about
Toon menu

Groei luchtvaart neutraliseert eigen inspanning CO2-reductie

De groei van de luchtvaartsector is zo sterk dat het de eigen inspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen vernietigt. Vliegverkeer is verantwoordelijk voor ruim twee procent van de wereldwijde uitstoot van CO2.
vrijdag 24 februari 2017

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

De luchtvaartsector heeft het voornemen geuit om de eigen uitstoot van broeikasgassen zoals COA2 vanaf 2020 te stabiliseren en tegen 2050 te halveren ten opzichte van het niveau van 2005. Omdat het vliegverkeer zo snel aangroeit, dreigt er een gapende kloof tussen de verwachte aangroei van de CO2-uitstoot en de eigen klimaatdoelstellingen. Ondanks efficiëntieverbeteringen kan die kloof alleen al in de EU oplopen tot 232 miljoen ton CO2 tussen 2020 en 2030.

Om de uitstoot van de luchtvaart structureel te verlagen is duurzaam geproduceerde biobrandstof nodig, stellen wetenschappers van de Universiteit Utrecht en het Imperial College London in het rapport Renewable Jet Fuel in the European Union. Op dit moment worden er op slechts een paar luchthavens in de wereld biokerosene aangeboden naast klassieke kerosene.

Het doel van het Nederlands-Britse onderzoek was om te bepalen wat nodig is om het gebruik van biobrandstoffen te verhogen. Een groot struikelblok blijkt de prijs, schrijven de onderzoekers. Het kost ruim 10 miljard euro om 5 procent van alle vliegtuigbrandstof in de EU te vervangen door biobrandstof tegen 2030. Dit komt neer op een meerkost van een paar euro per passagier. Onder meer door de hevige concurrentie in de sector blijkt het moeilijk om deze kosten te verrekenen.

Daarnaast blijkt volgens de onderzoekers ook geen sprake te zijn van structureel beleid op internationaal niveau om het gebruik van biobrandstoffen in de luchtvaart te stimuleren, in tegenstelling andere sectoren, waar wel naar duurzame oplossingen wordt gezocht, zoals in het wegtransport of de elektriciteitssector.

Om de doelstellingen van de klimaatconferentie COP21 van Parijs te halen is het belangrijk de algemene CO2-uitstoot te reduceren, dus ook in de luchtvaart. Die sector heeft voorlopig – naast niet meer vliegen - alleen biobrandstof als technologisch alternatief. "Om de productie van biobrandstoffen op te voeren moet de hele productieketen verder ontwikkeld worden", zeggen de wetenschappers in hun rapport. Er moeten daarom nu "strategische keuzes worden gemaakt voor de ontwikkeling van duurzame biobrandstoffen in de luchtvaart."

Rapport: Renewable Jet Fuel in the European Union 

reacties

Eén reactie

  • door Jean Van den Bosch op zaterdag 25 februari 2017

    Zeer interessant en terecht artikel. Tot een 40 jaar terug waren zakenreizen feitelijk uitzonderlijk. In het hoogseizoen, de vakantie periodes,waren de vluchten veelal binnen Europa. Voordien was een vast inkomen voor luchtvaartmaatschappijen het vervoer van zeemannen (van en naar het hun schip ergens op de wereldbol). Heden ten dage vliegt zowat iedereen, eventjes goedendag gaan zeggen aan mijn vriendjes en hop op het vliegtuig. Nu zijn zakenreizen zowat de core business van ieder luchtvaartmaatschappij. Prijzen zijn dubbel à driedubbel. Vandaar dat je nu een leeg zitje kan kopen voor 2 à 3 Euro enkel in econmy. Kijk maar eens op de site van Ryan Air en andere gangsters.

    Beste voorbeeld is deze van een man uit de UK die 180 km verder wilde rijden met de trein, maar het zo duur vond. En is gaan surfen op internet. Uiteindelijk naar Berlijn is gevlogen en vandaar naar zijn uit eindelijke bestemming in de UK. Dit voor 1-tiende van de prijs van een treinbiljet. Enigste dat hij nodig had was veel tijd. Heeft er 170 Pond mee uitgespaard.

    De ecologische voetafdruk van vliegtuigen waar zit die feitelijk? Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kan je bijbetalen om je ecologische voetafdruk te neutraliseren. Dit door aanplanting van bossen in Indonesië. Tiens geeft wel een probleem, waar kappen ze net veel bossen om palmbomen (=palmolie) aan te planten, juist Indonisië

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties