about
Toon menu

Projecten Time out en Leerrecht winnen Prijs Armoede Uitsluiten

Donderdag 5 juni reikte Welzijnszorg voor de vijftiende keer de Prijs Armoede Uitsluiten uit. Van vier genomineerden won de Groep Intro Vlaams-Brabant met de projecten Time Out en Leerrecht. Deze groep helpt schoolverlaters en tracht dreigende uitvallers binnenboord te houden.
donderdag 5 juni 2014

DeWereldMorgen.be

Jongeren zijn onze toekomst. Dat vind ook Welzijnszorg, een organisatie die sinds jaar en dag strijdt tegen armoede. Het thema van de prijs was dit jaar: Van school naar werk, optimale kansen?

Directrice van Welzijnszorg is Danielle Colsoul: “Jongeren worden in onze maatschappij uitgesloten. Het is voor jongeren extra moeilijk om los te komen uit een achtergrond van armoede. Deze tendens moeten we tegenhouden. We hopen met deze prijs dus niet alleen veelbelovende projecten te ondersteunen, maar ook politieke aandacht te genereren voor jeugdarmoede.”

Genomineerden

Alle genomineerden voor de prijs houden zich actief bezig met het stimuleren van leerplichtige jongeren.

Project Bijna 18, next level van vzw Lejo streeft ernaar het recht op vrije tijd en vorming te garanderen. Jongeren kunnen een traject doorlopen met als einddoelstelling de terugstroom naar school of doorstroom naar werk. Zodat ze, als ze eindelijk achttien zijn, niet alsnog zonder werk of opleiding zitten.

Het project Huiswerkbegeleiding en zomerschool van Welzijnsschakel Integraal vzw biedt veel kansen aan arme autochtone en anderstalige kinderen, jongeren en volwassenen. Hun uitgebreide aanbod, ondersteund door een grote groep vrijwilligers, schept nieuwe kansen voor een grote groep jongeren.

De Brusselse Organisatie voor de Emancipatie van Jongeren werd genomineerd voor het project Het werkt - ça marche. De organisatie wil jongeren emanciperen door initiatieven te ontwikkelen in hun vrije tijd. Ze maken de kinderen en jongeren sociaal weerbaar en geven hun vaardigheden, houdingen en kennis die helpen bij ontwikkeling van hun persoonlijkheid. Zo versterken zij hun positie in de samenleving.

De jury had graag alle initiatieven een prijs gegeven. Maar zoveel geld was er jammer genoeg niet. De keuze viel uiteindelijk op de groep Intro.

Winnaar

Groep Intro Vlaams-Brabant won de prijs met een ambitieus project. Het geeft maatschappelijk kwetsbare jongeren tot dertig jaar een stem in de samenleving en ondersteunt hen op drie belangrijke domeinen: arbeid, vrije tijd en scholing. Concreet doen ze dat door vorming, leerplichtonderwijs, trajectbegeleiding en jobcoaching, opleiding en werkervaring en sociale economie.

De groep focust op leerplichtige jongeren die dreigen uit te vallen op school of jongeren die reeds zijn uitgevallen. Het vooruitstrevende van dit project is dat niet alleen de leerlingen zelf worden benaderd. Ook ouders, leerkrachten en klasgenoten worden betrokken om een dreigende uitvaller terug op school te krijgen.

Groep Intro maakt deel uit van een ruim netwerk dat de notie “leerplicht” wil aanvullen met een structureel verankerd “leerrecht” voor elke jongere. Iedere jongere heeft recht op ontwikkeling, ook als onderwijs niet langer een optie is. Namens Groep Intro zei Vicky Victor: “Deze prijs is eindelijk een erkenning van wat we doen. Eindelijk krijgen we te horen dat mensen onze projecten zinvol vinden. Dat horen we van de overheid niet.”

De projecten van Intro ontvangen nog steeds enkel projectsubsidies en geen structurele financiering. De Groep strijdt voor een echte erkenning binnen het Vlaamse en Brusselse onderwijsbeleid. Vicky Victor: “De overheid kan de keuze maken om ons te helpen. Ik verwacht dat een nieuwe minister van Onderwijs snel een beslissing zal nemen over financiering. Dat is ook wel nodig, want we hebben genoeg van die onzekerheid, voor onszelf maar vooral voor de jongeren die we helpen.”

Debat

Na de prijsuitreiking volgde een debat waarbij onderwijsinstanties in discussie gingen met mensen uit het bedrijfsleven. Iedere deelnemer van het debat stond achter de genomineerde initiatieven en achter de winnaar. Zij waren het erover eens dat het onderwijs en het bedrijfsleven beter zouden moeten samenwerken om kansen van jongeren te vergroten.

Zo zei Ides Nicaise van het Leuvense onderzoeksinstituut voor arbeid en samenleving HIVA: “Het risico op kinderarmoede is vijf keer groter wanneer de moeder in het gezin geen secundair diploma heeft. We weten allemaal hoe belangrijk onderwijs is en moeten dus zorgdragen voor leerlingen.”

Na het debat waren er broodjes. Namens Welzijnswerk sprak Danielle Colsoul van een geslaagde dag. Wel vond ze het jammer dat de opkomst niet groter was. “Ik zou willen dat iedereen van deze initiatieven wist. Ze kunnen zoveel goeds doen voor onze maatschappij.”

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.