Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

Ja, ik wil steunen

Sluit dit venster

about
Toon menu

Actiegroepen en Vlaamse regering vinden elkaar rond 'Oosterweel light'

21 jaar nadat er in politieke kringen voor het eerst openlijk gepraat werd over een Oosterweelverbinding en bijna 8 jaar na het referendum waarin het Oosterweel-tracé werd verworpen, zou er dan toch een doorbraak zijn in het Oosterweeldossier.
woensdag 15 maart 2017

Oosterweel moest de verkeerschaos in en rond Antwerpen verlichten, maar actiegroepen als Ademloos en stRaten-generaal eisten dat het doorgaan verkeer rond de stad en door de haven moest gestuurd worden in plaats van dwars door de stad.

De actiegroepen voerden een verbeten strijd. Ze verbluften de tegenstander met hun dossierkennis en bouwden daarbij heel wat krediet op bij een pak Antwerpenaren. De voorbije jaren kregen ze het gezelschap van de burgerbeweging Ringland die de droom van een overkapping van de Ring op de agenda zette.

De politieke meerderheid had jarenlang één devies: walk and don’t look back (zoals voormalig burgemeester Patrick Janssens het ooit samenvatte). Maar het bleek almaar moeilijker om de tienduizenden aanhangers van de actiegroepen te negeren. Bovendien schuwden die laatste de juridische weg niet.

Een nieuw referendum (waarvoor nu al genoeg handtekeningen werden ingezameld) en een klacht bij de Raad van State hingen als een zwaard van Damocles boven Oosterweel. De Vlaamse regering haalde er eind 2015 architect en stedenbouwkundige Alexander D'Hooghe bij die als intendant de overkapping moest bestuderen en die de actiegroepen tot mildheid moest stemmen.

Maar door de druk van het referendum en de angst voor de uitspraak van de Raad van State die de Oosterweelverbinding weer voor lange tijd zou blokkeren, werd er naar een compromis gezocht. Dat compromis – het Toekomstverbond voor bereikbaarheid en leefbaarheid - werd vandaag gesloten en voorgesteld door de actiegroepen, de regering en de intendant.

Light

Nieuw in het dossier is dat er een Oosterweel-light komt met de helft minder voertuigen dan voorzien. Dat zal enkel dienen voor het stadsverkeer en krijgt minder rijstroken in de kanaaltunnels. Dat verhoogt de leefbaarheid en maakt ook een overkapping mogelijk. Het verkeer uit de haven en de voertuigen die niet in de stad moeten zijn, worden langs de stad geleid via de Liefkenshoektunnel en de Tijsmanstunnel en de aan te leggen ondertunnelde A102 tussen Ekeren en Wommelgem.

Bovendien belooft de regering een modal shift: 50 procent van de verplaatsingen moeten met de fiets of het openbaar vervoer gebeuren. In het akkoord is ook sprake van de ‘overkapping van de volledige Ring’. Voor de eerste grote fase van de volledige overkapping trekken de Vlaamse regering, de stad Antwerpen en het Havenbedrijf alvast 1,250 miljard euro uit.

Na het sluiten van dit akkoord is het niet de bedoeling dat de actiegroepen aan de kant gaan staan. Er wordt een ‘Werkgemeenschap’ opgericht waarin de actiegroepen, de regering en de administratie als partners erkend worden.

Burgerbewegingen Ringland, stRaten-generaal en Ademloos hebben het over een ‘reuzenstap’ en een ‘historisch moment’. Zij beloven hun klacht bij de Raad van State in te trekken.

Minister Crevits had het over een ‘wankel evenwicht’. Wellicht is dit voor de actiegroepen het begin van een nieuwe fase in hun strijd. Er zijn immers nog veel vragen. Zo belooft de tekst wel de volledige overkapping, maar in de oorspronkelijke plannen van de regering zou er ter hoogte van het Sportpaleis een sleuf zonder dak komen. Dat zou meteen een klap zijn voor de leefbaarheid in de wijken rond het Sportpaleis. Over dat soort details wordt er niet gerept in de tekst.

Hoe dan ook is dit een overwinning voor de actiegroepen. Het is ongezien dat de regering burgerbeweging nauw betrekt bij de uitwerking van grote infrastructuurplannen.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

Eén reactie

  • door Jean Van den Bosch op woensdag 15 maart 2017

    Hetgeen schijnbaar vele mensen niet weten is dat bij de oorspronkelijke bouw van de E17. Er 50 jaar geleden reeds aan gedacht was om de ring volledig te sluiten. Dit door een bijkomende tunnelkoker die boven Antwerpen uitkwam, en dan daar terug zou aansluiten op de autosnelweg. De geplande afrit, naar deze tunnel, zou ergens op de E17 in Sint-Niklaas hebben gelegen. Dit gedeelte is echter nooit uitgevoerd onder druk van milieuorganisaties en de boerenbond. Daar de boeren teveel grond zouden verliezen. Nu 50 jaar later zijn de boeren hun grond en landerijen al lang kwijt. En kampt Antwerpen met een verkeersinfarct.

    Antwerpen heeft nog een andere befaamde tunnel de Liefkeshoektunnel. Deze is wel betalend. Normaal had deze al tolvrij dienen te zijn, maar dit is na 20 jaar nog steeds niet het geval. 2 jaar geleden is door de Vlaamse deelregering beslist deze gedurende 1 maand tolvrij te maken voor iedereen.Gedurende deze tolvrije maand was het zwaar transport over de ring door Antwerpen met liefst 10% gedaald. Daar heel veel zwaar vervoer dan wel door deze tunnel reed.

    Feitelijk zijn de milieu-activisten en de boerenbond de veroorzakers van de huidige problemen rond Antwerpen. Als de ring 50 jaar geleden volledig was gebouwd, was heel die heisa vandaag niet nodig geweest. Iedere oplossing die vandaag wordt aangedragen is 20 jaar over tijd.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties