en het openbaar vervoer en ja soms rijden we ook eens met iemand mee. Die mix van vervoersmiddelen werkt vrij goed om overal te raken. Gaat het altijd perfect? Neen, op sommige plaatsen geraken is moeilijk.

We krijgen vaak opmerkingen over onze transportstijl:

  • Jullie hebben geen kinderen die naar voetbal, ballet, boogschieten, etc … moeten. Dat is waar.
  • Ja maar dat openbaar vervoer “dan hebt ge altijd vertraging of staking”. Files worden tegenwoordig als normale reistijd aanzien. Maar o wee als het openbaar vervoer vertraging heeft.
  • Ja meerijden met anderen is makkelijk. Als iedereen zo redeneert en zijn auto weg doet kan je niet meer meerijden. Klopt als een bus. Dan zal waarschijnlijk het openbaar vervoer stukken beter worden als iedereen zijn auto weg doet. Maar zo ver zal het nog lang niet komen. De mentaliteit is er nog niet klaar voor.

Er is waarschijnlijk nog wat meer file nodig voor een mentaliteitswijziging, want zonder auto kunnen we toch echt niet … Laten we maar een nieuwjaarsresolutie maken. Op naar nieuwe records in 2018!

Alexander Kerbusch is werkzaam bij vzw Haal meer uit je tuin.

take down
the paywall
steun ons nu!