Meer dan ooit heeft de wereld nood aan onafhankelijke journalistiek.

Meer dan ooit is het nodig om een tegengeluid te laten horen.

Steun daarom DeWereldMorgen.be

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

Antwerpen herdenkt omgekomen kledingarbeidsters

Vandaag kwamen in Antwerpen meer dan honderd mensen bijeen. Ze herdachten de kledingarbeidsters die in 2013 onder een instortend gebouw in Bangladesh stierven. Ook riepen ze winkelketens op om zulke tragedies in de toekomst te voorkomen.
donderdag 24 april 2014

DeWereldMorgen.be

Op 24 april 2013 stortte het Rana Plazacomplex in. In Dhaka, Bangladesh kwamen daarbij 1138 kledingarbeidsters om het leven en velen raakten gewond. Dit was niet de eerste, maar wel zeker de grootste ramp in de geschiedenis van de kledingindustrie.

Een jaar na dato hebben meer dan 150 modemerken het Bangladesh Veiligheidsakkoord ondertekend. Hierin beloven ze zich te interesseren en in te zetten voor inspecties en renovaties van de fabrieken.

Compensatie

Ondanks deze goede eerste stap wachten de slachtoffers van de ramp nog steeds op compensatie voor de geleden schade. Actievoerders van de Schone Kleding Campagne vroegen verschillende kledingmerken die bestellingen plaatsten in Rana Plaza om geld te doneren.

Onder andere Primark, Mango C&A en de Zara beantwoordden deze oproep en doneerden geld aan het Rana Plaza Fonds. Een meerderheid van de merken, waaronder Benetton en Carrefour, weigerde.

Actie op de Meir

DeWereldMorgen.be

De Schone Kleren Campagne voerde vandaag samen met vakbonden en ngo’s actie op de Wapper in Antwerpen. Onder enorme reclameborden van de kledingconcerns in de winkelstraat staken actievoerders 1138 kaarsjes aan. De kaarsjes symboliseerden de omgekomen arbeidsters die nu geen stem meer hebben.

Met deze herdenking wil de Schone Kleren Campagne kledingmerken en modebedrijven stimuleren om te werken aan veilige fabrieken en leefbare lonen voor diegenen die onze kleding maken.

Ook willen ze met de actie consumenten aanmoedigen om kleren te kopen die onder verantwoorde omstandigheden zijn vervaardigd. Lotte Berghmans (23): “Ik let zelf heel erg op wat ik koop. Probeer mijn gezond verstand te gebruiken. Als iets heel erg goedkoop is dan neem ik het vaak niet, al weet ik ook dat dure merken ook mensen laten werken onder slechte omstandigheden. Tommy Hilfiger bijvoorbeeld, daar zal ik nooit gaan shoppen.”

Solidariteit

DeWereldMorgen.be

Tijdens de actie sprak ook Jef Van Hecken. Hij werkt in Bangladesh en was ooggetuige bij de ramp. Zijn ervaring is dat er al jaren dit soort ongelukken gebeuren in de kledingindustrie. Fabrieken gaan in vlammen op of storten in.

Zelf werkt hij samen met vakbonden in de sector. Hij hoopt dat er een tijd komt dat mensen zich durven organiseren. Jef: “Nu zijn mensen bang. Als ze zich uitspreken tegen de textielindustrie, worden ze bedreigd of mishandeld. Dankzij de ramp is er meer aandacht voor hun leed, hopelijk krijgen we het voor elkaar dat omstandigheden nu verbeteren.”

Attentie

Nadat de kaarsjes waren aangestoken en de sprekers hadden gesproken over de verschrikkingen in de industrie, ging een klein comité langs verschillende winkels. De winkels die het veiligheidsakkoord hadden ondertekend, kregen een kleine attentie. Toch wilden de actievoerders ook duidelijk maken dat de strijd nog niet is gestreden.

Sara Ceustermans, coördinator Schone Kleren Campagne: “We hopen dat de winkelketens beter na gaan denken over waar ze hun bestellingen plaatsen. Ook zouden we graag zien dat helder over de problematiek wordt gecommuniceerd, zodat de consument weet waar zijn kleding precies vandaan komt.”

DeWereldMorgen.be

Iedere winkel kreeg een brief voor de directie waarin de actievoerders oproepen tot meer openheid en steun voor de arbeidsters. Ondanks angst voor de camera nam bijna iedere winkelmanager de brief graag in ontvangst.

Ook een Benetton-filiaal werd aangedaan. Waar de actievoerders in andere winkels meteen met de manager konden spreken, moest bij Benetton een kassamedewerker het woord doen. De jongen had geen idee waar het over ging, ondanks het feit dat de winkels tevoren op de hoogte waren gesteld van de komst van de actievoerders van de Schone Kleren Campagne. Wel beloofde hij de brief te overhandigen aan de directie.

Schone Kleren

De actievoerders hopen dat de aandacht voor hun campagnes in de toekomst niet verzwakt. Jef Van Hecken: “Nu, een jaar na de ramp, is er nog te weinig veranderd. Mensen moeten veel bewuster worden. Ten tijde van de ramp wist men dat het gebouw in een bouwvallige staat verkeerde. Toch werden de kledingarbeidsters gedwongen naar binnen te gaan om te werken. Dergelijke praktijken moeten snel definitief verleden tijd worden.”

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.

reacties

Eén reactie

  • door koen zelderloo op vrijdag 25 april 2014

    Kan je op een ethische manier kleren kopen? Alleen nog ethisch verantwoorde producten op de markt, daar zou de EU naar moeten streven. Dat de klant dat allemaal maar moet uitzoeken en zelf kan kiezen is zever. Politieke onwil. Voorstel drie van twaalf voorstellen van mijnentwege op mijn blogspot gaat hierover. http://www.25mei-welzijnboveneconomischegroei.blogspot.be/

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties