Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

Ja, ik wil steunen

Sluit dit venster

about
Toon menu

Open Vld, N-VA en Huts openen nieuwe aanval op havenarbeiders

Eén jaar na het sociaal akkoord over hervorming van de Wet-Major (die de havenarbeid regelt) en een half jaar nadat de Europese Commissie de procedure tegen die wet stopzette, liggen de havenarbeiders alweer onder vuur.
vrijdag 17 november 2017

Patricia Ceysens en Egbert Lachaert van Open Vld dienden in de Kamer een wetsvoorstel in dat havenarbeid strikt beperkt tot laden en lossen van schepen op de kaaien. “Havenarbeid wordt gedefinieerd als alle activiteiten die watergebonden zijn en die rechtstreeks verband houden met het laden en lossen van schepen. Alle andere activiteiten zijn dan uitgesloten van het toepassingsgebied. Deze activiteiten vallen vervolgens binnen het toepassingsgebied van de reglementering en de collectieve arbeidsovereenkomsten zoals ze van toepassing zijn in de rest van het land”, zo schrijven de twee Open Vld’ers in hun wetsvoorstel. N-VA steunt het wetsvoorstel.

De vakbonden actief in de haven reageren fors. “Open Vld wil met dit wetsvoorstel aan sociale dumping doen. Als dit er doorkomt, dreigen heel veel havenarbeiders een groot deel van hun loon te verliezen”, zegt Marc Loridon van de socialistische Belgische Transportbond (BTB) in De Standaard. Hij dreigt met een staking.

Open Vld beweert met het voorstel de logistieke arbeid in de haven van Antwerpen te stimuleren. Ze verwijzen onder meer naar de e-commerce, bedrijven die de verzending en levering van pakjes afhandelen die besteld zijn via het internet.

De vakbonden vegen dat argument van tafel. Loridon: “Er bestaat vandaag al een regeling voor logistieke werknemers in de haven. Die logistieke werknemers verdienen 66 tot 75 procent van wat een erkende havenarbeider verdient.”

Alleen zijn het de vakbonden die een grote inspraak hebben in dat systeem. Zij overleggen met de werkgevers over wie er in aanmerking komt om als logistieke werknemer beschouwd te worden.

Net die rol is een doorn in het oog van havenbaas Fernand Huts. “Twee keer raden wie er ook nu weer verantwoordelijk is voor deze politieke aanvallen. Zoals we weten is Fernand Huts van Katoen Natie nooit gelukkig geweest met de stopzetting van de Europese ingebrekestelling omdat deze voor hem en zijn medestanders niet voldoende resultaat heeft opgeleverd over de logistiek en aanverwante activiteiten, zoals de zogenaamde e-commerce”, schrijven de havenvakbonden in een gezamenlijk pamflet.

Mocht dit wetsvoorstel er door komen, dan zouden Huts en andere spelers vrij hun gang kunnen gaan. In andere landen kunnen we al zien tot welke toestanden dat leidt. Een 80-urige werkweek geldt als ‘matig’ en ziekte kan geen excuus zijn: werken bij Amazon is de hel, blijkt uit de meer dan honderd interviews die de New York Times twee jaar geleden deed met ex-medewerkers. Mensen die om middernacht niet op een mail reageerden, kregen een berisping.

In Schotland doken vorig jaar tentjes op nabij een vestiging van Amazon. The Independent schreef dat de werknemers zo weinig verdienden dat ze zich de rit naar huis niet konden permitteren.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.