De Lijn kost minder aan de overheid maar vervoert wel almaar minder mensen

De kostendekking van De Lijn stijgt tot boven de 20 procent. Maar daarvoor moesten wel de ticketten duurder worden en de gratis abonnementen geschrapt. Daardoor vervoert De Lijn nu al 32 miljoen reizigers minder dan in 2010.

dinsdag 30 mei 2017 17:36
Spread the love

Wie enkel afgaat op het persbericht dat het jaarverslag van De Lijn begeleidt, zou vermoeden dat de vervoersmaatschappij het nooit beter deed. De kostendekking komt voor het eerst sinds lang weer boven de 20 procent uit. Dat betekent dat de overheid maar 80 procent van de kosten moet dragen. In 2009 bedroeg de kostendekking minder dan 15 procent.

De reden aldus De Lijn: “De afschaffing van de gratis-politiek en de tariefindexering deden de inkomsten uit vervoerbewijzen stijgen met 16,7 miljoen euro (+ 9,9 %) tot 185,9 miljoen.”

Besluit: “De Lijn wordt zo financieel gezonder, onafhankelijker en beter gewapend voor de uitdagingen van de toekomst.”

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je die uitdagingen van de toekomst definieert. In de ogen van directeur-generaal Roger Kesteloot en voorzitter Marc Descheemaeker is die uitdaging vooral financieel. Hoe zorgen ze er voor dat het openbaar vervoer zo weinig mogelijk kost aan de overheid.

Wie eerder wakker ligt van de alomtegenwoordigheid van de auto, de ellenlange files, de daarmee gepaard gaande luchtvervuiling of de klimaatverandering, heeft minder reden tot juichen.

De Lijn vervoerde vorig jaar afgerond 519 miljoen reizigers. Dat zijn er 2,1 procent minder dan in 2015. In het recordjaar 2010 namen nog 551 miljoen mensen de bus of de tram. In 6 jaar tijd speelde De Lijn dus 32 miljoen reizigers kwijt. Dat is een daling met 6 procent.

Gratis

Alleen al de afschaffing van het gratis openbaar vervoer in Hasselt kostte 2 miljoen reizigers. De strengere voorwaarden bij het inruilen van een nummerplaat voor een abonnement deden vorig jaar al 2,4 miljoen ritten in rook opgaan.

Sinds 2010 waren er nooit minder reizigers maar ze worden wel meer gecontroleerd. Vorig jaar werden 2,4 miljoen reizigers geconfronteerd met een controleteam. Door de controles daalde het zwartrijden.

Levert dat tevreden reizigers op? Dat valt tegen. De reizigerstevredenheid bleef net als het jaar voordien steken op 71 procent. Dat is 6 procent minder dan in 2010. Op vlak van stiptheid scoort De Lijn ook niet bijzonder goed. Slechts 55 procent van de bussen komt op tijd. Dat wil zeggen: maximaal 2 minuten te vroeg of 5 minuten te laat.

De verkoop van vervoersbewijzen levert nu door de prijsverhogingen en het afschaffen van gratis abonnementen 185,9 miljoen euro op. Dat is dus 20 procent van de uitgaven van De Lijn. Alleen staan ook tegenover die inkomsten uitgaven. Er zijn 272 controleurs. Er zijn de talloze verkooppunten die bevolkt moeten worden. Er zijn de vertragingen door de kaartjes die op de bus verkocht moeten worden. Trek dat allemaal af van die 185,9 miljoen en gratis openbaar vervoer lijkt plots helemaal niet zo utopisch.

Het aantal verplaatsingen per bus of tram in Vlaanderen bedraagt nu 2,78 procent van de totale verplaatsingen. Bijna 70 procent van de verplaatsingen gebeurt nog altijd via de auto.

take down
the paywall
steun ons nu!