about
Toon menu

Autolawaai is slechter voor hart dan vliegtuiglawaai

Auto-, trein- en vliegtuiglawaai verhogen het risico op een hartaanval. Van de drie houdt autolawaai het meeste risico in. Onderzoek bij meer dan een miljoen Duitsers geeft dat aan.
maandag 11 juli 2016

Dat verkeerslawaai stress veroorzaakt en het risico op een hartaanval doet toenemen, is bekend. Maar welk verkeerslawaai is het ergst, vroegen Duitse onderzoekers zich af.

Hun conclusie: autolawaai - al is het verschil met treinlawaai niet groot.

Volgens de onderzoekers houdt vliegtuiglawaai een lager risico in omdat het nooit continu boven 65 decibel blijft. Bij auto- en treinlawaai kan dat wel het geval zijn. 65 decibel is het geluidsvolume dat bij een normaal gesprek wordt geproduceerd.

Luchthaven van Frankfurt

De onderzoekers analyseerden medische gegevens van meer dan een miljoen mensen ouder dan veertig in het Rijn-Maingebied.

Via de zorgverzekering gingen ze na hoe vaak ze een arts raadpleegden en wat die arts hen dan voorschreef. Vervolgens bepaalden ze hoe de woonplaats van elke persoon aan auto-, trein- en vliegtuiglawaai is blootgesteld.

Het Rijn-Maingebied is na het Ruhrgebied de belangrijkste industrieregio van Duitsland. In het gebied ligt Frankfurt, dat een van de drukste luchthavens van Europa heeft.

50.000 Europeanen per jaar

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gaan elk jaar minstens een miljoen gezonde levensjaren verloren (DALY’s) als gevolg van verkeerslawaai. Met DALY’s (afkorting van Disability-Adjusted Life-Years) meet de WHO gezondheidsverlies. Het cijfer is gebaseerd op de jaren verloren door vroegtijdige sterfte en de jaren geleefd met ziekte (een zware ziekte weegt zwaarder in de berekening van DALY’s).

In 2008 stelde de Europese mobiliteitsvereniging Transport & Environment al dat jaarlijks 50.000 Europeanen sterven aan een hartaanval die rechtstreeks te maken heeft met verkeerslawaai.

De nieuwe studie, die in Deutsches Ärzteblatt International verscheen, maakt deel uit van het Europese NORAH-onderzoek naar de gevolgen van verkeerslawaai voor de gezondheid.

Bron: Myocardial Infarction Risk Due to Aircraft, Road, and Rail Traffic Noise: Results of a Case–Control Study Based on Secondary Data

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

Eén reactie

  • door JohanGroenroot op maandag 11 juli 2016

    Wetenschappelijke studies over een en hetzelfde onderwerp kunnen vertrekken vanuit totaal verschillende premissen. Veel ideologie moet je er meestal niet achter zoeken maar eerder de steeds meer voorkomende premies van belangengroepen. Ik vind het alleszins verdacht dat hier een vergelijking wordt gemaakt tussen de schadelijke gevolgen voor de mens van lawaai veroorzaakt door auto's enerzijds en vliegtuigen anderzijds. Het lijkt alsof deze studie de gesponsorde overlast veroorzaakt door vliegende toestellen wil minimaliseren.

    Is het voorspelbare ononderbroken monotoon lawaai van een autosnelweg echt stresserender dan het onvoorspelbaar schrikaanjagend aankomend lawaai van een vliegtuig? Deze studie neemt bvb. aan dat het ononderbroken lawaai van een autonsnelweg boven de 65 db schadelijker is dan de korte opstoten (tot zware structurele lawaaihinder; op sommige locaties in Vlaanderen tot 30 bewegingen/uur bij piekmomenten op de aanvliegroutes op kosten van de belastingbetaler) van meer dan 100 db laagovervliegende kletterende helikopters en gierende sportvliegtuigen! N-VA is voorstander van de regionale luchthavens die gul worden gesponsord door de Vlaamse belastingbetaler. Op de koop toe mag die het nog bekopen met zijn gezondheid.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties