about
Toon menu

Treinbestuurder weerlegt mythe van 60 dagen verlof NMBS

Treinbestuurder Jantograaf hoorde vorig jaar de beweringen van o.a. journalist Herman Welter en (vorige) CEO Marc Descheemaecker, dat het NMBS-personeel 60 dagen verlof zou hebben. Integendeel, toont hij aan, het personeel heeft evenveel verlof als in de privé-sector. Toch blijven de media deze mythe tegen het personeel gebruiken.
vrijdag 11 december 2015

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

Geachte heer Welter, Geachte heer Descheemaecker, Geachte collegae,

Eerst en vooral: laat mij duidelijk stellen dat mijn blog enkel en alleen bestaat om de mensen rondom mij inzicht te geven in de wereld van het spoor. Om mensen tips te geven, om de reiziger misschien zelfs wat te sensibiliseren. Dit medium biedt anderen een kijk op onze wereld als cheminot.

Hij dient dus niet om kritiek te spuien of wantoestanden aan te kaarten want – dat heb ik al vaak gehoord – ik dien mij te onthouden van commentaar op collega’s, oversten en de maatschappij in het algemeen. Iets wat jullie zelf niet zou nauw nemen in de media, maar als u wél commentaar mag geven op mij, als spoorman, dan is het mijn volste recht om mezelf te verdedigen.

Ziehier het desbetreffende item op Radio 1 'Personeel van de NMBS krijgt 60 dagen vakantie'

60 dagen verlof?

Vooraleer u beweringen maakt en met de vinger wijst naar de mensen op de werkvloer, kan het helpen om jullie huiswerk te maken. Ik zal het eenmalig voor u doen: Ik ben jong, net 30, dus zoals u kan zien op bijgevoegde afbeelding heb ik recht op 24 dagen verlof. Punt. Als u ons vergelijkt met anderen, vergelijk dan de verlofdagen en sleur er geen andere dingen bij. Waarover later meer.

Een 45-tot-50-jarige heeft één dagje meer, een 50-plusser twee dagen. Dat zijn er dus 26. U zit er met uw berekening maar liefst 34 dagen naast.

Dat u zich misrekent is één ding, maar besef dat u ons hiermee afschildert als profiteurs, als luie mensen. Dat zijn we hoegenaamd niet, maar door zulke beweringen blijven mensen in dat oude cliché denken. Dan mogen we ons allemaal zo positief mogelijk gedragen op alle mogelijke vlakken, op deze manier dragen we water naar de zee. Soit. Dat gezegd zijnde…

 Kredietdagen?

Dertien stuks per jaar, correct. Iets meer dan één dag per maand. Om – zoals het woord krediet zegt – terug te krijgen wat we teveel werken. Want wij worden volgens een 36-uren-stelsel betaald terwijl we er meer kloppen. Zo simpel is dat.

Anderen krijgen overuren uitbetaald, wij kunnen ze terugnemen. Is dat zo raar? Is dat zo verschillend met ‘de privé’, buiten dan het feit dat het bij ons systematisch gebeurt en dus in onze jaarplanning voorzien is? Dienen wij trouwens met de vinger gewezen voor beslissingen die jaren en jaren geleden zijn genomen? Bon.

Optelsommetje…

In het geval van een 50-plusser kom ik dus uit op 26 plus 13. Dat zijn dan 39 dagen. Min 13, want compensatie voor teveel gewerkte uren is geen verlof. En nee, mijnheer Welter, dat is geen compensatie voor de onregelmatige uren, want daar worden we niet voor gecompenseerd. Nacht- en weekendpremies zijn daar geen compensatie voor, want een arbeider die in de privé nachtdiensten klopt krijgt daar ook meer voor betaald. De logica zelve.

Conclusie?

Dit was een opheldering voor zij die enkel naar de radio luisteren of boeken lezen en zodoende slechts een kant van het verhaal horen. Voor mensen die niét zien dat die 60 dagen fantasie is, gebakken lucht, je reinste onzin.

Gelieve ons niet af te schilderen als profiteurs, die mentaliteit is er al lang uit. Wat wij wel willen, is serieus genomen worden. Op het werk, van bovenaf én door het publiek waar wij elke dag ons uiterste best voor doen. Gelieve het personeel op de werkvloer dan ook buiten jullie politiek getouwtrek te houden. Alvast bedankt.

Treinbestuurder 'Jantograaf '(naam bij de redactie bekend)

De blog 60 dagen? van treinbestuurder 'Jantograaf' verscheen oorspronkelijk op 24 maart 2014. 

(De pantograaf is de elektrische geleider bovenop trein of tram waarmee de stroom van de bovenleiding wordt afgenomen.)

reageer

36 reacties

  • door ria aerts op zaterdag 12 december 2015

    Deze weerlegging zou ook wel eens in de traditionele media mogen verschijnen. Want nu probeert men door leugens de bevolking op te zetten tegen de vakbonden en de mensen die voor de overheid werken. Het is blijkbaar een vruchtbare tactiek. Het gras is altijd groener...

    • door barth op maandag 21 december 2015

      ik vrees dat ze daarvoor met een echte naam ondertekend gaat moeten worden. ik kan hier een doortimmerd en relevant stuk plaatsen - of dat toch proberen - maar als ik het onderteken met 'pipo_52817' zal ik mijn verhaal nooit in een grote krant, radio of tvstudio kunnen doen. tenzij mijn echte naam johan sanctorum of fientje moerman is :)

  • door Marc Bosmans op zaterdag 12 december 2015

    Volledig gelijk ! En nee: ik ben nooit NMBS - personeelslid geweest, maar ken er wel verschillende. En ook: ik kende er verschillende, die door hun werkomstandigheden veel te vroeg gestorven zijn. En bij de gepensionneerden van " den ijzerenweg " die ik ken blijft het spoor en dienstverlening aan anderen een groot deel van hun leven uitmaken. Maar ja, " managers " zitten daar niet tussen ... De auteur kaart zijdelings ook een ander aspect van onze samenleving aan, dat volledig misgelopen is: de media. Vroeger waren journalisten in meerderheid loontrekkenden - mét de erbij horende sociale rechten en bescherming - maar een aantal jaren geleden zijn de meesten - al dan niet onder druk - in een zelfstandigenstatuut terechtgekomen. En wat " indépendance " had moeten zijn is een " dépendance " geworden, van de baas, van het grootkapitaal. En spijtig genoeg zal de auteur nu wel - al minstens voor de huidige regeerperiode - als " staatsgevaarlijke dwarsligger " gecatalogeerd staan. Ik kan hem alleen veel moed en sterkte toewensen.

  • door Hugo Casteels op zaterdag 12 december 2015

    ondertussen blijken het al 65 dagen te zijn. De lijst van privilegies wordt ook alle dagen alsmaar langer. Ik wens de heer Cornu veel succes met het opkrikken van de productiviteit van 160 dagen werk naar 170 dagen en effectief 36 uur werk. Als dit niet door de beugel kan dan zijn we volgens mij op termijn onderweg naar een totale afbraak van de NMBS en volledige privatisering zoals bij Sabena, Proximus en Bpost, die nu wel concurrentieel kunnen presteren.

  • door Berten Debergh op zaterdag 12 december 2015

    Beste

    Als uw verhaal klopt - wat ik tot het bewijs van het tegendeel wil geloven - dan zijn de beweringen van de spoorbazen (die trouwens heel degelijk vergoed worden voor hun prestaties!) ronduit schandalig! Toch zou ik als gebruiker van het openbaar vervoer u graag uitnodigen om met mij en de vele treinreizigers (frequenter dan ikzelf!) + hun organisaties aan tafel te gaan en samen te zoeken hoe we naar een toekomstgericht spoor kunnen evolueren! Laat mij het de oprichting noemen van een mobiliteitsbeweging van onder uit. Immers, net zoals de politici en vele bedrijven ons klimaatopwarmingsprobleem, ons vluchtelingenprobleem en ons welzijn "mismeesterd" hebben én daar zonder blikken of blozen mee blijven doorgaan, zo handelen ze ook met het item mobiliteit. Meer en meer moet de bevolking zelf de hand aan de ploeg slaan en via een samenwerkingsverband een betere toekomst scheppen. Politici die enkel maar een rijk betaalde functie gebruiken om zichzelf en een elite te spijzen, worden overbodig! Hun opeengestapelde mandaten, hun vlug te innen hoge pensioenen, hun gepalaver,... kunnen de burgers voortaan missen als kiespijn. Verantwoordelijkheid houdt verbondenheid, solidariteit, medezeggingschap én mede - delen in! Ik ben er me goed van bewust dat een heerlijke taart bakken inzet en inbreng vergt... maar als het dan zo is dat het bakgebeuren gedragen is door enthousiaste uitwisseling, oprecht herverdelen en samen bouwen aan morgen van onderuit...dan zijn de lasten lichter én de lusten eerlijker! Dank voor je moed om als treinbestuurder je stem te laten horen binnen een wereld die zo vastgeroest zit.

    Bertin Debergh

  • door Thomas Vanden Abeele op zaterdag 12 december 2015

    Beste Jantograaf,

    Als we de zaken terminologisch scherp stellen dan hebben jullie zeker en vast geen 60-tal verlofdagen. Een korte lezing van de reacties op jouw eigen blog - onder andere van collega's spoormannen - maakt echter wel duidelijk dat er veel extra regelgeving bestaat bij het spoor die resulteert in extra tijd die thuis mag doorgebracht worden.

    Hoe dit soort dagen exact noemt en wat de historische context hiervoor is lijkt me in dit debat niet zo relevant: ik denk dat u zelf ook wel beseft dat de kern van het debat gaat over het (proberen) bepalen van de werklast aan de hand van het aantal werkdagen versus het aantal dagen thuis op jaarbasis. Mensen uit de privésector (zoals mezelf) kennen doorgaans enkel de opdeling "werkdag / weekend / verlofdag", vandaar dat wij gemakshalve gewoon over "verlofdagen" spreken als het over een vrije dag gaat.

    Kan u hiervan kort een duidelijker beeld scheppen - gewoon grof en globaal geschat: aantal werkdagen + aantal weekenddagen + aantal "vrije dagen" (bij gebrek aan een betere term), wat samen op 365 komt?

    Dank u wel.

  • door Hakke op zaterdag 12 december 2015

    Tja, Herman Welter doet tegenwoordig de ene spectaculaire uitspraak na de andere. Kwestie van betaald te worden, uiteraard. Met echte journalistiek en echte kennis van zaken heeft dat niets meer te maken.

  • door Bruno De Wit op zondag 13 december 2015

    Ik ben verpleegkundige en 'geniet' als 50-plusser van 24 ADV-dagen per jaar. Wij werken meer dan 8u per dag en hebben 'recht' op enkele 'kredietdagen' per maand. Dus ik heb meer dan 5O dagen verlof. Moet ik nu ook bij de 'profiteurs' weggezet worden? Wat een rechtse populisten! Wat houdt de vakbonden van 't spoor tegen om een grootschalige 'operatie waarheid' te lanceren? Het gezellig binnenskamers houden speelt in de kaart van vakbondbashers

    • door Lode Vanoost op zondag 13 december 2015

      Beste Bruno, dat houden de vakbonden helemaal niet 'binnenskamers', integendeel. Dat is volledig de verantwoordelijkheid van de media, die beslissen om aan die informatie geen kans te geven.

      • door barth op maandag 21 december 2015

        Was het motto van de voorganger van De Wereld Morgen niet 'don't hate the media, be the media'?

    • door Lodewijk op dinsdag 15 december 2015

      U hebt eigenlijk zelfs nog meer dagen dat u niet werkt en "verlof" heeft. Buiten die ADV dagen, het wettelijk verlof en de wettelijke feestdagen hebt u ook nog de weekenddagen (als verpleegkundige niet elke zaterdag & zondag zoals een bediende, maar een vergelijkbare hoeveelheid weekenddagen). Overigens is het nog niet zo lang geleden dat een werkweek uit 6 dagen bestond (voor veel zelfstandigen nog altijd, soms zelfs 7d/7d). 8 uur werken op een dag betekent ook 16 uur ervan niet werken en dus "verlof". Door zo'n 'framing' wordt een bepaalde boodschap uiteraard sterk gekleurd. Voor alle duidelijkheid: dit is niet op u gericht, maar op hoe de media aan 'framing' doen. Persoonlijk ben ik een grote voorstander van voldoende verlofdagen naargelang leefttijd en type werk. Een 30-uren werkweek is ook iets waar ik voor pleit en dat wereldwijd en zo snel mogelijk ingevoerd mag worden.

  • door Alweer op zondag 13 december 2015

    Klopt het verhaal dat de reistijd van thuis uit naar het werk als werktijd geteld wordt ? Klopt het dat werken op een zondag die ook een feestdag is recht geeft op 4 dagen compensatie ? Ook deze verhalen doen de ronde, ...

    • door johan de man op maandag 14 december 2015

      Nee, de uren onderweg naar het werk zijn geen werktijd !!!

      En een zondag is voor ons een werkdag als n ander. We worden wel meer betaald, maar meer dan de helft gaat naar de belastingen.

      We krijgen voor n zondag te werken zeker geen extra verlof of compensatie, maar krijgen die dag van zondag op n weekdag (1 dag)

    • door antbover op dinsdag 15 december 2015

      Weet u wie wel degelijk betaald wordt om naar huis te rijden , om boodschappen voor zichzelf te doen , enz.. ? Wel dat zijn al diegenen die met bedrijfswagens onderweg zijn. Tegelijk ondermijnen die de sociale zekerheid , iets wat met de meeste van die extralegale voordelen het geval is . Wat ik bedoel , dat is , dart werkmensen moeten stoppen met elkaar te belagen en in de eerste plaats moeten denken aan de toekomst die door politici wordt voorbereid. In deze is dat de privatisering van de spoorwegen , kortom van alle openbaar vervoer. En daarbij is vakbondbashen het meest geliefde wapen van diezelfde politici. Neoliberale strategieën dus. Van zodra onze politici beweren te handelen in het algemeen belang , wel, dan gaan mijn haren direct rechtop staan. Demagogie gesteund door kromtaal en slogans dat is de tactiek. Die dat niet snapt , wel die is ziende blind. En excuses zijn daar niet bij voorhanden ; de cycloop zag de dingen niet , omdat zijn ene oog blind was geworden , wel , dat is een excuus .

  • door Kurt op maandag 14 december 2015

    Volgens mij kan je slechts aan 13 recupdagen komen als je eerst geen enkele dag verlof neemt, tenzij je recup krijgt voor uren die je nooit gewerkt hebt. Fijne firma. Moest het echt recup zijn, dan kunnen het er in realiteit maar 10 zijn. Blijft nog de vraag waarom de mannen van den ijzeren weg 2 uur in de week minder moeten werken dan de rest van de bevolking. En kom niet af met dat eeuwige veiligheidsgedoe en verantwoordelijkheid, operatoren in een kerncentrale werken ook 38u in de week.

    • door Alweer op maandag 14 december 2015

      Als men ziek is, krijgt men deze recup-dagen ook ... Men krijgt dus recuperatie voor 'overuren' bovenop de normale werkweek, overuren die niet gedaan werden.

    • door sam vanderleyden op maandag 14 december 2015

      Als men een 36 urige werkweek heeft en men werkt 40 uur is dat 4 uur per week te veel. U kan best wel rekenen hoeveel WTV dagen dit dan betekent. Dat is perfect normaal. Dat bestaat overal... Meestal dan in de vorm 38u tov 40 uur reëel. Dan komt je op 12 WTV dagen per vol gewerkt jaar. 20 + 12 = 32... Er zijn ook nog ancieniteitsdagen (soms 3, soms 4)... Dus dan ga je al naar maximum 35 à 36. En er zijn dan ook nog de overuren, die bij in de bewering van de 60 uur meegeteld zijn, maar hetgeen ed basher even vergeten!.. en last but not least. Er zijn tal van bedrijf en instelling die daarenboven nog collectieve sluitingen hebben of feestdagen die eigen zijn het bedrijf of de instelling. Als je daar de meest extreme casus uithaalt, kan je idd tot 60 dagen komen. No sweat. Wat de bashers hier eveneens typisch en doelbewust negeren is dat men destijds van 38 u naar 36 is gegaan om ontslagen te vermijden en het werk te herverdelen dus... EN vooral dit met loonverlies!!! Dus willen de bashers hier eerlijk blijven, dan mogen ze gerust zeggen dat men bij de NMBS terug aan 38u moet gaan werken maar dan moet er dan ook 2 uur loon per week bijkomen... logisch. Misschien zijn sommige bashers stiekem jaloers.... ???

      • door Alweer op dinsdag 15 december 2015

        Ik heb er geen enkel probleem mee dat men "compensatiedagen" krijgt voor de uren die men effectief boven de normale werktijd gepresteerd heeft. Dat systeem is logisch, en bestaat in heel wat sectoren (bv. de chemie).En verder ; aangezien men bij de NMBS sneller "overuren" bekomt omdat de officiele werkweek korter is dan de wettelijke, kan men het verlof dat men krijgt voor de uren tussen 36 en 38 uur werken inderdaad als "cadeau" beschouwen. Aan privileges raken is nooit gemakkelijk. Bij de NMBS is het bovendien zo dat wanneer men ziek heeft, achteraf niet alleen recht heeft op het wettelijke verlof, verworven tijdens de ziekte (volledig wettelijk), doch ook op de compensatie-uren voor de uren dat men teveel gewerkt zou hebben. Men krijgt iets waar men geen recht op heeft.

        • door sam vanderleyden op woensdag 16 december 2015

          U heft alweer een groot problem met begrijpend lezen: niet willen of niet kunnen?

          1) Voor de 2 uren (van 38 naar 36u) heft men destijds looninlevering gedaan. Dit is dus geen cadeau maar een onderhandelde oplossing.

          2) Zo is alles een onderhandelde oplossing...

          En waar de vakbonden sterker staan en daadkrachtiger zal de onderhandelde oplossing sterker en beter zijn voor de werknemers van die sector of dat bedrijf. Dat is de hele essentie van een vakbond. Ik begrijp dat u dat niet begrijpt. Uw ideologisch vernauwde brein kan die eenvoudige logica niet aan.

          De "onderhandelde oplossing" is zo ook toegepast in de afspraak omtrent het meenemen van ziektedagen voor de telling van het verlof. U bent zo jaloers toch... Zou u beter niet wat meer gaan schaven aan uw eigen CAO, waar u werkt? Of vergis ik me en behoort u wel degelijk tot diegenen die daadwerkelijk geen bal ge¨nteresseerd zijn in de zo voordelig mogelijke arbeidsvoorwaarden voor arbeiders en bedienden?

          3) En ja , uw volgende infantiele argument staat er weer aan te komen (gepreconditioneerd... logisch)... U gaat het algemeen belang van de maatschappij in contradictie brengen met het belang van de werknemers bij de NMBS. U gaat zich boven de vraag plaatsen uit mijn vorig punt (lees eigenlijk: "ontwijken").

          En dat is precies wat de 4de macht ook doet en uw ideeên mee voedt (Enfin, ervan uitgaand dat u niet tot de 1 procent behoort, want dan bent u diegene die de 4de macht voedt van deze ideeën natuurlijk ;-))

          Als u denkt dat de staat - en per definitie altijd in het algemeen belang - institutioneel boven elk individueel of ander collectief recht staat (of zou moeten staan), dan bent u de facto een potentiële aanhanger van het fascistisch gedachtengoed (het bekende fasco-coöperatisme). Euh, Liberalen, waar zitten jullie?

          • door Alweer op woensdag 16 december 2015

            Begrijp ik het goed dat u het normaal vindt dat een zieke na zijn ziekteverlof compensatie krijgt voor overuren die hij (uiteraard, hij was ziek) niet gewerkt heeft ? Zoiets bestaat in geen enkele andere sector, men noemt dit dus een privilege, dat kennelijk belangrijker is dan de reiziger. En dat voor een publieke dienst waar iedere Belg jaarlijks enkele honderden uren aan toelegt. Niet alleen zijn reizigers "egoïsten", zoals Jos Digneffe (toenmalig hoofd van een belangrijke vakbond) ooit krachtig stelde, ze moeten ook hun mond houden. Fijne democraten.

            • door Kurt op vrijdag 18 december 2015

              Sam, ik ben een groot voorstander van een onderhandelde oplossing en voordelen voor de arbeiders. Het ideale is het Duitse systeem van mitbestimmung. Echter, niet in dit geval, de jaarlijkse factuur van de voordelen valt immers niet bij het bedrijf zelf, maar bij ons. Voordelen kan je krijgen als je goed presteert, een kwaliteitsvol product of dienst aflevert. De NMBS doet het tegenovergestelde.

            • door sam vanderleyden op vrijdag 18 december 2015

              Aha... zeer spitsvondig, doch doortrapt en voor mij althands uiterst doorzichtig. Alweer & wederom... uw retorische kunsten en oneerlijk intellectuele trucen zijn nog steeds te zwak .. flauwe pudding maw. 2 voorbeelden:

              1) U kiest er een welbepaald punt uit, om op te argumenteren (enfin, althands een poging te wagen), om op deze manier niet op andere punten waar u geen argumenten meer voor heeft (enfin, toch geen waar u de lachtest mee kan doorstaan), in te hoeven gaan. In dit geval is dat het feit van de looninlevering in ruil voor 2 uur minder werk per week. (Kan ook aan accuut geheugenverlies te wijten zijn)

              2) U fantaseert een tegenstelling (die er niet is) als bodem voor iets wat op een argument zou moeten trekken. En nota bene ook dat doorstaat de (be-)lach(-elijkheids) test niet:

              In deze: Het akkoord om de standaard WTV-dagen te laten doortellen tijdens ziekteverzuim is per definitie een akkoord geweest tussen de vakorganisaties en de raad van bestuur van de NMBS. Een contract zoals men kan zeggen. Een juridische bezegeling... Maar dat begrip is u waarschijnlijk vreemd als het gaat om CAO's?

              U brengt dit in tegenstelling tot "het belang van de reiziger'. Zomaar.. gratuite.. out of the blue.. Staving? Argumenten? Nopes, Nihil. Het één heeft geen enkel oorzakelijk verband met het ander. Mooi, maar zwak geprobeerd "alweer & wederom". Zijn er nog van die retorische streken die u uit uw hoed gaat toveren?

              In essentie lijkt u eigenlijk stikjaloers te zijn op de vakbonden en haar verwezenlijkingen... enfin toch wat bepaalde geledingen en bedrijven betreft. U gedijt mee op valse tegenstelling; Nu weet ik zelf nog niet of u slachtoffer bent van goedgelovigheid, naïviteit en brainwashing... of eerder door en door perfide en een ideologische aanhanger van "de 1 procent".

              • door Alweer op maandag 21 december 2015

                Het bestaan van privileges (compensatie krijgen voor uren die men niet gewerkt heeft) wordt rechtstreeks betaald door de reizigers. Daarom het evidente verband dat U niet lijkt te snappen, wat uw recht is uiteraard.

    • door PVDPUTTE op dinsdag 15 december 2015

      Niets staat u in de weg om een dergelijke job te gaan uitoefenen zodat u evenveel van deze zaken kan genieten (of profiteren zoals u het waarschijnlijk ziet).... Na wat heen en weer gependel tussen overheid en privé in mijn carrière (inclusief tankkaart, dure Duitse bedrijfswagen die ik mij zelf nooit zou kunnen permitteren etc) stel ik echter vast dat men in de private sector vooral veel tijd heeft om de rekening van een ander te maken...

      • door Kurt op woensdag 16 december 2015

        Ik heb niks tegen recuperatieverlof, verre van. Maar als je 40u werkt ipv 36, kan je maximaal 20 dagen op een jaar recupereren, als je er dan 26 krijgt is dat er 6 dagen teveel. Beledig me dan niet met te zeggen dat het recup is. If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.

        • door sam vanderleyden op woensdag 16 december 2015

          Euh Kurt wat is uw cognitief probleem of is het een lacune in uw kennis? Ik -bvb.-werk in een 40u systeem voor een 38u regeling. Dat geeft ons althands 11,5 WTW dagen. Is dat moeilijk om te begrijpen? informeer u eerst wat beter

          • door Kurt op woensdag 16 december 2015

            Gosh, elementaire wIskunde is mijn probleem. Reken even mee. De man heeft 24 dagen verlof, 26 recupdagen en 13 feestdagen. Samen is dat 63 dagen. Afgerond naar beneden is hij dus 12 werkweken thuis. Een jaar telt 52 weken, dus werkt de man 40 weken effectief. Vier uur per week teveel werken maal 40 is 160 uur of 20 dagen. Je kan nog enkele iteraties maken om op het exacte getal te komen, maar 21 zal het niet zijn. Met andere woorden, de man heeft 6 extra verlof dagen waar hij niks hoeft voor te doen. An sich heb ik er niks op tegen, maar wees dan eerlijk en noem het geen recuperatie verlof.

          • door Kurt op donderdag 17 december 2015

            Sam, met mijn beperkte kennis zou ik de vakbonden hun zin geven. Het feestje bij de treinreiziger als de compleet zelfrijdende trein aangekondigd wordt zal des te groter zijn. Er zijn al een honderdtal voorbeelden van zelfrijdende metro's, nog 10 jaar max en we zijn er. Ze hebben dan meteen een nulurenweek. Kijk naar Japan, door doorgedreven automatisering is de gemiddelde vertraging er 29 seconden, en dat is met inbegrip van vertragingen veroorzaakt door aardbevingen, overstromingen, sneeuwstormen en typhoons.

  • door Thomas Vanden Abeele op donderdag 17 december 2015

    Een teleurstellend artikel, ondermaats voor een site als De Wereld Morgen, waar ik toch wel fan van ben. Als je de zaak een beetje nader bekijkt dan wordt er bitter weinig weerlegd door de schrijver. Ik noem mezelf links-groen-sociaal-progressief of ziets, en ben kritisch voor wat als rechtse media kan doorgaan, maar net zo voor linkse media. En ik moet helaas bekennen dat dit artikel voor mij onder de noemer desinformatie valt. Jammer, want het komt de geloofwaardigheid niet ten goede.

    • door sam vanderleyden op maandag 21 december 2015

      ... en euh, inhoudelijk nu? waarom maw?

      • door Thomas Vanden Abeele op maandag 21 december 2015

        Onder andere omdat er nogal simplistisch enkel over verlofdagen in de letterlijke zin van het woord wordt gesproken, terwijl andere soorten vrije dagen / dagen thuis niet behandeld worden. Dat levert een "kop" op die technisch gezien (misschien) klopt, maar geen correct totaalbeeld schept binnen dit debat. Een zwaktebod van De Wereld Morgen in mijn ogen. Alle sympathie voor de werknemers bij onze spoorwegen, maar de onvolledige berichtgeving van bepaalde partijen counteren aan de hand van even gebrekkige eigen berichtgeving vind ik ondermaats voor kwaliteitsjournalistiek.

  • door lievenB op zaterdag 19 december 2015

    Er zijn hier duidelijk een aantal reageerders die de zaken bewust verkeerd willen voorstellen of het niet willen befrijpen. Stel je hebt een contract om halftijds te werken en je werkt de ene week drie dagen en de andere twee dagen. Heb je dan een elke twee weken een extra halve dag vakantie? Of misschien werk je in een systeem dat je week één alle dagen werkt en week twee geen van de dagen. Heb je dan elke twee weken 5 extra vakantie dagen? Dit is exact hetzelfde geval met mensen die een contract hebben van 36 uur maar bvb 40 of meer uur werken in een bepaade periode en in een andere periode dan minder dagen werken. Dat zijn geen vakantiedagen. Wie dat beweert is m.i. van kwade wil.

    • door Kurt op maandag 21 december 2015

      Nu ben ik blijkbaar al van kwade wil omdat ik de dingen correct voorstel. Recuperatieverlof is recuperatie van teveel gewerkte uren. Niet meer, niet minder. Als je halftijds twintig uur werkt en je komt overeen om 2 uur minder te werken met minder loon. Dan heb je na 2 weken, in welk regime dan ook, 4 u teveel gewerkt en recht op een have dag recup. Als je na 2 weken vakantie echter, een halve dag verlof krijgt dan is dit logischerwijs geen recuperatieverlof. Dat is goed onderhandeld van de vakbond en extra verlof. En nogmaals, ik ben voorstander van een sterke vakbond, werknemers hebben recht op hun deel van de winst. Echter, gemiddeld betaalt elk huishouden ongeveer honderd euro in de maand aan subsidies voor de NMBS. Elk bedrijf was reeds lang bankroet. En wat doen de bonden? In plaats van mee te denken aan een performant bedrijf waar iedereen beter van wordt, vechten ze de beslissing aan van een , tot nader order, democratisch verkozen regering. Nu vragen ze, godbetert, een ontmijner om een onderhandelingskader te bepalen. Na 9 maand onderhandelen. Awel ja, het kader is reeds lang bekend, 4% efficiëntiewinst. Als ze dat aanvechten, is het een politieke staking, ten koste van de reiziger en ook de mensen die jaarlijks 1200€ betalen in hun gezicht uitlachen. Egoïsme, pur sang, stel je voor wat men zou kunnen doen als we 3 miljard jaarlijks ter beschikking hadden voor armoedebestrijding. Mag ik terloops aan de moderator vragen om reacties met beledigende taal te verwijderen? Ik hou van beschaafde discussies.

      • door Dirk Nelissen op woensdag 6 januari 2016

        Wel die 100 euro betaal ik met plezier ! Wat niet geldt voor de subsidies van bedrijfswagens, kernenergie, 5 regeringen teveel voor één land, subsidies aan de petrochemie, agro-industrie, vliegverkeer. Het is jouw democratisch verkozen regering die ook daar blijkbaar haar prioriteiten legt. Want de dienstverlening zou ze maar al te graag privatiseren.

      • door bert vds op woensdag 3 februari 2016

        Je berekening klopt als een bus. Er worden inderdaad enkele dagen recuperatieverlof teveel toegekend als je de daadwerkelijk gewerkte dagen telt. Toch vind ik niet dat het spoorwegpersoneel overdreven privileges heeft. Bijna iedere job heeft voordelen, afhankelijk van de sector. 't Lijkt alsof men jaloezie wil opwekken om een draagkracht te verkrijgen om hun asociale maatregelen door te kunnen voeren. Verdeel en heers... En liever een uitgeruste bestuurder dan een uitgeperste citroen aan het stuur.

  • door KimP op woensdag 8 juni 2016

    Beste Heer Jantograaf,

    ik vind uw reactie niet helemaal eerlijk. Ik heb zelf nog de verlofrechten van treinbestuurders verwerkt en jullie hebben ook nog CX/RX dagen. Niet alleen de treinbestuurders trouwens, ook het ander NMBS personeel.

    Ik quote even een treinbestuurder van een andere blog (https://dagoke.wordpress.com/2013/06/04/waarom-is-het-beroep-van-treinbestuurder-een-zwaar-beroep/)

    treinbestuurder says : 4 september 2013 om 08:54 Ik ben zelf ook treinbestuurder (reizigers), maar vind toch dat op deze blog iets te veel de nadruk wordt gelegd op de negatieve aspecten van ons beroep. Het klopt dat er zware diensten tussen zitten waar er amper keertijd is en je je bokes aan de stuurtafel dient op te eten. Echter zijn er even goed diensten waar er wel degelijk pauzes zijn (RES, HLP, keertijd van 40-50 minuten) of diensten van slechts 6-7u en dat maakt die werkdag al een heel stuk luxuezer. Qua verlof begint het op ons depot terug in orde te komen (na een paar zware jaren waar er heel veel verlof werd geweigerd wegens onderbezetting). Met de massale aanwervingen zie ik dit probleem echt wel verdwijnen. Het loon mag natuurlijk altijd iets hoger zijn, maar ik denk dat we eigenlijk niet de klagen hebben met het onze (incl. premies) gezien het aantal dagen dat we eigenlijk maar moeten werken: 365 dagen – 130 CX/RX – 24 VV – 13 KD – 5 à 10 OO = +/- 190 dagen per jaar werken en 175 dagen thuis. Enkel het onderwijs doet nét iets beter.

Lees alle reacties