about
Toon menu

Britse regering voor derde keer gedaagd om luchtvervuiling

De Britse regering is voor de derde keer voor de rechter gedaagd omdat ze te weinig actie zou ondernemen tegen luchtvervuiling. Twee eerdere zaken werden door de regering verloren.
vrijdag 10 november 2017

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

Milieubeweging ClientEarth stelt dat de plannen van de Britse regering om de luchtkwaliteit te verbeteren, onvoldoende zijn. Die plannen werden opgesteld nadat het Hooggerechtshof ministers had gedwongen het probleem aan te pakken.

“De koppige weigering van de Britse regering om iets te doen tegen de illegale en schadelijke niveaus van luchtvervuiling in dit land geeft ons geen andere keuze dan opnieuw naar de rechte te stappen”, zegt James Thornton, CEO van ClientEarth. “We hebben duidelijkheid nodig van de regering.”

Geen actie

In het laatste actieplan komt de regering terug van eerdere plannen om tegen 2020 schone zones te introduceren in vijf steden. Bovendien is in 45 gemeenten in Engeland helemaal geen actie vereist, ondanks te hoge niveaus van luchtvervuiling. Ook in Wales is geen actie vereist om zo snel mogelijk iets aan de luchtvervuiling te doen.

De gemeenten Leicester en Oxford geven aan dat de regering de luchtvervuiling in hun steden onderschat en daarom extra steun om het probleem aan te pakken, weigert.

Dieselauto’s

De hoge niveaus stikstofdioxide worden in steden vooral veroorzaakt door de uitstoot van dieselauto’s. Om verdere vertraging te voorkomen wil ClientEarth niet dat het huidige plan opzij wordt geschoven, maar dat het wordt uitgebreid.

ClientEarth wil een landelijk netwerk van schone zones, waar de meest vervuilende voertuigen niet mogen komen. Dat moet met name gaan om plaatsen in steden die nu met de meest vervuilde lucht kampen. “Waarom worden chauffeurs hier niet op voorbereid? Het wordt tijd dat onze ministers de omvang van het probleem duidelijk maken en de moeilijke beslissingen nemen die nodig zijn om het op te lossen”, zegt Thornton.

Hij wil onder meer dat de overheid burgers en kleine bedrijven helpt om over te stappen op schonere vormen van transport. “Daar is een fiscaal beleid voor nodig dat het gebruik van diesel ontmoedigt.”