about
Toon menu
Recensie

Tweekamp tussen tentoonstellingen?

In Caermersklooster in Gent opent Fernand Huts volgende week zijn tweede spektakeltentoonstelling ‘Oer. De Wortels van Vlaanderen’. Journalisten en bezoekers kunnen vanaf vandaag al gratis terecht in de experimentele kunstruimte Croxhapox een beetje verder. Daar loopt een vensterproject met het protestpamflet: ‘Graai. De roofbaronnen van Vlaanderen.’ Dat leest als een kritisch commentaar bij de mediagenieke show die Vlaanderen de volgende weken weer over zich heen zal krijgen. (Een gezamenlijk initiatief van cultuurvakbond en kunstruimte.)
vrijdag 10 maart 2017

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

Following The Birth of Capitalism, The Phoebus Foundation is to run a second exhibition at the Carmelite Monastery in Ghent, from 15 March onwards: ROOTED. Painting Flanders.”, aldus de aankondig op de website van de nieuwe tentoonstelling van havenbaron Fernand Huts in Gent.

Hoewel het kapitalisme een motor van ontworteling is, wil deze tentoonstelling heel wat kunstenaars met terugwerkende kracht verankeren in een flamingante mythe. Een truc met de stok en de wortel?

Huts profileert zichzelf graag als een nar die met zijn poen schalks iets met erfgoed en cultuur wil doen. Kunstliefhebbers krijgen zijn stunts als cadeaus aangeboden. De gift als een genereus gebaar van een havenhandelaar?

Enkele stappen verder en een brugje over kan je terecht in een parkje bij het Prinsenhof. In de acht grote ramen is een installatie opgesteld, een ‘instalraam’, zeg maar. Daarin een essay dat argumenteert waarom ook deze tentoonstelling van Huts niet is wat het lijkt.

Via subsidiegeld en gekochte kunst probeert Huts een politieke boodschap ingang te doen vinden. Terwijl je liberalen zoals bijvoorbeeld Karel De Gucht niet snel in termen van ‘kapitalisme’ zal horen praten, omdat ze het liever hebben over het eufemistische ‘de vrije markt’ die ons zogezegd met een overdaad aan voorspoed zou overspoelen, kiest Huts voor de vlucht vooruit: hij noemt het ding bij z’n naam en verpakt het in een vergulde verdedigingsrede van schilderijen met misleidende onderschriften.

Dat maakt van graaibaron Huts een Vlaamse Ayn Rand: deze ultraliberale propagandiste stelde het graag voor dat kapitalisten eigenlijk halfgoden zijn die als een god Atlas de wereld op hun schouders dragen.

De kunststichting Phoebus van Huts, die als een buitenpost dienst doet voor de handel in internationaal kunsttransport, -opslag en -beleggingen, verwijst niet zomaar naar Apollo, de zonnegod. U denkt er de gesubsidieerde zonnepanelenplantages van Huts maar zelf even bij.

 Van 7 maart tot 30 april - Zilverhof 34, 9000 Gent - Croxhapox
 

reageer

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.