Steun jij DeWereldMorgen.be al?

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis voor iedereen.
Dat is enkel mogelijk door de steun van onze lezers.
Wij hebben jouw steun hard nodig!

Ja, ik wil steunen

Sluit dit venster

about
Toon menu
Opinie

Regering kiest Descheemaecker voor continuïteit, NMBS moet stuk

Wie dacht dat de regering met de benoeming van ex-Electrabelbaas Sophie Dutordoir de bodem had bereikt, moet zijn mening herzien. De federale regering van CD&V, VLD, N-VA en MR mikt nog dieper. Marc Descheemaecker wordt lid van de raad van bestuur van de NMBS namens de N-VA.
woensdag 21 december 2016

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

Wat de treingebruikers van de nieuwe baas Sophie Dutordoir mogen verwachten maakte ik al duidelijk in de artikels Nieuwe baas NMBS perfect, verdere afbraak NMBS verzekerd en De Lijn en NMBS presteren slecht, de regeringen willen dat zo.

Zoals ik in die artikels al zei, een regeringsbeleid mag je nooit beoordelen op basis van uitgesproken beleidsintenties maar op basis van reële consequenties en resultaten. Met de benoeming van Dutordoir bevestigt de federale regering dat er geen sprake zal zijn van een spoorbeleid ten bate van de treinreiziger. Verwar retoriek en mooie woorden nooit met realiteit.

De N-VA bevestigt als traditionele partij

Wie dacht dat de regering met de benoeming van ex-Electrabelbaas Sophie Dutordoir de absolute bodem had bereikt, moet zijn mening echter herzien. De federale regering van CD&V, VLD, N-VA en MR mikt nog dieper. Marc Descheemaecker wordt lid van de raad van bestuur namens de N-VA.

Het zou te gemakkelijk zijn om alleen maar de N-VA met de vinger te wijzen. Met de benoeming van Marc Descheemaecker bewijst de partij weliswaar dat ze een klassieke Belgische politieke partij is als alle andere, die zich op recordtijd diep heeft ingebed in de diepe staat van politieke en economische kringen, die het werkelijke beleid bepalen. Haar anti-Belgisch discours verandert daar niets aan, meer zelfs, het past er perfect logisch in.

Evenveel schuld en verantwoordelijkheid dragen de andere partijen van de federale meerderheid, de CD&V, de VLD en de MR. De VLD en haar Franstalige evenknie MR hebben met deze regering hun laatste laklaagje sociaal liberalisme definitief afgestoten, maar dat zij openbaar vervoer in het algemeen en de NMBS in het bijzonder niet genegen zijn is al bij al niet verwonderlijk. Openbaar vervoer past nu eenmaal niet in hun maatschappelijk concept.

Tu quoque, CD&V?

Dat kan moeilijk gezegd worden van de christen-democratische partij CD&V. Deze partij is in 2014 nog naar de kiezer gestapt met een imago van sociaal bevlogen volkspartij. Door het mee goedkeuren van de benoeming van Marc Descheemaecker maakt de CD&V duidelijk dat ook zij definitief tot een rechtse aartsconservatieve neoliberale partij is verveld.

Ook de vorige regeringen gaan echter niet vrijuit. De langzame afbraak van de NMBS is in feite al meer dan dertig jaar bezig. Het enige verschil met de vorige regeringen is de intensiteit van de aanval en de openheid van deze regering over deze afbraak. Deze regering legt de lat veel hoger (of lager naargelang het standpunt dat je hebt) dan de vorige regeringen en legt daarbij elke schaamte, elke voorzichtigheid, elke tactische afweging af.

Zelfbenoemd 'dwarsligger'

De prestatie van Marc Descheemaecker als CEO van de NMBS van 2005 tot 2013 is ondertussen voldoende bekend. Onbedoeld heeft hij dat zelf ook bevestigd in zijn leugenboek Dwarsligger, waarin hij zijn rancune over de niet-verlenging van zijn mandaat in 2013 van zich afschreef. Ik raad iedere treingebruiker van harte aan om dat boek te lezen. Zie de recensie Dwarsligger, een politiek pamflet.

Daaruit blijkt wat een bikkelharde neoliberale ideoloog deze man is. Tijdens zijn mandaat als CEO van de NMBS ging hij er onder meer prat op alleen de trein te nemen als hij naar Parijs of Londen moest. Na acht jaar aan het roer van de NMBS bleek uit zijn boek ook dat hij niet eens het netwerk kent (zie NMBS-lijnen splitsen is ideologische nonsens). Bovendien toont hij zijn diepe minachting voor het personeel door een aantal pertinente leugens in het boek over hen te vertellen (de kwakkel over 53 verlofdagen was de platste, maar lang niet de enige – lezen dat boek).

Hard 'zittend' werker

Een harde werker is hij, dat wel, tenminste als je zitjes (letterlijk) in talloze vetbetaalde beheerraden als 'werk' kan beschouwen. Op dit ogenblik is Descheemaecker lid van de raad van bestuur van Virtufin, de holding die onder meer verzekeringsmaatschappij Ethias bevat. Hij zit ook in het bestuur van de Vlaamse Investeringsmaatschappij GIMV, is voorzitter van het beheerscomité van de Hoge Raad voor Diamant en voorzitter van de raad van bestuur van De Lijn.

Sinds april 2015 is Descheemaecker tevens lid van de raad van bestuur van de Europese Investeringsbank en vanuit deze functie is hij sinds april 2016 ook bestuurder bij het Europees Investeringsfonds. Om in schoonheid af te ronden: Descheemaecker is ook al enkele jaren voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airport.

Het zou echter al te gemakkelijk zijn al de euvels van de NMBS tijdens zijn bestuur aan zijn persoon toe te schrijven. Personen als Descheemaecker functioneren in een machtsgeheel dat ze kennen en begrijpen, maar zeker niet controleren. Succes in dat circuit heb je door telkens weer aan te tonen dat je weet vanuit welke richting de wind draait. Dat kan deze man inderdaad als geen ander.

Descheemaecker zal het zonder enige twijfel zeer 'goed' doen in zijn nieuw bestuursmandaat bij de NMBS. Alles hangt er natuurlijk van af van wat hier met 'goed' wordt bedoeld.

reageer

4 reacties

  • door Ronald Van Beneden op donderdag 22 december 2016

    Descheemaecker zal het zonder enige twijfel zeer 'goed' doen in zijn nieuw bestuursmandaat bij de NMBS. Alles hangt er natuurlijk van af van wat hier met 'goed' wordt bedoeld. Verdere afbraak van de openbare diensten. Privatiseren van de rendabele delen en de verlieslatende delen afschaffen of overlaten aan de regering.

    • door Johan Vandenberghe op vrijdag 23 december 2016

      Het is inderdaad intriest hoe het beleid er in slaagt om openbaar vervoer bij ons zo slecht te organiseren. Schrijnend contrast met ons omringende landen. Reizigers wegjagen, om dan eigen gelijk bevestigd te zien.

      Ik wil Sophie Dutordoir het voordeel van de twijfel geven. Een vrouw kan een frisse wind in het bedrijf brengen, onlangs las ik dat je dit effect binnen Proximus ziet. Maar het voordragen van Marc Descheemaecker slaat werkelijk alles. Ik heb zijn boek niet gelezen maar heb hem wel gehoord tijdens een talkshow bij het publiceren van het boek. Ik herinnner mij nog goed dat daar een en al verbittering uit sprak. Dit belooft dus niet veel goeds voor de NMBS. Ik vrees dat dit pas de kracht van stilstand wordt. Maar dan zal men wel weer een calimerootje doen en de schuld bij de PS en de vakbonden leggen.

      • door Carlos Pauwels op vrijdag 23 december 2016

        Ik wacht af wat het gaat geven. Maar jaarlijks miljarden in die bodemloze put dumpen lijkt mij ook niet het beste beleid mogelijk. Een rationeel beleid waar de reiziger en de werknemer van profiteren zou het van het zijn. Of dat kan? U haalt Proximus aan met Dominique Leroy. Ik voeg er nog Bpost aan toe.

  • door Jan Willems op zaterdag 24 december 2016

    Voor een diepgravende analyse en wars van partijpolitieke beschouwingen van dit niet eens typisch Belgisch fenomeen, dus beter begrip ervan: www.apache.be/2016/12/23/marc-descheemaecker-en-de-kracht-van-verandering/

Lees alle reacties