about
Toon menu

Verontwaardigde media: de ene blokkade is de andere niet

Voor de zesde dag op rij worden snelwegen geblokkeerd door vrachtwagenbestuurders die zo protesteren tegen de kilometerheffing. De berichtgeving daarover is opmerkelijk, zeker als je vergelijkt met de mediastorm na de blokkade van enkele vakbondsmilitanten in oktober van vorig jaar.
woensdag 6 april 2016

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

Het opmerkelijkste bericht staat vandaag in La Meuse. De krant beschrijft een incident op de E411 nabij Habay in de provincie Luxemburg. Een vrouw die uren stond aan te schuiven, moest 100 euro betalen aan een vrachtwagenchauffeur voor ze door mocht. Ze weigerde in te gaan op het voorstel en bleef dus gewoon staan.

De intro van het artikel is er eentje om in te kaderen. “Men kan voor of tegen de acties zijn van de vrachtwagenchauffeurs. Maar we moeten toch echt benadrukken dat 99,9 procent van hen eerlijke werknemers zijn die hun rechten verdedigen. Maar, zoals overal, is er altijd wel een zwart schaap te vinden.” Daarna pas volgt de getuigenis van de vrouw.

Geen enkele andere krant nam het bericht over. Beeld u eens in wat voor mediastorm dit bericht zou veroorzaakt hebben, mocht de dader een vakbondslid geweest zijn?

In oktober vorig jaar organiseerde de Waalse vleugel van de socialistische vakbond ABVV een staking. Een veertigtal militanten bezette ook even de E40. Volgens de directie van een ziekenhuis stierf een vrouw omdat haar chirurg in de file stond.

Dat nieuws domineerde een weeklang alle media. Het leidde tot een stevig politiek debat waarin zelfs de premier zich moeide. Die ene actie bleef ook niet zonder gevolgen. De vakbonden en werkgevers moesten nieuwe afspraken maken rond het stakingsrecht en verschillende regeringspartijen dreigden een wettelijk initiatief te nemen als dat overleg niets opleverde.

Ja, maar daar bij die actie vielen toch onrechtstreeks slachtoffers? Klopt en dat wordt nog altijd onderzocht door het gerecht. Maar ook bij de blokkades van de vrachtwagenchauffeurs vielen al slachtoffers. Een auto reed in op een stilstaande vrachtwagen in Gozée. De chauffeur van de auto werd gewond naar het ziekenhuis afgevoerd.

“Geblokkeerd, heren vrachtwagenchauffeurs laat ons werken. Mijn patiënten wachten”, zo liet een arts weten aan RTL. Verschillende tankstations zitten ondertussen door hun voorraad heen. Gevreesd wordt dat ambulances moeite zullen hebben om hun bezinetank te vullen.

Werkgevers

Toch leidden de blokkades niet tot woeste editorialen. Niet dat er geen aandacht aan wordt besteed. Het Laatste Nieuws schrijft vandaag: “De kilometerheffing voor vrachtwagens blijft de gemoederen verhitten bij vrachtwagenchauffeurs.” Maar dat artikel staat op … pagina 14 (met een neutraal introotje op de voorpagina).

De vice-voorzitter van MR Jean-Luc Crucke illustreert mooi die dubbele standaard. Na de blokkade van oktober zei hij op de RTBF: “Het is niet op straat dat men wetten maakt.” Vandaag roept hij volgens diezelfde zender de vrachtwagenchauffeurs op om tot de finish door te gaan met hun acties.

Naar de reden voor het grote verschil in de berichtgeving en in de politieke reacties is het niet ver zoeken. Werkgeversorganisatie UPTR schaart zich achter de actievoerders. Febetra, die andere transportfederatie die ook heel hard tegen de kilometerheffing gekant is, roept de chauffeurs op om de blokkade-acties stop te zetten. Maar dat gebeurt in voorzichtige bewoordingen. “De blokkades zijn voor TLV en Febetra niet het juiste antwoord op deze problemen. De vervoerders die in Wallonië de weg blokkeren, maken het voor hun collega’s nog moeilijker om succesvol hun bedrijf verder te ontwikkelen.”

De verontwaardiging die actievoerders opwekken in de media en bij politici is dus afhankelijk van het figuurlijke petje dat ze dragen. Zelden werd dat op een duidelijker manier geïllustreerd.

reacties

5 reacties

  • door JohanGroenroot op woensdag 6 april 2016

    Het gaat hier de facto ook over een staking die opkomt voor de rechten van werkgevers en in zeer beperkte mate voor die van werknemers zelf. De kilometerheffing moet immers betaald worden door de werkgever.

    Als vrachtwagenchauffeurs zouden staken voor een hoger uurloon, was het al lang afgelopen. Een staking op dit niveau voor meer loon en betere arbeidsomstandigheden zal er echter nooit komen in de transportsector, omdat het een van de meest individueel geatomiseerde sectoren is, met zeer weinig onderlinge solidariteit (nog minder dan in andere beroepen door specifieke functievereisten eigen aan het beroep).

    Chauffeurs in loondienst die staken tegen de kilometerheffing doen dat dus gewoon in opdracht van hun baas, omdat ze geloven dat hun job bedreigd is, of omdat het hen gewoon niets uitmaakt als ze hun stakende uren maar betaald krijgen. Ze worden eigenlijk letterlijk voor de kar van hun baas gespannen als public-relations naar de publieke opinie, die een zekere sympathie heeft voor hardwerkende vrachtwagenchauffeurs.

    Als de publieke opinie deze acties niet goed zou onthalen, dan kan dat anderzijds handig in de schoenen van de individuele vrachtwagenchauffeur geschoven worden. Het is wel absurd want ik heb bijvoorbeeld nog nooit geweten dat een industrieel bedrijf vraagt aan zijn werknemers om een industriezone af te zetten omdat ze een exuberante milieubelasting krijgen aangerekend.

    • door sam vanderleyden op zondag 10 april 2016

      - en hoe zit het met de wegenbelasting voor vrachtwagens van transportfirma's? - zowiso gaan ze de extra transportkosten doorrekenen aan de consument. Daar staat geen wettelijk verbod op. maw. het is in essentie een verdoken belasting voor opnieuw de consument alias werkmens alias het gewone volk. => deze regering is campioenen in het crëeren van niet alleen nieuw directe belastingen maar ook verdoken smerige pijnlijk giftige angels.... Jaja, de kracht van verandering aan het werk.

  • door ndaniels op woensdag 6 april 2016

    Ik hoop dat volgende keer bij stakingen ook de politie wordt ingezet om de boel op te ruimen, zoals vandaag bij de blokkades. Liefst ook hoge boetes en wegtakelen.

  • door antbover op donderdag 7 april 2016

    Ik heb altijd al geweten dat de bevoorrading van hulpdiensten steeds gegarandeerd is .0f is dat nu ineens veranderd ? Neen , helemaal niet. Een spoedgevallenarts , die dient naar mijn mening in het desbetreffend hospitaal" te zijn" om slachtoffers uiterst spoedig te kunnen behandelen . Of wordt er ook daarin bespaard ? Verdedig ik hier de zgn. blokkades ? Neen , helemaal niet . Het is meer dan tijd dat diegenen die onze wegen gebruiken en stukrijden , daar ook voor betalen.

    • door JohanGroenroot op donderdag 7 april 2016

      Kom nou Antbover, ik erger me ook aan stukgereden wegen maar uiteindelijk gaat het toch opnieuw de belastingbetaler en consument zijn die zal betalen en nog veel meer. Sterker, geheel in de lijn van de extreemrechtse filosofie van de regeringen dewever-bourgeois gaat het hier over een nieuwe verdoken vlaktaks die de arme consument het zwaarst zal treffen want de kilometerheffing zal verrekend worden in de prijs van alle vervoerde goederen, dus ook de levensnoodzakelijke.

      Sterker nog, gisteren vertelde Weyts (N-VA) in Terzake dat de transporteurs de kilometerheffing voor 100% konden aftrekken van hun vennootschapsbelasting. Vermoedelijk dubbele winst dus want dat zal hen er niet van weerhouden hun prijzen niet te verhogen. Bovendien vervalt het eurovignet en de verkeersbelasting. Opnieuw zal de belastingbetaler moeten opdraaien voor de verminderde belastingsinkomsten en kan er nog meer druk gezet worden op de SZ en uitkeringsgerechtigden.

      Als kers op de taart droomt Weyts van zelfrijdende trucks (platoon trucks) zonder dure vrachtwagenchauffeurs. Dezelfde vrachtwagenchauffeurs die zich met deze actie die hen hun rijbewijs (en dus hun job zonder recht op werkloosheid) had kunnen kosten hebben laten misbruiken door hun bazen. Vermoedelijk zal de kilometerheffing ook als vals voorwendsel aangewend worden om nog veel meer voordelen inzake loonlasten te bekomen. Het bekende liedje dus.

    Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties