Een trein is maar zo goed als zijn personeel. Volgens de Britse pers zijn de Belgische treinwachters de meest vriendelijke van het continent. Geduldig, informatief, behulpzaam (de treinbegeleiders op deze foto werden in 2013 toevallig gefotografeerd en weten niets van dit artikel) (foto Lode Vanoost)

Treinpersoneel met te veel volgens rapport dat ze niet krijgen

Volgens krantenberichten zouden er ongeveer 1300 treinbegeleiders en treinbestuurders te veel zijn bij de NMBS in vergelijking met andere spoorwegmaatschappijen. Dat zou blijken uit het vergelijkend onderzoek dat grote baas Cornu heeft laten uitvoeren. De vakbonden reageren niet: “Dat kunnen wij niet, want we hebben dat rapport nog altijd niet ontvangen.”

dinsdag 9 juni 2015 15:43
Spread the love

Eind
mei presenteerde Jo Cornu, CEO van de NMBS, een zogeheten benchmarking-rapport aan de pers. Uit een vergelijkend onderzoek van
een aantal parameters bleek de NMBS telkens weer als minst efficiënt naar voren te komen van zowat alle spoorwegmaatschappijen van het Noordelijke deel van de EU.

Er
zouden volgens dat onderzoek ongeveer 2400 mensen te veel werken bij de NMBS, de treinen
worden niet efficiënt ingezet, het personeel is niet productief
genoeg, de tickets zijn te goedkoop enzovoort…

Volgens het artikel ‘NMBS kan met 1300 spoormannen minder’ in De Standaard van 9 juni 2015 zouden
er 1300 treinbegeleiders en treinbestuurders te veel werken.

De
krant trekt die conclusie uit “een uitgebreidere versie
van de benchmarkstudie, die de Standaard kon inkijken, (en die)
brengt helder in kaart hoe de NMBS aan efficiëntie kan winnen. (…) Uit
de benchmarkstudie van McKinsey, waarvan de redactie nu ook een
uitgebreidere versie kon inkijken, blijkt dat vergelijkbare Europese
treinoperatoren dezelfde kilometers afleggen met 21 procent minder
bestuurders en 24 procent minder begeleiders. Als de NMBS een
gelijkaardige efficiëntie aan de dag zou leggen, zou ze evenveel
treinen kunnen laten rijden met bijna 700 bestuurders en 600
begeleiders minder.”

1300 op een totaal van bijna 3000 treinbegeleiders en -bestuurders, dat is bijna de helft minder. Een
reactie van de vertegenwoordigers van het personeel van de NMBS
blijft voorlopig uit. Wil dit zeggen dat ze geen argumenten hebben?

Power Point

Jean-Pierre Goossens van
ACOD-Spoor: “Drie weken nadat Jo Cornu de bevindingen van zijn
studie aan de pers heeft medegedeeld wachten wij nog steeds op de
tekst van die studie. Het enige wat we te zien kregen tot nu was een
korte PowerPoint. Morgen (10 juni) is het sturingscomité, misschien
krijgen we de tekst dan, ik weet het nog niet.”

Voor
een gedetailleerde commentaar van de vakbonden op de stellingen van
het onderzoek is het dus voorlopig nog even wachten. Treinbegeleiders
en treinbestuurders van de NMBS klagen ondertussen al jaren over
achterstallige verlof- en compensatiedagen. 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!