Audi TDI (wallpaperswiki.org)
IPS

Nieuwe dieselwagens stoten meer uit dan Europese norm

Testen tonen aan dat nieuwe dieselwagens in werkelijkheid zeven keer en meer uitstoten dan de nieuwe EU-norm toelaat. Nochtans kan een relatief goedkoop systeem de dieseluitstoot flink aanzuiveren. Grootste zondaar is de Audi TDI die 22 maal meer gifstoffen uitstoot dan toegelaten.

dinsdag 15 september 2015 17:16

Sinds 1 september 2015 moeten nieuwe dieselwagens in de EU voldoen aan de Euro 6-norm. Autofabrikanten bereiken die norm in hun eigen testritten door hun wagens in optimale onrealistische omstandigheden te testen. Zij voeren hun testen uit op een gesloten parcours met een ideaal wegdek, met een gespecialiseerde chauffeur, met aangepaste versies van de wagens en speciale banden met ideaal aerodynamisch profiel.

(de Euro-normen stellen maximale toegelaten uitstootwaarden vast voor koolstofmonoxide, nitraten en stofdeeltjes in de uitlaat van auto’s. De allereerste norm werd ingesteld op 1 januari 1992, nvdr)




De werkelijke uitstoot op de weg ligt vele malen hoger, zo blijkt uit neutraal onderzoek van de Britse denktank Transport & Environment (T&E). 23 onderzochte automodellen van alle grote merken bleken gemiddeld zeven keer meer stikstofoxiden uit te stoten dan de Euro-6 norm toelaat. Eén wagen, de Audi TDI, stoot zelfs 22 keer de toegelaten hoeveelheid uit.

(TDI of Turbocharged Direct Injection is een technologie die werd ontwikkeld door de Volkswagen Group en toegepast in al haar merken Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT, Škoda and Volkswagen, in Ducati motorfietsen en in MAN, Scania, Neoplan en Volkswagen-vrachtwagens, nvdr) 

VS krijgen wel propere diesels

Dat het anders kan bewijzen de autofabrikanten zelf. Uit het rapport van T&E blijkt immers dat de fabrikanten in de VS versies van dezelfde auto’s verkopen die minder vervuilend zijn. “Elke nieuwe dieselauto zou nu schoon moeten zijn, maar in werkelijkheid is het er maar 1 op 10”, zegt Greg Archer van T&E. “Dit is de belangrijkste oorzaak van de luchtvervuiling die onze steden treft. Autofabrikanten verkopen schonere diesels in de VS en het testproces zou ze moeten verplichten om dat ook in de EU te doen.”

De apparatuur om de voertuigen schoner te maken kost ongeveer 300 euro per auto, zegt T&E. “Er is geen technische reden waarom de normen niet snel opgelegd kunnen worden en de lucht in de stad snel verbeterd kan worden”, stelt het rapport. “De technologie om de uitstoot te verminderen is beschikbaar en betaalbaar.”

Bronnen:

9 out of 10 diesel cars still exceed EU pollution limits, study finds

Nine out of 10 new diesel cars exceed EU pollution limits, report finds

Don’t Breathe Here: Tackling air pollution from vehicles

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!