Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

Ja, ik wil steunen

Sluit dit venster

about
Toon menu
Analyse

Veroorzaakt ‘big data’ in China een omwenteling?

Het gebruik van ‘big data’ is in China al lang geen academische discussie meer. De techniek van het analyseren van grote gegevens wordt immers gebruikt voor het opsporen van namaak en zal ingezet worden tegen handel in wilde dieren. De internetgroten willen ‘big data’ ook gebruiken om een omwenteling te veroorzaken zowel in de kleinhandel als in de wereld van film- en ontspanning.
maandag 4 december 2017

Alibaba gaat nepproducten en namaak op zijn platformen te lijf met een leger van 2.000 personeelsleden en een software-systeem waarin voor één miljard yuan werd geïnvesteerd. In de analyse zitten 600 modellen die honderden miljoenen gegevens van producten in real time analyseren op het internet. Per product duurt het scannen door de 600 modellen maar 30 milliseconden.

Karakterherkenning wordt eveneens aangewend om na te gaan of er geen prijsverschil is tussen die op de foto in vergelijking met het door de winkelier in te vullen prijsveld. Ook gegevens uit offline-onderzoeken worden aan het systeem toegevoegd, dat overigens zichzelf verbetert zoals de GO-spelende KI-computer.

Door de informatie die Alibaba aanbracht, heeft de politie van Zhejiang via de ‘Operation Cloud Sword’ 417 productiegroepen van namaak opgespoord. Dat leidde tot 332 verdachten evenals nepgoederen ter waarde van 1,43 miljard yuan. Deze actie in Zhejiang wordt verder gezet in andere provincies. Alibaba gebruikt zijn systeem eveneens om zogenaamde ‘click farms’ bloot te leggen van initiatieven die betaald worden om fictieve koopbewerkingen uit te voeren. "We gaan niet stoppen om hen voor het gerecht te brengen met de hulp van de overheid', aldus Jessie Zheng die Platform Governance Officer is bij de groep Alibaba.

Wilde dieren

Dit weekend werd bekend dat de internetgroten Alibaba en Tencent samen met nog 8 andere sites ten strijde trekken tegen de handel in wilde dieren en hun producten en hiervoor ook ‘big data’ gebruiken. Dealers die handelen in beschermde diersoorten of hun producten, kunnen in China immers gemakkelijk de eindgebruiker bereiken door middel van chatplatformen zoals QQ en WeChat. Volgens een rapport van ngo Traffic zijn de e-commerce platformen in China belangrijke kanalen geworden voor de handel in beschermde wilde diersoorten of producten. Meer dan de helft hiervan betreft ivoorhandel.

De deelnemende sites hebben een charter ondertekend. De leden hebben zich in het charter verbonden om onwettige reclame voor wilde dieren op te sporen en te verwijderen. Ook gaan ze waarschuwingen naar lezers sturen met het verbod op het vrijgeven van dergelijke informatie. Hun platformen zullen geavanceerde technologieën als ‘big data’ en kunstmatige intelligentie (KI) aanwenden om illegale handel in wilde dieren te ontdekken. Onderdirecteur Qin Qi van het Tencent veiligheidsdepartement beloofde zijn personeel te zullen opleiden om illegale producten in wild te identificeren. Alle leden zullen actief de politie ondersteunen bij onderzoek en vervolging. 

Nieuwe kleinhandel

De meest belangrijke functie van ‘big data’-gebruik lijkt wel in het streven naar een omwenteling in het kleinhandelslandschap met in annex de analoge omwenteling in de film- en ontspanningswereld. In tegenstelling met Amazon in de VS die in aanvaring komt met de traditionele winkels, probeert Alibaba in China offline-winkels te helpen online te gaan en zelf breidt de groep zijn online-imperium uit met het opkopen van belangrijke aandelenpakketten in bestaande winkelketens.

Vorige week kocht Alibaba tegen 2,88 miljard dollar 36 procent van Sun Art Retail Group dat 450 hypermarkten telt. Met vrijgezellen dag (11/11) slaagde de groep erin om een tiende van de traditionele winkels in te schakelen in dit koopfestival. De groep wil immers de online- en de offline (O2O) -koopervaring naadloos via de buurtwinkel op elkaar afstemmen en zo een omwenteling veroorzaken in het kleinhandelslandschap. Daarvoor hebben Alibaba-teams de gewone winkels bijgestaan om hun systemen te upgraden, zodat ze beter hun inventaris kunnen bijhouden. De kleinhandelaars die zich op een belangrijke locatie bevinden, zouden leverings- en opslagcentra van de groep worden.

Wat Alibaba echter vooral interesseert, is dat de consument betaalt met Alipay en dat is gratis. Deze bron vormt door de ‘big data’ echter een schat van informatie. Die kan Alibaba aan leveranciers te gelde maken als zij weten welke producten de gebruikers precies willen kopen. De bedoeling is dus dat het verwerven en analyseren van de ‘big data’ centraal komt te staan in de omwenteling die Jack Ma wil realiseren in de kleinhandel. Immers door de winkels de precieze wensen van de gebruiker door te spelen, kan de winkelier op zijn beurt deze goederen rechtstreeks bij Alibaba bestellen. Door het vermijden van tussenpersonen wordt het product zo via de ‘nieuwe kleinhandel’ goedkoper dan in de traditionele supermarkt.

Film

In de film- en ontspanningswereld staat echter een analoge omwenteling op het getouw. Vorige week heeft Tencent één miljard geïnvesteerd in de elektronische dienst voor filmtickets Maoyan. Alibaba heeft van zijn kant al Taopiaopiao in handen dat 30 procent van de e-tickets in handen heeft. Maoyan controleert na de fusie met Weiying 51 procent van deze markt.

De reden waarom de internetgroten zo azen op deze nochtans verlieslatende diensten is gelijkaardig als in de kleinhandel. Door het ontleden via ‘big data’ van de bioscoopwensen bij de gebruikers kunnen de internetgiganten deze data te gelde maken ten aanzien van producenten en verdelers. Nog waarschijnlijker is dat Alibaba deze informatie zal aanwenden via zijn filmpoot Alibaba Pictures.

Alibaba Pictures trad al op als verdeler van China’s meest succesvolle film tot nu toe Wolf Warrior 2. Maoyan was producent en verdeler van Never Say Die die met de nationale feestdag de meest succesvolle film was. Zowel Alibaba als Tencent willen dus met big data centraal komen te staan in de filmwereld net zoals Alibaba in de kleinhandel.

De mogelijkheden om de omwenteling in de kleinhandel met deze in de filmwereld te combineren zijn talrijk. Naast de bioscoop kan er een HEMA-winkel van Alibaba komen waar je kan eten. Waarom geen Wolf Warrior-pretpark in de buurt? Het lijkt er dus op dat het O2O-koopgebeuren vervlochten zal worden met ontspanning of film. In China wordt al gesproken over het ‘pan-entertainment’-concept. Nu maar kijken hoe dat uitpakt.

Jan Jonckheere is redacteur bij Chinasquare.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.