Google weet al
jorislacht

Google weet al

vrijdag 17 april 2015 15:51

Je klikt je brower open, Google verschijnt en voor je het
goed en wel beseft staat daar rechtsboven jouw gebruikersprofiel. Voor Google is
dat profiel niets meer of minder dan je identiteitskaart. Vanaf het moment dat
je in de ochtend even gaat checken naar de verkeerstoestand, tot bij het
sluiten van de avond waarbij je even opzoekt of een weekendje weg er budgetair
in zit.

Alles wat je elke dag opzoekt, aanklikt en ontvangt (onder
supervisie van je Google profiel) zal allemaal bijdragen tot de profielschets
die Google van jou kan en zal maken. De meest oppervlakkige dwazernij die je
impulsief wenst te weten en je meest intieme fantasie, in de door Google
voorziene ‘privé’ tab, geef je prijs zonder er verder bij stil te staan.

Daar komt nog is bij dat Google zijn producten dermate
diversifieert dat zij tegenwoordig ook nog eens inzage hebben in een hoop
andere persoonlijke en professionele data. Google drive, mail en agenda zorgen bijvoorbeeld
weer dat jou interesses/ planning/ communicatieverkeer met andere Google
profielen perfect in kaart te plaatsen valt. Puzzelstukjes die door middel van query’s
makkelijk gecommercialiseerd kunnen worden. Een digitale wereld waarin iemand
weet wat je opzocht voor je aankomende weekendje uit (SEARCH), met wie je
hierover communiceert  en wie
uiteindelijk mee gaat (MAIL en PHONE), de spreadsheet met het totale weekendbudget
(DRIVE), betalingen (PAY), het uitstippelen van routes (MAPS), muziek uitzoekt
voor onderweg (YOUTUBE) tot de volledige planning (AGENDA). Wetende dat een
gratis dienst op het world wide web wil betekenen dat jij het feitelijk product
bent, maakt dit van Google, nog meer dan Facebook, de ideale commerciele
partner en een dreigend privacy gevaar.

Je kan jezelf de vraag stellen of je hier iets
op tegen hebt. Bestaat privacy überhaupt wel? Of is het altijd al het soort
weldoorbakken lucht geweest dat we graag voor waar aanzien omdat het ons beter
doet slapen? 

Misschien stelt er zich geen enkel probleem en graaft Google
niet zo ver in het persoonlijke leven van 1 persoon. Wat wij nu weten is dat we
voor hen een uniek nummer zijn waarachter veel data wordt weggeschreven. Misschien
geven ze aan hun commerciele partners maar losse, onsamenhangende stukjes van
die enorme berg data prijs. Een andere optie is dat Google (zelfgeschreven) etische
codes naleeft mbt tot mogelijke synergiën binnen de groep, die het product (U)
in gevaar kunnen brengen. In dat geval hebben we temaken met een unieke
situatie waarbij een multinational, die leeft bij gratie van adverteerders, volledig
tegen alle wetten van de vrije markt economie indruist. Klinkt geloofwaardig..?
Dacht ik ook!

Niemand verplicht je natuurlijk om gebruik te maken van Google. Er zijn
ondertussen alternatieven genoeg om die verschillende nutsvoorzieningen die Google
weet aan te bieden, te diversifieren over meerdere internetbedrijven. Maar daar
ligt het probleem nu juist. Google investeert en zoekt naar opportuniteiten om
alle gedragingen op het internet te bundelen onder hetzelfde vlaggenschip. Van een
zelf rijdende wagen tot een eigen besturingssysteem. Zij zullen elk aspect van
onze digitale beleving trachten te voorzien. En wij vinden dat niet erg. Wij vinden
het niet erg omdat het in onze noden voorziet zonder dat we de markt moeten
onderzoeken naar betere alternatieven. De producten zijn allemaal
gesynchroniseerd, redelijk geprijsd of gratis, herkenbaar, doorgaans
kwalitatief en bovenal gebruiksvriendelijk. What’s not to like??

Wat ik niet ‘Like’ is dat bij elke hack van een
bovengemiddelde IT-specialist, naar boven komt dat het Internet qua beveiliging
nog steeds in zijn kinderschoenen staat. Dat organisaties, overheden,
bedrijven, misnoegde personen, etc.. om meer dan deugdelijke redenen, graag
greep zouden krijgen op deze enorme hoeveelheid en perfect gestructureerde data
die over mij verzameld werd.
als laatste lijkt het mij ook niet gezond dat de huidige monopoly vorming niet
gezond kan zijn voor een beursgenoteerd bedrijf met winstoogmerk als enige
bestaansreden. Die bestaansreden zal Google op een gegeven moment (als de groei
stokt) er toe drijven om beslissingen te nemen ter bevordering van hun
winstmaximimalistatie. Met data als grootste prijsbeest hoef ik niet uit te
leggen waartoe een bedrijf, op zoek naar revenue, toe in staat is.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!