Bij DeWereldMorgen.be schrijven we niet voor de clicks.

We maken media voor een betere wereld.

Samen met vele vrijwilligers en burgerjournalisten.

Om dit te blijven doen hebben we uw steun meer dan nodig!

Steun onafhankelijke media!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

Solidariteitsactie van kunstenaar Philip Aguirre

Philip Aguirre schenkt 200 etsen weg aan Vluchtenlingenwerk Vlaanderen. U kan er via deze weg een kopen, de opbrengst gaat integraal naar de vluchtelingen.
dinsdag 22 maart 2016

We leven in een tijd van vrij verkeer van goederen en geld, maar mensen op de vlucht voor oorlogsgeweld staan voor gesloten grenzen. De globalisering maakte van de wereld geen één groot dorp. Integendeel, het aantal ontheemden neemt toe. Steeds meer mensen slaan op de vlucht voor ecologische, economische of militaire catastrofes. Meestal om een combinatie ervan.

Ze vinden elders geen opvang en stranden als rechtelozen in niemandsland. Achter prikkeldraad, onder een stuk plastiek. Zo dreigt de globalisering vandaag te eindigen in een horrorscenario van in- en uitsluiting. Met een muur tussen een minderheid die denkt veilig te zitten, opgesloten in een gewapende angstcultuur. Daarbuiten al de rest: mensen die onteigend zijn van elk recht op een menswaardig leven, mensen die uitgesloten zijn, ‘de verworpenen der aarde’, zoals Frantz Fanon het al noemde. Uitgesloten en uitgestoten. Overschot?

Veel mensen die (voorlopig) veilig zitten binnen onze grenzen - wij dus - weigeren zich daarbij neer te leggen en proberen hier of daar een verschil te maken. Ook beeldend kunstenaar Philip Aguirre y Otegui botste op die vraag: wat te doen? Geconfronteerd met het leed van de oorlogsvluchtelingen begon hij in 2015 te tekenen. Hij tekende kaarten van de Middellandse zee, vol met kleine bootjes. Maar het konden evengoed doodskisten of kogels zijn. Een zee vol, alsof je over het water kon lopen.

Mare Nostrum, ‘onze zee’, kregen de tekening als titel mee. ‘Maar zo’n tekeningen kan je natuurlijk niet verkopen’, zei Aguirre in een interview met Gazet Van Antwerpen. Samen met zijn vrouw wilde hij iets doen voor de vluchtelingen en besliste daarom 200 etsen van de tekeningen aan Vluchtenlingenwerk Vlaanderen te schenken.

‘Zo probeer ik dit onrecht onder de aandacht te brengen en geld in te zamelen’, aldus de kunstenaar, wiens vader zelf als kind in een bootje de Spaanse burgeroorlog ontvluchtte na het bombardement op Guernica. Je kan de etsen voor 200, 400 of 600 euro kopen. De opbrengst gaat integraal naar Vluchtelingenwerk.

Knap aan het initiatief is dat de Gentse kunstschool Sint-Lucas (LUCA), waar Aguirre docent is, het initiatief mee steunt. Ze verzorgen de logistiek, nemen de materiaalkosten op zich en de studenten grafiek drukten twee tekeningen, een kleine en een grote, elk op honderd exemplaren, onder leiding van meester-drukker Wim Van Cauwenberge.

Aguirre vond nog andere partners: Museum SMAK in Gent, uitgeverij Ludion en de Antwerpse boekhandel De Groene Waterman zullen de solidariteitsactie kosteloos promoten bij hun klanten, in de hoop zo samen 60.000 euro te kunnen ophalen en via de actie de aandacht op de aanhoudende urgentie van onze opvangcrisis te houden.

‘Vluchtelingen zijn van alle tijden en continenten’, weet de kunstenaar uit eigen ervaring. Het is niet de eerste keer dat hij rond deze onderwerpen werkt. ’Wij maken ons geen illusies’, zei de Antwerpse beeldhouwer al naar aanleiding van een groepstentoonstelling De landverhuizers in De Warande in Turnhout in 2004, ‘Kunstwerken zullen de wereld niet veranderen. Maar ze kunnen het publiek wel herinneren aan dingen die men gemakkelijk vergeet, bijvoorbeeld hoe ellendig de levensomstandigheden zijn die de landverhuizers proberen te ontvluchten. Of hoe zwaar de zoektocht naar een beter leven voor veel vluchtelingen en asielzoekers is. Duizenden moeten die zoektocht met hun leven bekopen.’

In opdracht van de Dossin-kazerne maakte hij een schitterend monument voor de gedeporteerden van de Tweede Wereldoorlog. Zijn laatste grote sculptuur was een fontein Théâtre Source (2013) in de sloppenwijk in Doala in Kameroen, die het leven van de hele buurt verbeterde. Een van zijn bekendste werken is de dakloze Matrasdrager (2001) die een vaste plek kreeg in… de luchthaven van Zaventem. Het beeld is een hommage aan de vluchtelingen die je in veel landen, ook in Europa, langs de wegen ziet lopen, met een matras op hun hoofd als enig bezit. Het beeld is van cement, omdat Aguirre brons voor dit onderwerp misplaatst vond, maar de matras is van echte mousse. Schrijnend detail: ze wordt geregeld door vluchtelingen in Zaventem van het beeld getrokken en gebruikt om op te slapen, in een donker hoekje of in de toiletten.

Alle informatie over de actie vindt u op: http://www.luca-arts.be/marenostrum

Gekochte etsen kan U afhalen in Gent (SMAK) en Antwerpen (De Groene Waterman)

Contactpersoon: katy.depuydt@luca-arts.be (telefoon: +32 9 225 42 90)

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.