about
Toon menu

West-Afrika stopt invoer vuile EU-diesel van Vitol, BP en Trafigura

De vijf West-Afrikaanse landen Nigeria, Benin, Togo, Ghana en Ivoorkust verbieden de import van ‘vuile’ diesel uit de EU, met extreem hoge zwavelgehaltes, waarvan de productie voor gebruik in de EU zelf verboden is. Dat meldt het VN-Milieuprogramma (UNEP). Deze landen voeren striktere standaarden in om luchtvervuiling tegen te gaan.
dinsdag 6 december 2016

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

In september 2016 bracht de ngo Public Eye aan het licht dat grote Europese bedrijven zoals Trafigura, Vitol en BP nog steeds zwaar vervuilde diesel blijven produceren voor verkoop aan West-Afrikaanse landen. Deze bedrijven produceren deze vuile diesel voor Afrika terwijl het gebruik van deze diesel in de Eu zelf verboden is. (zie EU bedrijven produceren in EU verboden vuile diesel voor Afrika).

Die brandstof blijkt soms tweehonderd keer meer zwavel te bevatten dan volgens de EU-normen is toegestaan. Diesel van meerdere producenten wordt volgens Public Eye vermengd in de eigen bedrijfsfaciliteiten in de regio Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen, waar een aantal van deze bedrijven eigen installaties hebben. De betrokken oliebedrijven beweren in een reactie op het rapport dat niet zij, maar de importerende landen de normen bepalen waaraan de aan hen geleverde diesel moet voldoen.

“West-Afrika stuurt nu een sterk signaal uit dat het deze vuile brandstoffen uit de EU niet meer wil”, zegt Erik Solheim, hoofd van VN-Milieuprogramma (UNEP). Het besluit om strengere normen op te leggen en zo de uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen, laat volgens hem zien dat deze landen de gezondheid van hun bevolking voorrang geven.

Solheim noemt het besluit een voorbeeld voor andere landen, omdat luchtvervuiling elk jaar de doodsoorzaak is van miljoenen mensen wereldwijd.  De vijf betrokken West-Afrikaanse landen passen niet alleen hun brandstofnormen aan, maar gaan ook hun eigen raffinaderijen technisch vernieuwen. Die moeten tegen 2020 eveneens aan dezelfde hogere milieunormen voldoen.

Nigeriaans minister van Milieu Amina J. Mohamed noemt de aanpassing van de milieuwetgeving “een grote stap voorwaarts” in de aanpak van vervuiling door het gemotoriseerd verkeer. “We beperken zwavel in brandstof van 3000 deeltjes per miljoen tot 50 per miljoen. Dat zal een grote verbetering van de luchtkwaliteit in de steden tot gevolg hebben en ons de mogelijkheid bieden hedendaagse normen voor nieuwe voertuigen toe te passen.”