Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

Ja, ik wil steunen

Sluit dit venster

about
Toon menu

"Dieselgate" II: GB, Frankrijk, Duitsland oefenden druk uit voor zwakkere testprocedures

De fraude door autofabrikant Volkswagen met 11 miljoen auto's veroorzaakt wereldwijd bijna een miljoen ton aan vervuiling met stikstofoxiden. Dat blijkt uit een analyse van de Britse krant The Guardian. Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland vragen nu nader onderzoek, maar hebben zelf jarenlang gelobbyd om modernisering van verplichte testen voor nieuwe dieselwagens tegen te houden.
donderdag 24 september 2015

Volkswagen zag zich verplicht 482.000 sinds 2009 verkochte auto's terug te roepen in de VS nadat de Amerikaanse milieudienst Environmental Protection Agency (EPA) had ontdekt dat de wagens uitgerust waren met een systeem om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) bij officiële tests te verminderen. Het gaat voornamelijk over de Volkswagen Jetta en Jetta Sport.

De Britse krant The Guardian berekende dat die voertuigen in de VS jaarlijks tussen 10.392 en 41.571 ton vervuiling hebben geproduceerd. Hadden ze zich werkelijk aan de EPA-standaarden gehouden, dan zou die uitstoot amper 1039 ton zijn geweest, een verschil van 40.532 ton.

Het concern Volkswagen produceert naast het eigen merk Volkswagen ook de merken Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT en Škoda evenals motorfietsen Ducati en Volkswagen-vrachtwagens. Het bedrijf heeft inmiddels toegegeven dat wereldwijd waarschijnlijk 11 miljoen Audi's en Volkswagens met de bewuste technologie zijn uitgerust. Als dat klopt, stelt The Guardian, zouden al die voertuigen samen goed zijn voor 237.161 tot 948.691 ton stikstofoxiden per jaar.

Aandelenkoers

De aandelen van het concern Volkswagen tuimelden al met bijna een derde naar beneden sinds het nieuws van de fraude op 18 september 2015 bekend raakte. Beleggers vrezen dat boetes en schadeloosstellingen een zware domper zullen zetten op de winstverwachtingen van het bedrijf.

Wetenschappers vermoeden dat de invloed van het schandaal in Europa, waar ongeveer de helft van de wagens een dieselmotor heeft, veel groter zal zijn in de VS, waar het over amper 3 procent van de voertuigen gaat.

Britse studie

Kort voor deze recente revelatie bleek uit onafhankelijke testen door het Brits onderzoeksinstituut Transport & Environment (T&E) dat nieuwe dieselwagens in werkelijkheid tot zeven keer meer uitstoten dan de nieuwe EU-norm toelaat. Sinds 1 september moeten nieuwe dieselwagens in de EU voldoen aan de Euro 6-norm. Autofabrikanten bereiken die norm echter enkel door hun wagens in optimale, onrealistische omstandigheden te laten testen. Zo gebeuren de eigen testen van het bedrijf op een gesloten parcours door een gespecialiseerde chauffeur, met aangepaste versies van de wagens en speciale banden.

 

Audi TDI (wallpaperswiki.org)













Uit onderzoek van deze Britse instelling bleek dat de uitstoot in werkelijkheid veel hoger ligt. De 23 onderzochte automodellen van zowat alle grote fabrikanten bleken gemiddeld zeven keer meer stikstofoxiden uit te stoten dan de Euro-6-norm toelaat. Eén wagen, de Audi TDI, die eveneens door Volkswagen wordt geproduceerd, stootte zelfs 22 keer de toegelaten hoeveelheid uit.

De Amerikaanse overheid heeft de voorbije jaren ongeveer 51 miljoen dollar subsidies gegeven aan Volkswagen voor het ontwikkelen van groene dieseltechnologie. Die subsidies werden toegekend op basis van deze vervalste testresultaten.

Boter op het hoofd

De overheden van Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland eisen een grondig onderzoek. Volgens T&E hebben deze land echter jarenlang zelf druk uitgeoefend op de Europese Commissie om nieuwe, grondige testen van emissies tegen te houden. Ze hebben onder meer hun best gedaan om elementen van de testprocedure van 1970 te behouden in de nieuwe voorziene testprocedure Wolrld Light Vehicles Test Procedure (WLTP), die in 2017 zou moeten worden ingevoerd.

Duitsland ging nog verder door te eisen dat testen enkel zouden worden uitgevoerd op neerwaartse hellingen en dat de fabrikanten in hun publiciteit een waarde 4 procent lager dan de testresultaten te vermelden. Ze eisten ook dat testen alleen zouden worden uitgeoverd met nieuwe volledig opgeladen autobatterijen. Daarmee wordt onder meer vervuiling tijdens het starten fel verminderd.

Samen zouden deze beperkingen van de testprocedures de autobedrijven toelaten 14 procent meer CO2 te vervuilen dat wat door de EU-normen wordt toegelaten.

(IPS-bericht aangevuld met eigen berichtgeving)

Bronnen:

Nieuwe dieselwagens stoten meer uit dan Europese norm

U.S. paid up to $51 million in subsidies for 'clean' VW diesels

UK, France and Germany lobbied for flawed car emissions tests, documents reveal

VW scandal: what the emissions revelations mean

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

6 reacties

  • door Stein op donderdag 24 september 2015

    En dit zijn de landen die de voorhoede moeten vormen voor een nieuw klimaatakkoord? Oja, wacht, 'onze economie, onze bedrijven moeten we niet vergeten he'.

  • door Jean Van den Bosch op donderdag 24 september 2015

    Feitelijk een correcte weergave van hetgeen momenteel gebeurd. Maar de EU en andere hebben zelf boter op hun hoofd. Als je de verbruikscijfers vergelijkt van een wagen 30 jaar terug en nu. Kom je tot een hele rare vaststelling, je wagen verbruikt nu tot 30% meer!!!! Dit komt vooral door de Katalysator die zogenaamd de uitlaatgassen reinigt en de vuiligheid eruit haalt. De oudere lezers zullen het, hedendaags, meerverbruik wel beamen. Vooral als het gewicht van de wagen hetzelfde is en vooral van hetzelfde automerk. Het rijden op diesel levert geen enkel brandstof-vermindering op, komt gewoon neer, op hetzelfde cijfer, als rijden met benzine. Wel gerekend naar de hedendaagse getallen. Bv. met een alfa-romeo kom je nooit onder de 8l/100 km, vroeger een oudere Lancia 7l/100km (beide diesel versie). Opel Omega van 20 jaar terug 6l/100km (benzine). In de 3 gevallen komt het gewicht overeen, rond de 1550 kg. Gewoon het plaatsen van een zinloze katalysator levert alleen winst op voor de staat. Dit door het meerverbruik, terwijl de luchtkwaliteit nog altijd verslechtert.

    • door ria aerts op zaterdag 26 september 2015

      Nu ziet men waar de afschaffing van de regels in een markteconomie toe leidt. Zal men er iets uit leren?

  • door john op zaterdag 26 september 2015

    Een echt schonere motor krijg je door een hoger thermisch rendement te halen en niet door naverbranding in het uitlaatsysteem wat weer energie kost. Als voorbeeld noem ik een oude Deutz FL913 motor, deze was zo zuiver dat een witpapier wit bleef, we spreken nu over 1985! dit allemaal zonder electronica. Heb weet dat deze motoren in een kelder gebruikt werden. Dit met aangepaste brandstof (inmiddels norm betreffende de zwavel) en een goede mechaniker, wat ook niet standaard meer is want het kastje zegt wat er moet gebeuren.

  • door kees van oosten op woensdag 30 september 2015

    Wij (de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht) wijzen er al langer op dat het weinig zegt of een diesel tot Euroklasse 1, 2, 3, 4, 5 of 6 hoort omdat autofabrikanten dat zelf kunnen uitmaken op basis van EU regels die veel ruimte bieden voor wat officieel genoemd wordt 'uitnutting van testflexibiliteit' . Een mooi woord voor fraude.

    Uit rapporten van TNO uit 2012 blijkt al duidelijk dat door autofabrikanten gesjoemeld wordt. Niet alleen bij het zelf uitvoeren van tetsts maar ook door het installeren van software waardoor de auto onder testcondities veel 'schoner' is dan op de weg. Alle juristen en milieuprofessionals van overheden, adviesbureaus en officiële milieu organisaties zijn bekend met de rapporten van TNO.

    Eigenlijk is het grootse schandaal dat al die juristen en milieuprofessionals hun mond houden doordat ze op een of andere manier uit de ruif van de overheid eten en dat de Nederlandse pers zo braaf en volgzaam is dat alles genegeerd wordt wat niet van geautoriseerde gezaghebbende bronnen afkomstig is. De woordvoerder van de minister of de wethouder wordt op zijn woord geloofd, kritische kleine aktiegroepen die geen zoete broodjes bakken met de overheid worden genegeerd..

    De EPA in Amerika was er voor nodig om in Nederland in de pers te krijgen wat alle officiële luchtkwaliteitsdeskundigen van overheid, adviesbureaus en milieuorganisaties (Milieudefensie, Natuur en Milieu) onder de pet hielden. Dat is het grote schandaal. Zie voor meer info: www,stopluchtverontreiniging.nl

    Kees van Oosten Utrecht kvanoost@xs4all.nl

  • door Patten op woensdag 21 oktober 2015

    Ik hoor dagelijks over het VW dieselschandaal - dieseluitstoot van auto's maar...ik hoor totaal niets over de ontelbare vrachtwagens en bestelwagens alsook "lichte vrachten" met een jaarlijkse "belachelijk" rijtaks van om en bij de "85 euro" die hedendage toch vooral onze vele wegen in Belgenland(je) overspoelen..? En dan nog maar gezwegen over de ontelbare dure Audi/BMW/Volkswagen-"leasewagens" die toch ook allen over TE krachtige turbodieselmotoren beschikken....(en daar gretig gebruik van maken)meestal ook nog MET gratis tankkaart en die zouden dan helemaal buiten schot blijven..!? Het is enkel de werknemer die met zijn persoonlijke "al veel kostende" wagen de dupe wordt van dit nieuwe beleid!?Die dan méér euro's zal moeten ophoesten om nog naar zijn/haar werk te kunnen pendelen...dit gaat toch ons menselijk verstand te boven... ?Dat het beleid daar maar eens werk begint van te maken..

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties