about
Toon menu

Biobrandstof maakt vliegen niet milieuvriendelijker

De luchtvaartsector wil massaal overschakelen op biobrandstoffen. Dat lijkt milieuvriendelijk, zeggen milieuorganisaties, maar in werkelijkheid zal het leiden tot meer palmolieplantages en zo tot meer landroof, ontbossing en mensenrechtenschendingen.
dinsdag 10 oktober 2017

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

De luchtvaart kampt met een snel groeiende klimaatafdruk. Tussen 1990 en 2014 alleen al steeg de uitstoot met 87 procent en de piek is nog lang niet in zicht: de sector wil het aantal reizigers in de komende twintig jaar verdubbelen. Een uitstoot die aan hetzelfde tempo meegroeit, staat die haaks op de klimaatdoelstellingen van Parijs. Vliegtuigmaatschappijen zoeken daarom naar manieren om hun klimaatimago te verbeteren.

Biobrandstoffen

In een visietekst schuift de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) biobrandstoffen als oplossing naar voren. De sector wil tegen 2040 een derde van het brandstofverbruik uit biobrandstoffen halen - tegen 2050 zelfs de helft. De sector zou tegen dan 286 miljoen ton biobrandstof per jaar nodig hebben – meer dan drie keer de huidige wereldproductie.

Maar biobrandstoffen zijn veel minder onschuldig dan ze lijken, stellen 96 organisaties van over de hele wereld in een brief aan de VN. De ICAO heeft het dan wel over biobrandstof op basis van algen, keukenolie en afval, maar uit een evaluatie van de beschikbare technologieën blijkt dat het in de praktijk vooral op palmolie zal neerkomen, de goedkoopste en makkelijkst te produceren variant. Andere gewassen op een dergelijke grote schaal produceren is technisch of economisch niet mogelijk.

Problemen

De organisaties argumenteren dat palmolieplantages nu al erg controversieel zijn. "Biobrandstoffen zijn nu al verantwoordelijke voor grootschalige ontbossing, landroof, mensenrechtenschendingen en voedselonzekerheid", zegt Mary Louise Malig van de Global Forest Coalition. "Vliegtuigen voltanken met biobrandstoffen zou die impact nog vergroten, en bovendien geen effect hebben op de strijd tegen de klimaatverandering."

De organisaties benadrukken dan ook dat er alternatieve manieren gevonden moeten worden om dat cijfer te drukken als de wereld de klimaatverandering onder de 2 graden wil houden, zoals is afgesproken op de klimaattop in Parijs.

"De luchtvaartsector wil ons vooral doen geloven dat ze groener wordt, terwijl in werkelijkheid de klimaatuitstoot dramatisch stijgt in de volgende decennia", zegt Julia Christian van Europese milieugroep Fern. "De oplossing die ze voorstellen, is meer biobrandstoffen gebruiken – palmolie dus – en dat versnelt de vernietiging van de regenwouden op aarde."