about
Toon menu
Opinie

De hoofddoek: stof tot emanciperend denken

Hoezo, vrouwen met een hoofddoek maken de kloof in de samenleving nog groter (opiniestuk Darya Safai, De Morgen 17 maart ’17)? Zolang we blind blijven vasthouden aan de zogenaamde kloof tussen moslim(a) en ‘de samenleving’, gaan we niet inzien hoe de hoofddoek onze samenleving ten goede kan komen en verbinden. Laten we eens kijken naar het hoofddoekenverbod vanuit een inclusieve, verbindende bril in plaats van een polariserende.
maandag 20 maart 2017

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

Zou een vrouw met hoofddoek anders studeren of werken dan diezelfde vrouw zonder hoofddoek? Wel, ja, als die vrouw verplicht is geweest om die hoofddoek uit te doen, dan is de kans groot dat ze zich niet gehoord en respectloos behandeld voelt, dat haar welzijn op de school- of arbeidsvloer afneemt alsook haar motivatie en participatiezin. En laat dat nu net zijn wat ze beoogt: te participeren in deze samenleving en erkend te worden als een gelijkwaardig burger.

Het feit dat ze, ondanks de stigmatisering en de haat die ze dagelijks ervaart vanuit die samenleving, toch blijft vasthouden aan de hoofddoek, is best wel bewonderingswaardig. En misschien kunnen we van haar leren.

Die vrouw wil studeren, ze wil werken, maar niet ten koste van zelfverloochening. Ze wil participeren op een manier waarop ze zichzelf kan zijn. In hoeverre dromen we daarvan niet allemaal? Hoeveel vrouwen (en mannen) hebben een burn-out ervaren, zitten er in, of staan op het randje? Omdat ze hun grenzen voortdurend moeten verleggen, zich flexibeler moeten opstellen, hun eigen waarden moeten verloochenen om mee te kunnen blijven draaien in een systeem dat geen rekening houdt met het welzijn, met het mens zijn.

De eis om de hoofddoek te mogen dragen kan dan ook gezien worden als een actie van rebellie tegen dat dehumaniserende systeem, als een teken van het aangeven van de eigen grenzen: “Ik wil best overuren doen, ik wil best nog meer belastingen betalen, maar ik geef niet al mijn waarden ten prooi. Ik wil geen slaaf worden van dit uitbuitingsysteem. Tot hier, en niet verder”. 

Laten we even een vergelijking maken met de zondag als rustdag. Die zondag, oorspronkelijk uit de christelijke traditie, blijkt voor het algemeen welzijn heilig. Een dag waarop een mens kan ademen en mens kan zijn. Rust is een voorwaarde tot inzicht, zelfontplooiing, emancipatie, kortom tot sterkere participatie. Die dag wordt door ons kapitalistisch, neoliberale systeem beetje bij beetje ingeperkt, onder het mom van ‘vrijheid’. Wiens vrijheid? Zijn we vrijer omdat we op zondag massaal kunnen gaan consumeren? Wie komt dit ten goede? Het consumptiesysteem dat ons meer en meer ketent, de happy few die daarvan profiteren en ons tot slaven maakt.

 Zo ook met het hoofddoekenverbod. In naam van vrijheid wordt de vrijheid om de hoofddoek te dragen ingeperkt of zelfs ontnomen. En dat gebeurt door een systeem dat het Anders zijn als problematisch ervaart omdat het geen rebellie duldt. Een dogmatisch systeem dat absolute volgzaamheid eist. Misschien kunnen we, vanuit een inclusieve bril, in de hoofddoek een krachtige symboliek zien van verzet tegen dit systeem, en voor eigenwaarde. Kortom, de hoofddoek geeft stof tot emanciperend denken …

reacties

5 reacties

  • door Red Heskimo op maandag 20 maart 2017

    Privee mogen mensen rondlopen hoe ze willen en heeft niemand recht om zich daar mee te moeien. Punt ander lijn. Geen discussie mogelijk. Er is geen hoofddoekenverbod. Organisaties zijn vrij te kiezen of ze hoofddoeken toestaan al dan niet. Het is de vrije keuze van die organisatie. Bent u het niet eens met deze keuze ga er niet voor werken of doe er geen zaken mee. Overheid moet neutraal zijn en kan zich dus niet permitteren dat zijn personeel uiterlijke kentekens draagt van een opinie. Of die nu aanstootgevend zijn of niet. Eigenwaarde heeft een prijs, en je bent bereid om hem te betalen of niet. Je hebt niet het recht om jouw waarden op te dringen aan anderen zoals oa tijdens de Marochinate in Italië is gebeurd.

    • door Didier op dinsdag 21 maart 2017

      Je hebt blijkbaar niet eens door dat je jezelf tegenspreekt.

  • door Alysa op maandag 20 maart 2017

    De overheid en/of de firma waarvoor iemand solliciteert bepaald of er een religieus, ideologisch en/of filosofisch kenteken zichtbaar kan gedragen worden op 't werk! Wanneer de firma of de overheid dat niet willen dan denk ik dat 't beste is dat men dat simpelweg accepteert en mogelijk elders gaat solliciteren! Persoonlijk hou ik van variatie in 't straatbeeld, bv., doch, ik kan er begrip voor opbrengen dat bepaalde firma's niet willen dat hun personeel bv. religieuze en/of filosofische kentekenen zichtbaar in 't bedrijf dragen! Hoewel ik (dus) bewondering heb voor die vrouwen die hun hoofddoek willen blijven ophouden (laten wij 't even bij vrouwen en 'hoofddoeken' houden), heb ik begrip voor die bedrijven en hun (eventuele) eisen!

  • door Meikecarmen op maandag 20 maart 2017

    Orhan Pamuk lezen: "Sneew"

    • door Alysa op dinsdag 21 maart 2017

      Orhan Pamuk met als tip 'Sneeuw', misschien moet ik dit boek lezen, 'k heb nog nooit iets van Orhan Pamuk gelezen, misschien moet ik met 'Sneeuw' beginnen!

    Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties