about
Toon menu

“De burger heeft recht op mobiliteit”

De christelijke vakbond van het spoor ACV-Transcom heeft zich dinsdag 4 november beraden over eigen acties. De christelijke vakvertegenwoordiging van het spoorpersoneel is bevreesd dat de geplande besparingen van de federale regering de kwaliteit van de dienstverlening zwaar zal aantasten.
woensdag 5 november 2014

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

Met deze besparingen zal onder meer het treinaanbod moeten verminderen. Daarmee komt volgens Luc Piens, hoofdverantwoordelijke van ACV-Transcom, het recht van de burgers op mobiliteit in gevaar.

ACV Transcom roept daarom zijn leden bij het spoorpersoneel op, om zich de komende weken aan te sluiten bij de geplande acties van het gemeenschappelijk vakbondsfront. Daarnaast gaat de spoorvakbond eigen acties organiseren, die de reizigers niet zullen hinderen. Het informeren van de reizigers zal daarbij centraal staan, zodat ze weten wat er voor hen op het spel staat.

De actiebereidheid is groot. Dat is een rechtstreeks gevolg van de plannen van de federale regering om zwaar te knippen in het budget van de spoorwegen. Ook wil het spoorpersoneel zijn woede uitdrukken over recente beweringen van spoorbaas Jo Cornu. Die had zich in een interview neerbuigend uitgelaten over zijn personeel, dat "niet genoeg zou werken voor het loon dat ze krijgen".

Wat de eigen acties precies worden, zal worden vastgelegd in gemeenschappelijk overleg van beide spoorbonden.

reageer

6 reacties

  • door Wim Prové op woensdag 5 november 2014

    Wat mij betreft wordt de kwaliteit van de dienstverlening bij het spoor enkel aangetast door : arrogant personeel , treinen die niet op tijd rijden , slechte communicatie door NMBS personeel , niet efficiënt werkende ombudsdienst , racisme.........en stakingen . De vakbonden zoals we die nu kennen zijn totaal verouderd . Als reiziger heb ik er geen enkele boodschap aan welk kleurtje een vakbond heeft , ik zou zeggen ; opdoeken die handel. Zorg voor 1 / één vakbond met een vaste vertegenwoordiger in de directie die , in overleg, mee het beleid helpt uitstippelen.

    • door Piet De bisschop op woensdag 5 november 2014

      Wat dat beleid mee uitstippelen betreft, daarvoor dient het sociaal overleg toch ? Of heb je liever het Angelsaksisch model (in de VS zijn vakbonden en socialisten voor heel veel brave bange burgers, in grote mate en op hysterische manier opgestookt door de 1%, vooral inderdaad arrogant uitschot, een besmettelijke ziekte) waar het liberale systeem garant staat (en nog steeds) voor een enorme kloof tussen de have en de have not, voor een gigantisch klimaatprobleem, voor het ontbreken van middelen (onderwijs, gezondheidszorg, cultuur ...) die een samenleving die zichzelf respecteert aan zijn burgers aanbiedt en vooral garandeert dat elk perspectief ontbreekt en democratie enkel een veel misbruikte term blijkt ?

    • door Ronald Van Beneden op woensdag 5 november 2014

      Dan moet de directie wel luisteren. Overleg gebeurt als de brand allang is ontstaan De directie doet niets totdat het uit de hand loopt en doet dan alsof de wilde stakingen impulsief zijn in de media om de bonden te stigmatiseren. Mr Cornu is blijkbaar de volgende specialist. Momenteel broedt hij op een plan en wie gaat dat betalen? Just de reiziger!!! Wat gaat ge dan roepen?

    • door Piet De bisschop op donderdag 6 november 2014

      en wat de 'verouderde" vakbonden betreft : ik heb de indruk dat ook die kritiek stilaan een verouderd deuntje begint te worden (dat de mediaconcerns nog wel proberen te verkopen naast hun andere commerciële brol) . Na de tijd van Tatcher en Reagan rijpt meer en meer de gedachte dat vakbonden en middenveld, tegen een hard neoliberaal patronaat in,terecht barricaden opbouwen om de noodzakelijke verworvenheden in onze samenleving te beschermen. Meer en meer mensen wordt het ook duidelijk dat er van rechtvaardige verdeling en bijdragen naar draagkracht geen sprake is, .

      • door hans delannoye op donderdag 6 november 2014

        beste piet nee hoor, die kritiek is nog steeds aktueel wat mij betreft. er schort wel een en ander, als b.v. een vakbondsbaas in een krant een open brief laat publiceren met de vraag aan de werkgevers (het neo-liberale patronaat ???) om te onderhandelen, nadat een stakingsaanzegging is gedaan, in mijn ouderwetse logica ga je eerst proberen te praten, en als dat niet lukt kan je nog altijd staken.

        verworvenheden? mijn vader (en ja, ik ben niet meer van de jongsten) heeft onder veel slechtere omstandigheden als vandaag 45 jaar moeten werken (40 uur en meer per week) en iedereen vond dat normaal. we worden ondertussen - dank zij de vooruitgang - meer dan 10 jaar ouder, en beginnen gemiddeld 4 a 5 jaar later te werken, het is dan toch niet onlogisch dat we een paar jaartjes langer werken. nu zijn er bepaalde werknemers met statuten die maken dat 35 jaar werken genoeg is en daar alles voor op z'n kop willen zetten, terwijl andere "lichte" beroepen zoals bouwvakkers, verplegend personeel etc. wel minstens 42 jaar moeten werken wat dat patronaat betreft, het zijn niet zij die tot de besparingsmaatregelen hebben beslist, maar krijgen het nu wel in hun schoenen geschoven, want ja, "DE" bazen deugen nu eenmaal niet. ik ben het er wel mee eens als je zegt dat er van een rechtvaardige verdeling en bijdragen naar draagkracht geen sprake is, maar ik twijfel er aan dat we dat met de vakbonden gaan opgelost krijgen. het probleem zit hem in een kleine minderheid die miljarden verdienen en quasi niets tot helemaal niets aan belastingen betalen (denk maar aan dat nieuwsbericht vanmorgen) en daar nog mee wegkomen ook. en dat ligt aan onze politici die zulks mogelijk maken, niet aan de patroons. vele werkgevers werken veel harder en veel meer uren dan een doorsnee werknemer, vergeet dat niet. en wat krijgen zij? stank voor dank, en daarbovenop nog een tweede maand ziekte die ze uit hun eigen zak moeten betalen. nee, vele werkgevers zijn net zo goed slachtoffer.

  • door Ivan Derycke op zaterdag 8 november 2014

    Wat bij de NMBS ook nuttig zou zijn is minder politisering. Want die Thalys van Oostende naar Brussel waar zo goed als geen kat op zit maar die jaarlijks wel 1,5 miljoen euro kost, en die Vande Lanotte (SP.a) mordicus wil behouden, die mag er al uit om te beginnen. Met dat geld zou men b.v. een trein tussen Antwerpen en Breda kunnen inzetten die pendelaars tussen Nederland en België kan van dienst zijn en veel toffer zou zijn voor het toerisme dan de winkelzondagen in Antwerpen.

Lees alle reacties