about
Toon menu
Opinie

Recordaantal auto's op de weg en toch wil N-VA bedrijfswagens stimuleren

Als het van N-VA afhangt, moeten nog meer bedrijfswagens de Belgische wegen doen dichtslibben. Voor het eerst werd de kaap van 7 miljoen motorvoertuigen genomen en nog is het niet genoeg. Dat allemaal op het moment dat wetenschappers almaar grimmiger alarm slaan over het klimaat.
donderdag 28 augustus 2014

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

U kent het kinderspelletje Lijntjes trekken wel, waarbij puntjes in de juiste volgorde verbonden moeten worden zodat je te weten kan komen welke figuur achter de cijfers verborgen zit. Bladeren door de kranten geeft soms hetzelfde gevoel. Je trekt een imaginaire lijn langs de verschillende berichten en je bekomt een vreemd monster.

Eerste bericht: er reden nooit meer C02-uitstotende machines rond op Belgische wegen. 7.076.238 motorvoertuigen om precies te zijn. Dat is 14 procent meer auto's dan tien jaar geleden en zelfs 30 procent meer vrachtwagens. Voor elke twee Belgen is er één auto.

Tweede bericht: de onderhandelaars voor een nieuwe federale regering willen de pestbelastingen afschaffen. Pestbelastingen is de naam voor belastingen die bedrijven en iets rijkere mensen treffen. Zo wil N-VA af van de extra belasting op bedrijfswagens. In 2012 besliste de regering-Di Rupo die te verhogen met 200 miljoen euro.

Derde bericht: hoewel er binnenkort een zoveelste alarmerend rapport over de klimaatverandering wordt gepubliceerd, komt er wellicht een lightversie van een klimaatakkoord. Geen bindend akkoord maar een politieke afspraak met als enige sanctiemogelijkheid de morele verontwaardiging

Duur systeem

De drie berichten zijn snel met elkaar verbonden. Niemand weet hoeveel bedrijfswagens er in België rondrijden, maar geschat wordt dat het er meer dan 450.000 zijn. Eén op drie bedienden zou een bedrijfswagen hebben. Wie een bedrijfswagen heeft, laat de trein links liggen. Van de werknemers zonder bedrijfswagen neemt een kwart de trein naar het werk.

Mensen met een bedrijfswagen rijden ook beduidend meer kilometers. Dat is ook normaal, want negen op de tien bestuurders van een bedrijfswagen tanken op kosten van het bedrijf. Hoe meer je rijdt, hoe meer je als het ware verdient. Het systeem van de bedrijfswagens kost de overheid 4,1 miljard euro aan gemiste inkomsten.

Het systeem van de bedrijfswagens zorgt ervoor dat een aanzienlijke groep werknemers immuun is voor alle maatregelen om de CO2-uitstoot te verminderen. Je kan het openbaar vervoer uitbouwen zo goed je wil of je kan de accijnzen op brandstof zo hoog als mogelijk maken, voor de bezitter van de bedrijfswagen en de tankkaart maakt het niets uit.

Onvoldoende alert

En wat gaat de komende regering doen om de klimaatcatastrofe af te wenden? Daar hebben we nog niets over gelezen. Wat we wel al weten, is dat ze het gebruik van bedrijfswagens nog gaat aanmoedigen. Meer wagens, meer CO2, meer verkeersdoden.

Voor dat laatste was er ook een bericht in de krant. Volgens een studie in opdracht van de Vlaamse overheid gaat nog slechts een kwart van de Vlaamse kinderen met de fiets naar school, het laagste aantal in bijna twintig jaar. Dat komt ook alweer door de alomtegenwoordigheid van de auto en door de angst voor ongevallen.

Meer dan een op de twee automobilisten erkent dat hij onvoldoende alert is voor fietsers. Dat komt dan weer doordat hij of zij zelf te weinig ervaring heeft met fietsen. Zo zie je maar: je kan blijven lijnen trekken. En één iets wordt duidelijk. We krijgen een regering die precies het omgekeerde zal doen van wat we nu nodig hebben.

reacties

13 reacties

  • door Hugo Casteels op donderdag 28 augustus 2014

    Kunt u ons ook vertellen welke mening cd&v en OVLD hieromtrent hebben?

    • door Ter Zijde op vrijdag 29 augustus 2014

      Deze partijen hebben de verhoging van de belasting op bedrijfswagens mee goedgekeurd in de vorige regering.

  • door Bart Palfijn op vrijdag 29 augustus 2014

    - Waar zegt de N-VA dat ze bedrijfswagens willen stimuleren? Bron? - Ik dacht dat de term "pestbelastingen" ook sloeg op bijvoorbeeld de verhoogde belasting bij scheidingen. Zijn het nu plotseling enkel bedrijfsleiders en iets rijkere mensen die scheiden? - "Hoe meer je rijdt, hoe meer je verdient"??? Graag enige uitleg bij deze bewering, want ik raak niet verder dan "Hoe meer je rijdt, hoe meer je werkgever moet uitgeven aan brandstofkosten"...

  • door gg op maandag 1 september 2014

    Ik herinner me nogthans niet zo lang geleden dat dieselwagens aangemoedigd werden door de regering met de zogenaamde eco-korting. Persoonlijk rij ik zo'n 50000km/jaar grotendeels werk-werk verkeer. Ik denk heus niet dat mensen die al zoveel in de auto zitten nog extra rondjes gaan rijden omdat ze dan zogezegd "meer verdienen". Onzin.

    • door lievenB op maandag 1 september 2014

      Natuurlijk gaan mensen niet zomaar extra rondjes rijden. Maar de meeste mensen gaan wel kiezen voor de auto ipv het openbaar vervoer of de fiets voor uitstappen in hun vrije tijd, omdat het hen niets kost.

      • door gg op dinsdag 2 september 2014

        Ook niet helemaal mee eens. Als het kan met de fiets, heel graag. Alleen is een paar peuters meesleuren op de fiets niet altijd een evidentie. Het openbaar vervoer is dikwijls onbestaand of ontoereikend.

        • door lievenB op woensdag 3 september 2014

          je zegt het zelf: 'niet altijd mogelijk'. en daar ga ik mee akkoord. Maar twee opmerkingen daarbij: in heel veel gevallen (voor de meeste korte verplaatsingen) is er wel een alternatief beschikbaar: denk aan de man/vrouw die voor minder dan 1 km om naar de bakker te gaan de auto neemt; denk aan uitstapjes tussen steden die perfect met de trein te doen zijn enz. Een tweede opmerking is dat veel mensen landelijk willen gaan wonen, dikwijls ver weg van hun werklek, en dan klagen dat ze niet met het openbaar vevoer of de fiets op het werk geraken.

          • door gg op vrijdag 5 september 2014

            Helemaal mee eens, maar bedenk wel dat het niet die korte ritjes op zondag naar de bakker zijn die de wegen doen dichtslibben of nu de oplossing zijn voor het klimaat probleem. Ikzelf ben bvb ingeschreven op de carpool website van de overheid, die eigenlijk van een bedroevend niveau is en die zeer weinig bekendheid heeft. Er is op alle vlak nog veel werk aan de winkel. Nu eenzijdig automobilisten gaan straffen vind ik zeer onnozel, en het zal ook niks opleveren.

            • door lievenB op zondag 7 september 2014

              je bestraft toch niet 'de automobilisten' door het systeem van bedrijfswagens af te schaffen of te bemoeilijken? Dit systeem is vooral een goedkope manier voor bedrijven om extralegale voordelen aan werknemers te geven. En inderdaad de korte ritten naar de bakker zijn niet de oorzaak van dichtslibben van onze wegen, of klimaat. maar dat was ook maar een voorbeeld Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat met een beetje goede wil van de meeste automobilisten ons autoverkeer gemakkelijk zou kunnen halveren. Ik vind het bijzonder eigenaardig dat joggen, sporten, fitnessen nog nooit zo populair is geweest maar dat veel van die mensen dan wel voor hun werk, vrije tijd (ja zelfs naar de fitnes of om te gaan joggen) de auto nemen. en als je die kilometers optelt dan is dat echt niet verwaarloosbaar.

            Het is niet langer mogelijk om te reageren.

    Lees alle reacties