Reeds acht jaar is DeWereldMorgen.be de alternatieve en kritische stem in de Vlaamse media.

Wij zijn volledig gratis en reclamevrij.

Maar dat kan enkel via uw steun.

Steun ons nu!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

Open brief aan de nieuwe Minister van Cultuur en Jeugd

Traditiegetrouw is de bevoegdheid Cultuur het minst populair onder de nieuwe regeringspartijen. Enkele jongeren uit het culturele veld kruipen verontwaardigd in hun pen.
donderdag 24 juli 2014

Beste nieuwe minister van Cultuur, Jeugd, Media en Brussel,

Of uw naam nu Els Ampe of Ann Brusseel is (of alsnog anders zal klinken), is op het moment van dit schrijven nog niet bekend. Wat wel zo goed als vast staat, is dat u een jonge vrouw bent die lid is van Open VLD, in Brussel woont en voor het eerst een ministerpost zal bekleden in de Vlaamse Regering. We juichen verjonging en een nieuwe wind in een regering alvast toe, zeker in zulke dynamische beleidsdomeinen als Cultuur, Jeugd, Media en Brussel. Van harte proficiat omwille van de mooie portefeuille waar u de komende vijf jaren belangrijke beslissingen over zal kunnen nemen.

Iedereen met ambitie in de creatieve sector zou smullen van deze domeinen. Niet in het minst omdat er voor het eerst in jaren weer een coherent pakket aan bevoegdheden op tafel ligt, wat voor ongeziene samenwerkingen zou kunnen zorgen. Als ook Sport er nog was bijgekomen, zou u zelfs een volledige dekkingsgraad hebben met het departement CJSM (Cultuur, Jeugd, Sport en Media), terwijl er in de afgelopen regeerperiode maar liefst vier ministers verantwoordelijk waren voor deze domeinen. Dat u er bovendien ook nog Brussel bij krijgt, is een extra troef.

Tot zover het goede nieuws. Wat ons zorgen baart is dat er twee dagen na de bekendmaking van de nieuwe Vlaamse Regering nog steeds geen duidelijkheid is hoe u zal heten. Het baart ons ook zorgen dat u drie dagen geleden nog niet eens wist dat uw partij deel zou uitmaken van deze nieuwe Vlaamse Regering, waardoor u beleid zal moeten uitvoeren waarvoor uw voorzitter amper één nacht onderhandeld heeft. Nu weten we na lectuur van het Regeerakkoord ook wel dat er binnen de vage bewoordingen nog heel wat mogelijk is, maar het stuit ons tegen de borst dat bij iedere regeringsvorming geen enkele partij of politicus staat te springen om deze domeinen te besturen.

Nochtans waren er met de ‘Ik kies voor kunst’-campagne, het onderzoek ‘De waarde van cultuur’ en de politieke trajecten die o.a. De Ambrassade voor jongeren organiseerde duidelijke signalen van het veld over de maatschappelijke meerwaarde van cultuur, jeugd en media. Allesbehalve borrelnootjes dus, maar net prachtige sectoren waarbij u kan investeren in onze gedeelde verbeelding en individuele creativiteit, de toekomst van de jongeren en de renaissance van onze hoofdstad. U hoort ons al komen: wij vinden dat u een topjob hebt en hopen dan ook uit het diepst van ons hart dat u als relatieve nieuwkomer op het Vlaamse niveau voldoende politiek gewicht in de schaal zal leggen om het belang van deze domeinen te onderstrepen tussen de zwaargewichten in de regering.

We wensen u al het beste toe,

Filip Tielens, cultuurjournalist en kunsteducatief medewerker

Gert-Jan Abrams, cultureel agoog

Tine Van Kerkhoven, cultureel agoog

Angelo Tijssens, theatermaker

Louis Janssens, theatermaker

Thomas Van Caeneghem, theatermaker

Bert Wastyn, jeugdwerker en kunsteducatief medewerker

Jan Martens, choreograaf

Dafne Maes, danseres en docente

Iris Verhoeven, Het Jeugdfilmfestival

Bregt Van Wijnendaele, Het Jeugdfilmfestival

Wietse Marievoet, leerkracht en cultuurliefhebber

Dries Segers, fotograaf

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.

reacties

Eén reactie

• door Robrecht Vanderbeeken op donderdag 24 juli 2014

Beide dames zijn lid van de denktank Liberales.

Hier leest u hoe hun liberales-collega Andreas Tirez over cultuur denkt. Alles afschaffen dus.

Laten we ons dus geen illusies maken, er komt een besparing en vooral een vermarktingsbeleid aan.

Opvallend aan het regeerakkoord is hoe de sector nu al uiteen gespeeld wordt: de grote instituten krijgen steun, in het belang van het 'merk' Vlaanderen, de kleintjes en de kunstenaars zullen het kunnen schudden.

Sociaal-cultureel, de meest activistische sector, wordt nu nog wat aan het lijntje gehouden, hun belang wordt met veel worden bevestigd, tot 'de noodzaak' van de besparingen zich aandient.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties