Bij DeWereldMorgen.be schrijven we niet voor de clicks.

We maken media voor een betere wereld.

Samen met vele vrijwilligers en burgerjournalisten.

Om dit te blijven doen hebben we uw steun meer dan nodig!

Steun onafhankelijke media!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu
Opinie

Open brief: "Laat me een vrij burger zijn en dragen wat ik wil"

Safâa Achnak (22) is doctoraatsstudente in de arbeids- en organisatiepsychologie aan de VUB. Naar aanleiding van het begin van het schooljaar wil ze de discussie over de hoofddoek opnieuw onder de aandacht brengen. Een hoofddoek hindert de intellectuele en sociale ontwikkeling niet, zo stelt ze, waarom hem dan verbieden?
donderdag 4 september 2014

Aan alle politici, vrouwenrechtenactivisten, schooldirecteurs en werkgevers die menen onderdrukte moslima’s te willen bevrijden door een hoofddoekenverbod: jullie redenering loopt mank.

Volgens jullie heeft de hijab geen plaats in ons Westers systeem omdat het dragen ervan de vrouw inferieur zou maken aan de man. Een hijab dragen is een verouderde traditie die jullie liefst zo snel mogelijk zien verdwijnen. Erger nog, jullie hebben medelijden met ons, zogenaamde tweederangsburgers. Alsof jullie helden zijn die ons zouden bevrijden van een religieuze onderwerping. Is het jullie opgevallen dat ik het woord ‘jullie’ tegenover het woord ‘ons’ stel? Alsof wij niet deel uitmaken van dezelfde groep door onze verschillende definitie van het woord ‘vrijheid’?

Is het niet ironisch dat jullie moslims en niet-moslims juist ‘dichter bij elkaar’ willen brengen door onze ‘verschillen’ te elimineren, maar dat ik de afstand tussen onze werelden nog nooit zo groot heb ervaren? Is het niet ironisch dat het hoofddoekenverbod vrouwenvrijheid promoot, maar dat ik me niet even vrij voel als een vrouw die het recht heeft om een minirokje te dragen waar en wanneer ze wil. Het is juist jullie zogenaamde gevecht voor vrijheid dat me beperkt in de keuze van mijn outfit.

Klinkt het in jullie oren ook tegenstrijdig om de woorden ‘vrijheid’ en ‘beperken’ in dezelfde zin te gebruiken? Eigenlijk weet ik niet hoe ik jullie gedachten moet opvatten om ze meer ‘democratisch’ te laten klinken. Aan jullie die zo bezorgd zijn om onze vrijheid, onze veiligheid en ons welzijn, laat me het voor eens en voor altijd duidelijk maken: we stellen het goed, dank jullie!

De enige inperkingen waarmee we nu te kampen hebben, zijn die die jullie ‘democratie’ ons oplegt. Mijn hijab belet me niet om mij zowel op intellectueel als op sociaal vlak te ontwikkelen. Dat doen jullie. Het dragen van een hoofddoek maakt me niet minder waardevol. Dat doen jullie. Mijn hijab geeft me geen onveilig gevoel. Dat doen jullie. Mijn hijab belemmert mijn vrijheid niet. Dat doen jullie.

Jullie perceptie van de hijab is gebaseerd op een misinterpretatie van het woord 'vrijheid'. Vrouwenlichamen maken niet deel uit van het publiek bezit. Elke vrouw zou vrij moeten zijn in haar kledijkeuze, maar wanneer het over de hijab gaat geldt deze vrijheid volgens jullie niet meer. Mijn hijab is volgens jullie een symbool van onderdrukking.

Laat mij even een andere definitie van het woord onderdrukking geven: duizenden jonge meisjes die aan anorexia lijden als gevolg van jullie visie van vrouwenbevrijding: naakte vrouwen, vrouwen die zichzelf plooien naar de noden van de Westerse samenleving, vrouwen die onder druk worden gezet om te voldoen aan de schoonheidsidealen van de media, vrouwen die gebrainwasht worden om mannen fysiek te imponeren. Dit alles leidt tot misnoegdheid over het eigen lichaam. Lang leve de Westerse vrouwenrechten!

Beseffen jullie wel dat ik door het dragen van mijn hoofddoek mijn haar en niet mijn hersenen bedek? Mijn keuze om een hijab te dragen steunt op het idee dat een vrouw aanzien moet worden om haar competenties, persoonlijkheid en verstand. De focus mag niet liggen op haar fysieke verschijning. Aan jullie allen, als jullie echt om me geven, laat me dan een vrij burger zijn en laat me dragen wat ik wil, waar ik wil. Alstublieft, heb een minimum aan respect.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.

reacties

16 reacties

  • door Marc De Prins op donderdag 4 september 2014

    Groot gelijk Saàfa; Ik weet nog dat mijn moeder vroeger een hoofddoek ( kapje ) droeg, en dat in Amerikaanse films vrouwen hoofdoekjes droegen in alle kleuren, wat vond en vind ik dat toch nog mooi, het heeft echt iets vrouwelijk, en het heeft inderdaad niets van doen met intelligentie van de persoon die het draagt. Ook onze katholieke nonnetjes hebben nog niet zo lang geleden hun kapjes af gedaan, en zelfs zij nog niet allemaal, dus ik vraag het mij ook dikwijls af, waarom zoveel herrie over een kledingstuk ?

  • door ismail spada op vrijdag 5 september 2014

    Vrede zij met u beste zuster,

    Ik vind het geweldig dat u zo voor uw mening durft uit te komen. Meer zusters, maar ook broeders, zouden dat moeten doen. Imams vinden tegenwoordig ook dat moslims meer moeten zeggen. Het is een dialoog aangaan met de gemeenschap waarin men leeft. Het is mensen van die gemeenschap bewust maken van wat er leeft, wat er goed is en wat er verkeerd gaat in die gemeenschap om die gemeenschap te verbeteren waar mogelijk. Sta mij dus toe om als geëngageerd moslim hier en daar nog wat aan toe te voegen.

    Uw keuze voor de hoofddoek is bijgevolg ingegeven door de bekommernis om niet als volwaardig te worden aanzien in de maatschappij waarin u leeft. U vindt, overigens terecht, dat mensen u niet op uw kledij of uiterlijk moeten beoordelen maar op uw mogelijkheden en uw persoonlijkheid. Ik heb altijd gedacht dat de hoofddoek werd gedragen uit gehoorzaamheid aan de Heer en dat de sunna de hijab zou voorschrijven. Maar daar doet u het dus niet voor. Ik vind ook dat je het daar dus niet moet voor doen want ik ben van mening dat Allah swt de hoofddoek niet verplicht en dat de sunna die vooral tot ons komt via hadith best eens aan een grondig onderzoek onderworpen wordt om geen wetten naast Zijn Wet te gaan opleggen.

    Focus op de fysieke verschijning?

    Dat mag de bedoeling niet zijn. Maar moslimmannen zijn zo zwak dat ze hun ogen niet kunnen neerslaan ook niet als je een hijab en een djelaba draagt want zelfs dan staren ze je na. Misschien is een aangezicht-sluier wel de oplossing zoals sommige geleerden en heel vrome broeders dat zouden wensen. Of een vrouw dan haar competenties en persoonlijkheid nog kan laten zien wil ik in het midden laten. Want als die vrouw dan al eens haar huis mag verlaten zal het zeker onder begeleiding zijn.

    Iedereen moet dus mogen dragen en niet verplicht worden om te dragen wat hij/zij wil. Zijn we het daar over eens? Een moslima moet ook zonder hoofddoek mogen buiten komen en dan niet door haar geloofsgenoten voor slet of hoer worden uitgemaakt. Niet? Een moslima die geen hijab draagt toont al zeker haar persoonlijkheid!

    Dus heel juist, beste zuster in het geloof. Iedereen moet mogen wat hij/zij wil waar hij/zij dat wil zonder dat daar van anderen kritiek op komt. En natuurlijk zijn er beperkingen door zeden en gewoonten.

    Aan vele politici heb ik al gevraagd om het hoofddoekenverbod in scholen en openbare diensten af te schaffen. Ze denken er over na. Aan vele geleerden en imams heb ik ook gevraagd om de hoofddoek niet verplicht te stellen als zijnde gehoorzaamheid aan Allah swt want Hij vraagt het niet. Ze willen er niet van weten. En hierbij gaat het vooral om "ons" en "jullie."

    Ieder middel om dat onderscheid duidelijk te maken moet benut worden.

    Voor mij, als moslim, heeft de hijab geen plaats in de Islam, noch het vrouwen thuis opsluiten, of hen van de juiste begeleiding voorzien als ze al eens buiten mogen. In de Westerse wereld is het wellicht veiliger dan in Saudi Arabië waar vrouwen niet eens mogen autorijden of in Egypte waar vrouwen besneden worden en als loslopend wild gezien worden behalve tijdens betogingen voor het MoslimBroederschap.

    Als moslim vind ik de hoofddoek ook een verouderde traditie maar ik wil vrouwen zeker niet verplichten om hun hoofddoek af te zetten want dat zou dan weer inmenging zijn in de persoonlijke vrijheid die ik hoog in het vaandel draag.

    Buiten het feit dat verhullende kledij voor een vitamine-tekort kan zorgen kan er geen bezwaar zijn tegen een hoofddoek. Deze kan immers het haar beschermen tegen de zon en tegen zand en stof naargelang waar je woont. Als ik iets zou willen dan is het de vrouwen bevrijden uit de ketens van de fiqhgeleerden die de vrouwen tot van alles verplichten. Maar als vrouwen er zelf voor kiezen dan is dat hun keuze. Een keuze is een woord dat mogelijkheden in zich heeft. Je kiest er voor of je kiest er niet voor of je kiest voor iets totaal anders. Dat zit in het woord keuze vervat. Een verplichting is geen keuze. Je moet gewoon.

    En natuurlijk maak jij deel uit van de groep en van de gemeenschap waarin je leeft met al de diversiteit die je er in kan vinden. Die gemeenschap geeft jou vrijheid om te doen en te laten wat je wil, om te kiezen voor een godsdienst, voor de Islam, om je mening te uiten en zelfs om kritiek te geven. En als moslim heb ik nog nooit het gevoel gehad van "jullie en ons" in de maatschappij waarin ik leef. Maar in de moslimgemeenschap waarin ik mij ook bevind is dat nochtans een beetje anders. Ik ben er al verwenst, beschuldigd, beledigd en met de dood bedreigd. Van vrije mening is er geen sprake, van dialoog al evenmin. De keuze is doen wat anderen je zeggen dat je moet doen of oprotten.

    Is het niet ironisch dat moslims juist de niet-moslims als varkens zien en als decadent? Is het niet ironisch dat moslims worden aangespoord om niet-moslims te haten? Is het niet ironisch dat moslimbroeders mij als een vijand van de Islam zien terwijl ik misschien hun beste vriend ben?

    Is het niet ironisch dat jij met de verplichting tot het dragen van een hoofddoek kan leven en wil leven en dat niemand een meisje of vrouw verplicht om een minirok of wat dan ook te dragen? Misschien ervaar jij verplichting als vrijheid en zie je vrijheid als verplichting?

    Misschien belemmer je jouw eigen vrijheid maar projecteer je dat op anderen?

    Jouw vrijheid? Helemaal niet want het is juist de verplichting van de moslimgeleerden die moslimas verbiedt om zonder hoofddoek buiten te komen met wetten die ze zelf schrijven.

    Klinkt verplichting in jouw oren als vrijheid? Dan is dat jouw keuze.

    En natuurlijk kan je democratische gedachten niet vatten. De islamitische geleerden zien democratie als van de duivel. En ze willen dat je ook zo denkt. Want als je bij de democratische gemeenschap wil horen dan ben je 1 van hen en niet langer moslima.

    Intellectuele ontwikkeling?

    Dat jullie het goed stellen, des te beter. Elhamdulillaah.

    Inperkingen door wat de 'democratie' ons oplegt?

    Juist ja, de democratie is des duivels, slecht. Ze moet dringend afgevoerd worden. Er is te veel vrijheid.

    Jouw hijab doet inderdaad niets en als je jezelf niet op intellectueel of sociaal vlak kan ontwikkelen dan komt dat waarschijnlijk door jezelf of jouw omgeving InshaAllah.

    Je bent bang omdat je denkt dat anderen je kwaad willen doen? Dat is een fobie?

    Jouw perceptie van hoofddoek is gebaseerd op de misinterpretatie van het woord verplichting door indoctrinatie.

    Vrouwenlichamen en mannenlichamen zijn inderdaad geen openbaar bezit. Maar Islamitische geleerden hebben de ahadith uitgevonden waarmee ze de ganse moslimgemeenschap besturen, verplichten en dwingen op straf van zweepslagen, steniging, onthoofding enz.

    Anorexia!

    Hou toch eens op met anderen als "jullie" te zien en te bekritiseren door te zoeken naar spijkers op laag water. De meeste moslims zijn al eeuwen gebrainwashed door de "geleerden" en er zit niet direct beterschap aan te komen.

    Wat ik besef, als moslim, is dat je gewoon vertelt wat anderen je doen denken en dat je hersenen mogelijk aan jouw geleerden toebehoren en dat je gebruik maakt van de Westerse vrijheid om dat Westen van alles naar het hoofd te slingeren dat kant noch wal raakt omdat het zo aangeleerd wordt.

    Verder val je in herhaling.

    Leer eens om anderen, die het goed menen, ook te respecteren en leer eens om van mening te kunnen verschillen zonder dat je gelijk moet krijgen.

    Allah zegt immers:

    En als Allah gewild had, had Hij jullie tot 1 godsdienst gemaakt, maar (Hij doet dit niet omdat Hij) jullie op de proef stelt met wat Hij jullie gegeven heeft. Wedijvert dus (op het gebied) van de goede zaken. Tot Allah is de terugkeer van jullie allemaal, en Hij zal jullie hetgeen waarover jullie van mening verschillen vertellen.

  • door Benjamin De Preter op vrijdag 5 september 2014

    Waarom een aanval met een aanval pareren ? Zijn er studies die onderschrijven dat er minder meisjes met anorexia zijn doordat ze een hoofddoek dragen ?

    Zijn er minder vrouwen met complexen over zichzelf doordat ze een hoofddoek dragen ?

    Ik betwijfel het ten zeerste .

    Iedereen vrij , ook de vrouwen die hun lichaam willen tonen , alsook vrouwen die er voor kiezen om het op een andere manier te respecteren door het te bedekken .

    De westerse "vrijheid" waarnaar u refereert is inderdaad gekaapt door kapitalitisch consumerende reclamefirma's en farmaceutische bedrijven .

    Maar staat los van het wel of niet tonen van het lichaam en of het haar. Dit Blijft ook nog steeds een persoonlijke keuze .

    En deze persoonlijke keuze wordt als men door bijvoorbeeld de abdijstraat te hoboken als vrouw alleen in minirok loopt ook in gevaar gebracht door uitschelden en aanpapperij , Een nihil aan respect daarvoor ...

    Eerlijk mijn opinie , ben ik niet voor noch tegen, Wat jij zegt 'makes perfect sense' en steun ik volop ,

    Maar ik hoor sommige moslims anders praten dan jou , over dat alle vrouwen die geen hoofddoek dragen hoeren zijn , Of door hun gemeenschap uitgestoten worden doordat ze het niet willen dragen .

    Dus doe aub ook niet aan wederzijdse veralgemening

    Er is een stemmetje in mij dat blijft zeggen dat er een absolute scheiding tussen kerk en staat dient te blijven behouden worden . Een van die regels is het niet tonen van religiueze symbolen ...

    Maar zoals ik zei , ik ben voor absolute vrijheid en iedereen mag doen wat hij wil met respect voor elkaar en elkaars keuzes

    Ik hoop dat deze discusie een gesprek wordt Vriendelijke groet Benjamin

    • door Kris Embregts op vrijdag 5 september 2014

      De doorduwer of aanhouder wint! Of degene die het meeste kinderen verwekt... (Minstens 4 als moslima). Een middeleeuwse strategie. Zo voert de Islam een stille oorlog in een Westers land. Een hoofddoek versterkt het 'samen' en 'groepsgevoel'. 'Kijk eens met hoeveel we hier al zijn?' Zo kunnen zij elkaar ook herkennen en dat is een voordeel en empowerment natuurlijk. Laat me niet lachen dat het afgedaan wordt als een hoofdbedekking. De hoofddoek is in staat een identiteitscrisis te veroorzaken en de cultuur van het gastland of niet-Islamitisch thuisland in vraag te stellen. Dit is een artikel dat daar weer van getuigt. 'Verdraagzaamheid wordt gevraagd, terwijl men ons ondertussen met onze democratie, waarvan men volop kan mee profiteren, belachelijk maakt' Zo van 'kijk eens in de eigen boezem van de democratie'. Alsof democratie vrouwen slachtoffert en anorexia en prostitutie veroorzaakt. Door het dragen van een kap zou dit dan opgelost worden? Ik begrijp niet waarom deze krant zo'n artikel publiceert over de hoofddoek. Ja, om slapende honden wakker te maken, want de moslima's willen de strijd weer aanwakkeren, aangespoord door hun leiders. Er werd net iets te lang gezwegen over de hoofdkap en dat pikte misschien. Er is in iedere maatschappij nog veel werk, maar in deze tijd vooral in de achtergestelde samenlevingen, waar heel veel vrouwen geen kansen hebben en onderdrukt worden. En weet je wat er spijtig is? Het zijn meestal moslimlanden onder patriarchistisch leiderschap. Als je hier bent krijg je kansen, bvb. Dit artikel mogen publiceren, studeren als vrouw, werken, burgerschap opnemen. Ik trok 3 maanden rond in Marokko, samen met mijn vriendin en wat ons daarvan is bijgebleven is 'onhoffelijkheid' en 'uitbuiting' en 'respectloosheid' ook tov de natuur die daar zo mooi is. Je kon alleen respect verwachten als je je portemonnee leegmaakte. Dat staat voor mij heel ver van 'respect voor de medemens'. En als 2 vrouwen wordt je compleet beschimpt en uitgescholden omdat je volgens hen wat te vrijgevochten bent. Wat ook opviel was het grote verschil in emancipatie in de stad en in de bergen. In Marrakech zelfs geen hooddoeken bij het vrouwelijk supermarktpersoneel, en ook niet altijd op op reclame-affiches.(en hier proberen ze dat dan wél gedaan te krijgen). In elk bergdorp andere opgelegde wetten voor vrouwen in verband met gedrag of kleding. Dus de discussie wakkert aan of waait uit met de emancipatorische ontwikkeling en hier in België zijn het waarschijnlijk bergbewoners die toekomen. Hopelijk ontwikkelen ze zich verder op een modernere wijze.

      • door Didier op zaterdag 6 september 2014

        U hebt ons echt bang gemaakt!

        Kan u eens uitleggen, wat is het opzet van die “stille oorlog”? Komt er een islamitische machtsovername en voor wanneer is die gepland? En hoe zal dat in zijn werk gaan? Hoe voeren die (onderdrukte?) moslima’s “de strijd” op, en wie zijn “hun leiders”? Als we al die vrouwen hun “hoofdkap” afrukken, is dat duivels complot dan voorkomen?

        Wat ik al evenmin begrijp: jullie trokken drie maanden door Marokko, en jullie werden “compleet beschimpt en uitgescholden”, en “wat van die reis is bijgebleven is 'onhoffelijkheid' en 'uitbuiting' en 'respectloosheid'” Waarom hebben jullie dat land al na één week niet verlaten!! Of was het vooral te doen om de goedkope levensstandaard, het lekkere eten en de mooie natuur, en hebben jullie die storende inboorlingen met hun achterlijke gewoontes er dan maar bijgenomen ?

        Ik heb zelf in totaal meer dan een jaar door Marokko gereisd (ver weg van de toeristische centra), en wat mij vooral is bijgebleven is de gastvrijheid, de natuurlijke vriendelijkheid en veel menselijke warmte. Van waar dat verschil, we reisden toch door hetzelfde land?

        Maar allez, hopelijk heb je in het moderne België terug rust gevonden, alhoewel de nauwelijks verholen haat in jouw reactie me het tegengestelde doet vermoeden.

        • door dre op zaterdag 6 september 2014

          u zegt waarom zijn ze niet na een week naar huis gekomen! Waarom bent u niet daar gebleven ? Het is daar volgens u veel beter dan hier . Het koude racistische België met alle is toch niets voor u Of is er een andere rede dat u hier blijft net ?

      • door ismail spada op zaterdag 6 september 2014

        Vrede zij met iedereen,

        Zo te zien wordt het dus weer geen gesprek of dialoog.

        De moslima heeft haar visie openbaar mogen maken en daar moet iedereen het dan maar mee doen.

        Zoals het de gewoonte is met het verkondigen van de standpunten blijft het een monoloog.

        Ook tussen moslims kan er niet van gedachten gewisseld worden omdat er misschien helemaal geen gedachten meer zijn en alleen regels om te volgen.

        Alles is immers bedacht. Lang geleden. Duizenden geleerden hebben er toen over nagedacht. Zouden wij zo hoogmoedig durven zijn om daar nog iets aan te willen veranderen of toe te voegen? Neen, we blijven onze voorvaderen volgen!

        Maar God zegt in Zijn Boodschap:

        En wanneer tot hen wordt gezegd: "Volgt wat GOD heeft neergezonden," dan zeggen zij: "Nee, wij volgen dat wat wij bij onze vaderen aantroffen." Zelfs als de Satan hen tot de bcstraffing van de Hel roept?

        Ja, ook dan zullen ze hun voorvaderen blijven volgen want ze kunnen zelf niet meer nadenken. Ze hebben het verleerd.

        • door ismail spada op zaterdag 6 september 2014

          Marokko is binnen de moslimgemeenschap veel moderner en toleranter dan dat in Europa over het algemeen het geval is.

          In Marokko hebben mensen andere katten te geselen. Ze moeten zien dat ze daar de eindjes aan elkaar knopen. Dag na dag en jaar na jaar. Ze hebben geen tijd om te discussiëren over hoofddoeken, jihad en andere religieuze onderwerpen.

          Hoofddoeken zijn er in sommige scholen verboden. In andere scholen is gemengd onderwijs verplicht. Geen mens die daar moeilijk over doet. Jongens en meisjes staan te praten met elkaar aan de schoolpoorten en gaan hand in hand naar huis. De gewoonste zaak van de wereld.

          Je kan er als moslim over je geloof praten en je mening te kennen geven. Geen broeder die je daarop zal aanvallen. Hij zal zijn mening ook geven en het eens zijn of het niet weten en er wordt even vriendschappelijk uiteen gegaan. Tot de volgende keer InchaAllah.

          De berbercultuur heeft wel wat geleden onder de komst van de parabool-antennes waarmee ook meteen de sheikhs in je huiskamer zaten om met een vermanend vingertje te wijzen op al de fouten die een moslim kan maken.

          Maar er is een kentering op komst. De mensen hebben het gehad, ze zijn het gezaag van de geleerden beu. Vooral omdat ze met hun buren willen blijven overeen komen en elkaar niet langer willen begluren om te zien of men wel goed bezig is.

          Dat ze met de sheikh niet overeen komen zal hun een zorg zijn en ik ben de laatste om hun ongelijk te geven.

    • door Benjamin De Preter op vrijdag 26 september 2014

      Inerdaad jammer dat er niet in dialoog getreden wordt , en die ' stille' oorlog vind ik ook wat ver gezocht .

      Ik kan helemaal achter het standpunt komen dat een vrouw dient geapprecieerd en gelooft te worden voor haar innerlijk en niet voor haar uiterlijk .

      Maar waarom wordt er dan in veel 'moslim' landen vrouwen uitgehuwelijkt , vooral voor economische redenen?

      Wat heeft dat te maken met 'innerlijke' schoonheid?

      Indien er langs beide kanten ( verschrikkelijk vind ik dat , een kant kiezen ) geen eigen-kritiek wordt geuit , geen zelfacceptatie en onder ogen zien van de eigen fouten , hoe kan men dan tot een oplossing komen ?

  • door ismail spada op maandag 8 september 2014

    Ook een Britse moslima draagt heel soms een hoofddoek om zich af te zetten tegen van alles en nog wat......

    Een onderzoek van de universiteit in Westmister suggereert dat Britse moslimas die een hoofddoek zouden dragen zich over het algemeen beter in hun vel kunnen voelen dan diegenen die de hijaab niet dragen. Zo staat in "the British Journal of Psychology" in juli vorig jaar.

    Het onderzoek onder leiding van Dr Viren Swami (van Maleisische achtergrond en research verrichtend met het oog op de tevredenheid over het eigen lichaam en de psychologische voordelen daaraan verbonden.) en zijn collega's keken daarbij ook naar de factoren die het zelfbeeld van Britse vrouwen (en daarnaast ook Britse moslimvrouwen) beïnvloeden.

    Dr Swami verklaarde dat: "In het Westen de angst voor de eigen uitstraling bij vrouwen aanwezig is en algemeen aanvaard. De studie die de ze voerden wilde te weten komen of er een verschil bestaat met het eigenbeeld bij Britse moslimas."

    Een totaal van 587 moslimas tussen 18 en 70 jaar oud namen deel aan een aantal tests. (niet representatief als je het mij vraagt, want willen deelnemen bepaalt al een zekere vooringenomenheid en de leeftijdsverschillen en het beperkte aantal bevraagden blijven ook niet zonder gevolg.)

    In deze groep zeiden er 218 moslimas dat ze nooit een hoofddoek droegen. (meer dan eenderde). En 369 moslimas wisten te vertellen dat ze van tijd tot tijd een soort van hoofddoek droegen.

    (Naar mijn gevoel komt de meerderheid dan meestal zonder hoofddoek de straat op, of niet?)

    Uit het onderzoek blijkt overigens ook dat religieuze redenen niet de hoofdoorzaak zijn dat sommige moslimas een hoofddoek dragen.

    Het is eerder om uiting te geven aan totaal gebrek aan interesse in de modewereld, lifestyle en het negeren van advertenties in het algemeen.

    Het boek: “Is the Hijab Protective? An Investigation of Body Image and Related Constructs Among British Muslim Women" is nu pas op de markt (juli 2014) en meer dan waarschijnlijk de inspiratiebron voor de eveneens anti-Westerse kritiek van onze burgerlijke moslima van de VUB.

    Controlling for religiosity, women who wore the hijab had more positive body image, lower internalization of media messages about beauty standards, and placed less importance on appearance than women who did not wear the hijab.

    Hetzelfde zal ook wel het geval zijn voor mensen die voor "Groen" stemmen enz.

    Nou ja, het is zo duidelijk genoeg waarover het allemaal gaat.

  • door Franky Nierynck op maandag 8 september 2014

    Dag Safaa, Ik begrijp volkomen dat je niet wenst dat "wij" moeten zeggen wat je wel en wat je niet mag dragen...en dat dit ervaren kan worden als vrijheidsbeperking. Ook zelf heb ik het steeds moeilijk als iemand mij verplicht iets te doen...mijn natuurlijke (anarchistische) reflex is ook regelmatig in de trend van "ik zal wel zelf beslissen wat ik wel of niet wil". Bij deze dan ook mijn volste respect omtrent je houding. Nu, je bent uiteraard volledig vrij in uw keuze om wel of geen hoofddoek te dragen in onze maatschappij. De wereld omdraaien en insinueren dat het zelfs beter zou zijn voor de vrouw is niet alleen onnodig, je argumentaties gaan volledig de mist in...Ik denk niet dat vele Westerse vrouwen staan te springen...de terecht verworven rechten die de vrouwen hier genieten is een voorbeeld voor vele andere plaatsen op deze aardbol. (Het zou nog beter kunnen weliswaar maar dat is een andere discussie)

    Het probleem ligt hem in de openbare functies en op school waar het dragen van de hoofddoek verboden wordt. Dat is een niet zo'n eenvoudig op te lossen probleem mijn inziens. Enerzijds heb je het respecteren van de (individuele) vrijheid en anderzijds op het bewaken van de gelijkwaardigheid. Dat is een moeilijke evenwichtsoefening

    Je moet weten dat de genomen beslissing om de hoofddoek te verbieden niet gemaakt is over één nacht ijs. Dit is weloverwogen en de argumentaties tegen wogen blijkbaar door tov de argumentaties pro. Je hierbij neerleggen is dan ook respect hebben tov de maatschappij waarin je leeft. Indien niet akkoord dan mag je dit zeker via deze kanalen uiten en/of via politieke druk het tij trachten te keren. (Inderdaad, een vrijheid dat je hier van kan genieten). Het niet willen volgen van de regels lijkt me niet verstandig (overtreding wet).

    Nu, een bruggetje naar een gelijkaardig probleem. Ik ben voorzitter van een karateclub. In onze club heersen typische Japanse (non religieuze) tradities, waaronder het groeten naar elkaar voor en na een oefening. De groet is een teken van respect voor de tegenstander. In ons reglement staat ook zeer duidelijk dat wij een club zijn waarbij religie, politiek en filosofie geen plaats heeft. Echter worden wij - en geloof me - pas sinds 2 à 3 jaar meer en meer geconfronteerd met Moslims die niet willen groeten. Dit mogen ze blijkbaar niet volgens de Islam. Oorspronkelijk vormde dat geen probleem, het begon maar met 1 persoon... Ondertussen zijn er al een 5 tal... Persoonlijk vind ik dat niet kunnen en vind ik dat ze zich moeten houden aan enerzijds de karate tradities en anderzijds ons clubreglement (oftewel moet je maar een andere sport/club kiezen indien niet akkoord).

    Waarom is het zo, dat alsmaar "wij" water bij de wijn moeten doen? (Ik neem hierbij het bruggetje terug naar het hoofdoekprobleem)

    Dat is toch een gevoel dat bij velen onder "ons" heerst.

    Integratie moet gebeuren (dat is zelfs geen keuze), maar dit is toch een proces zoals tandwielen die in elkaar komen te draaien? Maw, beiden moeten naar elkander toe draaien of het gaat kapot. Het kan niet steeds van één kant komen, dat is geen respect tonen. Allez, dat vind ik toch en vermoedelijk is dat voor velen een bron van frustratie met radicalisering (racisme zelfs) tot gevolg. Soms eens afstappen van het eigen gelijk kan enorm bevrijdend werken. Zijn vele Moslims daartoe in staat?

    Ik weet niet wat jij daarvan denkt?

    • door ismail spada op dinsdag 9 september 2014

      Goede poging tot dialoog maar deze zuster in de Islam zal geen antwoord geven. Tenminste dat vrees ik.

      Ze heeft haar monoloog afgestoken en daar blijft het bij.

      Het artikel wordt wel zoveel mogelijk verspreid.

      Langs DeWereldMorgen, Knack en KIFKIF en misschien vertelt ze haar verhaal ook nog eens op Al Mawada TV.

      Nergens zal je haar zien reageren op een vraag of op een andere mening. Moslimas zullen haar misschien wel bijstaan met likes op facebook en twitter. Daar stopt het. Het heeft allemaal niks met Islam van doen maar met "wij en zij" en de achterliggende politieke agenda.

      Dit is mijn mening die ik aan niemand opdring en die dan ook open staat voor commentaar.

      Door een dialoog kan men InchaAllah tot een consensus komen. Door een monoloog tot meer segregatie.

      Deze keuze hangt af van wat de bedoeling is.

      • door Franky Nierynck op donderdag 11 september 2014

        Inderdaad, een zeer jammerlijke taktiek van Safaa.

        Zoals je zegt, het is een cliché zo oud als de straat dat je enkel met dialoog mensen dichter bij elkaar brengt. Wie dat niet begrijpt, heeft een probleem denk ik. "Wij" niet ;-)

        Ik weet niet hoe je "deze mensen" trouwens op andere gedachten/gewoontes kan brengen als ze geen oor hebben naar wat anderen zeggen? (uiteraard ook omgekeerd)

        Is keihard de lijn trekken de oplossing? Maw, wie de regels niet volgt buitenspel zetten? (de mensen een beetje opvoeden in feite...)

        Je zou de vraag ook kunnen stellen, ofdat "wij" het probleem niet zijn omdat we juist niet willen/durven "optreden" tegen dergelijke situaties? Omdat we zacht en politiek correct willen zijn, zonder iemand te willen kwetsen? En zo een bepaalde "plicht" ontlopen?

        Een leuk filmpje trouwens om dit punt te illustreren: "They peed on my f****** rug" -> https://www.youtube.com/watch?v=O1kW2yYXEeQ&channel=sydferret

        • door ismail spada op zaterdag 13 september 2014

          Onze zuster Safaa reageert hier dus niet maar laat nu anderen dat in haar plaats doen in Knack?

          Citaat uit Knack (Knack dat mijn aanvraag tot reactie niet wou opnemen)

          >> De hoofddoek blijft stof tot discussie. Op Knack.be hield de 22-jarige studente Safâa Achnak een assertief pleidooi voor het recht te zélf te beslissen wat ze al of niet op haar hoofd zet. 'Aan al wie denkt mij te moeten bevrijden van mijn hoofddoek: mijn hijab belemmert mijn vrijheid niet, dat doen jullie', zo klonk het aan het adres van politici en vrouwenrechtenactivisten. Achnak kreeg repliek van Philipp Bekaert van de liberale denktank Liberales, die schrijft dat de discussie niet gaat om de vrijheid van de hoofddoekdraagster, maar die van de ander. 'Wie het recht opeist om in een Westerse stad een symbolisch beladen accessoire als de hoofddoek te allen tijde en in alle omstandigheden te dragen, mag niet verwonderd zijn dat niet iedereen dat even leuk vindt'.

          Zijn denkoefening zette daarop Mieke Berghmans en Pieter De Witte, wetenschappelijke medewerkers van de KULeuven (faculteit Theologie en Religiewetenschappen), aan het schrijven, waarmee we deze boeiende discussie op onze opiniepagina's - alvast tijdelijk - afronden. <<

          Met de titel is de toon meteen gezet.

          >Hoofddoek: 'Waarom religieuze praktijk beknotten omdat er ooit, ergens elementen daaruit rol spelen in gewelddadig conflict?'"<

          Komaan zeg, kan het nog theatraler?

          Als moslimman heb ik altijd gedacht dat de hoofddoek (ten onrechte overigens) werd gedragen uit gehoorzaamheid aan de Heer en dat de sunna de hijab zou voorschrijven.

          Maar daar doet Safaa het dus niet voor. Ze doet het omdat haar keuze om een hijab te dragen steunt op het idee dat een vrouw aanzien moet worden om haar competenties, persoonlijkheid en verstand.

          Ik vind ook dat ze de hoofddoek niet om religieuze redenen moet dragen want ik ben van mening dat Allah de hoofddoek niet verplicht en dat de sunna, die vooral tot ons komt via hadith, best eens aan een grondig onderzoek onderworpen wordt om geen wetten naast Zijn Wet te gaan opdringen.

          Ik kan u verzekeren dat het de heer Bekaert niet alleen is die de toorn van sommige voorstanders van de hoofddoek op zijn nek haalt.

          Ook moslims, broeders en zusters die de hoofddoek niet als verplicht zien, horen er niet bij en dus niet bij "ons" (ze horen niet bij de meerderheid van moslims) tenzij in een overgangsfase naar de 'ware' moslima. In de overgangsfase die voorafgaat aan het zich onderwerpen aan de geleerden en de imams. (voor wie verder kijkt dan zijn neus lang is!) Zeldzaam zijn dan ook de geleerden of imams die de hoofddoek niet verplicht stellen. Maar de hoofddoek is slechts een begin! De volledige implementatie van de shari'ah is het einddoel. ( ook dat moet dan kunnen volgens Mieke Berghmans en Pieter De Witte) En volgens de verdedigers van de hoofddoek gaat het dus wel degelijk om een religieuze praktijk! Daarmee wordt een nieuw element toegevoegd aan het betoog van Safaa die een hijab draagt om als vrouw aanzien te worden met haar competenties, persoonlijkheid en verstand.

          In feite is Safaa erg geëmancipeerd. Gehoorzaamheid aan de Heer, haar man en de geleerden en imams staan niet op de eerste plaats.

          En Safaa is niet alleen die rondloopt met deze 'ware' feministische gedachten.

          Veel moslimmannen beginnen dan ook steen en been te klagen over de invloed van de Westerse maatschappij.

          "Vroeger was het veel beter toen de meisjes niet naar school mochten en enkel die Verzen uit de Koran mochten leren die van pas zouden komen om hun mannen te behagen. "

          Mijn advies aan Mieke Berghmans en Pieter De Witte: "Durf te beseffen dat in de moslimwereld zelf nadenken uit den boze is en dat blind volgen wat anderen je voorzeggen de norm is."

          De vroegere Minister van Informatie van Koeweit ( een moslim) zei onlangs: "Wij zijn ISIS."

          Wat hij wilde zeggen is het volgende:

          Hij wilde ons herinneren aan het feit dat ISIS, nu veroordeeld door de meerderheid van moslims, een product is van het religieuze discours dat de publieke opinie de laatste tientallen jaren heeft gedomineerd, als een normaal en doordeweeks discours. (Zoals het hoofddoeken-debat daar een elementje van is.)

          "ISIS komt niet van een andere planeet" zei hij. "Het is niet het product van het ongelovige Westen of een vervlogen Oosten." benadrukte hij.

          Neen, "De waarheid die wij niet kunnen ontkennen is: Dat ISIS leerde van onze scholen, bad in onze moskeeën, luisterde naar onze media en onze religieuze platforms, ze lazen onze boeken en onze referenties, en ze volgden de fatwas die wij verspreiden."

          En hij heeft gelijk. (vind ik)

          Maar waarom is nooit iemand eerder tot de vaststelling gekomen dat wij, moslims, zelf ook zo kunnen zijn? Waarom heeft niemand eens naar zijn/haar mogelijk versteend en misschien haatdragend hart gekeken?

          Was het misschien hoogmoed?

          Moslims zijn immers de beste mensen die op aarde geleefd hebben en nog leven.

          Dat is tenminste de grote begeerte. De waarheid is een beetje anders. Dat is Al Wala' Wal Bara'

          • door ismail spada op dinsdag 16 september 2014

            En het gaat maar door. Bij Knack waar ik niet kan reageren!

            Democraten zetten zich in voor het toelaten van de hoofddoek onder alle omstandigheden. Waarom niet meteen voor de burka of de niqaab zodat alle 'echte' moslimvrouwen hun uiteindelijke wens zouden kunnen vervullen? Waarom niet meteen vrouwenbesnijdenis toelaten? Of de democratie afschaffen en de shari'ah invoeren?

            Mensen die de vrijheid ten koste van alles willen verdedigen beseffen niet dat deze soennitische moslims de vrijheid van iedereen willen beperken. Vrije meningsuiting als moslim binnen de moslimgemeenschap is onbestaande! Dialoog is onbestaande. Pluralisme? Onbestaande. Als moslim zeg ik u dat de regeltjes van ISIS intrinsiek aanwezig zijn in de moslimgemeenschap en dat het MoslimBroederschap zééér vertegenwoordigd is in onze contreien. Dat ze bijzonder goed geïntegreerd zijn en de plak beginnen zwaaien op mediagebied. Ze censureren berichten die niet in hun kraam passen. Ze gebruiken de democratische wetten om deze later af te schaffen. Net zoals dat in Egypte het geval was en net zoals dat in Turkije wellicht zal komen. Europa is een bolwerk van het MoslimBroederschap, ik sta er tussen en het is geen fraai zicht.

            Een affiche met Salaam, Shalom, Peace, Vrede wordt geweigerd door de Koepel-moskee die het uithangbord wil zijn van verdraagzaamheid, want Joden zijn de slechtste mensen op aarde.

            En neen er mag niet over inter-religieuze samenwerking gesproken worden want Christenen en Joden volgen al lang hun geloof niet meer.

            En ongelovigen? Daar werken we mee samen zolang dat in ons voordeel is.

            Halve waarheden en hele leugens moeten de schijn hooghouden zodat iedere vorm van islamofobie kan aangewend worden om hun programma verder uit te bouwen als slachtoffer.

            Een slachtoffer dat op een dag de rollen zal omdraaien.

            Als moslim zeg ik u: "Pas op met de politieke Islam". Het heeft niets meer met religie te maken maar met eigenbelang en religie wordt daarbij misbruikt.

            Alle berichten, gesprekken, pogingen tot dialoog en zo verder, zijn naast de kwestie want de hoofddoek is geen religieuze verplichting, de hoofddoek (hijab) staat niet in de Koran.

            In Marokko geen hoofddoeken in vele scholen. De meeste vrouwelijke politici lopen zonder hoofddoek, evenals de vrouw van de koning. Vrouwen van de betere klasse en hoog opgeleid dragen er geen islamitische kledij. Dat moet ook bij ons mogen zonder dat ze daarom scheef bekeken worden.

            Als moslim wil ik geen enkele vrouw verplichten om haar hoofddoek af te zetten maar ik wil horen van de imams dat de hoofddoek geen verplichting is om aan de Heer te gehoorzamen.

            Als de geleerden en imams daar niet eens de waarheid willen over vertellen wat zouden ze hun haat naar niet-moslims en niet-gelovigen nog verbergen eens ze de macht in handen hebben.

            En pas dan zullen de vrouwen beseffen waar ze staan: Nergens!

            Dank aan DeWereldMorgen voor deze kans tot uiten van een mening die niemand hoeft bij te treden.

  • door ismail spada op maandag 22 september 2014

    Laat een burger, moslim of niet, vrij aan yoga doen.

    Laat een burger, moslim of niet, vrij aan karaté doen.

    Neen zeggen de Islamgeleerden. Wij verbinden daar voorwaarden aan. Buigen voor een ander, ook in de sport, is verboden.

    Hindu rituelen bij yoga zijn verboden in het grootste moslimland, Indonesië.

    Maar ook in dat zelfde Indonesië mogen moslims blijven roken.

    Dat heeft de Hoge Raad van Geleerden daar bepaald.

    Bij ons zijn aan roken een hoop voorwaarden verbonden, moslim of niet moslim.

    De moslimgeleerden schrijven dan toch de wetten in Zijn Plaats? Ze noemen zichzelf dan ook graag de erfgenamen van de Profeten.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties