Nieuws, Europa, Economie, Samenleving, België -

Deliveroo: werken voor de machine

Als je werkgever een app is, dan heeft dat een impact op je relaties met je collega's.

dinsdag 21 november 2017 11:44
Spread the love

Volgens de Rijksdienst voor de Sociale Zekerheid (RSZ) zijn de fietsers van Deliveroo zelfstandigen. Dat was althans de mening in 2015. Nu zou de RSZ de koeriers toch als werknemers willen beschouwen.

Los van die belangrijke discussie is er nog een andere kwestie die veel minder aandacht krijgt. Of de koeriers nu werknemers zijn of zelfstandigen, de technologie heeft de relatie van de werknemers met de werkgever grondig veranderd. Ook de relatie tussen de werknemers onderling wordt daardoor onder druk gezet.

Het Britse Autonomy Institute is een nieuwe denktank die onderzoek doet naar hedendaagse arbeidsrelaties. Robbie Warin interviewde 11 koeriers van Deliveroo die rondrijden in Brighton. Een eerste vaststelling is dat de werknemers maar één keer contact hebben met hun overste. Dat is tijdens de initiatievergadering waarop ze hun bekende rugzak krijgen. Daarna verloopt alle contact met Deliveroo via een anoniem callcenter en via technologie, de app en e-mails.

De 22-jarige Alex legt uit dat dat positieve gevolgen heeft. “Deliveroo trekt zich zo weinig aan van ons dat we wel verplicht zijn om onszelf te organiseren want anders zijn we fucked. Wij moeten wel een community vormen.”

Onderkoelde collega

De Deliveroo-koeriers bekommeren zich om elkaars welzijn. Ze helpen een collega die beroofd wordt of die betrokken is bij een ongeval. Eén keer moesten ze zelf een koerier redden die onderuit zakte door onderkoeling. In de ijzige kou wachten op bestellingen is geen pretje.

Maar de technologie speelt tegelijk de koeriers uit elkaar. Er is geen centrale werkplaats waar werknemers gesmeed worden tot collega’s. Er zijn geen cafetaria’s of koffiehoek waar gepraat wordt over het leven buiten het werk of de problemen op het werk.

De algoritmes doen nog meer. Er is een enorm verloop. Sommigen houden het maar enkele maanden vol. “In de loop van een maand zijn er mensen die je vaak tegen het lijf loopt en daar krijg je een relatie mee. Maar de volgende maand zie je hen niet meer en is die relatie voorbij”, zegt Corrie.

De algoritmes zetten de werknemers ook tegen elkaar op. Zo krijgen de gemotoriseerde koeriers meer bestellingen dan de fietsers. Dat zorgt voor animositeit tegen de brommerkoeriers. Het zijn de algoritmes die het kwaad aanrichten, maar die algoritmes zijn anonieme krachten waar koeriers geen greep op hebben. Een menselijke supervisor die één bepaalde groep voortrekt, kan je uitschelden. Een algoritme niet. De toorn richt zich daardoor op de collega’s zelf.

Tegen elkaar opgezet

Er ontstaan daardoor kliekjes. Koeriers die leven van Deliveroo-klusjes kijken neer op de studenten of de zelfstandigen in bijberoep voor wie Deliveroo een bijverdienste is.
Deliveroo werkt die concurrentie zelf in de hand. Er wordt geen limiet gezet op het aantal koeriers dat aan de slag is. Er zijn ook geen werkroosters. Een koerier kan in- en uitloggen wanneer zij/hij dat wil. Soms zijn er dus te veel koeriers aan de slag voor te weinig bestellingen.

“Vorige zaterdag verdiende ik 12 pond tussen het middaguur en 7u ‘s avonds. Dat is 1,71 pond per uur”, schreef koerier Callum Cant daar eerder dit jaar over in de Britse krant The Guardian.

En toch slagen de koeriers erin om zichzelf te organiseren. Callum Cant, die ondertussen ook aan de slag is bij de denktank, schreef in The Guardian dat de koeriers de nieuwsbrief Rebel Roo onder elkaar verdeelden.

Na de beslissing van Deliveroo om niet langer per uur maar per opdracht te betalen, volgde er zelfs een staking. Op 4 februari van dit jaar zorgde een spontane staking voor urenlange vertragingen bij de leveringen. De koeriers eisten een hogere verloning per bestelling, een aanwervingsstop en een einde aan het bestraffen van werknemers die zich organiseerden in een vakbond. Omdat Deliveroo niet inging op die eisen werd er samen met de vakbond IWGB een campagne opgezet.

Ook in België proberen vakbonden de koeriers te helpen zich te organiseren. De socialistische Belgische Transportvakbond BTB bijvoorbeeld zoekt de koeriers op op de plaatsen waar ze schuilen voor de regen en wachten op bestellingen.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!