Antwerpen herdenkt omgekomen kledingarbeidsters
Nieuws, Antwerpen - Cjansen

Antwerpen herdenkt omgekomen kledingarbeidsters

Vandaag kwamen in Antwerpen meer dan honderd mensen bijeen. Ze herdachten de kledingarbeidsters die in 2013 onder een instortend gebouw in Bangladesh stierven. Ook riepen ze winkelketens op om zulke tragedies in de toekomst te voorkomen.

donderdag 24 april 2014 15:22

DeWereldMorgen.be

Op 24 april 2013
stortte het Rana Plazacomplex in. In Dhaka, Bangladesh kwamen daarbij 1138
kledingarbeidsters om het leven en velen raakten gewond. Dit was niet de eerste,
maar wel zeker de grootste ramp in de geschiedenis van de kledingindustrie.

Een jaar na dato hebben meer dan 150 modemerken het
Bangladesh Veiligheidsakkoord ondertekend. Hierin beloven ze zich te
interesseren en in te zetten voor inspecties en renovaties van de fabrieken.

Compensatie

Ondanks deze goede
eerste stap wachten de slachtoffers van de ramp nog steeds op compensatie voor
de geleden schade. Actievoerders van de Schone Kleding Campagne vroegen
verschillende kledingmerken die bestellingen plaatsten in Rana Plaza om geld te
doneren.

Onder andere Primark,
Mango C&A en de Zara beantwoordden deze oproep en doneerden geld aan het
Rana Plaza Fonds. Een meerderheid van de merken, waaronder Benetton en
Carrefour, weigerde.

Actie op de Meir

DeWereldMorgen.be

De Schone Kleren Campagne
voerde vandaag samen met vakbonden en ngo’s actie op de Wapper in Antwerpen.
Onder enorme reclameborden van de kledingconcerns in de
winkelstraat staken actievoerders 1138 kaarsjes aan. De kaarsjes
symboliseerden de omgekomen arbeidsters die nu geen stem meer hebben.

Met deze herdenking
wil de Schone Kleren Campagne kledingmerken en modebedrijven stimuleren om te
werken aan veilige fabrieken en leefbare lonen voor diegenen die onze kleding
maken.

Ook willen ze met de
actie consumenten aanmoedigen om kleren te kopen die onder verantwoorde omstandigheden zijn vervaardigd. Lotte
Berghmans (23): “Ik let zelf heel erg op wat ik koop. Probeer mijn gezond
verstand te gebruiken. Als iets heel erg goedkoop is dan neem ik het vaak niet,
al weet ik ook dat dure merken ook mensen laten werken onder slechte
omstandigheden. Tommy Hilfiger bijvoorbeeld, daar zal ik nooit gaan shoppen.”

Solidariteit

DeWereldMorgen.be

Tijdens de actie
sprak ook Jef Van Hecken. Hij werkt in Bangladesh en was ooggetuige bij de
ramp. Zijn ervaring is dat er al jaren dit soort ongelukken gebeuren
in de kledingindustrie. Fabrieken gaan in vlammen op of storten in.

Zelf werkt hij samen
met vakbonden in de sector. Hij hoopt dat er een tijd komt dat mensen zich durven organiseren. Jef: “Nu zijn mensen bang. Als ze zich uitspreken tegen de
textielindustrie, worden ze bedreigd of mishandeld. Dankzij de ramp is er meer
aandacht voor hun leed, hopelijk krijgen we het voor elkaar dat omstandigheden nu
verbeteren.”

Attentie

Nadat de kaarsjes
waren aangestoken en de sprekers hadden gesproken over de verschrikkingen in de
industrie, ging een klein comité langs verschillende winkels. De winkels die het
veiligheidsakkoord hadden ondertekend, kregen een kleine attentie. Toch wilden
de actievoerders ook duidelijk maken dat de strijd nog niet is gestreden.

Sara Ceustermans, coördinator Schone Kleren Campagne:
“We hopen dat de winkelketens beter na gaan denken over waar ze hun
bestellingen plaatsen. Ook zouden we graag zien dat helder over de problematiek
wordt gecommuniceerd, zodat de consument weet waar zijn kleding precies vandaan
komt.”

DeWereldMorgen.be

Iedere winkel kreeg
een brief voor de directie waarin de actievoerders oproepen tot meer openheid
en steun voor de arbeidsters. Ondanks angst voor de camera nam bijna iedere winkelmanager de brief graag in ontvangst.

Ook een Benetton-filiaal werd aangedaan. Waar de
actievoerders in andere winkels meteen met de manager konden spreken, moest bij
Benetton een kassamedewerker het woord doen. De jongen had geen idee waar het
over ging, ondanks het feit dat de winkels tevoren op de hoogte waren gesteld van de
komst van de actievoerders van de Schone Kleren Campagne. Wel beloofde hij de
brief te overhandigen aan de directie.

Schone Kleren

De actievoerders
hopen dat de aandacht voor hun campagnes in de toekomst niet verzwakt. Jef Van
Hecken: “Nu, een jaar na de ramp, is er nog te weinig veranderd. Mensen moeten
veel bewuster worden. Ten tijde van de ramp wist men dat het gebouw in een bouwvallige staat verkeerde. Toch werden de kledingarbeidsters gedwongen naar binnen te gaan om te
werken. Dergelijke praktijken moeten snel definitief verleden tijd worden.”

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!