Bij DeWereldMorgen.be schrijven we niet voor de clicks.

We maken media voor een betere wereld.

Samen met vele vrijwilligers en burgerjournalisten.

Om dit te blijven doen hebben we uw steun meer dan nodig!

Steun onafhankelijke media!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

Na 'greenwashing' komt 'pinkwashing'

Schaliegasproducent Baker Hughes krijgt de wind van voren omdat het met rozegeverfde boorkoppen meewerkt aan een campagne tegen borstkanker. Hypocriet, zeggen critici, omdat bij schaliegaswinning kankerverwekkende chemicaliën worden gebruikt.
vrijdag 10 oktober 2014

Het bedrijf Baker Hughes, een van de grootste schaliegasproducenten ter wereld, kondigt op zijn website aan dat het duizend boorkoppen roze schildert om aandacht te vragen voor kankeronderzoek en de zoektocht naar geneesmiddelen. Het bedrijf doet ook een donatie van 100.000 dollar (79.000 euro) aan de Susan G. Komen Foundation, de grootste en bekendste borstkankerorganisatie in de VS.

Dat initiatief lokt echter scherpe reacties uit, omdat wetenschappelijke studies de voorbije jaren een verband aangetoond hebben tussen schaliegasboringen en borstkanker. Zo bleek in 2012 al uit een studie door de Universiteit van Colorado dat er "een hoger kankerrisico is voor omwonenden van gasbronnen in vergelijking met mensen die verderaf wonen". Ook in Texas kwamen zowel de Universiteit van Texas als het Ministerie van Volksgezondheid tot de conclusie dat het aantal gevallen van borstkanker hoger ligt rond boorputten.

Roze boorkoppen

Schaliegas wordt gewonnen via hydraulische verbrijzeling van het rotsgesteente in de bodem, in het Engels heet dit proces hydraulic fracturing, wat door actievoerders werd afgekort tot fracking (naar analogie met een ander bekend F- woord) en nu de geijkte tem is geworden wordt om deze techniek te omschrijven.

Fracking is dus een methode waarbij stoom en chemicaliën onder hoge druk in de grond worden gepompt om zo gesteente te breken. Bij die chemicaliën zijn kankerverwekkende stoffen, zoals benzeen. Critici spreken daarom van pinkwashing, naar analogie met greenwashing, bedrijven die zich milieuvriendelijker voordoen dan ze in werkelijkheid zijn.

Risicofactoren

Het is niet de eerste keer dat de stichting Susan G. Komen for the Cure, de grootste Amerikaanse non-profitorganisatie die strijd voert tegen borstkanker, beschuldigd wordt van pinkwashing.

In 2011 moest het een 'kankervrij' parfum veranderen, nadat was gebleken dat er giftige stoffen in verwerkt waren. Het jaar ervoor had de organisatie al een blunder begaan door samen te werken met fastfoodketen Kentucky Fried Chicken. Een vetrijk dieet en obesitas zijn immers risicofactoren voor borstkanker.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.