Bij DeWereldMorgen.be schrijven we niet voor de clicks.

We maken media voor een betere wereld.

Samen met vele vrijwilligers en burgerjournalisten.

Om dit te blijven doen hebben we uw steun meer dan nodig!

Steun onafhankelijke media!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

Nieuwe dieselwagens stoten meer uit dan Europese norm

Testen tonen aan dat nieuwe dieselwagens in werkelijkheid zeven keer en meer uitstoten dan de nieuwe EU-norm toelaat. Nochtans kan een relatief goedkoop systeem de dieseluitstoot flink aanzuiveren. Grootste zondaar is de Audi TDI die 22 maal meer gifstoffen uitstoot dan toegelaten.
dinsdag 15 september 2015

Sinds 1 september 2015 moeten nieuwe dieselwagens in de EU voldoen aan de Euro 6-norm. Autofabrikanten bereiken die norm in hun eigen testritten door hun wagens in optimale onrealistische omstandigheden te testen. Zij voeren hun testen uit op een gesloten parcours met een ideaal wegdek, met een gespecialiseerde chauffeur, met aangepaste versies van de wagens en speciale banden met ideaal aerodynamisch profiel.

(de Euro-normen stellen maximale toegelaten uitstootwaarden vast voor koolstofmonoxide, nitraten en stofdeeltjes in de uitlaat van auto's. De allereerste norm werd ingesteld op 1 januari 1992, nvdr)

De werkelijke uitstoot op de weg ligt vele malen hoger, zo blijkt uit neutraal onderzoek van de Britse denktank Transport & Environment (T&E). 23 onderzochte automodellen van alle grote merken bleken gemiddeld zeven keer meer stikstofoxiden uit te stoten dan de Euro-6 norm toelaat. Eén wagen, de Audi TDI, stoot zelfs 22 keer de toegelaten hoeveelheid uit.

(TDI of Turbocharged Direct Injection is een technologie die werd ontwikkeld door de Volkswagen Group en toegepast in al haar merken Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT, Škoda and Volkswagen, in Ducati motorfietsen en in MAN, Scania, Neoplan en Volkswagen-vrachtwagens, nvdr) 

VS krijgen wel propere diesels

Dat het anders kan bewijzen de autofabrikanten zelf. Uit het rapport van T&E blijkt immers dat de fabrikanten in de VS versies van dezelfde auto's verkopen die minder vervuilend zijn. "Elke nieuwe dieselauto zou nu schoon moeten zijn, maar in werkelijkheid is het er maar 1 op 10", zegt Greg Archer van T&E. "Dit is de belangrijkste oorzaak van de luchtvervuiling die onze steden treft. Autofabrikanten verkopen schonere diesels in de VS en het testproces zou ze moeten verplichten om dat ook in de EU te doen."

De apparatuur om de voertuigen schoner te maken kost ongeveer 300 euro per auto, zegt T&E. "Er is geen technische reden waarom de normen niet snel opgelegd kunnen worden en de lucht in de stad snel verbeterd kan worden", stelt het rapport. "De technologie om de uitstoot te verminderen is beschikbaar en betaalbaar."

Bronnen:

9 out of 10 diesel cars still exceed EU pollution limits, study finds

Nine out of 10 new diesel cars exceed EU pollution limits, report finds

Don't Breathe Here: Tackling air pollution from vehicles

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

5 reacties

  • door Koban op woensdag 16 september 2015

    Geen audi meer aankopen voorlopig, de enige manier om dergelijke schurkenstreken te bestraffen.

  • door john op woensdag 16 september 2015

    Een andere mogelijkheid is om te wagen de uitstoot te laten meten, bv bij de autokeuring. Als dit bij een nieuwe wagen gebeurd is er een begin stand, is dit niet conform dan kan een procedure worden opgestart. Als er voldoende procedures zijn en een gerechtelijke uitspraak gebeurd er snel iets.

    In het achterhoofd de Audi TT, toen die uitkwam vlogen meerdere uit de bocht met dodelijke afloop, dit werd op de onervarenheid van de bestuurder toegeschreven, echter toen een ex rally kampioen verongelukte naam de rechtbank de beslissing om alle auto´s verplicht om te bouwen, argument gaat niet, werd wederlegt met dan maar omruilen, waarna het ombouwen wel bleek te gaan.

    Bij het hebben van een begin vervuilingsstand is er een argument om later als de wagen volgens de keuring over de limiet is om voor rekening van de klant herstellingen te laten uitvoeren een argument tot verweer wegens constructiefout waar een aansprakelijkheidstermijn van 10 jaar op staat.

    We mogen ook niet vergeten dat het brandstofverbruik vertekend wordt door de kilometerteller, deze geeft principieel te veel aan, dit is gunstig voor onderhoud, lease termijnen en "verlaagt" hierdoor het brandstofverbruik.

    Dit verschil is eenvoudig te controleren door met een navigatie exact de rit te volgen en de begin en eindstand te vergelijken, bij een normale rit, geen zigzag, is snel een indicatie betreffende de korrektheid.

    Vergeet ook niet als banden slijten de omtrek kleiner wordt en meer omdraaiingen nogdig hebben (lees meer km).

  • door Eddy van Thielen op woensdag 16 september 2015

    Er is maar één maatstaf voor het meten van schadelijke uitstoot, en dat is het werkelijke verbruik van de auto, al de rest is flauwe kul. Hoe minder de auto verbruikt, hoe milieuvriendelijker, zo simpel is dat, en dat geldt voor alle brandstoffen. Vooral bij de Duitse bolides wordt er tegen de sterren op geschoemeld met de verbruikscijfers, en dus ook de uitstoot. Op papier ziet het er allemaal OK uit, een voorbeeld uit het werkelijke leven. Een vriend van mij kocht een mooie nieuwe auto, een Duitse topper van een uiteraard niet nader te noemen merk. Fier als een gieter was hij, op papier een gemiddeld verbruik van 5,5 liter diesel op 100 km, een uitstoot van 95 gr. co², en de rest van de bla, bla, bla... Tot na de eerste 2000 Km, toen bleek dat het verbruik maar niet onder de 9,5 liter diesel op 100 km wilde zakken. Verschillende keren is hij met zijn auto terug naar de garage geweest, niets abnormaal te vinden, en volgens de garagist een normaal verbruik voor deze auto. Dus, als het verbruik zo hoog ligt, zal de uitstoot ook wel navenant zijn, nietwaar? Navraag bij een kennis van mij, een dame die in een onafhankelijk testlabo in het Noorden van Frankrijk werkt, bevestig dat trouwens, en ook mijn stelling, hoe hoger het werkelijk verbruik, hoe hoger de uitstoot. Het kan dus tegenwoordig perfect, dat iemand met zijn 20 jaar oude autootje, goed onderhouden en in perfecte staat, met een verbruik van 5 liter op 100 km, binnenkort zijn of haar perfect goede autootje naar de schroothoop mag rijden, terwijl iemand anders in een peperdure zware bolide, die op papier beantwoord aan de euro 6 norm, maar in werkelijkheid 10 tot 12 liter verbruikt, met bijhorende aanslag op het milieu, de groene vlag krijgt van onze regeringen.

    • door john op dinsdag 22 september 2015

      Deze gegevens met een 20 jaar oude auto zijn voor de normale gebruiker niet meer te controleren.

      Vroeger werd het verbruik gemeten tijdens "normale" ritten ook door de autobladen. Gebruikelijk was ook om er eens alles uit te halen, dit gaf een werkelijk verbruik aan. Neem een test van 20 jaar geleden en doe met dezelfde wagen een normale rit zo als die nu volgens het boekje gereden wordt dan zie je een enorme "daling" van het verbruik.

      De motoren zijn aanzich wel iets verbeterd, maar de extra troep die verhoogd he verbruik weer enorm.

      Denk alleen maar aan de airco, die staat bij de meesten op automatisch (1 ltr/100km) en de koude lucht wordt weer verwarmt door de motor. door een andere schuinte van de voorruit was dit al te beperken.

      Een oude onderstel leraar zij eens: Alle opties zijn nadelig als ze echt goed waren zit het er standaard in en verder als de electronica de fouten moet opvangen is het concept niet goed!

      • door Eddy van Thielen op vrijdag 25 september 2015

        Waarom zouden de gegevens met een 20 jaar oude auto niet meer te controleren zijn? Vroeger reden wij gewoon 100 km, op b.v. de E313, gebruikmakend van de kilometerpaaltjes langs de weg. Zo konden wij zeer nauwkeurig de afwijking van de kilometerteller vaststellen. Dan voltanken, en een x aantal bij dagelijks gebruik, b.v. 500 km rijden, en na voltanken kan je dan zeer nauwkeurig het verbruik berekenen. Nieuwe banden is wel opnieuw beginnen, want dan klopt niet niet meer, alhoewel het verschil te verwaarlozen was op 100 km., dat weet ik uit ervaring. Werkt nog altijd feilloos hoor, zowel voor oude als voor nieuwe auto's, en het voordeel is dat het nooit liegt.

      Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties