Reeds acht jaar is DeWereldMorgen.be de alternatieve en kritische stem in de Vlaamse media.

Wij zijn volledig gratis en reclamevrij.

Maar dat kan enkel via uw steun.

Steun ons nu!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

Fietsen in Antwerpen: werk aan de winkel

In de stad is de fiets hét ideale vervoersmiddel. Steeds meer politici erkennen dit. Maar als puntje bij paaltje komt blijft het blijkbaar moeilijk om de Vlaamse fietser het comfort en de veiligheid te gunnen die hij/zij verdient. Dat blijkt ook weer uit het recent gelanceerde voorontwerp van het Antwerpse mobiliteitsplan. Om het bestuur een handje te helpen, somt onze redacteur hier alvast elf Antwerpse plaatsen op die dringend beter moeten.
dinsdag 22 april 2014

Over een occasionele hoge dorpel of een put in het wegdek, doet de gemiddelde stadsfietser niet moeilijk. Het wordt al lastiger om het goede humeur te bewaren als gevaarlijke punten niet worden aangepakt terwijl ze al lang bekend zijn bij beleidsmakers. Helemaal wraakroepend is het wanneer de tweewieler op recent heraangelegde straten en pleinen de laagste prioriteit kreeg, of gewoon over het hoofd werd gezien. Helaas telt Antwerpen heel wat plaatsen waar het lachen de fietser vergaat.

De fietser vergeten

Een mooi voorbeeld van onbegrijpelijke recente infrastructuurwerken, is het kruispunt aan de Nationale Bank.  Hoewel de Mechelsesteenweg een grote invalsweg is, werd het fietspad er om raadselachtige redenen niet doorgetrokken en kan je dus niet rechtdoor de stad in. Fietsers worden er geacht rechts- en vervolgens weer linksaf te slaan en twee (!) verkeerslichten te passeren als ze naar de Leopoldstraat willen. Resultaat: in plaats van fluks de stad in te zoeven, doe je met een beetje pech een dikke tien minuten over één kruispunt.

Wat extra verkeerslichten en omwegen voor fietsers betreft, kapen de Leien echter de hoofdprijs weg. Fietsers die op de Frankrijklei rechtdoor fietsen richting het Zuid, moeten vlak voor en ter hoogte van het Theaterplein zo vaak voorrang verlenen aan trams en auto’s die van de binnenbaan naar de buitenbaan rijden, dat ze niet één, niet twee, maar soms wel vier keer kort achter elkaar voor een rood licht moeten wachten. En dat, inderdaad, om gewoon rechtdoor te kunnen fietsen.  

Parijs-Roubaix

Recent heraangelegd, en niet voorzien op fietsers, is het stukje markt tussen Hopland en het Theaterplein (De Maria-Pijpelincxstraat). De kasseien daar zijn nauwelijks comfortabel bewandelbaar, laat staan fietsproof. Reden waarom alle pleingebruikers hun toevlucht zoeken tot de enige vlakke strook in het midden. Alleen wees de stad er onlangs nog fijntjes op dat fietsers niet moeten denken dat die strook voor hen bedoeld is. Lees: als fietser blijf je hier eigenlijk beter weg.

Van Hopland zelf zou je trouwens ook bijna denken dat het speciaal werd heraangelegd om de schokbestendigheid van het Antwerpse fietsmateriaal te testen. Terwijl voetgangers flaneren over de metersbrede biljartvlakke stoep, moeten fietsers er tussen de auto’s dokkeren over een haast rustiek aandoende weg met Parijs-Roubaix-allures. Daar kan Tom Boonen in Mol een puntje aan zuigen.

Ook de Guldenvliesstraat verdient de titel van Hellestrook. Petje af voor fietsers die erin slagen deze hele straat in het zadel te blijven. De dagelijkse gebruiker riskeert evenwel een lopende rekening bij de plaatselijke fietsenmaker. Deze Berchemse hobbels en bobbels – ook nog eens geflankeerd door vervaarlijke tramsporen – verdienen het te worden uitgeroepen tot toeristische attractie, onze hoogsteigen Antwerpse ‘Carrefour de l’arbre’!.  

Kick

Wie houdt van kicks hoeft in Antwerpen trouwens niet te grijpen naar drugs of snelle wagens. Het volstaat om al fietsend het kruispunt van de Paardenmarkt met de Leien (richting Vondelstaat) over te steken tijdens de spits. Hier kruisen vier rijvakken de brede Leien, maar er werd vreemd genoeg nooit iets voorzien voor fietsers. Ondanks de vele scholen en hogescholen in de omgeving, zit er daar bijgevolg niks anders op dan jezelf dapper tussen de snel optrekkende wagens naast en achter je te manouvreren. Een bank vooruit voor wie zonder bibberen de overkant bereikt.  

Aan die overkant wacht trouwens nog zo’n knap staaltje ruimtelijke ordening. Het nieuw aangelegde Sint-Jansplein is een gigantische open vlakte. Alleen werd in geen enkele van de drie flankerende straten aan een fietspad gedacht. Gezien de afmetingen van het plein, ziet het kleinste kind nochtans dat men langs elke zijde van het plein probleemloos een fietspad had kunnen uitsparen. Geen overbodige luxe op een plek met zoveel doorgaand verkeer.  

Een hallucinant gevaarlijke plek is het kruispunt aan de Stenenbrug. Wie vanuit Deurne met belgerinkel de stad in wil, wordt er plotseling getrakteerd op een ware killer-wegversmalling. Net voorbij het kruispunt, onder de brug, moet je je als fietser tussen nietsvermoedende en gretig optrekkende automobilisten proberen te wringen, terwijl daar helemaal geen plaats voor is. Bovendien is de weg even verder ook nog eens zo smal dat je als fietser onmogelijk voorbij de vaak lange files raakt. Weinig ouders staan te springen hun kind vanuit Deurne naar hun school in Borgerhout te laten fietsen. 

Levende verkeersdrempel

Verder is ook de heraanleg van de Nationalestraat geen onverdeeld succes. Voor de fietser ging het er zelfs op achteruit. Niet alleen moet deze straat nog steeds veel meer verkeer slikken dan ze aankan, dankzij de verbrede tramhaltes moeten fietsers er halsbrekend tussen de tramsporen laveren.  

En ook de Turnhoutsebaan blijft een treurig hoofdstuk in de Antwerpse fietsgeschiedenis. Tram en bus krijgen er ruim plaats op het middenvak en automobilisten kunnen er lustig de stad in en uit brommen én aan weerszijden parkeren. Maar fietsers die hun leven lief hebben, blijven er best gewoon weg. De rijbaan is er immers zo smal dat fietser en automobilist er voortdurend in conflict komen met elkaar. De dubbelparkeerders maken de ellende compleet. Tragisch is dat deze weg bewust zo werd aangelegd. Fietsers fungeren er namelijk als ‘levende verkeersdrempel’. Volgens het plan zouden automobilisten - bezorgd als ze zijn om het welzijn van fietsers - trager gaan rijden door de fietsers op de rijbaan. Iedereen met gezond verstand kon het resultaat voorspellen: op de Turnhoutsebaan geldt nu het recht van de sterkste (of de meest roekeloze)... 

Maar het zijn niet alleen de wegen, soms zijn het de fietsenstallingen die doen uitschijnen dat het stadsbestuur geen kaas heeft gegeten van fietsen. Pendelaars worden aan het Centraal Station verplicht hun fiets te parkeren in de ondergrondse garage. Wie zijn fiets bovengronds argeloos aan een paal vastbindt, riskeert zelfs een boete. Alleen vinden fietseigenaars hun stalen ros ondergronds voortdurend gevandaliseerd terug. En na zonsondergang is het er ook nog eens bepaald onguur toeven.  

Niet al kommer en kwel

Uiteraard is het niet overal huilen met de pet op voor de Antwerpse fietser. De pas opnieuw aangelegde Paleisstraat kreeg een parel van een fietspad, idem dito voor de Montignystraat. Ook het kruispunt met de A12/VIIde Olympiadelaan/Jan Van Rijswijklaan is erop vooruit gegaan. Daarnaast blijft het ringfietspad een absolute topper, is het fijn peddelen van het Centraal Station naar Berchem Station en ziet de fietsbrug in aanbouw er daar veelbelovend uit. Bovendien is Antwerpen terecht trots op haar uiterst functionele en goedkope Velo-fietsdeelsysteem. De fietsjes zijn stukken beter en gebruiksvriendelijker dan die van pakweg Barcelona, Parijs en Stockholm. Het is halsreikend uitkijken naar het moment waarop ze buiten de Singel worden ingevoerd. 

Maar deze pluspunten wegen niet op tegen de vele fietsverkeerskundige kemels die de stad rijk is. Want helaas dekken de hierboven genoemde elf punten lang niet de hele lading. Iedereen die wel eens fietst in Antwerpen, zal het lijstje kunnen vervolledigen met erbarmelijk aangelegde kruispunten, slechte wegen en plaatsen waar bij heraanleg geen rekening werd gehouden met de tweewieler. Als schepen Koen Kennis het meent als hij zegt dat hij het fietsen in zijn stad wil bevorderen, dan heeft hij nog heel wat werk voor de boeg. Allez! Roulez!

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.

reacties

3 reacties

  • door elswagemans op woensdag 23 april 2014

    Ik ben het met jullie eens dat de Leien erg zijn : bij het oversteken op al die plaatsen de fietsen vergeten. Het theaterplein en het Sint Jansplein vind ik geen probleem. Wat jullie vergaten was de Rooseveltplaats, vooral de kant als je de stad uitrijdt : de mensen die de bus nemen kunnen bijna niet anders dan in de weg van de fietsers lopen.

    • door Ciska Hoet op donderdag 24 april 2014

      Beste Els, Dankje voor je reactie. Zoals ik al aangeef op het einde van het artikel: dit lijstje is (helaas) lang niet volledig. Iedereen die fietst in Antwerpen zal wel plaatsen kennen die we aan de lijst zouden kunnen toevoegen. Ik ben het alvast volmondig met je eens dat de Rooseveltplaats niet bepaald fietsvriendelijk werd aangelegd :-) Vriendelijke groet, Ciska

  • door dirkvm op vrijdag 25 april 2014

    Het is een zekerheid dat je met de regelmatigheid van een jaar over kop gaat in de tramsporen of tegen de deur van een wagen. Hoe wapen je je kindjes hiervoor? Ik heb trouwens nog een topper: Van Wesenbeekstraat naast het Astrid Plaza Hotel, kasseien, tramspoor, extra tof bij regenweer. En aan Park Spoor Noord zijn auto's vergeten wat het voorrangsbord betekent aan de Bredastraat. Kijk volgende keer nog maar eens goed, je gaat verrast zijn.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties